Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Trening etter total hofteoperasjon

Trening etter total hofteoperasjon #1314813 21/12/2011 17:59
VesleSjur Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Hei.
Jeg har nettopp vært igjennom en hofteoperasjon hvor jeg fikk bytta hele leddet. Dvs. protese hofteskål og kula. Er det noen som har erfaring med dette og har noen gode tips til opptrening?
Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å bruke rulle i opptreningen men har fått beskjed om at de tre første mnd kan jeg ikke bøye hofteleddet mer enn 90 grader. Da må jeg kanskje bruke en annen sykkel enn raceren min på rulla... Eventuelt heve styre, hehe.

Har noen her vært igjennom noe liknende så blir jeg veldig glad for tips.

Re: Trening etter total hofteoperasjon [Re: VesleSjur] #1314891 21/12/2011 22:02
gare Offline
More than words
More than words
Snakk med fysioterapeut og/eller ortopeden som opererte deg. Trening etter dette er superviktig, og jo mer du trener, jo bedre blir du etterpå.

Grunnen til at du ikke skal bøye for mye i hofteleddet er risikoen for at protesen popper ut av plass, at kula forlater skåla. Ikke særlig ålreit opplevelse, og krever innleggelse og narkose for å dra den på plass igjen. Det øker også risken for at det skjer igjen.

Hør med de som kan dette og følg rådene NØYE, så sykler du heller om tre måneder.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Trening etter total hofteoperasjon [Re: VesleSjur] #1315263 23/12/2011 09:39
O
okk Offline
Medlem
Medlem
O
Jeg ble operert for 4 mnd siden.
Det kjentes ikke behagelig å sykle noe særlig de første par månedene, selv med en sykkel med høyt styre. Det gjorde ikke vont, men satt med en utrygg følelse.
Jeg tenkte som deg at det var viktig å komme seg på sykkelen så fort som mulig, men fant fort ut at det var andre øvelser som var mye viktigere for min del i den første fasen: balanse, core, lett styrketrening, gå i ulent terreng, etc. for å aktivisere muskelaturen igjen. Din fysioterapeut vil tilpasse øvelsene til deg. Du får gratis terapi så lenge du har et behov for det.

De fleste hoftepasienter er eldre enn meg (jeg er 45), og for dem gjelder sikker mantraet om å trene så mye som mulig. For min del fikk jeg beskjed om å ta det litt rolig for å unngå overbelastning. Det er lett å bli ivrig når alle smertene plutselig er borte, og jeg merker fort hvis jeg tar for mye.

Nå, etter 4 mnd, sitter jeg veldig behagelig på sykkelen, bedre enn før operasjonen. :-)
Er i dårligere form enn i sommer naturligvis, men det kommer nok fort tilbake. Jeg stresser ikke med det. Mitt mål er å bygge opp stryken sakte men sikkert utover vinteren, supplert med sykling og skiturer i lett terreng.

Lykke til, det blir bra!

Re: Trening etter total hofteoperasjon [Re: VesleSjur] #1317817 01/01/2012 22:14
eriker Offline
Lårhalsknekker
Lårhalsknekker
Det er flere som har byttet ut hofta her.

http://www.flickr.com/photos/eriksjon/6405027053/

Min utskifting skyldes lårhalsbrudd som er behørig diskutert her: http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1126621&page=1

Har ingen planer om å sykle med det første da jeg fikk beskjed om å vente minst 2-3 måneder (ble operert 22.11.2011). Ski derimot begynner jeg å bli ganske klar for, noen som har erfaring med det? Langrenn, snowboard og alpint. Har fått beskjed om å ta det med ro men det kribler jo i beina.

