Å sette sentralen i bridge-modus er definitivt det enkleste. Er dog litt usikker på om det er mulig hvis du også har TV via Altibox. Jeg har ikke det og har dermed satt min sentral i bridge for så å kunne styre nettverket med en DD-WRT router bak sentralen. Er lite bekymret med tanke på sikkerhet med en slik løsning og den er vel også teoretisk ørlitegranne raskere da det ene nettverkslaget blir "borte".
Jeg har hussentralen fra Altibox i Bridge-modus og alle mine tjenester fungerer likevel fint. Jeg er dog usikker på om Altibox tillater dette lenger. Jeg mener å huske at de har forbudt dette (Edit: men at de har latt de som har fått ordnet det beholde løsningen. Derfor tviholder jeg på min hussentral og håper jeg aldri må bytte den ut.
Men til trådstarter: Hvis ikke du har alt for mange pc-er i huset så kan du mekke til hosts-fila på maskinene slik at de peker på den interne IP-adressen for tjenesten du skal nå i stedet for den på internett.
Et annet alternativ er å sette opp en intern DNS-server og forwarde alt annet en lokalt domene til din ISP sine DNS-servere. Dette gjør det samme som å fikle med hosts-filene men er en del mer komplisert.
På windows finner du hostsfila i c:\windows\system32\drivers\etc. Der skal du også ha eksempler som viser hvordan du bygger opp de forskjellige hosts-entryene.