Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Prolaps og syklling

Prolaps og syklling #1316454 28/12/2011 17:54
rog Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Slitt med ryggen og stråling ned i venstre ben siden oktober i år. Svar i fra mr i dag, to prolapser i nedre korsrygg, som trykker på samme nerve på venstre side. Skal starte hos manuell terapeut på tirsdag. Har også startet med å trene stabliseringsmusklaturen mer. Operasjon høres ut som å være utelukket så lenge man ikke har problemer med bimelim og bomelom...Så det går i voltaren og sterkere saker for å få nogenlunde med søvn..

Så til spørsmålet til forumet. Sykling og prolaps er det forenlig...eller er det en dårlig kombinasjon? evnt er det noen som har noen gode råd..kjenner jeg begynner å bli en sumle lei av være våken om natta og kjenne konstant smerter ned i venstre ben..

http://app.strava.com/athletes

Canyon Spectral CF 9.0 SL
Re: Prolaps og syklling [Re: rog] #1316474 28/12/2011 18:52
kebr Offline
Avhengig
Avhengig
Nå er ikke jeg noen fagkyndig men snakker av erfaring. Etter en prolaps er det kun en ting som gjelder og det er trening av støttemuskulatur. Har hatt mye trøbbel med ryggen men etter at jeg begynte med sykling for 2-3 år siden har problemene vært helt helt fraværende. Terreng/stisykling vel og merke. De gangene jeg har trent langturer, dvs. 60-90km kjenner jeg det godt i korsryggen. Jeg fikk noen øvelser av en spansk kiropraktor en gang som virker bra for meg. Ligger på ryggen på gulvet med 90 grader i knærne, og svinger beina samlet til hver side, nesten helt ned til gulvet. 50 ganger 3-4 ganger i uken . Thats it for meg, så lenge jeg klarer å gjøre dette samt trene variert på sykkelen har jeg ingen problemer.

Re: Prolaps og syklling [Re: kebr] #1316483 28/12/2011 19:15
Raymond Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: kebr
Nå er ikke jeg noen fagkyndig men snakker av erfaring. Etter en prolaps er det kun en ting som gjelder og det er trening av støttemuskulatur. Har hatt mye trøbbel med ryggen men etter at jeg begynte med sykling for 2-3 år siden har problemene vært helt helt fraværende. Terreng/stisykling vel og merke. De gangene jeg har trent langturer, dvs. 60-90km kjenner jeg det godt i korsryggen. Jeg fikk noen øvelser av en spansk kiropraktor en gang som virker bra for meg. Ligger på ryggen på gulvet med 90 grader i knærne, og svinger beina samlet til hver side, nesten helt ned til gulvet. 50 ganger 3-4 ganger i uken . Thats it for meg, så lenge jeg klarer å gjøre dette samt trene variert på sykkelen har jeg ingen problemer.

Jeg følger omtrent samme "oppskrift" som kebr. Så lenge jeg sykler nok, men ikke aaaaltfor langt/lenge, så har jeg omtrent null smerter. Jeg ble ryggoperert sist i 2003. Siden den gang har smertene hovedsakelig vært et problem i de perioder jeg har vært slapp med sykling/trening og når jeg har overdrevet helt, i form av jobb eller trening...

Enkle øvelser og nok aktivitet, gjerne sykling, holder meg på bena og smertene borte!

Jeg har vært operert for 3 prolapser og hadde 4 tydelige prolapser sist jeg var til kontroll, men disse vil ikke bli gjort noe med i overskuelig fremtid! Jeg trenger ikke engang ta paracet...kun trening og aktivitet! ICON_SMILE

For å komme i gang igjen kan faktisk noe så enkelt som spaserturer i litt ulendt terreng, sammen med enkle ryggøvelser være en god start.

Fungerer ikke den behandlingen du får nå, prøv noe annet.. For noen funker fysoioterapi, for andre fungerer akkupunktur osv... Men dette kan man selvsagt ikke holde på med til evig tid...sykling og trening derimot.. ICON_WINK

Lykke til og god bedring!

