Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Kakaokapsler til Nespresso

Kakaokapsler til Nespresso #1315618 25/12/2011 14:22
bullet Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Fikk en Nespresso Pixie til jul. Digg for meg som drikker kaffe, men det hadde vært hyggelig om min ikkekaffedrikkende samboer også kunne hatt nytte av den. Har søkt litt på nett, men jeg finner bare kaffekapsler. Noen som har noen tips/vink/tips til løsning her?

En god taper forblir en taper.

Carlberg Velo
Re: Kakaokapsler til Nespresso [Re: bullet] #1315620 25/12/2011 14:29
K1neth Offline
Ivrig
Ivrig
Du finner reusable kapsler på nettet fra en Nederlandsk/belgisk butikk. Hvilken pulver du skal bruke er jeg mer usikker på. Du får evt fylle de med Freia Kakao.

Re: Kakaokapsler til Nespresso [Re: bullet] #1315714 25/12/2011 22:51
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig
Reusable kapslene er rett og slett ikke brukbare. Men har aldri prøvd dem til kakao.

Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
Re: Kakaokapsler til Nespresso [Re: K1neth] #1315715 25/12/2011 23:00
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: K1neth
Du finner reusable kapsler på nettet fra en Nederlandsk/belgisk butikk. Hvilken pulver du skal bruke er jeg mer usikker på. Du får evt fylle de med Freia Kakao.

Uhm... Hvorfor fylle kapslene med noe som helst? Ha pulvret oppi koppen og bruk kaffemaskinen til å lage varmt vann å blande med pulvret.

Det ville ha vært noe annet hvis du hadde melkesteamer på maskinen, da kan man gjøre en skikkelig god og kremete kakao ved å blande kakao, sukker og litt melk, røre det med en skje til det er jevnt, så fylle opp med melk og steame ivei til kakaoen er passe varm.

Re: Kakaokapsler til Nespresso [Re: Dan] #1315731 25/12/2011 23:59
bullet Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: Dan

Uhm... Hvorfor fylle kapslene med noe som helst? Ha pulvret oppi koppen og bruk kaffemaskinen til å lage varmt vann å blande med pulvret.

Som en vis man engang sa: Så enkelt kan det gjørras. ICON_LAUGH

Takk for svar. Jeg synes fortsatt at Nespresso burde lage kakaokapsler.

En god taper forblir en taper.

Carlberg Velo
Re: Kakaokapsler til Nespresso [Re: bullet] #1315741 26/12/2011 07:17
MuddyBear Offline
Måsabjønn
Måsabjønn
Sitat: bullet

Som en vis man engang sa: Så enkelt kan det gjørras. ICON_LAUGH

Takk for svar. Jeg synes fortsatt at Nespresso burde lage kakaokapsler.

Enig, og det HELT uavhengig til smak: Tror de ville kunne tjene minst like gode marginer på det på det som på kaffen! ICON_SMILE

Re: Kakaokapsler til Nespresso [Re: MuddyBear] #1315742 26/12/2011 07:21
O
oysteinrolf Offline
Skal jeg mose trynet ditt, eller?
Skal jeg mose trynet ditt, eller?
O
Jeg vil også ha en slik sak.

Men er ikke kaffen blodig dyr, kontra vanlig kaffe?

http://www.iphonereparasjon.net Salg og reparasjon av iphone i Stavanger
Re: Kakaokapsler til Nespresso [Re: oysteinrolf] #1315752 26/12/2011 08:40
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: oysteinrolf
Jeg vil også ha en slik sak.

Men er ikke kaffen blodig dyr, kontra vanlig kaffe?

Tja.. Definer "vanlig kaffe". Mener du kaffetrakter så jo, da blir kaffen fra kapselmaskin dyr.

Men hovedargumentet jeg får (litt ovenfra og ned) fra de som har kaffemaskin som kverner bønnene selv er at kaffen blir mye billigere. Smaksargumentet faller bort når de har smakt kaffen fra kapselmaskinen min (Dolce Gusto Piccolo).

