Trenger litt bistand her, og håper det finnes noen innsidere i bankene:
Noen år tilbake kjøpte jeg to leiligheter for utleie. De ble kjøpt på prospekt, og da overtakelsestidspunktet kom, hadde de allerede steget såpass i verdi at banken godtok fullfinansiering uten ytterligere egenkapital.
Utleien har gått fint, og verdien har fortsatt å stige.
For en tid tilbake tok jeg en gjennomgang av økonomien, og så da at jeg ikke fikk beste rente banken tilbyr. Jeg antok at det hadde sammenheng med at banken ikke hadde registrert at lånet nå var innenfor 70% (pga verdistigning), og tok derfor kontakt for å få justert dette.
Jeg får da to ganger beskjed om at de skal sjekke dette, og ringe tilbake. Noe som ikke skjedde.
I går ringte jeg igjen, og får da vite at jeg hele tiden, i utgangspunktet, har hatt beste rente. Men at jeg pga for sen betaling har blitt ilagt et ”misligholdspåslag” på 0,3%.
Det er for så vidt korrekt at et par regninger har blitt betalt for sent, av ren sløvhet. Dog har ingen gått til inkasso eller lignende.
Dette misligholdspåslaget mener de skyldes økt risiko, og vil vare inntil jeg har betalt korrekt i 12 mnd. Med mitt lån tilsvarer dette ca 14.000 kr.
Problemet er altså at jeg ikke kan se at jeg har blitt varslet om noe slikt, og at det var en ren tilfeldighet at jeg oppdaget dette. Giroene jeg får for innbetaling nevner kun forsinkelsesrente som mulighet. Og om jeg hadde visst at for sen betaling koster meg såpass mye, hadde jeg naturligvis vært mer nøye.
Så:
1) Er dette noe banken kan gjøre ensidig, uten å varsle meg på forhånd?
2) Banken hevder at dette er alminnelig praksis. Er dette normalt i andre banker?
Jeg vet at jeg har mulighet til å bytte bank, men ser for meg at jeg får problemer med dette, ettersom belåningen langt overstiger det som er tilrådelig i forhold til lønnsinntekt, og de fleste banker vegrer seg for å ta hensyn til utleieinntekter… Dessuten har banken i utgangspunktet et godt tilbud.