Re: Prolaps og syklling [Re: rog] #1316489 28/12/2011 19:29
rog Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Godt å høre at jeg ikke behøver å legge sykkelen på hylla. Spennende å se hva manuell terapeuten kommer med, forøvrig på nimi Ullevål.

Re: Prolaps og syklling [Re: rog] #1316509 28/12/2011 20:20
T
Tommy D. Offline
Ringrev
Ringrev
T
Hadde selv et helvete med dette for noen år siden, og sykling har bare vært bra for meg etter at det ble mulig igjen.

Tips - Prøv en kiropraktor! Jeg slet mye i nærmere to år grunnet dårlig kunnskap/ignoranse i "bransjen":
1 - Lege som sier "fy fy" til fysioterapi med prolaps. INGEN bedring gjennom smertestillende medikamenter (medisin kamuflerer smerte, men løste ingen ting)!
2 - Lege sa endelig OK til fysio, men så sier de igjen "fy fy" til kiropraktor. Marginale forbedringer gjennom øvelser, men kommer til en grense. Jeg spør flere ganger, og får endelig en OK til å prøve kriopraktor etter jeg hadde pratet med hans kollega som var en manuellterapeut (som også frarådet en kiropraktor).
3 - Signifikant forbedring etter første behandling hos kiropraktor, men trengte noe flere behandlinger før det ble bra. Har i ettertid vært ganske så irritert på både fastlege og fysioen som hadde "stjålet" over ett år av brukbar rygg, men er klok av skade siden!

Bare å sykle, men ikke inn i smerten!

Re: Prolaps og syklling [Re: rog] #1316529 28/12/2011 21:26
A
arildb Offline
Entusiast
Entusiast
A
Sats på inner core trning dvs kjerne ,bruk gulv ,slynge ,terreng ,gange ,kjør mye i terreng uten og sitte på sete ,og ett hjulsykkel er nr 1 ,ifølge kaggis ,da er muskulaturen på plass ,,

Re: Prolaps og syklling [Re: arildb] #1316544 28/12/2011 22:00
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran
Kiropraktikeren kan feks bidra med denne: Strekke ryggen

iq
Re: Prolaps og syklling [Re: rog] #1316585 28/12/2011 22:56
kebr Offline
Avhengig
Avhengig
Kan jo legge til at en kiropraktor har vært brukt en del hos meg også, ofte hvis jeg får en skikkelig smell jeg ikke kommer meg ut av selv funker det bra med kiropraktor for å løse opp Men følger du ikke opp selv med regelmessig trening og aktivitet kommer smellen veldig fort tilbake. En manuellterapeut er vel egentlig en fysioterapeut som har "lov" til å knekke som en kiropraktor så det er ikke dumt å bruke en sånn. De har også bedre kompetanse på trening enn rene kiropraktorer.

Lykke til, sykkelkarrieren er absolutt ikke ødelagt! ICON_SMILE

Re: Prolaps og syklling [Re: rog] #1316591 28/12/2011 23:12
haakotho Offline
Entusiast
Entusiast
Fem prolapser i rygg og nakke her. 2 operasjoner. Fastlege, arbeidsgiver og NAV trodde ikke jeg skulle kunne bli arbeidsfør igjen for snart fem år siden.
Lærte en del på ryggskole. Alt jeg har drevet av idrett før fungerte ikke. Begynte å sykle bare for å prøve det også. Min mirakelkur. Ble hekta etter det.
Dårlig dager - å ja - det må jeg leve med på grunn av kroniske skader. Men, 100% i jobb, og en av de sprekest blant mine kolleger, og en av de eldste.

Re: Prolaps og syklling [Re: rog] #1316593 28/12/2011 23:15
A
arildb Offline
Entusiast
Entusiast
A
God ryggkur ,kvitt alt fett bare 5% ,det duger ,kjenne ingenting ,slitasjer ,og sammenvoksing etter brudd ,,,
sykler som fy ,,,

Re: Prolaps og syklling [Re: rog] #1316614 29/12/2011 08:52
J
jørgm Offline
Ringrev
Ringrev
J
Voltaren hadde jeg aldri noen særlig effekt av, så den kutta jeg ut tidlig. Sykling i marka + slyngeøvelser derimot har funket veldig fint for meg.

