Hva spiser dere på Nyttårsaften?
|
Re: Hva spiser dere på Nyttårsaften?
[Re: Vanilla Ninja]
01/01/2012 22:07
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Pinnekjøtt, kjøpt altfor seint og sjokkutvanna i flere omganger med oppvarming (ja, jeg er treig noen ganger) og servert med stappe og poteter.
Sjokkutvanning fungerte ypperlig. Pinnekjøttet ville nok vært litt mindre salt dersom jeg hadde gjort alt på riktig måte og brukt lang nok tid, men tre-fire sjokk etterfulgt av tre timer i lunket vann gjorde underverker og reddet sultne sjeler.
|
|
|
[Re: PålGnål]
01/01/2012 22:17
|
MariusB
former marcopolo
|
former marcopolo
Her ble det gratinert norsk hummer med urtessmør, enkel salat og mangovinaigrette til forrett. Champagne. Ytrefilet av hjort med selvplukket skogsopp i risotto, stekt rosenkål med bacon,ingefær, hvitløk og sesamfrø. En rødvinskokt pære fikk vi også plass til på tallerken. Dessert ble hjemmelaget bringebærsorbee med frukt og krem. Chilensk dessertvin
|
|
|
02/01/2012 07:29
|
cvrokka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Her ble det taco. 
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
|
|
|
02/01/2012 08:55
|
Rockefoten
Ivrig
|
Ivrig
Potet og purresuppe med torsk Andeconfit med filopotetstappebaconpakker og sauterte sukkererter Bær med sauternegele 
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
|
|
|
[Re: Santacruz]
02/01/2012 09:02
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hel indrefilet (langtidsstekt i ovn, så svidd på grillen) I den rekkefølgen? Jeg pleier bare å svi utsiden på grillen og så droppe videre varmebehandling.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
02/01/2012 09:16
|
Ketle
Ivrig
|
Ivrig
Kalkun med stuffing og potet. Var godt det.
|
|
|
02/01/2012 09:18
|
stiING
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det ble faktisk knekkebrød denne gangen...
|
|
|
[Re: GeirK]
02/01/2012 09:22
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Hel indrefilet (langtidsstekt i ovn, så svidd på grillen) I den rekkefølgen? Jeg pleier bare å svi utsiden på grillen og så droppe videre varmebehandling. Sviing før eller etter er vel egentlig likegylding, det man ønsker å oppnå er maillardreaksjonen. Vi spiste indrefilet som hadde fått kjørt seg i en vanntank(sous vide) det meste av dagen før det fikk en kort runde på grillen. Kjøttet fikk følge av Bearnaise(Herve This style hvor glukose hjelper emulsjonen og susen blir ekstremt luftig og frisk). Til dette hadde vi ovsnbakte poteter og en frisk salat med vinaigrette. Til forrett hadde vi gravede kamskjell med nøttesmøremulsjon og reddiker. Til dessert hadde vi bringebærmousse i sjokoladeskall med multeiskrem.
|
|
|
[Re: jens fredrik]
02/01/2012 09:59
|
kolli
Ringrev
|
Ringrev
Hel indrefilet (langtidsstekt i ovn, så svidd på grillen) I den rekkefølgen? Jeg pleier bare å svi utsiden på grillen og så droppe videre varmebehandling. Vi spiste indrefilet som hadde fått kjørt seg i en vanntank(sous vide) det meste av dagen før det fikk en kort runde på grillen. For vakumpakket kjøtt er jeg enig i at ettersteiking er fornufig for å få stekeskorpen (også kalt Mailardreaksjonen). For oss glade amatører som bruker gammeldags stekovn vil jeg hevde at kjøttet først skal stekes i jernpanne på sterk varme for å lokke porer i kjøtet før det etterstekes på svak varme i ovnen.
|
|
|
[Re: kolli]
02/01/2012 10:06
|
Santacruz
Besatt
|
Besatt
Hei. Jeg mener at faktorenes orden er likegyldig. Svi i forkant eller etterkant spiller liten rolle. Og så vil jeg gjerne avklare litt om kjøtt, myter og gammel overtro. Å svi kjøtt i jernpanne for å lokke porer har ingen effekt, kjøttet her ikke porer. Hud har porer, kjøtt har celler. Langtidssteking har den funksjonen at væsken i kjøttets celler ikke koker over så kjøttet blir tørt. Setter du ovnen på 60 grader kan du i prinsippet ha kjøttet der så lenge du gidder. Stekeskorpe ja.
