Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Gledene med terrengsykling i drittvær.

Gledene med terrengsykling i drittvær. #1312095 14/12/2011 13:00
Espen J Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Har noen funnet de og kan fortelle?

Når jeg ser tilbake på sessongen så har jeg vært aaalt for lite ute i skogen. Grunn: gjørme og våte røtter har blitt et slags kryptonitt som jeg forsøker å holde meg unna. Jeg hater forhjulsskrens på glatt underlag, bakhjul uten grep når jeg tråkker meg gjennom myr, gjørmesprut i trynet og oppover ryggen, og dårlig samvittighet fordi jeg bidrar til å ødelegge en sti. Ikke bare unngår jeg stiene dagen det regner, men også dagen etterpå, så skogen får tid til å tørke opp.

Etter som at jeg innser at jeg bor i Norge, kan noen fortelle hva som motiverer/gleder dere med å sykle i drittvær? Se (gjerne) bort fra treningsaspektet, jeg konkurerer knaptnok og har dessuten tilgang på treningsstudio til slikt..

Trønder osv
Re: Gledene med terrengsykling i drittvær. [Re: Espen J] #1312100 14/12/2011 13:03
thomasengen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
du får:
* testet flere typer dekk med godt grep
* testet ulike type utstyr og klær
* kan kalle deg allværesfyr
* forbedret teknikken mer med vanskeligere føre
* blir mer vant til dårlig vær og mer fornøyd når været ikke er så bra

ICON_WINK

Thomas H Engen
Stravaprofil
Re: Gledene med terrengsykling i drittvær. [Re: Espen J] #1312103 14/12/2011 13:09
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Kult emne. Jeg har noen av mine beste sykkelminner fra drittværsturer - gjerne i mørket.

Ekstremvær tilfører syklingen noe nytt og annerledes.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Gledene med terrengsykling i drittvær. [Re: GeirK] #1312116 14/12/2011 13:23
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: GeirK
Kult emne. Jeg har noen av mine beste sykkelminner fra drittværsturer - gjerne i mørket.

Ekstremvær tilfører syklingen noe nytt og annerledes.

Det kalles "mestringsfølelse". Det er den beste følelsen som finnes.

Re: Gledene med terrengsykling i drittvær. [Re: Espen J] #1312119 14/12/2011 13:26
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: dopapiret
Har noen funnet de og kan fortelle?
Gleden ved å sykle når det er lyst i drittvær fant jeg i fjor sommer. Gleden ved å sykle når det er mørkt og sleipt har jeg ikke helt funnet enda.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Gledene med terrengsykling i drittvær. [Re: Espen J] #1312122 14/12/2011 13:34
O
ohels Offline
Entusiast
Entusiast
O
Sleipe røtter og gjørme gir gamle stier mer spenning og nye utfordringer. Det er deligere å komme inn i varmen etter en sykkeltur i drittvær.

Re: Gledene med terrengsykling i drittvær. [Re: Raskall] #1312130 14/12/2011 13:44
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Raskall
Det kalles "mestringsfølelse". Det er den beste følelsen som finnes.

Absolutt!

Å takle en sti i mørke og på vått underlag gjør at den framstår som helt ufarlig, men derimot rask på tørt sommerføre. Dritværssykling bygger selvtillitt og skaper gode minner. Å oppdage smale syklbare spor i snøen eller å foreta (nye) linjevalg i mørket er en sann glede!

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Gledene med terrengsykling i drittvær. [Re: Espen J] #1312132 14/12/2011 13:46
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sykling på glatta hever teknikken flere hakk. Det er nok motivasjon i seg selv.

Re: Gledene med terrengsykling i drittvær. [Re: Espen J] #1312144 14/12/2011 13:55
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Drittvær?
Hva er nå det.
Jeg bryr meg lite om hvilket vær det er ute når jeg bestemmer meg for å sykle en tur.

Men en tur i stormfullt høstvær,litt regn og kraftig lykter på sykkelen er bare nydelich.

Det at røttene er sleip og glatte øker jo bare morofaktoren ett par hakk.

Tror trikset for de som ikke liker å sykle i dårlig vær er å først og fremst komme seg ut i skogen,og hvem drar vel hjem etter å ha tatt noen få tråkk i skogen,ikke en skikkelig terrengsyklist ihvertfall.

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: Gledene med terrengsykling i drittvær. [Re: SimonS] #1312148 14/12/2011 14:08
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: SimonS
Tror trikset for de som ikke liker å sykle i dårlig vær er å først og fremst komme seg ut i skogen,og hvem drar vel hjem etter å ha tatt noen få tråkk i skogen,ikke en skikkelig terrengsyklist ihvertfall.
Det er jeg helt enig i. Noen ganger må man bare omfavne fakta og jobbe med dem heller mot dem.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Gledene med terrengsykling i drittvær. [Re: Espen J] #1312149 14/12/2011 14:10
thomasengen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
en annen ting: Det regner ikke inne i skogen

Thomas H Engen
Stravaprofil
Re: Gledene med terrengsykling i drittvær. [Re: thomasengen] #1312151 14/12/2011 14:13
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: thomasengen
en annen ting: Det regner ikke inne i skogen
Nei, men det er klissvått!