Men la oss regne litt:

En god kaffemaskin som maler bønnene selv koster, i følge elkjøp, fra 3699 og oppover. En grei kapselmaskin får man utenfor salgsperioder for en tusenlapp. Jeg fikk min på salg for 459 kroner. Jeg tar regnestykket ut fra min situasjon.

Prisdiff maskin: 3699 - 459 = 3240 kroner

Pris pr. kopp med kapsler: 49/16 = 3,125 kroner

Antall kopper: 3240/3,125 = 1036 kopper.

Jeg får altså 1036 kopper med kaffe før jeg har brukt like mye penger som innkjøp av "skikkelig" maskin. Hjemme drikker jeg 1 kopp pr. arbeidsdag og 3 kopper på fridagene. Det blir altså 11 kopper i uka og det er et raust overslag. Sannheten ligger nok mer på 7-8 kopper men jeg bruker 11 for eksempelets skyld.

1036 / 11 = 94 drøye uker.

Jeg har altså drukket kaffe i 2 år (siden jeg ikke tar med maskinen på ferie) før jeg når prisen for en skikkelig maskin og det er før den skikkelige maskinen har laget en eneste kaffekopp.

Nå aner jeg ikke hvor mye en kopp laget på bønner koster men det er det fremdeles 2 år til jeg trenger å tenke på. ICON_LAUGH

Nå er det også variasjoner blant kapselmaskinene. Kapslene til Dolce Gusto er dyrere men til gjengjeld gir en normal kopp nesten dobbelt så mye som f. eks. Senseo (200 ml kontral 110 ml). Dermed blir senseoen i praksis mye dyrere enn Dolce Gustoen.

Men nå er jeg den eneste i familien som drikker kaffe. Hadde vi vært flere så hadde regnestykket blitt et helt annet. Resten av familien bruker likevel maskinen flittig til iste, iskaffe og Chococino.

Chococinoen er forøvrig helt nydelig. Den lager en kopp varm sjokolade ala den Dan beskriver. Bare sjekk her, ser det ikke deilig ut?

https://www.dolce-gusto.no/NB/Smaker/Chococino/Pages/Chococino.aspx

Re: Kakaokapsler til Nespresso [Re: bullet] #1315766 26/12/2011 09:30
paalbn Offline
Ivrig
Ivrig
Nå bør jo smak også tas med i betraktningen da...

Jeg drikker kaffen min for jeg synes den er god. Vondt kaffe drikker jeg ikke, da står jeg heller over.

Så spørmålet er vel, hvor dyr kaffemaskinen ønsker jeg å kjøpe for at jeg skal få den beste på smak som jeg synes den er verdt.
I tillegg kommer hvor mye tid ønsker man å bruke på å lage en kopp kaffe osv.

Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
Re: Kakaokapsler til Nespresso [Re: Raskall] #1315767 26/12/2011 09:33
Bahamontes Offline
Entusiast
Entusiast
Først:

Sitat: Raskall
Smaksargumentet faller bort når de har smakt kaffen fra kapselmaskinen min (Dolce Gusto Piccolo).

Det hadde jammen vært deilig å hatt et så enkelt forhold til smak! Litt på samme måte som de som synes at Grandiosa er digg - veldig enkel måte å bli mett på, men akk så trist.

...[lange utregninger]...

Jeg kan trøste deg med at kaffe* laget på gode, egenkværnede bønner er dyrere pr. kopp enn kapselgreiene.

For ordens skyld; før jeg startet på hjemmebrygge-kaffekjøret prøvesmakte jeg diverse kapselmaskiner, men det var enkelt å fastslå at for meg så smakte den skikkelig flatt og kjipt. Null ettersmak og absolutt ingen dybde. Men som sagt; ære være de som klarer seg med de enkle sakene selv om det må være et fattig liv :-p

*nei, gjør-det-alt-maskinen fra Elkjøp lager heller ikke god kaffe.