Når det gjelder sykling så funker ikke lange turer på flatt underlag med statisk, framoverlent sittestilling så bra for meg. Derimot er teknisk sti helt knall! Du tvinges til å endre stilling hele tiden - opp og ned fra sete, stadig endring i stilling, både stående og sittende, for balanse i tekniske partier osv. Den mer oppreiste sittestillingen på stisykkelen og dempingen bak bidrar nok også positivt.

Re: Prolaps og syklling [Re: rog] #1316637 29/12/2011 10:17
rog Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Kjenner meg igjen i mye av det som blir skrevet her. Voltaren har heller ikke hatt noe særlig effekt tror jeg. Vanskelig å forholde til fagprofesjoner som har veldig ulik menig på behandling av dette.

Dere som har vært gjennom operasjon, har denne vært vellykket ? Hva gjorde at dere fikk operasjon ?

Re: Prolaps og syklling [Re: rog] #1316645 29/12/2011 10:35
Raymond Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Voltaren funket ikke i det hele tatt på meg... Naproxen derimot har vært en fungerende smertelindring når det har toppet seg fra tid til annen, både før og etter operasjon.

Operasjonen min ser jeg som helt vellykket. Det var to andre som ble operert samtidig som meg, har hatt litt kontakt med de, og desverre var det ikke vellykket for noen av dem, og de har i grunn hatt større plager etter enn før.

Jeg klarte knapt å gå. Få på sokker, knyte sko, ta opp noe som var mistet på gulvet, bære mer enn en melkekartong osv var omtrent umulig. Å sette seg inn i en bil var omtrent umulig... Å sette seg på toalettet betydde behov for hjelp osv.. Godt på vei mot invalid... Det tok ca 3 måneder fra jeg begynte å få smerter til jeg var "pleiepasient", i en alder av 20 år. Det tok ytterligere 5-6 måneder før jeg faktisk ble operert, men 6 uker etter operasjonen var jeg i fullt arbeid, tilbake på sykkel og ski! Jeg tror det viktigste jeg gjorde i ukene etter av operasjonen var å flere ganger daglig gjøre øvelser og gå turer, ihht råd og veiledning fra osteopat og fysioterapeuten min. De to andre som ble operert samtidig hadde vært veldig slappe på det, og hadde ikke brukt noe tid og penger på veiledning i opptreningen etterpå....nå er hun ufør og han delvis ufør, begge har vel også blitt operert på nytt...

Til og med kirurgen var bekymret for risikoen ved operasjonen husker jeg. Han kom inn kvelden før, for å bekrefte og forsikre at jeg var villig til å gjøre dette da sjansene for å bli verre absolutt var til stede. Som jeg sa til han da, så hadde jeg prøvd ALT jeg, fastlegen og behandlerne jeg hadde vært hos, hadde kommet på. Jeg brukte 10-tusner på behandlinger og annet som kanskje kunne hjelpe. Mye hjalp i form av smertelindring, men jeg ble ikke noe bedre. Så det ble operasjon og jeg angrer ikke et sekund! All ære også til en fastlege som var ordentlig "på ballen" hele veien og fulgte opp, ga henvisninger, ga råd, var nøye med hvilken kirurg som var best og derfor skulle utføre inngrepet osvosv.. ICON_SMILE

Jeg har inntrykk av at terskelen for operasjon er enda høyere nå enn før, men jeg tror nok at jeg ville blit operert nå også, om jeg hadde vært i den tilstanden jeg var da.. Jeg håper i hvert fall det, hvis ikke syns jeg virkelig synd på de som har ordentlige ryggproblemer nå om dagen... ICON_SMILE

Re: Prolaps og syklling [Re: rog] #1316646 29/12/2011 10:38
D
DagRS Offline
Ivrig
Ivrig
D
Sitat: rog
Godt å høre at jeg ikke behøver å legge sykkelen på hylla. Spennende å se hva manuell terapeuten kommer med, forøvrig på nimi Ullevål.

Angelita??

