Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

DIY Piggdekk

DIY Piggdekk #1314856 21/12/2011 20:23
N
Norr0 Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
N
Har akkurat laget meg mitt første piggdekk. Ble meget fornøyd med resultatet foreløpig, unntagen noen såre fingre. Tok ikke mer enn en drøy time å syle og skru inn biltema-skruer inn i mitt gamle minion dekk.

Fremgangsmåten er relativ enkel.
Jeg brukte en tynn syl for å lage hull, for så å skru inn skrua på 13mm med flatt hodet(se bilde). tenkte jeg skal prøve med 180skruer i første omgang, både for å holde vekta nede, men også for å ikke lage flere hull i dekket enn jeg må.
Deretter bruker jeg en gammel slange og legger inni dekket for å beskytte slangen fra slitasje mot skruehodene.

Om det fungerer på sykkelen vil tiden vise.

Hvis noen andre har gjort noe liknende tar jeg gjerne imot gode råd.

Vedlegg
piggdekk-web.jpg (73.22 KB, 655 nedlastinger)
inni dekket web.jpg (55.33 KB, 485 nedlastinger)

Smil til verden og den smiler tilbake til deg!
Re: DIY Piggdekk [Re: Norr0] #1314858 21/12/2011 20:39
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Fjeldheim him self har gjort noe sånt,og det funka bra...

http://progresit.com/V_Fjeldheim1.html

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: DIY Piggdekk [Re: Norr0] #1314860 21/12/2011 20:43
S
Staal3 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
PS! Kan kjøpe piggdekk også.
De holder og ganske lenge. Har hybridversjonen på det 3 året nå. Med ca 900 Km i mnd til og fra jobb. Der 80% er på bar asfalt. Ingen punkteringer p.g.a dekk, fikk lekasje i ventilen. Det er eneste problem på 3 år.

Kan aldri tekke meg at de skruene vil holde lenge om det ikke er mest på snøføre. Vil helst ikke risikere å bli stående i veikanten med en del skruer som er begynt å løsne. Ikke akkurat øsnkedrøm det med 10 minus og snøvær og kalde fingre. Svir heller av noen hundrelapper på dekk da.

Re: DIY Piggdekk [Re: Staal3] #1314868 21/12/2011 21:10
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: Staal3
PS! Kan kjøpe piggdekk også.
De holder og ganske lenge. Har hybridversjonen på det 3 året nå. Med ca 900 Km i mnd til og fra jobb. Der 80% er på bar asfalt. Ingen punkteringer p.g.a dekk, fikk lekasje i ventilen. Det er eneste problem på 3 år.

Kan aldri tekke meg at de skruene vil holde lenge om det ikke er mest på snøføre. Vil helst ikke risikere å bli stående i veikanten med en del skruer som er begynt å løsne. Ikke akkurat øsnkedrøm det med 10 minus og snøvær og kalde fingre. Svir heller av noen hundrelapper på dekk da.

Tror ikke Fjeldheim hadde gjentatt stuntet på Nokian Extreme 294.

Eller Fjeldheim: Tar du utfordringen? ICON_WINK

Re: DIY Piggdekk [Re: Norr0] #1314893 21/12/2011 22:09
N
Norr0 Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
N
hehe. var ikke helt slik type respons jeg var ute etter, Staal3. Selvfølgelig kan en kjøpe seg piggdekk, men min ide var å se om jeg kunne bruke noen gamle dekk og skru i noen skruer og se hvor lenge disse vil fungere, eller om de i det hele tatt vil fungere.. hvem vet. kanskje det første som skjer er at de punkterer når jeg setter meg på sykkelen. Men så er det litt gøy det også. Da har jeg hvertfall prøvd.
Oppdagergleden er viktig for meg!

Re: DIY Piggdekk [Re: Norr0] #1314976 22/12/2011 09:51
N
nyzeta Offline
Veteran
Veteran
N
Synes det var et artig prosjekt jeg. Det jeg lurer på er om de skruene blir for lange. Tenker på hvis du kjører ut på asfalt/is med dem. Vil de vri seg og til slutt spise opp dekket ditt?

Re: DIY Piggdekk [Re: nyzeta] #1314995 22/12/2011 10:37
L
langen Offline
Besatt
Besatt
L
Sitat: nyzeta
Synes det var et artig prosjekt jeg. Det jeg lurer på er om de skruene blir for lange. Tenker på hvis du kjører ut på asfalt/is med dem. Vil de vri seg og til slutt spise opp dekket ditt?

