Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hjelp ifm banken...

Hjelp ifm banken... #1315078 22/12/2011 15:23
J
Jan-Fredrik Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
J
Trenger litt bistand her, og håper det finnes noen innsidere i bankene:

Noen år tilbake kjøpte jeg to leiligheter for utleie. De ble kjøpt på prospekt, og da overtakelsestidspunktet kom, hadde de allerede steget såpass i verdi at banken godtok fullfinansiering uten ytterligere egenkapital.

Utleien har gått fint, og verdien har fortsatt å stige.

For en tid tilbake tok jeg en gjennomgang av økonomien, og så da at jeg ikke fikk beste rente banken tilbyr. Jeg antok at det hadde sammenheng med at banken ikke hadde registrert at lånet nå var innenfor 70% (pga verdistigning), og tok derfor kontakt for å få justert dette.

Jeg får da to ganger beskjed om at de skal sjekke dette, og ringe tilbake. Noe som ikke skjedde.

I går ringte jeg igjen, og får da vite at jeg hele tiden, i utgangspunktet, har hatt beste rente. Men at jeg pga for sen betaling har blitt ilagt et ”misligholdspåslag” på 0,3%.

Det er for så vidt korrekt at et par regninger har blitt betalt for sent, av ren sløvhet. Dog har ingen gått til inkasso eller lignende.

Dette misligholdspåslaget mener de skyldes økt risiko, og vil vare inntil jeg har betalt korrekt i 12 mnd. Med mitt lån tilsvarer dette ca 14.000 kr.

Problemet er altså at jeg ikke kan se at jeg har blitt varslet om noe slikt, og at det var en ren tilfeldighet at jeg oppdaget dette. Giroene jeg får for innbetaling nevner kun forsinkelsesrente som mulighet. Og om jeg hadde visst at for sen betaling koster meg såpass mye, hadde jeg naturligvis vært mer nøye.

Så:

1) Er dette noe banken kan gjøre ensidig, uten å varsle meg på forhånd?

2) Banken hevder at dette er alminnelig praksis. Er dette normalt i andre banker?

Jeg vet at jeg har mulighet til å bytte bank, men ser for meg at jeg får problemer med dette, ettersom belåningen langt overstiger det som er tilrådelig i forhold til lønnsinntekt, og de fleste banker vegrer seg for å ta hensyn til utleieinntekter… Dessuten har banken i utgangspunktet et godt tilbud.

Re: Hjelp ifm banken... [Re: Jan-Fredrik] #1315106 22/12/2011 17:26
Christian Offline
Uflaks
Uflaks

Christian
[ Blodsmak | @blodsmak_no | Strava ]
Re: Hjelp ifm banken... [Re: Jan-Fredrik] #1315147 22/12/2011 20:24
Per-Pusling Offline
Entusiast
Entusiast
Det Jan-Fredrik beskriv er normal praksis, dersom lånet blir misleghaldt og går til inkasso. Normalt får ein eit påslag på 0,3% i to år, ikkje eit.

Re: Hjelp ifm banken... [Re: Per-Pusling] #1315248 23/12/2011 08:52
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Per-Pusling
Det Jan-Fredrik beskriv er normal praksis, dersom lånet blir misleghaldt og går til inkasso. Normalt får ein eit påslag på 0,3% i to år, ikkje eit.

Normal praksis??? Nei.. Virker som dette er interne retningslinjer i den banken du er i med 12mnd karenstid fra beste rente.

Ang refinans så legges 10mnd leie til grunn, så det spiller jo inn sammen med din inntekt.

Finnes også agenter som sjekker dette for deg og om mulighetene, de er fine så du slipper å gjøre ringerunde eller kontakte flere banker for å høre. Feks http://www.taboligfinans.no/ og inne på http://www.vg.no/dinepenger/laan/

Re: Hjelp ifm banken... [Re: silverwrx] #1315275 23/12/2011 10:07
Per-Pusling Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: silverwrx

Normal praksis??? Nei..

Ehhh.. jo?
Her snakkar me om 0,3% rentepåslag ved misleghald?
Dette har eg frå sambuaren min, som arbeidar med lån i bank.
Vedkommande hevdar at dette er normal praksis i alle bankar i Noreg. Eg tvilar forøvrig på at eg og JF er kunde i samme bank, da eg nyttar ein bank utan kontor i hovudstaden.

Re: Hjelp ifm banken... [Re: Jan-Fredrik] #1315286 23/12/2011 10:56
Liol Offline
Ringrev
Ringrev
Men er det virkelig normal praksis å gjøre slikt når betalingen ikke har gått til inkasso og uten å gi beskjed om det? Jeg burde kanskje ta en sjekk i min bank også, da det har hent en gang eller to at jeg har vært litt sløv med å overføre penger fra lønnskonto til regningkonto i tide før huslånet har blitt trekt.

Re: Hjelp ifm banken... [Re: Per-Pusling] #1315299 23/12/2011 11:42
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Per-Pusling
Sitat: silverwrx

Normal praksis??? Nei..

Ehhh.. jo?
Her snakkar me om 0,3% rentepåslag ved misleghald?
Dette har eg frå sambuaren min, som arbeidar med lån i bank.
Vedkommande hevdar at dette er normal praksis i alle bankar i Noreg. Eg tvilar forøvrig på at eg og JF er kunde i samme bank, da eg nyttar ein bank utan kontor i hovudstaden.

Ifølge trådstarter er det ikke snakk om inkasso. Kun innbetaling etter forfall pga sløvhet. Om banken har rett til å gjøre dette er en ting, at de gir blanke i å opplyse en kunde om at han taper 14 000 i året på det er en annen.

Hvis ikke kundeforholdet til banken er bedre enn dette hadde tatt kontakt med en annen bank og fått de til å ordne opp!

Re: Hjelp ifm banken... [Re: Jan-Fredrik] #1315319 23/12/2011 13:28
J
Jan-Fredrik Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
J
Takker for innspill. Har sendt forespørsel om begrunnelse til banken. I mellomtiden kommer jeg til å forsøke å bytte. Uansett lovlighet mener jeg det er elendig forretningsskikk.

Re: Hjelp ifm banken... [Re: Jan-Fredrik] #1315555 24/12/2011 23:00
S
Superted Offline
Entusiast
Entusiast
S
Det er uansett aldri feil å ta kontakt med andre banker for tilbud. har man spesifikke tilbud fra andre aktører har man et håndfast mottilbud å slå i bordet med. Får banken ultimatumet "match dette tilbudet eller jeg flytter", så sitter bedre avtaler gjerne litt løsere har jeg lagt merke til. Det gjelder både bank og forsikring i min erfaring.

Arne

Moderator  support