Hei Spennende å lese hvordan du har "angrepet" dette prosjekt. Jeg har gjort noe av det samme og mangler nå kun drevpakken. Vil kunne legge ut bilder snart. Har handlet det meste på bikeshop.no, Chainreaction og noe "ubetydelig brukt".
hilsen Thomas
" Ride on...."
Re: Scandal på vei,,,,,Byggetråd i emning.
[Re: Espen E]
#132286114/01/201221:12
Jeg bestilte min ramme samtidig som deg, men var "uheldig". De hadde nemlig talt feil på lageret, og dermed får jeg en av de nye Scandal rammene i stedet for den gamle
[Re: pblind]
#132288014/01/201221:37
Jeg bestilte min ramme samtidig som deg, men var "uheldig". De hadde nemlig talt feil på lageret, og dermed får jeg en av de nye Scandal rammene i stedet for den gamle
Ikke helt uheldig vil jeg si :-)de hadde talt feil hos meg også, så de sendte meg feil farge, men den jeg fikk er også ok så greit nok.
- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg.... 2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International http://instagram.com/esp1e/
[Re: thomsen]
#132292914/01/201223:38
Hei Spennende å lese hvordan du har "angrepet" dette prosjekt. Jeg har gjort noe av det samme og mangler nå kun drevpakken. Vil kunne legge ut bilder snart. Har handlet det meste på bikeshop.no, Chainreaction og noe "ubetydelig brukt".
Handlet litt her og der, Bikeshop, CRC, On-One og Jenson. Veien har blitt litt til som jeg har gått. Gulldetaljer ble droppet først, for mye bling, SLX ble XT grunnet godt tilbud, men tror og håer alt blir bra til slutt. Du får kaste inn noen bilder når du kommer sålang. Gøy å se hva andre gjør, og det var det som inspirerte meg.
- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg.... 2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International http://instagram.com/esp1e/
Re: Scandal kommet,,,,,Byggetråd i full gang....
#132314915/01/201218:13
Her er forøvrig delelisten så langt. Noen åpenbare budsjettvalg er gjort og disse kan endres siden. Rammen er noen hundre gram tyngre enn oppgitt vekt på nettsidene til On-One. Dette er sannsynligvis forskjellen på oppgitt vekt 18" og mitt valg 21"
Så håper jeg at XT komponenetene passer sammen....
Har forøvrig også bestillt XT forbrems med 203 mm skive og IS adapter. Bakbrems får vente litt til, for nå rømmer fluene lommeboka :-)Glemte å putte denne i delelista.
Redigert av Espen E; 15/01/201221:25.
#132334416/01/201209:09
Kunne kjøpt komplett pakke, men da finasieringen av delene har vært tatt etterhvert som det har dryppet betalinger inn på paypalkontoen valgte jeg å kjøpe i biter. Kom ut på rett i underkant av 3000.- jeg også, så det ble ikke dyrere enn det måtte.
#132535821/01/201211:20
Kunne tatt dette i tråden om slangeløst, men siden det dreier seg om sykkelbygget mitt, fortsetter historien her. Har vært veldig i tvil om jeg som grønnskolling på området skulle gå for slangeløst oppsett. Har veid for og i mot, og gikk til innkjøp av slanger for å kjøre safe fra starten. Imidlertid sto flaskene med guffe å så på meg med anklagende blikk, så i morgentimene i dag hoppet jeg i det. Lirket en liten åpning mellom dekk og felg og helte en flaske i hvert dekk. Lykken står den kjekke bi er det noe som heter. Har bare gulvpumpe som drives med håndkraft, men etter litt mikking på første dekk begynte det å ta luft. På 4 bar smalt alt på plass igjen og ristejobben begynte. 20 minutter med risting senere hadde ikke dekket mistet trykk, og neste dekk ble påbegynt. Det tok luft på første forsøk og smalt på plass også på 4 bar. Ny runde med risting og massering. Dette dekket lakk litt luft ved felgen, men etter å ha satt dekket mot gulvet og rullet det frem og tilbake med litt press ble susingen borte. Satt så begge hjulene tilbake på sykkelen og har latt dem snurre så mye som mulig etter det. Hver gang jeg går forbi setter jeg dem i gang. Nå har de holdt trykket i to timer. Selv om jeg forventer at de vil miste trykk utover dagen,og kanskje er tomme i morgen, er jeg overbevist om at jeg skal klare å få dette tett i og med at det har gått så motstandsfritt frem til nå. Voksen mann fornøyd som en guttunge her nå :-) (Forskjellen på gutter om menn er prisen på leketøyet...) Kommer posten med gir i dag i tillegg, blir det andaktsstemning i heimen. Dekkene er forøvrig RaceKing 2,2 To be continued......