Re: Kakaokapsler til Nespresso [Re: Bahamontes] #1315770 26/12/2011 09:38
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: Bahamontes
Først:

Smaksargumentet faller bort når de har smakt kaffen fra kapselmaskinen min (Dolce Gusto Piccolo).

Det hadde jammen vært deilig å hatt et så enkelt forhold til smak! Litt på samme måte som de som synes at Grandiosa er digg - veldig enkel måte å bli mett på, men akk så trist.

Og der var ovenfra og ned-holdningen, ja ICON_SMILE. Akkurat som forventet. Snobb!

Edit: Hadde vært interessant å se deg blindteste espresso fra disse maskintypene.

Redigert av Raskall; 26/12/2011 09:40.
Re: Kakaokapsler til Nespresso [Re: Raskall] #1315772 26/12/2011 09:45
Bahamontes Offline
Entusiast
Entusiast
Ja og samtidig kunne vi kanskje kjørt en blindtest av skummet melk og fløte også?

Re: Kakaokapsler til Nespresso [Re: Raskall] #1315804 26/12/2011 12:20
Dan Offline
More than words
More than words
Og der var ovenfra og ned-holdningen, ja ICON_SMILE. Akkurat som forventet. Snobb!

Hvordan er det man skal formulere dette for at det ikke skal bli oven-fra-og-ned da? Du tar jo feil og det må det jo være lov å si.

Quote:
Edit: Hadde vært interessant å se deg blindteste espresso fra disse maskintypene.

Denne diskusjonen har vi hatt tidligere. Gjør gjerne et søk. Det er nok flere av oss som gjerne stiller opp på en blindtest, selv om det føles helt utrolig meningsløst. For oss er det som Bahamontes skriver like stor forskjell mellom kapselkaffe og god nybrygget ekte espresso som mellom skummet melk og fløte.

Re: Kakaokapsler til Nespresso [Re: Dan] #1315841 26/12/2011 14:42
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R

Hvordan er det man skal formulere dette for at det ikke skal bli oven-fra-og-ned da? Du tar jo feil og det må det jo være lov å si.

Quote:

Denne diskusjonen har vi hatt tidligere. Gjør gjerne et søk. Det er nok flere av oss som gjerne stiller opp på en blindtest, selv om det føles helt utrolig meningsløst. For oss er det som Bahamontes skriver like stor forskjell mellom kapselkaffe og god nybrygget ekte espresso som mellom skummet melk og fløte.

kontra:

Sitat: en høflig tilnærming

Jeg er ikke enig.

Må man virkelig snakke nedsettende om andre menneskers preferanser for å fortelle at man ikke deler disse menneskenes preferanser?

Trenger Bahamontes å prøve å drite meg ut for å fortelle at han foretrekker en annen type kaffe?

Er jeg mindre verdt fordi jeg liker kaffe fra en kapselmaskin?

Re: Kakaokapsler til Nespresso [Re: Raskall] #1315846 26/12/2011 14:50
gare Offline
More than words
More than words
Jeg synes jo ikke det(og jeg tillater meg å tro at Bahamontes heller ikke synes det), men du taper jo mye god smak da(selv om det blir billigere).

Jeg har bare smakt to varianter av Nespresso, og begge smakte flatt og litt ... svidd på en måte. Vanskelig å forklare, men det var jo espresso, på en måte. Det var bare ikke godt, og da kunne jeg egentlig dekket behovet mitt med en presskanne.

Nå har jeg en Rancilio Silvia som endelig fungerer igjen etter en litt uheldig episode, og den lager så god espresso at jeg gleder meg til hver kopp. Den er mye dyrere enn en kapselmaskin, men den er jammen verdt hver krone og vel så det i forhold til Nespresso.

