Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Levetid kjede/drivverk

Levetid kjede/drivverk #1316344 28/12/2011 13:21
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 126
K
Knutleif Sæter Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
K
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 126
Bytter kjede hver 100-150mil og synes dette er i overkant ofte.
På ny drivpakke forventer jeg 300mil før kjede må byttes og det dobbelte på drev.

Sykler mest på grusveier og stier så kjede blir ofte gjenklint med sand/jord/gjørme, men kjede og drev rengjøres og oljes grundig ved behov.

Har syndet litt på å ha forskjellig kvalitet på deler i drivverket og undrer på om det kan ha en viss innflytelse på slitasje.
Hvilken kvalitet må jeg opp på for å få noe som holder ?

Re: Levetid kjede/drivverk [Re: Knutleif Sæter] #1316348 28/12/2011 13:29
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Hvis det er 9 gir, er kombinasjonen XT-kasett, 7701 kjede og ringer forran i 7075T6 en god miks.

Raceface, FSA, Middleburn, BBB, TA Specialite lager ringer i dette materialet, som er hardere og mer slitesterke enn de orginale ringene fra Shimano. (hvis de ter det du bruker)

Kjøp kjedemåler og bytt når kjedet er slitt/strukket seg 0,75%.


Lett smøremiddel til kjedet ala TF2 er fint etter hver vask. Dette tørker og holder godt.

Tykke klinete kjedemøremidler suger til seg mye driit.


e




Redigert av Espen; 28/12/2011 13:31.

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Levetid kjede/drivverk [Re: Knutleif Sæter] #1316353 28/12/2011 13:37
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Godt voksbasert smøremiddel a'la Rock'n'Roll eller White Lightning er fine for å holde kjeder rene og velsmurte og holder relativt lenge. Blå RnR på høst og vinter, gul på tørre til lett fuktige sommerdager.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Levetid kjede/drivverk [Re: Knutleif Sæter] #1316360 28/12/2011 13:51
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Smaken er delt.
Jeg har aldri likt voks. Ser ikke hva slags fordeler dette har som TF2 ikke har. Voks bygger seg opp også.


e


*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Levetid kjede/drivverk [Re: Espen] #1316370 28/12/2011 14:11
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Sitat: Espen
Smaken er delt.
Jeg har aldri likt voks. Ser ikke hva slags fordeler dette har som TF2 ikke har. Voks bygger seg opp også.
Jeg ser ingen fordeler med TF2 og andre sprayting. De blir stort sett ikke tørre (nok) og vaskes vekk når det blir vått. Voks som er riktig brukt vil bygge seg opp der det er viktig - inni. Og møkk holder seg vekk.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Levetid kjede/drivverk [Re: Knutleif Sæter] #1316396 28/12/2011 15:05
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 1,331
Y
yoeddy Offline
Veteran
Offline
Veteran
Y
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 1,331
På familiens sykler så virker det som om kjedet og midtskive foran holder betraktelig lenger når det er deore-krank på sykkelen. Deore-kranken har midtskive i stål, og denne er følgelig mye hardere (og tyngre) enn dyrere Shimano-varianter.

Min teori er dermed at en litt eller ganske slitt midtskive ganske fort strekker et brukbart kjede.

Prøv å bytt midtskive til deore så skal du se. Min samboer har en sykkel som er brukt til og fra jobb i tre år pluss noen søndagsturer her og der. Nå er den på andre året som vintersykkel og det første kjedet har enda ikke nærmet seg en strekk som skulle tilsi utskiftning.


Så mange stier og så kort liv...

Moderator  support