Re: Trening etter total hofteoperasjon [Re: VesleSjur] #1318179 02/01/2012 20:06
53 modell Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Her dukker dem opp gitt.
Skifta hoft sjøl for 3 mnd siden etter brudd med påfølgende skruer som ikke ble vellykket. Kræsja i en anna skiløpe....
Alt ser bedre ut nå men er satt 2 år tilbake(kræsjet 03.01.2010)
Trent meg gradvis opp men mista all kondis. Har sykla hjemme på spinn litt etter litt. Starta med noen runder på rehabilitetssenteret og det føltes ikke trygt for min del heller. Økte til ca 10 min etter 6-7 uker og styrke i overkropp har jeg holdt på med hele tiden. Blitt dårlig i desember men har vært på min første spinningstime rett før jul.
Starta å trene i en alder av 53 på ski og sykkel og har 3 merker på 7-8 forsøk.
Ønsker meg tilbake og trenger hjelp til et program som har som mål under 4 på sykkel i Birken. Gikk på ski i romjula på Sjusjøen og det gikk strålende og kan trykt anbefales for dere andre etter 10-12 uker. Ski i trygge omgivelser er viktig så en slipper ploging og ikke for mye fiskebein.Jeg føler meg fryktelig stiv og må prioritere mer tøying og bevegelse videre.
Til eriker vil jeg si :Hold deg unna snowbord og alpint. Dert blir alt for store utfordringer og kula kan glippe ut som gare skrev og da er hundre ute. Så det gjelder å skynde seg langsomt.
Ta gjerne kontakt og det finnes en egen forening for hofteopererte på nett.

Re: Trening etter total hofteoperasjon [Re: VesleSjur] #1318399 03/01/2012 11:01
eriker Offline
Lårhalsknekker
Lårhalsknekker
Jeg skal på alpetur 1. februar men det spørs vel om det kun blir afterski. Eventuelt langrenn men det frister mer å gå toppturer. Jeg fikk lov til det av ortopeden - hvis jeg lovte å ta heis ned igjen.

Jeg tar gjerne i mot info om forening for hofteopererte på nett. Og mailadressen min er eriker@gmail.com

På forhånd tusen takk!

Re: Trening etter total hofteoperasjon [Re: VesleSjur] #1318524 03/01/2012 14:21
53 modell Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Til Eriker.
Meldte meg på fjesboka og fant noe etterhvert.Vi med hofteprotese heter det men der skjer det ikke mye desverre.
. På Kondisforum er det mer aktivitet som går mer på trening og der er særlig en fra Vesterålen som er flink til å skrive.
Enig med ortopeden- ta heisen ned denna vinter`n

Re: Trening etter total hofteoperasjon [Re: VesleSjur] #1318625 03/01/2012 20:22
eriker Offline
Lårhalsknekker
Lårhalsknekker
Jeg tar til meg alle råd og tar det altså med ro på ski denne vinteren. Men hvordan er det neste vinter? Hvor mye skal det til for at hofta går ut av ledd? Fant ikke mye info om hofteprotese og alpint men her er en av de få gullkornene jeg fant: http://onkelpudder.no/index.php?option=com_wordpress&p=308&Itemid=104

Re: Trening etter total hofteoperasjon [Re: VesleSjur] #1320578 09/01/2012 13:02
VesleSjur Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Takk for tips.
Det er 3 uker siden operasjon nå, og treninga er stort sett "gamlistrim" nå i starten. Fikk noen øvelser fra en fysioterapeut på Ullevål.
Jeg skal ta kontakt med en fysioterapeut denne uken for å få litt mere veiledning.

Har slått fra meg å sykle før det er gått 3 mnd., og ser vel at Landeveisbirken antakeligvis kommer litt for tidlig.

Vanskelig å være tålmodig gitt.

Jeg er forresten 31, så er vel en av de yngre som har hofteprotese.

Re: Trening etter total hofteoperasjon [Re: VesleSjur] #1799951 03/06/2014 11:19
T
Triplex70 Offline
Fersking
Fersking
T
Hei

Så "fint" og finne flere som er i samme båt. Trodde en stund det var kun jeg( 44 år) og mange eldre damer som hadde knekt lårhalsen.
Knakk lårhalsen i mitt 3. forsøk på og beseire et "bigjump" hopp i vinterferien, det gikk ikke så bra. Nå er det snart godt 12 uker og jeg skal på kontroll for 2. gang. Etter 6 uker fikk jeg beskjed om at bruddet ikke var grodd godt nok og at foten var blitt ca.1,5cm kortere. Alt "normalt" ifølge legen. Får ikke belaste foten enda, men får lov å sykle litt lett. Er blitt stiv i hofta og får liksom ikke satt ned foten skikkelig enda, men forsøker nå å tøye mye slik at "hofta" skal "falle på plass".