Blindtest? Gjerne det, taper jeg blir jeg skikkelig, skikkelig overrasket(og sur/gretten)men vil da innse at det er bare psykosensoriske elementer som gjør at jeg liker "min" espresso best.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Kakaokapsler til Nespresso [Re: Raskall] #1315859 26/12/2011 15:33
Bahamontes Offline
Entusiast
Entusiast
Når du skriver så skråsikkert at de som har smakt kapselkaffen din ikke greier å smake forskjell på den og original-espresso så følte jeg for å flåse litt rundt temaet. Må si du presterer en ganske herlig ekstrapolering når du, basert på en diskusjon rundt kaffesmak, insinuerer at jeg mener at kapselkaffefans er mindre verdt enn det du kaller snobber. Forøvrig antok jeg at jeg uansett formulering ville fått en snobberi-beskyldning slengt tilbake og det gjorde at jeg dro til litt ekstra med Grandis-sammenligningen. Les ellers Gares innlegg som oppsummerer min oppfatning om kapselkaffe.

I min verden funker kapselkaffe for de som vil ha lettvint, kjapp tilgang på kaffe. Ønsker du derimot billigst, og etter min mening bedre, kaffe er nok trakte/presskanne/mocca-kanne/etc.-kaffe det beste. Et tredje alternativ er egen maskin og kvern og alt det styret det medfører. Det koster mest, krever mest innsats, men produserer definitvt den beste kaffen etter min mening.

Re: Kakaokapsler til Nespresso [Re: bullet] #1315860 26/12/2011 15:35
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Denne tråden provoserer meg noe veldig. Hvis det er en generell oppfatning her på forumet at folk som liker Grandiosa er "akk så trist" og at man "lever et fattig liv" om man liker "de enkle sakene" (hva nå enn det må være), ja da er jeg ikke sikker på om dette er et forum jeg ønsker å assosieres med lenger. Det blir en holdning som får nakkehårene mine til å reise seg.

Provokasjonen dreier seg altså ikke om kaffe. Det dreier seg om menneskesynet som Bahamontes fremviser og som i stor grad Dan og gare setter streker under.

Re: Kakaokapsler til Nespresso [Re: Raskall] #1315862 26/12/2011 15:41
gare Offline
More than words
More than words
Nå er jeg veldig usikker på hva slags menneskesyn jeg setter strek under Raskall. Her synes jeg du må utbrodere en smule, for i min verden har jeg bare fortalt hva jeg synes om kapselkaffe, eller snarere, spesielt om min prøvesmaking av Nespresso.

Re: Kakaokapsler til Nespresso [Re: Bahamontes] #1315863 26/12/2011 15:47
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Må si du presterer en ganske herlig ekstrapolering når du, basert på en diskusjon rundt kaffesmak, insinuerer at jeg mener at kapselkaffefans er mindre verdt enn det du kaller snobber.

ære være de som klarer seg med de enkle sakene selv om det må være et fattig liv :-p

Du mener jeg lever et fattigere liv fordi jeg drikker kaffe fra kapselmaskiner. Skjønner ikke hvor jeg ekstrapolerer. Du nedvurderer min livskvalitet på grunnlag av hvilken kaffe jeg drikker.

Jeg skal innrømme at de jeg har servert kaffe kanskje ikke har vært slike "kaffekjennere" man har her på forumet men de har innrømmet at kaffen har overrasket dem i positiv retning.

Re: Kakaokapsler til Nespresso [Re: bullet] #1315864 26/12/2011 15:50
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Skal vi kjøre espresso-blindtesten sammen med blindtest på høytalerkablene, eller?

RoyE

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Kakaokapsler til Nespresso [Re: gare] #1315865 26/12/2011 15:52
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: gare
Nå er jeg veldig usikker på hva slags menneskesyn jeg setter strek under Raskall. Her synes jeg du må utbrodere en smule, for i min verden har jeg bare fortalt hva jeg synes om kapselkaffe, eller snarere, spesielt om min prøvesmaking av Nespresso.

Det var kanskje drøyt å ta med deg på den. Beklager det. Det jeg reagerer på er måten Bahamontes nedvurderer min livskvalitet på på bakgrunn av hva slags kaffe jeg drikker.