Jeg tenkte det samme.

Får jo se hvordan det faktisk funker, men jeg ville brukt litt kortere skruer tror jeg.

Men superfett hvis det funker ICON_SMILE

-Magnus
Re: DIY Piggdekk [Re: Norr0] #1314997 22/12/2011 10:42
N
nyzeta Offline
Veteran
Veteran
N
Ja. Smart løsning. Tror kanskje jeg ville valgt de skruene på sidene.. og muligens tatt ei avbitertang og sørget for at skruene så vidt stakk ut av dekket.

Re: DIY Piggdekk [Re: langen] #1315025 22/12/2011 12:08
klean Offline
Besatt
Besatt
Sitat: langen
Sitat: nyzeta

Jeg tenkte det samme.

Får jo se hvordan det faktisk funker, men jeg ville brukt litt kortere skruer tror jeg.

Men superfett hvis det funker ICON_SMILE

Sjekk ut videoen SimonS linker til så vil du se det funker så det griner. Selvsagt ikke til asfalt-pendling, men det er neppe trådstarters intensjon heller ICON_WINK

Andreas.
Re: DIY Piggdekk [Re: Norr0] #1315039 22/12/2011 12:46
JonahHex Offline
Leppedefekt kåbbåj
Leppedefekt kåbbåj
25mm treskruer, muligens for spesielt interesserte.
http://www.facebook.com/v/303174893852

Re: DIY Piggdekk [Re: Raskall] #1315101 22/12/2011 17:05
Rednax Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Raskall

Tror ikke Fjeldheim hadde gjentatt stuntet på Nokian Extreme 294.

Eller Fjeldheim: Tar du utfordringen? ICON_WINK

Hvorfor skulle han ikke det?

Fikser du frakt av sykkel og rytter over fjellet, så kan jeg ta hans plass.
Under en lyktetur i fjor vinter lå jeg flere ganger over 60 km/t ned den 100 % islagte veien fra Tarelbødemningen til Svartediket i Bergen. Om kvelden, i mørket, på hardtail, med lykt og Extreme 300 dekkene til Nokian (0.1" større, seks pigger fler, aramidkantrådbånd og pigger på alubase kontra stål/stål i Ext. 294). Den bakken er forøvrig (øyensynlig) betraktelig brattere enn den på videoen. Hade glatt gjort det samme med modellen dekk det linkes til (tyngre roterende masse ville gitt mer stabilitet), dessto tryggere hadde jeg vært på en fulldempet utforsykkel.

Extreme 294 burde holde, de.

..just wait 'til I'm cllipped in and sober..
Re: DIY Piggdekk [Re: Norr0] #1315202 22/12/2011 22:58
ingeplinge Offline
Påklikket
Påklikket
Vel... litt skeptisk.. Jeg tror ikke det hadde vært noe problem på freddies revenz, men så ruglete som denne vegen på filmen er ville det ikke vært særlig trygt på hakka 300 i alle fall... De er gode men sporete og ruglete holke i stor fart og svingete veg krever enten total dødsforakt eller lengre pigger, helst begge deler. Håper du ikke prøver, jeg, altså. :-)

Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok
fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Re: DIY Piggdekk [Re: Norr0] #1315511 24/12/2011 12:00
S
Staal3 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
Sitat: Norr0
hehe. var ikke helt slik type respons jeg var ute etter, Staal3. Selvfølgelig kan en kjøpe seg piggdekk, men min ide var å se om jeg kunne bruke noen gamle dekk og skru i noen skruer og se hvor lenge disse vil fungere, eller om de i det hele tatt vil fungere.. hvem vet. kanskje det første som skjer er at de punkterer når jeg setter meg på sykkelen. Men så er det litt gøy det også. Da har jeg hvertfall prøvd.
Oppdagergleden er viktig for meg!