Anders
|
|
|
02/01/2012 11:12
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hei. Jeg mener at faktorenes orden er likegyldig. Svi i forkant eller etterkant spiller liten rolle. Og så vil jeg gjerne avklare litt om kjøtt, myter og gammel overtro. Å svi kjøtt i jernpanne for å lokke porer har ingen effekt, kjøttet her ikke porer. Hud har porer, kjøtt har celler. Langtidssteking har den funksjonen at væsken i kjøttets celler ikke koker over så kjøttet blir tørt. Setter du ovnen på 60 grader kan du i prinsippet ha kjøttet der så lenge du gidder. Stekeskorpe ja.
Anders Du mener at stekeskorpen ikke hjelper til å holde på kjøttsaften? Men gjennomstekt indrefilet, da mann?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
02/01/2012 11:25
|
OveR
Apartheidmotstander
|
Apartheidmotstander
At det går an å lukke portene i kjøtt gjennom å gi det stekeskorpe er vel en godt avkreftet myte ja.
Se feks denne: http://info.inkognito.no/molekylær-gastronomi
Mvh OveR
|
|
|
02/01/2012 11:46
|
Santacruz
Besatt
|
Besatt
Riktig. Varmer du opp kjøttet over 100 grader får du et bra trykk. Da skal du ha en bra skorpe som holder på denne saften. Se forøvrig link fra Ove; " Varmebehandling av kjøtt – I mange oppskrifter og kokebøker står det at kjøtt bør brunes for å lukke porene. Dette stemmer ikke. Selv om man steker kjøttet ved høy temperatur lekker det som en sil. Legger man et stykke kjøtt på en tallerken begynner kjøttsaften å piple frem etter en liten stund. Det som skjer når muskelfibrene varmes opp er at de trekker seg sammen og presser ut kjøttsaften.
Men hva oppnår man ved å brune kjøttet da, hvis det ikke er porer som lukkes? – Når aminosyrer (proteiners byggesteiner) og sukker varmes opp, reagerer de med hverandre og danner lukt-, smaks- og fargestoffer. Disse reaksjonene har fått fellesbetegnelsen Maillard-reaksjoner og navnet kommer fra Luis Camille Maillard, som undersøkte disse prosessene på begynnelsen av 1900-tallet. Det er universelle reaksjoner og skjer ikke bare når man steker kjøtt. Maillard-reaksjonene i kjøtt skjer ved 110-120 grader og varmere. De foregår også ved lavere temperaturer, som når champagne lagres over lang tid. Sukkeret fra druen forbinder seg med aminosyrer (rester etter gjærsoppen) og langsomt bygges det opp aromastoffer som ved lang lagring gjør champagnen mer smaksrik. "
|
|
|
02/01/2012 11:57
|
GeirK
More than words
|
More than words
– I mange oppskrifter og kokebøker står det at kjøtt bør brunes for å lukke porene. Dette stemmer ikke. Selv om man steker kjøttet ved høy temperatur lekker det som en sil. Legger man et stykke kjøtt på en tallerken begynner kjøttsaften å piple frem etter en liten stund
Dette kan godt stemme, men kan noen vise meg et vitenskapelig forsøk som underbygger denne kvalitative påstanden? For meg er riktig kjernetemperatur på indrefilet romtemperatur uansett.
|
|
|
[Re: OveR]
02/01/2012 12:17
|
kolli
Ringrev
|
Ringrev
At det går an å lukke portene i kjøtt gjennom å gi det stekeskorpe er vel en godt avkreftet myte ja.
Se feks denne: http://info.inkognito.no/molekylær-gastronomi
Mvh OveR Takk for en spennende link. Fantastisk hva man kan lære her på forumet.
|
|
|
[Re: MariusB]
02/01/2012 12:48
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Her ble det gratinert norsk hummer med urtessmør, enkel salat og mangovinaigrette til forrett. Champagne. Ytrefilet av hjort med selvplukket skogsopp i risotto, stekt rosenkål med bacon,ingefær, hvitløk og sesamfrø. En rødvinskokt pære fikk vi også plass til på tallerken. Dessert ble hjemmelaget bringebærsorbee med frukt og krem. Chilensk dessertvin For en fantastisk meny! Er du profesjonell kokk, eller er dette slikt som også amatører gir seg i kast med?
|
|
|
02/01/2012 13:20
|
anderssb
Ringrev
|
Ringrev
– I mange oppskrifter og kokebøker står det at kjøtt bør brunes for å lukke porene. Dette stemmer ikke. Selv om man steker kjøttet ved høy temperatur lekker det som en sil. Legger man et stykke kjøtt på en tallerken begynner kjøttsaften å piple frem etter en liten stund
Dette kan godt stemme, men kan noen vise meg et vitenskapelig forsøk som underbygger denne kvalitative påstanden? Det er en god populærvitenskaplig fremstilling her. Boka inneholder også referanser. http://www.amazon.com/Molecular-Gastronomy-Exploring-Traditions-Perspectives/dp/023113312X
|
|
|
02/01/2012 13:38
|
PålGnål
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Går den an å 'sous vide're ;-) ferdig vakuumpakket kjøtt rett fra butikken for så å gi det stekeskorpe i etterkant?
Har forøvrig hatt meget stor suksess med langtidssteking av billig ytrefilet fra rema. Langt bedre resultat enn med norsk 'kvalitetskjøtt.'
På tide å begynne å trene igjen...
|
|
|
02/01/2012 14:00
|
Santacruz
Besatt
|
Besatt
Kjernetemperatur er alfa og omega. Men resultatet blir bedre om du ikke oppnår dette ved å sette ovnen på 300 grader og sette steika inn i 5 minutter.
A
|
|
|
02/01/2012 15:46
|
MariusB
former marcopolo
|
former marcopolo
For en fantastisk meny! Er du profesjonell kokk, eller er dette slikt som også amatører gir seg i kast med? Takk. Gjestene var veldig fornøyd! Jeg driver et serveringssted i Marka, hvor jeg kler meg ut som kokk når vi har arrangementer. Jeg er ikke utdannet kokk, men har stor interesse for matlaging. Denne menyen er ikke veldig vanskelig, men det er jo endel timing involvert med disse råvarene. Spesielt nå man skal nyte måltidet selv også. Hvis du liker å lage mat, og vet å planlegge er det absolutt overkommelig for amatører også. Lykke til!
|
|
|
[Re: MariusB]
02/01/2012 16:01
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
[quote=Tex] men det er jo endel timing involvert med disse råvarene. God timing er alfa og omega 3 når det gjelder matlaging på ett litt høyere nivå. Hvis man i det daglige prøver seg på en del ting så blir det lettere etterhvert å sette sammen ett større måltid,noe hokus pokus er det uansett ikke. Stort sett går det jo i visping,kutting,krydring,rett temperatur,timing,fokus,kunnskap og konsentrasjon uansett hva man lager. *Tenk om folk brukte kokebøkene som de har i hylla si,da hadde det blitt dårlige tider for fjordland,toro og annen ferdigmat.
|
|
|
02/01/2012 16:58
|
Snuffeldyret
Avhengig
|
Avhengig
Tapas! Gjestene hadde med seg Kongekrabbe med hjemmelagd majo til. Kjempegodt!
Snuffeldyret lever ikke lengre..
|
|
|
02/01/2012 19:22
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Dette kan godt stemme, men kan noen vise meg et vitenskapelig forsøk som underbygger denne kvalitative påstanden? For meg er riktig kjernetemperatur på indrefilet romtemperatur uansett. Myten blir visstnok avkreftet i monumentet " Modernist Cuisine" hvor et team av kokker og forskere gikk hardt til verks for å forstå mer av hvordan mat fungerer. Jeg har ikke lest akkurat dette selv, men i egne forsøk med f.eks landkyllingbryst i ovn har jeg erfart at alt holder seg fantastisk saftig om man følger nøye med på kjernetemperaturen. Foreløpig koster sous vide-utstyr litt penger(ikke mye sammenliknet med et voksent sykkelbudsjett), men er absolutt ikke forbehold proffene. Jeg vil si at det er noe av det mest nyttige man kan skaffe seg om man er litt over gjennomsnittet matinteressert. Timing mtp. kjøtt blir trivielt ettersom kjøttet holder perfekt kjernetemperatur akkurat så lenge man vil. Alt man trenger er litt hviling og steking/grilling for å få stekeskorpen. Dermed kan man time ting mye bedre enn ellers. Utstyret vi brukte er ikke mitt, men jeg renger med at det dukker opp noe hos meg innen neste nyttårsaften.
Redigert av jens fredrik; 02/01/2012 19:23. Rediger grunn: trykkleif
|
|
|
03/01/2012 08:56
|
tais
Ringrev
|
Ringrev
Hos oss blev det litt av alt: 2 typer sallat - potet og bulgur - med pinjekjenerner og halloumi som valgfritt tilbehør. Kryddige "afrikanske" kjøttboller Kyllingwok Friske vårruller med reker Minibruschetta Kladdkake Florentinsk rispaj Brownieostekake med brinebærkrem Akkurat riktig mengde mat, men desserten var overdimensjonert så nå må vi spise kake hele uken. 
|
[Re: tais]
03/01/2012 22:23
|
cvrokka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Akkurat riktig mengde mat, men desserten var overdimensjonert så nå må vi spise kake hele uken. Det hørtes jo fryktelig plagsomt ut. 
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
|
|
|
[Re: jens fredrik]
05/01/2012 21:02
|
anderssb
Ringrev
|
Ringrev
Dette kan godt stemme, men kan noen vise meg et vitenskapelig forsøk som underbygger denne kvalitative påstanden? For meg er riktig kjernetemperatur på indrefilet romtemperatur uansett. Myten blir visstnok avkreftet i monumentet " Modernist Cuisine" hvor et team av kokker og forskere gikk hardt til verks for å forstå mer av hvordan mat fungerer. Jeg har ikke lest akkurat dette selv, men i egne forsøk med f.eks landkyllingbryst i ovn har jeg erfart at alt holder seg fantastisk saftig om man følger nøye med på kjernetemperaturen. Foreløpig koster sous vide-utstyr litt penger(ikke mye sammenliknet med et voksent sykkelbudsjett), men er absolutt ikke forbehold proffene. Jeg vil si at det er noe av det mest nyttige man kan skaffe seg om man er litt over gjennomsnittet matinteressert. Timing mtp. kjøtt blir trivielt ettersom kjøttet holder perfekt kjernetemperatur akkurat så lenge man vil. Alt man trenger er litt hviling og steking/grilling for å få stekeskorpen. Dermed kan man time ting mye bedre enn ellers. Utstyret vi brukte er ikke mitt, men jeg renger med at det dukker opp noe hos meg innen neste nyttårsaften. Harold McGee skriver om bruning av kjøtt i "The Science and Lore of the Kitchen" (som forøvrig bør befinne seg på ethvert kjøkken!): It's in the best of cookbooks and the worst of cookbooks, the simple and the sophisticated. ‘Sear the meat to seal in the juices,’ they say. This catchy phrase is probably the best-known explanation of a cooking method. It originated with an eminent scientist. And it's pure fiction.
(...)
Liebig's ideas caught on very quickly among cooks and cookbook writers, including the eminent French chef Auguste Escoffier. But simple experiments in the 1930s showed that Liebig was wrong. The crust that forms around the surface of the meat is not waterproof, as any cook has experienced: the continuing sizzle of the meat in the pan or oven or on the grill is the sound of moisture continually escaping and vaporizing. In fact, moisture loss is proportional to meat temperature, so the high of searing actually dries out the meat surface more than moderate heat does. But searing does flavor the meat surface with products of the browning reactions, and flavor gets our juices flowing. Liebig and his followers were wrong about meat juices, but they were right that searing makes delicious meat.
Desverre finner jeg ingen referanse til eksperimentene fra 30-tallet, men det bør være lett å prøve selv, med et par kjøttstykker, en stekepanne og en god kjøkkenvekt.
|
|
|
|
|