Flink terapeut. Hadde to prolapser selv i løpet av 2011.
Masse stabiliseringsøvelser og styrkeøvelser for rygg og setemuskulatur gjorde susen. Gikk egentlig ikke glipp av så mye sykling. Satt mye på rulle en periode, men merker at terreng er bedre for ryggen enn statisk landeveissykling. Nå hadde jeg en prolaps i nakke og en i korsrygg med noen måneders mellomrom. Begge disse skadene skyldes "gammel moro".

I perioder gikk jeg, som flere har gjort, mye i ulendt terreng.
Har også lært meg en del tøye øvelser for hoftene som gjør underverker.
Strålingen nedover var på det værste helt forjævlig. Måtte i en periode la motorsykkelen stå på grunn av dette. Mistet til tider all kraft på venstre ben, var nære ved å velte i lyskryss ved et par anledninger.

"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success."
~ Doug Larson

Re: Prolaps og syklling [Re: arildb] #1316647 29/12/2011 10:40
D
DagRS Offline
Ivrig
Ivrig
D
Sitat: arildb
Sats på inner core trning dvs kjerne ,bruk gulv ,slynge ,terreng ,gange ,kjør mye i terreng uten og sitte på sete ,og ett hjulsykkel er nr 1 ,ifølge kaggis ,da er muskulaturen på plass ,,

+1

"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success."
~ Doug Larson

Re: Prolaps og syklling [Re: rog] #1316691 29/12/2011 12:02
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Hadde slitasjeskade i rygg, med påfølgende stråling ned i høyre bein for 10års tid siden. Var sengeliggende, fikk tatt bilder hos og det lå nerver i klem. Operasjon var ikke anbefalt.

For å komme meg opp av senga brukte jeg en Rehband magestøttebandasjegreier, med en separat strammefunksjon, denne avlaster rygg og bedrer blodsirkulasjonen betraktelig. Men ikke brukes for mye, for den SVEKKER kjernemuskulauren. Men brukte den for å komme meg opp da den avlastet komprimeringen av ryggen. Da var det gå mye. Så etter mye gange gikk de over til løping igjen. Men det tok tid!

Pr i dag er ryggen helt fin. Må bare være veldig obs på å være varm på ryggen, bytte dekk på bil er dødare, men går greit så lenge jeg er GOD OG VARM med helisolert rørleggersprekk.

Rulla er veldig dårlig ryggtrening synes jeg, blir ensidig som det nevnes over, terreng er bedre. Sykler endel uten hender på styre på rulla for å bedre kjernemuskulatur og variere. Funker bra. Sitte med sterk svai å banke makswatt er ikke det beste opptreningen. Lytt til kroppen. Får du ikke vondt så gjør det mer. Det er velig lett å gjøre enkelte som gjør at du får mer vondt, så her må man virkelig lytte til kroppen i opptreningen.

Og som de andre her og sier: Trening og aktivitet det som funker når ryggen er bra igjen.

Lykke til!

Re: Prolaps og syklling [Re: DagRS] #1316785 29/12/2011 15:35
rog Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: DagRS
Sitat: rog

Angelita??

Flink terapeut. Hadde to prolapser selv i løpet av 2011.
Masse stabiliseringsøvelser og styrkeøvelser for rygg og setemuskulatur gjorde susen. Gikk egentlig ikke glipp av så mye sykling. Satt mye på rulle en periode, men merker at terreng er bedre for ryggen enn statisk landeveissykling. Nå hadde jeg en prolaps i nakke og en i korsrygg med noen måneders mellomrom. Begge disse skadene skyldes
"gammel moro".

I perioder gikk jeg, som flere har gjort, mye i ulendt terreng.
Har også lært meg en del tøye øvelser for hoftene som gjør underverker.
Strålingen nedover var på det værste helt forjævlig. Måtte i en periode la motorsykkelen
stå på grunn av dette. Mistet til tider all kraft på venstre ben, var nære ved å velte i
lyskryss ved et par anledninger.

Nei, det var en mann husker ikke navnet i farten. Begynner på tirsdag...ser frem til det

Redigert av rog; 29/12/2011 15:36.