Jeg har aldri stilt spørsmålstegn ved livskvaliteten til mennesker som faktisk kjøper og spiser Grandiosa. Pizza tilberedt hjemme (hos meg) skal tilberedes fra bunnen av. Likevel er jeg ikke i tvil om at de som spiser Grandiosa faktisk lever et rikt liv og nyter hvert eneste sekund av det. Det at de spiser Grandiosa betyr heller ikke at de misliker skikkelig, hjemmelaget pizza.

Re: Kakaokapsler til Nespresso [Re: Raskall] #1315866 26/12/2011 15:55
Bahamontes Offline
Entusiast
Entusiast
Sorry Raskall, men her leser du nok mer inn i mine innlegg enn min intensjon. Legg merke til smilyen etter den setningen som ble skrevet litt tongue in cheek: :-p

Folk lever selvfølgelig ikke fattigere liv om de spiser det ene eller andre så lenge det funker for dem.

Re: Kakaokapsler til Nespresso [Re: Bahamontes] #1315869 26/12/2011 15:57
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sorry Raskall, men her leser du nok mer inn i mine innlegg enn min intensjon. Legg merke til smilyen etter den setningen som ble skrevet litt tongue in cheek: :-p

Folk lever selvfølgelig ikke fattigere liv om de spiser det ene eller andre så lenge det funker for dem.

Den smileyen er en hånende smiley. ICON_WINK

Re: Kakaokapsler til Nespresso [Re: Raskall] #1315871 26/12/2011 16:00
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: gare

Det var kanskje drøyt å ta med deg på den. Beklager det. Det jeg reagerer på er måten Bahamontes nedvurderer min livskvalitet på på bakgrunn av hva slags kaffe jeg drikker.

Jeg har aldri stilt spørsmålstegn ved livskvaliteten til mennesker som faktisk kjøper og spiser Grandiosa. Pizza tilberedt hjemme (hos meg) skal tilberedes fra bunnen av. Likevel er jeg ikke i tvil om at de som spiser Grandiosa faktisk lever et rikt liv og nyter hvert eneste sekund av det. Det at de spiser Grandiosa betyr heller ikke at de misliker skikkelig, hjemmelaget pizza.

Her er det kanskje på sin plass å sitere fra starten/tidlig på romanen "Sykkelrytteren" av Tim Krabbè.

"Meyrueis, Lozère, 26. Juni 1977. Varmt, skyet vær. Jeg tar utstyret mitt ut av bilen og setter sammen sykkelen. På terrassene står turister og innbyggere og ser på. Ikke-sykkelryttere. Tomheten i livet deres sjokkerer meg."

Re: Kakaokapsler til Nespresso [Re: bullet] #1315873 26/12/2011 16:00
olechr Offline
More than words
More than words
Jeg ser ikke på meg selv som en person med verken dårlig smak eller at jeg ikke har prøvd kaffe/mat som smaker bra.

Selv har jeg nespresso maskin og syntes det fungerer utmerket. Ja jeg merker at når man få skikkelig kaffe er det bedre. Men det er oftere jeg får kaffe som er vondere enn bedre når jeg bestiller ute.

Å bruke grandiosa sammenligningen var rimelig dårlig.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Kakaokapsler til Nespresso [Re: Raskall] #1315877 26/12/2011 16:22
Bahamontes Offline
Entusiast
Entusiast
Den smileyen er en hånende smiley. ICON_WINK

...eller ertende om du vil...og det funket visst ganske bra her.

Re: Kakaokapsler til Nespresso [Re: Raskall] #1315880 26/12/2011 16:46
Dan Offline
More than words
More than words
Du mener jeg lever et fattigere liv fordi jeg drikker kaffe fra kapselmaskiner. Skjønner ikke hvor jeg ekstrapolerer. Du nedvurderer min livskvalitet på grunnlag av hvilken kaffe jeg drikker.

Din livskvalitet i forhold til kaffe kan jeg gjerne nedvurdere. Akkurat som du skal få lov til å nedvurdere min livskvalitet og si at jeg lever et fattig liv i forhold til konjakk, som jeg ikke skjønner bæret av.

