Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Nakamura fulldemper

Nakamura fulldemper #1317040 30/12/2011 11:02
B
Berner Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
B
Hallo
Noen som har erfaringer med Nakamura fulldempet sykkel?
Ser at man kan få Nakamura Grade FS2.0 til 20k ny i butikk. Den finnes også på bruktmarkedet.
Sykkelen er lett, 9.9 kg, og prisen er lav. Er det grunn til å være skeptisk?

smurf Berner

Re: Nakamura fulldemper [Re: Berner] #1317047 30/12/2011 11:16
asa Offline
Entusiast
Entusiast
har ikke prøvd den selv,men "storebroren" fikk grei omtale i test her hos Terrengsykkel. Litt smalt styre og ukurante dekk + + men ellers en bra sykkel. regner med at du ikke bommer med den prisen:)

Re: Nakamura fulldemper [Re: Berner] #1317075 30/12/2011 12:35
D
Desmo Offline
Avhengig
Avhengig
D

Re: Nakamura fulldemper [Re: Berner] #1317090 30/12/2011 13:05
B
Berner Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
B
FS1.0 er definitivt mye sykkel for pengene.
Hvis jeg kjøper Nakamura regner jeg med å skifte både styre og dekk. Vil gjerne ha bredt styre. Vektmessig blir jo denne å sammenligne med Scott Spark 20 og da må jo prisen dobbles og vel så det.

Så er det det at FS2.0 er under 10kg grensa. Legger gjerne i noen lapper bare for det.

Synes for øvrig at disse Grade FS ser bra ut også.

Berner

Re: Nakamura fulldemper [Re: Berner] #1317123 30/12/2011 16:20
Nedvin Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Selv har jeg en Nakamura grade 5.0. Hardtail med mye av de samme delene som den du referer til. Er stort sett fornøyd med vekten og kvaliteten.
Hvis det er noe å utsette på så er det gaffelen. Den er ok følsom og stiv når du låser den. Det som er minus er at det er litt slark i den. 6 mnd gammel. Kjørt ca 100 mil. Noe sti, men mest grus. Syntes ikke det er allverdens å skryte av.
Når jeg bremser med frambremsen og jokker fram og tilbake kjenner jeg slark mellom innerbeinet og ytterbeinet.
Det andre er at gaffelen er relativ myk. Flexer en del fra top til bunn.
Tredje er at jeg fikk beskjed om at jeg ikke måtte låse demperen hvis det var fare for harde støt. Da kunne jeg risikere at den havarerte. Har den åpen hele tiden så jeg har ikke hatt problemer:) Men mener at dette er en svakhet.

Hvis de bruker samme holker( skumgummi) så må du bare få kjøpt nye. De løsner etter 3 min.....

Jeg svartmaler litt her. Men mener det er viktig å få fram minusene så får kjøper vurdere:)

Ellers som sagt, veldig fornøyd. For prisen er så rimelig at du kan bytte ut det du ikke er fornøyd med og allikevel komme greit ut.

Re: Nakamura fulldemper [Re: Nedvin] #1317129 30/12/2011 16:41
Raymond Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har lite personlig erfaring (les: ingen utover e-synsing og kjennskap til enkeltkomponentene...) med Nakamura, men de får jo grei omtale og er jo stort sett sammeskrudd med bra deler.

Gafler som flekser osv er jo ikke noe ukjent fenomen, og skyldes vel mer at det er en lett og "spinkel" gaffel enn at den står på en Nakamura... En dårlig gaffel er like bra eller dårlig uavhengig av merket på ramma! Nakamura er vel et av de merkene som også legger mest "prestisje" i lav totalvekt på syklene. Da velges det fra tid til annen deler som er i kategorien tullelette, som ofte ikke leverer like bra på funksjon.

Hvis holkene løsner, så kan man bytte de, eller man kan feste de igjen. F eks ved bruk av god gammeldags hårspray osv... Mange metoder og hjelpemidler for akkurat dette! ICON_WINK

I teorien kan man vel kanskje havarere gaffelen om den er totalt låst og man så banker i et skikkelig hinder.... Derfor mange gafler har "blow off" funksjon, og at de ikke oppleves som helt låste. I 99% av alle situasjoner er det vel strengt talt ikke behov for å låse gaffelen uansett!? ICON_WINK Noen kaller det en svakhet når gaffelen i teorien kan havarere når den er låst osv, andre vil si det motsatte, at det er en svakhet om gaffelen ikke låser 100%.... Smaken er som baken.. ICON_SMILE