Ser at det er flere som ender opp med protese etter hvert, men er det noen som har vært gjennom et "vellykket" lårhalsbrudd og nå er fullt restituert?

Tar gjerne i mot tips og råd ifbm opptrening.

Lev vel:)

Re: Trening etter total hofteoperasjon [Re: Triplex70] #1800302 03/06/2014 21:53
53 modell Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
ikke 100% men 90 tenker jeg. Sliter noen ganger med ryggen for det opererte beinet er litt lengre , ortopeden forlenget det med 3 cm... Sykler og går på ski,rulleski om sommeren går så det suser. Er ganske stiv i hofta og må bli flinkere til å tøye mer. Trener indre kjerne musk etter anvisning fra en dyktig fysio og går bedre på ski nå enn før rent teknisk. Gikk vasaloppet for første gang. Ta gjerne kontakt på pm for mer info og erfaring.

Re: Trening etter total hofteoperasjon [Re: VesleSjur] #1803709 10/06/2014 10:05
T
Triplex70 Offline
Fersking
Fersking
T
Hei
Er det noen her som har knekt lårhalsen, men som ikke har endt opp med protese?

Re: Trening etter total hofteoperasjon [Re: Triplex70] #1854186 10/09/2014 14:40
T
TommyAa Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
T
Jeg har brukket lårhalsen og slapp heldigvis protese.

Jeg var 34 år da jeg brakk lårhalsen og operasjonen bestod i de skrudde sammen bruddstedet med 4 bolter. Etter 15 måneder fikk jeg dem fjernet da de irriterte muskulaturen rundt bruddstedet.

Re: Trening etter total hofteoperasjon [Re: VesleSjur] #1854227 10/09/2014 16:14
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
au

Re: Trening etter total hofteoperasjon [Re: VesleSjur] #2383959 16/02/2017 15:19
frawo Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Tar fram denne tråden igjen for nå er det min tur til å skifte hofte.

Dere som har skiftet hofte, sykler dere fortsatt? Ingen komplikasjoner etterpå?
Lønner det seg å skifte på sommeren, kanskje bedre å være i ro når solen skinner og ta seg en kald en i varmen enn på senhøsten/vinteren?
Kommer muligen raskere tilbake på sykkelen med opptrening gjennom vinter/vår?

Har vært tungt å ikke klare stiene som man før "fløt" gjennom...

...noen må være blant de siste.
Re: Trening etter total hofteoperasjon [Re: VesleSjur] #2384210 17/02/2017 23:18
M
Menkromsen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
M
Rart at denne tråden skulle dukke opp igjen.

Fikk satt inn en totalprotese på Ullevål for en uke siden.
Brakk lårhalsen i landeveisrittet Øyeren Rundt aug 2015 etter å ha tryna/stupt over styret i over 40km/t og landa på hofta/høyreben. Ambulanse til Østfold sykehus og operert samme dag.
Fikk satt inn to olmedskruer som skulle holde bruddet sammen. Sterke smerter i etterkant og fikk ikke lov å belaste benet på over 4måneder da det ikke ville gro. Det var definitivt noe av det tøffeste jeg har vært gjennom noensinne. Begynte opptrening i slutten av desember og kom i grei form til våren. Løp og syklet mye, men slet med halting da benstillingen var helt vridd og benet ver nesten 2cm. kortere. I slutten av juni begynte smertene i hoften å øke og øke. Fikk påvist kraftig hoftearterose tidlig i august. Blodforsyningen til hoftekulen var kaputt (antakeligvis pga. skruene og eller bruddet) Ingen brusk igjen og nedbrytingen av kulehodet var i gang. Herfra gikk det brått nedover og smertene økte og økte og formen gikk stadig ned. Kompenserte med Paralgin forte og lite bevegelse, men ble en krøpling ettehvert.