He he er med på den. Moro å se om hvor lenge det vil virke. Kan jo være heldig på snøføre. Skal følge med tråden videre. Regner med det kommer resultarter av testingen. ICON_LAUGH

Re: DIY Piggdekk [Re: Norr0] #1315514 24/12/2011 12:19
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Har lang erfaring med slike dekk, men avsluttet mitt forhold til dem da ISP 2,35 ankom. Veldig gøy når det er hardpakket sne eller stålis, totalt ubrukelig på asfalt o.l. Og det bør helst gå nedover (selv om jeg har hatt mange "lang"turer på slike dekk i mine yngre dager.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: DIY Piggdekk [Re: baronKanon] #1315765 26/12/2011 09:27
Fjeldheim Offline
Førstemester
Førstemester
Hehe, ser at noen har trua på de Nokian dekka og de er sikkert meget bra, men jeg hadde aldri tatt den samme turen under de samme forholdene i samme fart som på videoen med de dekka.
Veien er stedvis brattere enn det ser ut på videoen, den er svingete og sporete etter bilkjøring, så piggene må være lange nok til å få feste.

Mulig det bare er meg som har blitt gammel og feig....:-)

Hvis noen vil teste så tror jeg nok forholdene er de "rette" nå om dagen etter at mildværet har satt sitt preg på veien.

Til trådstarter:
jeg brukte skruer med rundt hode for å slippe skarpe kanter som det blir av skurer med flat hode.
Over skruene tok jeg 3-4runder med gaffateip. Ikke noe ekstra slange.

@aronhuckeforening
@solsiaracing
https://www.instagram.com/svenn_fjeldheim/
Re: DIY Piggdekk [Re: Norr0] #1315800 26/12/2011 11:53
parkprest Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg kjører Ext. 294 daglig ned merradalen, også på våt rugleholke, uten å bremse noe særlig. På helhard vinterhoj.
Jeg kjenner det er helt på grensa og må roe den litt i sjikanen over to broer, for de som er kjent. Fjeldheims rute ville jeg ikke kjørt i samme fart, det hadde ikke gått. Fulldemp og pigg har jeg lite erfaring med, men det ville ikke gått med Ext. 294 det heller.

pedalistisk !
Re: DIY Piggdekk [Re: Norr0] #1315822 26/12/2011 13:45
Rednax Offline
Ringrev
Ringrev
Sykkelhansken er kastet?
Okei, (hovmod står for fall frown ) challenge accepted (endelig får jeg brukt Goproen og Edgen til noe fornuftig)!

Foreslår følgende forutsetninger og vilkår;
heldempet utforsykkel (Commie Supreme DH), WCX 300 dekk (om ingen låner meg et par 294), nevnte del av fjellvei i Bergen http://www.strava.com/segments/nokian-challenge-874203 (segment opprettet nå for anledningen, blir kanskje flagget ganske så kjapt) burde ha nok høydemeter, lengde, og helning/vanskelighetsgrad selv om veien neppe har like betryggende brøytekanter.

Testen blir foretatt og dokumentert så snart komperativt underlag legger seg (har ikke syklet ruten på en måned aner ikke om det er is der nå)
Dokumentasjon med TCX-fil på Strava og video på Vimeo (blir kun enten helmet/bike/chestcam, har ikke tålmodighet til å stanse for å plukke med meg "langs-veien-kamera", om ingen kompiser tar på seg sekundærkameramannrollen).

For ordens skyld, ja, jeg har mekket egne pikkdekk selv i anledning DH på snø i Eikedalen i 1995(?), de bet så absolutt fra seg i større grad. Betviler altså på ingen måte ikke at heimemekket sitter som støpt på glatten.

Re: DIY Piggdekk [Re: SimonS] #1315823 26/12/2011 13:46
R
runar Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
R
Sitat: SimonS
Fjeldheim him self har gjort noe sånt,og det funka bra...

http://progresit.com/V_Fjeldheim1.html

ahhh.. kul video og syke dekk ICON_SMILE

Re: DIY Piggdekk [Re: Rednax] #1316859 29/12/2011 18:49
Gygrid Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Rednax

Under en lyktetur i fjor vinter lå jeg flere ganger over 60 km/t ned den 100 % islagte veien fra Tarelbødemningen til Svartediket i Bergen. Om kvelden, i mørket, på hardtail, med lykt og Extreme 300 dekkene til Nokian (0.1" større, seks pigger fler, aramidkantrådbånd og pigger på alubase kontra stål/stål i Ext. 294). Den bakken er forøvrig (øyensynlig) betraktelig brattere enn den på videoen. Hade glatt gjort det samme med modellen dekk det linkes til (tyngre roterende masse ville gitt mer stabilitet), dessto tryggere hadde jeg vært på en fulldempet utforsykkel.

