Rart at denne tråden skulle dukke opp igjen.
Fikk satt inn en totalprotese på Ullevål for en uke siden.
Brakk lårhalsen i landeveisrittet Øyeren Rundt aug 2015 etter å ha tryna/stupt over styret i over 40km/t og landa på hofta/høyreben. Ambulanse til Østfold sykehus og operert samme dag.
Fikk satt inn to olmedskruer som skulle holde bruddet sammen. Sterke smerter i etterkant og fikk ikke lov å belaste benet på over 4måneder da det ikke ville gro. Det var definitivt noe av det tøffeste jeg har vært gjennom noensinne. Begynte opptrening i slutten av desember og kom i grei form til våren. Løp og syklet mye, men slet med halting da benstillingen var helt vridd og benet ver nesten 2cm. kortere. I slutten av juni begynte smertene i hoften å øke og øke. Fikk påvist kraftig hoftearterose tidlig i august. Blodforsyningen til hoftekulen var kaputt (antakeligvis pga. skruene og eller bruddet) Ingen brusk igjen og nedbrytingen av kulehodet var i gang. Herfra gikk det brått nedover og smertene økte og økte og formen gikk stadig ned. Kompenserte med Paralgin forte og lite bevegelse, men ble en krøpling ettehvert.
For en uke siden fikk jeg endelig ny hofte og jeg var forberedt på samme langvarige opplegg som sist. Men, dette har gått UTROLIG bra! Null smerter fra hoften og bevegeligheten er fantastisk! Var oppe og gikk bittelitt samme dag som jeg ble operert. Benstilligen er nå riktig og de har korrigert lengden slik at benet ser like langt ut. Det føles faktisk bittelitt lenger, men kroppen har nok tilvendt seg kortere ben så det tar nok noe tid før jeg er kvitt haltingen for godt. Som sagt så har jeg veldig lite smerter, i forhold til før operasjon. Benet er fortsatt stivt og plagene er kun muskler/sener som er skåret over under operasjonen.
Jeg går nå flere turer om dagen og kjenner allerede at styrken kommer seg så smått. Kjører bil uten problem og skal forsøke meg på rulla i morgen. Det blir gøy!
Må passe meg for å bevege benet i maks 90grader og unngå stillinger som kan få hofta ut av ledd. Disse restriksjonene gjelder en 3måneders tid før muskler er sterke/stramme slik at de holder hofta på plass.
Regner med at jeg er ute på veien i mai, kanskje før. Løping blir ikke anbefalt, men tenker å begynne med løping i høst likevel. Med god styrke og riktig trening så tror jeg det skal gå bra. Er bare 30år og med løping så vil nok hoften vare noe kortere (kanskje 15år), elsker å løpe (selv om sykkel er hovedinteressen) så gidder ikke å spare hoften til jeg er gammel og lat. Det er NÅ jeg lever!

Vet ikke hvordan formen din er nå, men slik jeg var så ville jeg tatt operasjonen så fort som mulig. Var nesten et halvt års ventetid.