For en uke siden fikk jeg endelig ny hofte og jeg var forberedt på samme langvarige opplegg som sist. Men, dette har gått UTROLIG bra! Null smerter fra hoften og bevegeligheten er fantastisk! Var oppe og gikk bittelitt samme dag som jeg ble operert. Benstilligen er nå riktig og de har korrigert lengden slik at benet ser like langt ut. Det føles faktisk bittelitt lenger, men kroppen har nok tilvendt seg kortere ben så det tar nok noe tid før jeg er kvitt haltingen for godt. Som sagt så har jeg veldig lite smerter, i forhold til før operasjon. Benet er fortsatt stivt og plagene er kun muskler/sener som er skåret over under operasjonen.
Jeg går nå flere turer om dagen og kjenner allerede at styrken kommer seg så smått. Kjører bil uten problem og skal forsøke meg på rulla i morgen. Det blir gøy!
Må passe meg for å bevege benet i maks 90grader og unngå stillinger som kan få hofta ut av ledd. Disse restriksjonene gjelder en 3måneders tid før muskler er sterke/stramme slik at de holder hofta på plass.
Regner med at jeg er ute på veien i mai, kanskje før. Løping blir ikke anbefalt, men tenker å begynne med løping i høst likevel. Med god styrke og riktig trening så tror jeg det skal gå bra. Er bare 30år og med løping så vil nok hoften vare noe kortere (kanskje 15år), elsker å løpe (selv om sykkel er hovedinteressen) så gidder ikke å spare hoften til jeg er gammel og lat. Det er NÅ jeg lever! ICON_SMILE

Vet ikke hvordan formen din er nå, men slik jeg var så ville jeg tatt operasjonen så fort som mulig. Var nesten et halvt års ventetid.

Re: Trening etter total hofteoperasjon [Re: Menkromsen] #2384328 19/02/2017 15:28
frawo Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: Menkromsen

Jeg går nå flere turer om dagen og kjenner allerede at styrken kommer seg tror jeg det skal gå bra.
Det er NÅ jeg lever! ICON_SMILE
Vet ikke hvordan formen din er nå, men slik jeg var så ville jeg tatt operasjonen så fort som mulig. Var nesten et halvt års ventetid.

Formen er nedadstigende...(den har forøvrig aldri vært på topp).
Dette høres lovende ut. Valgte å ta operasjon i juni, hadde allerede betalt for en englandstur ( kombinert konsert/sykkel) i mars og en til Nederland i mai.

Må da dessverre droppe Hole 12t, OF150 og Stomperudrittet, men om resultatet blir bra etter et kort opphold på Ringerike sykehus, blir det lett og smertefritt i 2018?
(Tenkte først å ta operasjon i september, men legen var ikke helt enig:)

For å sitere en: "I'll be back" (?)

...noen må være blant de siste.
Re: Trening etter total hofteoperasjon [Re: VesleSjur] #2384540 20/02/2017 21:20
S
spinat Offline
Ringrev
Ringrev
S
Min har har byttet begge hofter og begge knær. I fjor syklet han Plateau de Beille og Tourmalet uten problemer, så det finnes nok håp for deg også! Pass på å følge anvisninger fra leger og fysioterapeut etter operasjonen nøye.

Re: Trening etter total hofteoperasjon [Re: VesleSjur] #2385734 28/02/2017 08:22
53 modell Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Stå på.
Se mine inlegg lengre opp. Brøt min i skiløypa eter frontkollisjon.
Satte in Olmedskruer og de gikk som" enkromsen" over.
Skruene kom nesten ut av låret og jeg satte meg ned hos fastlegen og vi bestilte operasjon hos Aleris i Oslo. De er private men har avtale med helse øst.
De var kjempeflinke og det var i høsten 2011. Det passet meg best i forhold til jobb.
Jeg har ikke løpt en meter annet enn litt nå på mølle i bratt motbakke.
Løping er ikke bra , det forkorter levetiden på hofta fikk jeg vite .
Vær forsiktig i starten, Husk de kapper av mye av maximus medius og den holt jeg på og rive av igjen etter litt for tidlig start i noen trapper.
Vær tolmodig og prioriter bevegelse med størst mulig utslag og lær deg og gå riktig i starten etter operasjon på mølle under anvisning av fysio. Mitt bein ble også litt lenger men det merker jeg ingen ting til.
Jeg deltok i Birken (rittet) i alle disse årene med uhell og operasjoner.Trener nå ski, stisykling og rulleski.
De satte inn en såkaldt maratonhoft på meg med titan og instøpt porselenskål.
Gjør som entsiast sier over: Følg råd av fysio og leger.
Jeg valgte ett 2 ukers opptreningssted like etterpå som jeg var fornøyd med ( Skogli på Lillehammer) med suveren mat.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå