Etter og ha kjøpt halve bikeshop, så har jeg funnet ut at jeg skal kjøpe meg nye sko også.
Har kjørt shimano siden jeg startet, men har lyst å prøve noe nytt nå, da skoene ikke føles som før. hvor ofte bør man bytte sko egenlig vist man sykler veldig mye? Er det best å kjøre safe eller er sko en skoo? Er det evt størrelseforskjeller på shimano, mavic og bont. Jeg bruker 45 i shimano, så evt erfaringer fra andre som bruker 45 kan jo være til hjelp, om noen har kjøpt lignende sko og hat gått fra shimano.
Det viktigste er at du finner sko som passer til dine føtter. Northwave Aerlite SBS fungerer knallbra til meg, men det betyr ikke nødvendigvis at de passer til deg.
Jeg ville gått på en lokal butikk og prøvd meg fram.
Er det evt størrelseforskjeller på shimano, mavic og bont.
Jeg har inntrykk av at Bont opererer med størrelser etter "tenk på et tall"-metoden. Om de ikke gjør det har de i så fall utviklet sin helt egen størrelseskala som baserer seg på de samme tallene som den vanlige skalaen vi benytter men med helt annen mening. Om du skal ha Bont må de prøves i butikk da det er umulig å si hvilken størrelse som er riktig uten.
jeg har både shimano sin toppmodell og bont sin vaypor hjemme i str 42. Der shimano skoen er romslig er bont skoen helt på kanten av hva som går. Mange må opp en eller flere størrelser etter min erfaring i Bont, de har også en noe spesiell utforming av sålen. Hvis de passer foten din er de helt genialt gode. Jeg ville ikke kjøpt bont uten å ha prøvd dem først.
Enig med alle, jeg ville ikke kjøpt nytt merke eller modell av sko over nett, uten å prøve i butikk først. Det er store forskjeller i både passform og størrelser mellom de ulike merkene, (og noen ganger også mellom ulike modeller av samme merke).
Med mindre du skal ha nye Shimano så er du nødt til å prøve eventuelt nye sko. Jeg har ikke testet de nevnte skoene, men har prøvd alle merkene på foten og det er STOR forskjell i passform. Bont passet aller dårligst og var utrolig vonde å ha på. Nå prøvde jeg riktignok Bont Sub 8 (triathlonsko selvsagt) og vet ikke hvordan de andre modellene er. Jeg husker desverre ikke størrelsen jeg prøvde.
Hmmmmm, høres ut som det blir shimano igjen da. Blir litt kjedelig, men antar det er lurest. Noen som er eks normalpro eller overpro fot som liker eks sidi, bont, mavic eller shimano best. Kan jo ha en sammenheng?
Anbefaler zxellium på det varmeste. Byttet fra Shimano for et år siden og er kjempefornøyd! Satt med samme problemstillingen ift størrelse da jeg også bestilte fra bikeshop. Har normalpronert og litt bred fot. Google mente at Mavic ikke var like små i størrelsene som shimano, så jeg gikk ned fra 43 til 42 2/3. Passer perfekt for meg. Lykke til med skovalget