Jeg har gått endel i Tarlebødalen selv om det nå begynner å bli noen år siden. Bor nå like ved "veien" Fjeldheim syklet ned på videoen. Kan bekrefte at Tarlebøveien nok er flere hakk slakere. Fjeldheim sykler den fortere på is enn jeg ville gjort på en vanlig sommerdag. Bakken er forholdsvis bratt, med mye svinger osv. Har sett filmen til Fjeldheim mange ganger og blir like imponert hver gang.

Merk at jeg ikke sier noe om hva som kan sykles med hva, men sier at bakken ned fra Mellomdammer/ Nerdammen er flere hakk vassere enn Tarlebøveien.

Ser ellers frem til flere filmer med hårete nedkjøringer på is, men akkurat nå ser jeg mest frem til skikkelig vinter med myyye snø!

Re: DIY Piggdekk [Re: Norr0] #1320060 07/01/2012 21:09
N
Norr0 Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
N
Har nå omsider fått skrudd i liknende skruer i fordekket(200), dette også minion, men fordekket. Sykla grinda-ankerveien-E6. Fungerte veldig bra.
Spesielt på nedoverturen valgte jeg noen linjer over skrå fjell som jeg ikke tørr selv på tørt sommerføre, og piggene satt.
Oppover var det litt dårligere feste, men det kan komme av at jeg prøvde å stå å tråkke, og i overgangene mellom tråkkene når en avlaster sykkelen ville bakdekket spinne litt idet jeg la vekt på pedalen.
Etter førsteturen kan jeg ikke se slitasje på piggene, men dette skyldes nok at jeg ikke syklet mye på asfalt. De få meterne jeg syklet på asfalt laget det en spennende lyd, og jeg ventet bare på at det skulle komme lyd av lekkende luft, noe det heldigvis ikke gjorde.
Brukte høyt lufttrykk i dekkene(ca50psi), dette for at dekket ikke skulle deformere seg såpass mye at piggene kunne vri seg inn i dekket. Ulempen ved dette kan være at piggene blir dyttet mer innover i dekket og mot slangen.
Blir spennende å se hvordan disse dekkene holder i lengden..

Re: DIY Piggdekk [Re: Gygrid] #1320108 07/01/2012 23:17
Rednax Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Gygrid
Sitat: Rednax

Jeg har gått endel i Tarlebødalen selv om det nå begynner å bli noen år siden. Bor nå like ved "veien" Fjeldheim syklet ned på videoen. Kan bekrefte at Tarlebøveien nok er flere hakk slakere. Fjeldheim sykler den fortere på is enn jeg ville gjort på en vanlig sommerdag. Bakken er forholdsvis bratt, med mye svinger osv. Har sett filmen til Fjeldheim mange ganger og blir like imponert hver gang.

Merk at jeg ikke sier noe om hva som kan sykles med hva, men sier at bakken ned fra Mellomdammer/ Nerdammen er flere hakk vassere enn Tarlebøveien.

Ser ellers frem til flere filmer med hårete nedkjøringer på is, men akkurat nå ser jeg mest frem til skikkelig vinter med myyye snø!

Okei, hovmod stod for fall.. Og det ligger øyensynlig så absolutt noe i oppfatningen av at man aldri helt får illustrert hvor bratt en løype er på film. Siden "Fjeldheimveien" altså da har mer en 12% helning i snitt med mer enn 14,2 % på det meste så sliter jeg med å finne et bratt og langt nok sammenligningsgrunnlag i nærmiljøet. Stier og løyper, ja. Veier, nei. Og jeg må si meg enda mer imponert over kjøringen til Svein.

Står fremdeles på at Nokian/Suomi WCX biter fra seg på 100% issvullholkeføre.

..Kverulanten i meg vil dog påpeke at sammenligningene er gjort mellom gående opplevelse av en bakke og syklende opplevelse av en annen bakke ICON_WINK
Mange år siden? Veien opp fra Brushytten til Rundemanen har stigningsgrad 9% i snitt, altså ganske slakkere enn Tarlebø. Høres stupbratt ut i Drammen! ICON_OOO

Redigert av Rednax; 07/01/2012 23:20.

Moderator  support