Redigert av Espen E; 21/01/201211:36.
#132561122/01/201212:14
Da er det på tide med noen bilder. Girdeler og kjede er montert. Bremseskiver fra garasjen satt på for det visuelle sin del. Har ikke bestemt meg for bremser enda. Avbestillte M785 og vurderer M666 eller rett og slett M566. Sete er ikke kommet men blir først et budsjettvalg fra C4 (har ubrukt gavekort fra G sport) Spacere skal byttes i sølv, setepinneklemme skal byttes til sølv og da har jeg en rimlig stilren grønn/sølv kombo med litt uunngåelig gult innimellom. Er rimlig fornøyd og gleder meg til første tur :-)
Redigert av Espen E; 22/01/201212:20.
#132566422/01/201216:11
Flott sykkel og pent bygg. Har alltid syns at disse On-One Scandal har noe spesielt ved seg.
Takk skal du ha :-) Vet ikke hvorfor jeg falt for akkurat dette merket, men kombinasjonen av firmaets litt uhøytidelige tilnærming til produktene,"attityd" om du vil, omtaler, bilder og pris gjorde at jeg i fjor bestemte meg for at en slik ville jeg ha.
Forøvrig fått sete, og har prøvesittet. Geometrien ser ut til å passe mine 194 cm godt. Setet kommer noen cm over toppen av kronerøret, men med 100 mm 6 graders stem og riser bar får jeg ikke altfor rittorientert sittestilling noe som passer godt for meg.
#134030323/02/201220:58
Da er sykkelen ferdig,og skal prøves forsiktig til helgen. Noen små justeringer må nok forventes, men tar det ettersom det kommer.
Total kost ble litt mer enn forventet, (gjør det ikke alltid det?)Regnskapet sier at jeg kom ut på totalt 13081.- inkl mva og tollgebyrer. Gikk en drøy tusenlapp over opprinnelig budsjett, men synes selv det ikke var så galt med tanke på hva sykkelen er blitt og utstyret som står på.
Vekt ble 10,52 kg inkl. pedaler. Har veid del for del på kjøkkenvekten og jeg tror det stemmer sånn noenlunde. Det er selvfølgelig noen gram å spare her og der, spesiellt på bremser og skiver som ikke er plukket på den letteste hyllen, men heller plukket etter pris og det jeg hadde igjen på budsjettet :-)
Legger inn kopi av delelisten også kommer det ferdige bilder av sykkelen i helgen når jeg kan fotografere ute i dagslys, nå om dagen går jeg på jobb når det er mørkt og kommer hjem når det er mørkt så det har vært dårlig med fotografering.
Redigert av Espen E; 23/02/201221:00.
#134946311/03/201218:01
Da skal jeg ikke "plage dere" med denne tråden lengre. Sykkelen er ferdig, syklet de første to testkilometrene og alt fungerer som bare det. Før dette var å bytte slange det mest tekniske jeg gjorde med syklene mine, så jeg er relativt fornøyd med meg selv :-) Er også fornøyd med at opprinnelig plan stort sett er fulgt. Ok, jeg gikk fra SLX til stort sett XT, men budsjettet holdt med kun 5% overskridelse så det synes jeg er ok. Vedlagt de siste bildene i tråden av ferdig bygg, og ja, bremseslangene skal kappes..... ;-)
At tråden i skrivende stund har hatt 2822 visninger er jo og litt moro, tyder på at mange har fulgt med og det er ekstra gøy. Takk til alle som har kommet med innspill og råd. Har satt pris på alt. Nå skal det sykles!
Redigert av Espen E; 11/03/201218:08.
#134947211/03/201218:11
Aha, her viste jeg frem kunnskapsløsheten min igjen :-) og lærte noe nytt, det er fint. Fra gulvet og opp til toppen av overrøret sånn ca midt på er det 82,5 cm. Med 2,0 dekk ville det vel bli litt lavere antar jeg.