Re: Prolaps og syklling [Re: rog] #1317462 31/12/2011 16:24
K
knutlu Offline
Entusiast
Entusiast
K
Kan vel være forskjeller fra sted til sted, men på Ullevål opererer de også hvis du går med store smerter over tid. Og så vil vel MR-en gi kirurgene/nevrologene en pekepinn på hvor stor sannsynligheten er for vellykket operasjon.

Går man med stråling (nerven i klem) over lang tid, vil vel dette også kunne gi kroniske nevrologiske skader. Få fastlegen til å henvise deg til Nakke- og ryggpoliklinikk på Ullevål.

Oppstår det problemer med bimmelim etc., skal man opereres på dagen.

Re: Prolaps og syklling [Re: knutlu] #1317546 01/01/2012 08:06
rog Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: knutlu
Kan vel være forskjeller fra sted til sted, men på Ullevål opererer de også hvis du går med store smerter over tid. Og så vil vel MR-en gi kirurgene/nevrologene en pekepinn på hvor stor sannsynligheten er for vellykket operasjon.

Går man med stråling (nerven i klem) over lang tid, vil vel dette også kunne gi kroniske nevrologiske skader. Få fastlegen til å henvise deg til Nakke- og ryggpoliklinikk på Ullevål.

Oppstår det problemer med bimmelim etc., skal man opereres på dagen.

Hva er lang tid? Symptomene hadde jeg også for ti år siden gikk da fort over (3uker). Prolaps ble ikke nevnt da, men symptomene var de samme. Siden i vår har jeg mer eller mindre kjent på noe. For ca. 3 mnd ble det mye verre, ståling konstant, våkner om natten, morgen stivhet ..

Re: Prolaps og syklling [Re: rog] #1317618 01/01/2012 13:26
K
knutlu Offline
Entusiast
Entusiast
K
Jeg gikk i fem uker (med strålesmerter, ryggen hadde vært vond i flere måneder før det) før operasjon, men MR-en viste tydelig og stort prolaps, og smertene ble gradvis verre. Jeg kunne ikke gå på slutten. Men du kommer ingen vei uten MR, så det er smart å gå til legen og få en rekvisisjon. Det er både ventetid på MR og på nevrolog for vurdering av bildene. Evt. henvisning til Ullevål (poliklinikk for nakke og rygg). Lykke til, utrolig kjipt når det står på ...

Re: Prolaps og syklling [Re: knutlu] #1317622 01/01/2012 13:34
rog Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Jeg gikk i fem uker (med strålesmerter, ryggen hadde vært vond i flere måneder før det) før operasjon, men MR-en viste tydelig og stort prolaps, og smertene ble gradvis verre. Jeg kunne ikke gå på slutten. Men du kommer ingen vei uten MR, så det er smart å gå til legen og få en rekvisisjon. Det er både ventetid på MR og på nevrolog for vurdering av bildene. Evt. henvisning til Ullevål (poliklinikk for nakke og rygg). Lykke til, utrolig kjipt når det står på ...

MR ble tatt for 2 uker siden den viste to prolapser. En stor og en moderat. Begge trykket på samme nerve. Men jeg har nok ikke kommet så langt som du var. Jeg kan fortsatt gå, men med smerter.

Re: Prolaps og syklling [Re: rog] #1317676 01/01/2012 16:03
K
knutlu Offline
Entusiast
Entusiast
K
Skjønner, jeg kunne lenge gå greit, og med en Ibux + Paracet om morgenen funket det fint. Blir du dårligere, går det feil vei, og da bør du få ny vurdering – tipper det er best å få den på Ullevål.

Re: Prolaps og syklling [Re: knutlu] #1317725 01/01/2012 18:38
rog Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Skjønner, jeg kunne lenge gå greit, og med en Ibux + Paracet om morgenen funket det fint. Blir du dårligere, går det feil vei, og da bør du få ny vurdering – tipper det er best å få den på Ullevål.