Det dreier seg jo om å være så interessert av noe at man oppdager forskjellene innenfor emnet, enten det er sykler, kaffe eller konjakk. At du og andre mener at det er så vanskelig å smake forskjell på kapselkaffe og "ekte" espresso og derfor mener en blindtest kunne være en utfordring, sier jo bare at dere ikke har nerdet nok i emnet til å oppdage forskjellene. Da kan man faktisk si at dere lever et fattig kaffeliv i forhold til potensialet.

Så istedenfor å se på nerdene som kritiserende snobber så kan du jo ta det som en inspirasjon til å kanskje finne en ny side av livet å nyte til fyllest. Jeg skjønner som sagt ikke noe av konjakk, men jeg skjønner at det har noe for seg, så jeg ville aldri ha sagt at f eks vår inhouse konjakknerd StigB er en snobb som er nedlatende mot meg stakkars ukyndige. (Noen ville sikkert si at jeg er fullstendig diskvalifisert til å si noe som helst om sterke drikk siden jeg liker grappa bedre enn konjakk.)

Å si at noen har dårligere livskvalitet er et relativt utsagn og må tolkes riktig. At du liker kapselkaffe like godt som en håndlaget espresso betyr ikke at du har dårligere livskvalitet enn meg. Det betyr at du har dårligere livskvalitet enn det du kunne hatt (enn det du vil få) hvis du går dypere inn i kaffens fantastiske smaksverden.

Altså, la deg inspireres av snobber, ikke forulempes. ICON_SMILE

Re: Kakaokapsler til Nespresso [Re: Dan] #1315884 26/12/2011 17:04
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R

<lang utredning om ting jeg forstår meget vel>

Altså, la deg inspireres av snobber, ikke forulempes. ICON_SMILE

Nei, jeg lar meg ikke inspireres av snobber. Jeg lar meg inspirere av personer som har mer innsikt i et tema enn meg. Forutsatt at temaet interesserer meg, selvsagt.

Kan jeg ikke bare få lov til å nyte min kopp med Zoegas Mollbergs blandning i fred? ICON_WINK

PS! Jeg har smakt "ekte" espresso på en fortauskafe i Barcelona. Min kaffelskende kollega understreket at det var en himmelsk opplevelse. Selv klarte jeg ikke å drikke opp. ICON_SMILE

Re: Kakaokapsler til Nespresso [Re: Raskall] #1315887 26/12/2011 17:28
pinwiz Offline
Besatt
Besatt

Kan jeg ikke bare få lov til å nyte min kopp med Zoegas Mollbergs blandning i fred? ICON_WINK

hmmm nei. Skal du drikke Zoegas må du drikke skånerost eller intenzo.

Hva ville Lemmy gjort.......?

Re: Kakaokapsler til Nespresso [Re: bullet] #1315888 26/12/2011 17:29
Tex Offline
Besatt
Besatt
Er det her jeg skal "tilstå" at jeg fikk Nespresso-maskin til jul? Og det var jo akkurat det jeg ønsket meg aller mest. Har Nespresso på jobben og det synes jeg er utmerket kaffe. Prisen bryr jeg meg ikke noe om, det er liksom ikke de to koppene med kaffe om dagen som kommer til å knekke meg.

Og siden jeg er i gang med tilståelser, kan jeg også nevne at lille julaften spsite hele familien Grandiosa til middag. Det var godt, det!

Hva mer? Ringnes pils har jeg omtalt tidligere. Merida-sykkelen likeså.

I det hele tatt.

De som måtte mene at dette er uttrykk for et fattig liv, må jo gjerne mene det. Men hvis jeg foretrekker Nespresso selv om jeg er vel kjent med alternativene, så må da vilt fremmede mennesker gjerne mene hva de vil om mine preferanser. (Jeg reagerte riktignok litt i en annen tråd, da det å spise helt vanlig mat (fra Findus etc.) ble omtalt som "manglende respekt for liv og helse". Det er liksom ikke måte på her inne.)

Ja, ja.
Fortsatt god jul, grabbar!

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support