Når alt kommer til alt er det viktigste at sykkelen fungerer til formålet, og at man kommer seg ut og tråkker!!! ICON_SMILE

Re: Nakamura fulldemper [Re: Raymond] #1317146 30/12/2011 17:13
Nedvin Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: Raymond

Hvis holkene løsner, så kan man bytte de, eller man kan feste de igjen. F eks ved bruk av god gammeldags hårspray osv... Mange metoder og hjelpemidler for akkurat dette! ICON_WINK

En sykkel til 20k skal man ikke trenge å fikse på etter 3 min. Uakseptabelt å må lime holker etter min mening. Det er heller verdt å bruke 200 kr på holker som skrus fast i endene, slik slepper du å må lime/lime opp de gangene en må av med utstyr på styre samt at holkene sitter 100%.

Sitat: Raymond
I teorien kan man vel kanskje havarere gaffelen om den er totalt låst og man så banker i et skikkelig hinder.... Derfor mange gafler har "blow off" funksjon, og at de ikke oppleves som helt låste. I 99% av alle situasjoner er det vel strengt talt ikke behov for å låse gaffelen uansett!? ICON_WINK Noen kaller det en svakhet når gaffelen i teorien kan havarere når den er låst osv, andre vil si det motsatte, at det er en svakhet om gaffelen ikke låser 100%.... Smaken er som baken.. ICON_SMILE

Jeg ser ikke fordelen. Sikker på at både du og jeg banner både lavt og høyt hvis dette hadde skjedd.

Re: Nakamura fulldemper [Re: Berner] #1317158 30/12/2011 17:39
BikeTorjus Offline
Veteran
Veteran
faren min har denne sykkelen og er veldig fornøyd jeg har brukt den noen turer og syntes også det er en veldig bra sykkel bortsett fra fordemperen som de andre sier.det er tre ting du burde gjøre med en gang og det er:
1)bytte til et bredt styre
2) bytte dekk
3) sette opp tubless
hvis du lurer på i forhold til gynging så syntes jeg sykkelen er stiv(i forhold til min merida mission 900). det er også veldig lett og låse bakdempren og da blir den nesten helt stiv

Orbea Occam H20 LT 2022
Diamant AR Sora
Re: Nakamura fulldemper [Re: Berner] #1317252 30/12/2011 22:37
M
marius b Offline
Medlem
Medlem
M
Kjøpte meg en ny nakamura fs1 i høst, billig og dårlig. Først begynte skruer å rustne,lakken flasset flere steder, fikk man et slag på ramma så falt det av store flak, ved montering var umbrako skruene dratt over så man kunne ikke justere og kronen på verket var at jeg fikk slark i fremre festet på bakdemperen. Bortsett fra dette var det en ok sykkel, smalt styre og holker som falt av etter første turen og smale dekk må også nevnes. Fikk hevet kjøpet etter en stund, skal nok aldri ha meg nakamura igjen. Sykkelen føles stiv å sykle på.

Re: Nakamura fulldemper [Re: Berner] #1317264 30/12/2011 23:24
B
Berner Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
B
Takk for gode tilbakemeldinger.
Må sjekke litt mere, men ut fra deres innspill virker det som om Grade FS2.0 er mye sykkel for pengene. Nytt styre og dekk fordyrer ikke så mye. Kjøper jeg hos forhandler kan jeg kanskje få dette byttet i handelen. Kjøper jeg brukt blir denne sykkel ned mot 10k, og da har man jo litt å gå på.

Berner

Re: Nakamura fulldemper [Re: Berner] #1317318 31/12/2011 09:30
Mr.Melk Offline
Fersking
Fersking
"Berner"låner tråden din litt.Vurderer en fulldemper og har eg et spørsmål til dere som bruker såkalla rittfulldempere til div,ritt blandet grus/terreng.
Ville dere valgt sykkel i dag med eller uten lock out montert styre(gjelder da framme?bak?)Ville dere i dag valgt fulldempet 29`r og ville dere hatt stor fokus på vekt?

Re: Nakamura fulldemper [Re: Mr.Melk] #1317798 01/01/2012 21:28
asa Offline
Entusiast
Entusiast
Lock out er fint å ha, men ikke et must...

29 uten tvil, for min del...

Vekt? Ja, så lett som mulig uten at det går utover funkjon:)

Moderator  support