Godt med tips. Føler at man nærmest er til bry når man er hos legen. Tabletter er løsningen. Fikk maset meg til en MR. Satser på at kombinasjon stabliserings trening og manuell terapi får ryggen på rett spor. men blir den verre skal jeg mase meg til time på Ullevål ICON_SMILE

Re: Prolaps og syklling [Re: rog] #1317890 02/01/2012 09:14
E
egbl Offline
Ringrev
Ringrev
E
Kjenner meg godt igjen i Raymonds beskrivelse ovenfor, men jeg var mye eldre enn ham når jeg fikk prolaps (47 år)., Jeg ble omtrent invalid av smertene, svært vanskelig å kle på seg, umulig å knytte skoa, ingen smertestillende hjalp. Det hjalp ikke å ligge, å sitte var rene helvetet, å ta fly var umulig. Det eneste som hjalp mot smertene var å avlede oppmerksomheten og det som fungerte best var å hangle meg på jobb (interessant jobb, kona påstår jeg er arbeidsnarkoman), mens sjukemelding gjorde meg bare verre (gikk hjemme å kjente på smertene). Det var 16 år siden, legen var klar til å operere, men når jeg fikk høre hvor dårlige prognosene for operasjon var, valgte jeg likevel å ikke operere. Mitt alternativ var å trene meg opp og den eneste bevegelsen jeg greide til å begynne med var forsiktig gange, etterhvert greide jeg å svømme og tilslutt begynte jeg på treningsstudio. Etter to måneder var det verste over og jeg greide til og med å foreta kortere flyreiser i forbindelse med jobben, etter et halvt år var jeg 90% bra og etter ytterligere et halvt år med systematisk trening var jeg helt symptomfri og begynte kjøre snowboard! Fem år seinere begynte jeg med terrengsykling og har knapt nok kjent smerter de snart 10 årene jeg har syklet.

Re: Prolaps og syklling [Re: rog] #1317902 02/01/2012 09:34
G
Gaga Offline
Veteran
Veteran
G
Hva hjelper det med MR i grunn - er jo fortsatt like forbanna vondt i den ryggen. Har slitt nå i 3 uker. Er heldigvis mer oppreist enn de 2 første ukene, ting går "greit" helt til det sier stopp - da må jeg bare legge meg nedpå med et par sofaputer under beina. Stråler tidvis i begge beina (men som regel ikke samtidig) og kjenner en gryende nummenhet i armen (trolig pga at kroppen er såpass anspent at jeg blir helt stiv i skuldrene).

Re: Prolaps og syklling [Re: rog] #1317933 02/01/2012 10:52
K
knutlu Offline
Entusiast
Entusiast
K
MR hjelper ikke, men er grunnlaget for nevrologer/kirurger for å vurdere behandling.

Re: Prolaps og syklling [Re: rog] #1318030 02/01/2012 13:58
G
Gaga Offline
Veteran
Veteran
G
Jaja.. 100% sykmeldt i jula og 50% de neste 2 ukene - kiropraktorbehandling starter i morgen. Juhu :/

Re: Prolaps og syklling [Re: egbl] #1318162 02/01/2012 19:22
rog Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Godt å høre at det ordnet seg for deg. Mitt problem, hvis man skal kalle det et problem, er at treningsiveren er der, etter å trent jevnlig i alle år kan jeg nok kalles treningsnarkoman. OG akkurat det blir et problem når man blir syk. Humøret skifter litt om dagen for å si det mildt....

Redigert av rog; 02/01/2012 19:23.

Re: Prolaps og syklling [Re: rog] #1318304 03/01/2012 08:21
progres Offline
Besatt
Besatt
1:/nevrokirurgene kan fjerne den trasige skiva og gjøre deg smertefri straks - stort sett
2:/Ser man på langtidsresultatene og sammenligner ryggstatus for de som *ble* ryggoperert med de som *ikke ble* ryggoperert etter 5 år så er det ikke store forskjeller ute og går
3:/ her http://tidsskriftet.no/legacy/199814/leder3.html er f.eks en liten oversiktsartikkel som du kan kikke litt på i det videre.

lykke til.

Re: Prolaps og syklling [Re: rog] #1318384 03/01/2012 10:35
G
Gaga Offline
Veteran
Veteran
G
ser heldigvis ut til kun å være låsning på 3 steder, fikk brekt opp nok i dag i allefall. Fikk i allefall tommelen opp for å trene helt inntil smertegrensa.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support