Gjørmesykling og våte stier er gøy, det er bare etterarbeidet som er litt pes. Og det er egentlig tilfredsstillende å skylle av møkkete sykkel etter endt økt.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Gledene med terrengsykling i drittvær. [Re: baronKanon] #1312171 14/12/2011 14:44
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: baronKanon
Sitat: SimonS
Det er jeg helt enig i. Noen ganger må man bare omfavne fakta og jobbe med dem heller mot dem.

Jeppers.

Og jeg har aldri lagt merke til at det er både kaldt,vått,eller gjørmete når jeg tråkker rundt på stier i regnvær,det merker jeg først når jeg kommer hjem og skal spyle sykkelen.
Men da er jo en varm dusj bare noen meter unna,så da er det helt greit lizzom.

Vet ikke hvor mange ganger jeg selv har tenkt å bare ta en halvtime i skauen siden det er så dårlig vær,og så ender det opp med 2 timer +++,rart det der.

Bare ett tips som egentlig gjelder:GTFO!

Re: Gledene med terrengsykling i drittvær. [Re: Espen J] #1312203 14/12/2011 15:52
Tgabriel Offline
Besatt
Besatt
Jeg hater forhjulsskrens på glatt underlag

Prøv en mer oppreist sittestilling, slik at mer av kroppstyngden kommer bakover på sykkelen. Kanskje neste forhjulskrens går fra å bli et tryn til å bli en motiverende utfordring.

Re: Gledene med terrengsykling i drittvær. [Re: Espen J] #1312222 14/12/2011 16:42
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg finner ofte at det jeg opplever som "dårlig" vær, egentlig handler mest om hva jeg er forberedt på. Om jeg er riktig kledd, er jeg varm og komfortabel - da gjør det ikke noe om det regner. Når jeg kommer hjem spyler jeg sykkel, henger klær til tørk/vask og tar en varm dusj. Følelsen av å ha gjort noe gøy/sundt/fornuftig, mens andre ha stirret ut av vinduet i 2 timer, er motivasjonen min.

Re: Gledene med terrengsykling i drittvær. [Re: Espen J] #1312236 14/12/2011 17:12
C
chriz Offline
Entusiast
Entusiast
C
http://www.youtube.com/watch?v=EqYgAX6D43Q Danny Hart gir meg inspirasjon til å trene i blaute sleipe løyper! Man blir god på det man trener på, det er min motivasjon ICON_SMILE

Re: Gledene med terrengsykling i drittvær. [Re: Tgabriel] #1312252 14/12/2011 17:51
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Tgabriel
Jeg hater forhjulsskrens på glatt underlag

Prøv en mer oppreist sittestilling, slik at mer av kroppstyngden kommer bakover på sykkelen. Kanskje neste forhjulskrens går fra å bli et tryn til å bli en motiverende utfordring.
Der er jeg ikke helt enig, gitt (selv om bakhodet mitt er det). Mindre trykk på forhjul medfører dårligere grep. Men mer oppreist stilling medfører potensielt mindre konsekvenser av en sådan, det er jeg enig i. ICON_WINK

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Gledene med terrengsykling i drittvær. [Re: Espen J] #1312266 14/12/2011 18:29
O
offroadlars Offline
Entusiast
Entusiast
O
Satte på piggdekk når barfrosten såvidt var tilstede, men synes de er bra på våte svaberg og røtter også nå som mildværet er tilbake. Skjermer er en god hjelp også.

Re: Gledene med terrengsykling i drittvær. [Re: baronKanon] #1312280 14/12/2011 18:51
nilswithskills Offline
Ringrev
Ringrev

Gjørmesykling og våte stier er gøy.

Joda, til en viss grad. Her i Trøndelag har vi hatt stort sett bare gjørmesykling denne sesongen, og det kan bli litt slitsomt i lengden.

mvh
Nils
Re: Gledene med terrengsykling i drittvær. [Re: nilswithskills] #1312292 14/12/2011 19:10
Slemmis Offline
Ringrev
Ringrev
Normalt er jeg ikke redd for litt ruskevær - jeg jobber ute i schkævven nesten hver dag - og sykling i regn, mørke, gjørme er helt greit. Enig med menigheden forøvrig, god teknikktrening, friskt, annerledes osv...

MEN: Nå er jeg lei!! Tror jeg nådde et metningspunkt i dag. Skogen er gjennomblaut. Et moment ble nevnt som jeg hiver meg på: Stiene blir veldig sårbare når det er så vått, og det sliter unødvendig mye på de mest brukte stiene.

Forøvrig er jeg foreløpig forsynt med etterarbeid etter en gjørmetur (bor i leilighet, og har ikke utekran).