#134952711/03/201219:18
Gratulerer med bygget. Den er skikkelig fin og gjennomført med fornuftige og matchende deler hele veien. I tillegg er det klasse over bildene du har tatt. Godt gjennomført.
Lykke til ett forhåpentlig lykkelig samliv. LarsB
#136094328/03/201218:43
Synes denne ser veldig bra ut Espen, regner forøvrig med at min blir ferdig i løpet av en dag og to.
En liten ting jeg ser du har M781 frontgir, jeg har forløperen M771 men sliter med å få festet kabelen. Det er et par tapper hvor den skal føres melleom (tro jeg) hos meg glipper den hele tiden. Har du mulighet til å ta bilde av kabelføringen til selve giret, jeg tror den er lik på M781 og M771. Ser ihvertfall lik ut på bilder.
Synes denne ser veldig bra ut Espen, regner forøvrig med at min blir ferdig i løpet av en dag og to.
En liten ting jeg ser du har M781 frontgir, jeg har forløperen M771 men sliter med å få festet kabelen. Det er et par tapper hvor den skal føres melleom (tro jeg) hos meg glipper den hele tiden. Har du mulighet til å ta bilde av kabelføringen til selve giret, jeg tror den er lik på M781 og M771. Ser ihvertfall lik ut på bilder.
Skal bli morsomt å se ferdig bygg. Tok meg en tur i kjelleren og knipset litt (Nikon 40mm macro er ikke dum å ha) og håper du får noe ut av det. Kabelen går rett ned i armen på frontgiret, følger sporet gjennom skruen og som du ser har jeg bøyd kabelen bakover og strammet til. Sitter som spikret her.
Redigert av Espen E; 29/03/201215:37.
#136160629/03/201216:41
Drar opp denne igjen. Nå har jeg levd et lykkelig liv i to sesonger med stiv gaffel noe som har passet grusveisykling godt.
Imidlertid har det i sommer og høst blitt litt mer enn grusvei, og behovet for en dempegaffel har sakte men sikkert krystallisert seg.
I forrige uke fikk jeg et tilbud fra en hyggelig kar her på forumet om å kjøpe en Manitou Tower Pro med 80mm vandring og jeg slo til på tilbudet. Det viste seg veldig fort at gaffelen var noe myk for mitt bruk, jeg er jo ingen liten gutt, og den dykket veldig ved oppbremsing.
En kjapp tur til Birk på Rud løste problemet. Ny fjær type "extra firm" ble kjøpt inn og ting bedret seg betraktelig. Leste meg også til at med kraftigere fjær, kan også lufttrykket økes i fohold til anbefalt mengde som er satt med medium fjær og det hjalp enda mere. Nå gjenstår kun små justeringer så tenker jeg vi er i mål.
Utseendet derimot var jeg ikke så fornøyd med. Skinnende hvit gaffel mot matt british racing green sykkel var ingen god match.
Ny Google runde etter folie gjorde meg oppmerksom på Plasti Dip og dette virket som et perfekt stoff. Det beste er at det også er reversibelt om jeg ikke liker resultatet.
Nå er gaffelen demontert og henger etter en sytråd i plommetreet med to runder Plasti Dip. Skal legge på et lag til, men så langt ser det veldig bra ut. Myk siilkematt sort overflate, så stealth som det kan bli. Tror dette passer mye bedre enn hvitt.
Hiver inn et par bilder av før og underveis, så kommer et bilde til slutt når jeg er ferdig og montert og med nyvasket sykkel.
PS. Stilpolitiet får ha meg unnskyldt, er bare halvveis med å skifte til Crossmark, jeg har heller ikke lært meg å kappe hydraulikkslanger enda... :-)
Utgangspunktet
Vasket med avfetting, vann og salmiakk til slutt.
Nysprayet og fortsatt blank, blir helt silkematt.
Redigert av Espen E; 01/10/201317:27.
#169860213/10/201310:46
Lovte et ferdigbilde med "lakkert" gaffel og nyvasket sykkel. Her har vi akkurat "kommet ut av dusjen" og selv synes jeg at gaffelen ble mye penere i sort på denne sykkelen.
Redigert av Espen E; 13/10/201310:47.