Jeg finner imidlertid stor glede i turer med CX'en i lys eller mørke, i regn og haglbigsmile

Espen Flaskeladd
"Do what you like, like what you do"
Stall: Niner Air9, Felt F5, Uncle John Rival, Cube Central SL
Re: Gledene med terrengsykling i drittvær. [Re: Espen J] #1312296 14/12/2011 19:16
K
Knutleif Sæter Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
K
Jeg sykler mer og mer på sti og tryner stadig oftere,
den stor fordelen med drittvær er at underlaget holder seg bløtt..

elendig teknikk kompenseres tildels med dårlig selvinnsikt

ICON_SMILE

Re: Gledene med terrengsykling i drittvær. [Re: baronKanon] #1312307 14/12/2011 19:50
Dan Offline
More than words
More than words
Mindre trykk på forhjul medfører dårligere grep.

Det er ikke en generell sannhet. Det er egentlig bare sant når det finnes noe for fordekket å ta tak i. Ellers er det slik at ved å lette trykket på forhjulet bruker man ikke opp sideveisgrepet, i tillegg til at man gjør det lettere for fordekket å flytte seg litt og finne grep innimellom.

I seig gjørme eller snø er det også bedre å lette trykket på forhjulet slik at det flyter oppe på underlaget isteden for å skjære ned. På sykkel holder man balansen ved at forhjulet hele tiden prøver å flytte seg inn under tyngdepunktet (i resultantens retning hvis vi skal være pirkete). Hvis man har for mye vekt på forhjulet så gjør man det vanskeligere for det å komme seg inn under tyngdepunktet, slik at når man begynner å bikke så ender man til slutt med å tverre forhjulet, med forhjulsskrens eller stopp som resultat.

Hvis man er i tvil om hva som er riktig så er det jo bare å prøve i en skikkelig guffen snøbakke. Prøv å ha mye vekt på forhjulet for å prøve å få det til å få grep, og prøv deretter (hvis du ikke allerede har krasjet) å legge vekten langt bak og la forhjulet flyte på snøen. Jeg vet hva jeg selv synes funker best. ICON_SMILE

Re: Gledene med terrengsykling i drittvær. [Re: Espen J] #1312335 14/12/2011 20:44
FHanserud Offline
Avhengig
Avhengig
Følelsen av å sitte inne og kose seg og se ut på drittværet utenfor vinduet, det er godfølelse det.

Re: Gledene med terrengsykling i drittvær. [Re: FHanserud] #1312363 14/12/2011 21:46
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: FHanserud
Følelsen av å sitte inne og kose seg og se ut på drittværet utenfor vinduet, det er godfølelse det.

Spesielt når du er nydusjet og kjenner hvordan sykkelturen ennå sitter godt i kroppen.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Gledene med terrengsykling i drittvær. [Re: GeirK] #1312367 14/12/2011 21:56
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: GeirK
Sitat: FHanserud

Spesielt når du er nydusjet og kjenner hvordan sykkelturen ennå sitter godt i kroppen.

Du får sagt det,venter bare på at ostesmørbrødene som er i ovnen skal bli ferdig(jepp,akkurat hatt en liten times tur på hojen).
Endorfinene nærmest rocker brakka nå.

Re: Gledene med terrengsykling i drittvær. [Re: Espen J] #1312375 14/12/2011 22:06
S
SgtPepper Offline
Avhengig
Avhengig
S
Jeg skjønner jeg må investere i en god bukse som tåler litt vann. De siste turene i dårlig vær har vært veldig morsomme, men jeg fryser etter en stund.

Det er ubeskrivelig godt med et varmt bad og en kald pils etter turen ICON_SMILE

Canfield Brothers Balance
Ragley Bluepig X
Re: Gledene med terrengsykling i drittvær. [Re: ] #1312383 14/12/2011 22:20
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: pedaIglipp
Jeg tror ikke jeg har brukt terrengsykkelen siden september jeg.

Turene er glatte, mørke, treige og fulle av elg. Før turen en masse påkledning, og etter turen full klesvask, sykkelvask og frosne tær.

Skal jeg drive med utesykling etter september er det klart at jeg må gjøre ganske store anskaffelser i personlig bekledning.

Du er ikke ute på ski om vinteren heller da, antagelig?

Re: Gledene med terrengsykling i drittvær. [Re: Espen J] #1312402 14/12/2011 23:45
Espen J Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Det der med vasking glemte jeg. Bor også uten utevaskemuligheter, så prosedyren med å komme hjem fra tur, vaske sykkelen, vaske meg selv, vaske badet fritt for gjørme. gjør jo fort at en 2-timers tur tar 4 timer, uten å regne inn transportsykling. Landeveissykling har en fordel over terrengsykling der..

Men det er altså den der skrekken for glatte røtter. "livredd" for å komme over noen feildoserte regnfulle røtter i en sving med god fart med medfølgende hurtig utglidning av hjulene. Hva er rett prosedyre i glatte svinger?

Trønder osv
Re: Gledene med terrengsykling i drittvær. [Re: Espen J] #1312407 15/12/2011 00:23
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Det der med vasking glemte jeg. Bor også uten utevaskemuligheter, så prosedyren med å komme hjem fra tur, vaske sykkelen, vaske meg selv, vaske badet fritt for gjørme. gjør jo fort at en 2-timers tur tar 4 timer, uten å regne inn transportsykling. Landeveissykling har en fordel over terrengsykling der..

Jeg anbefaler anskaffelse av en mobiwasher eller tilsvarende spyler med tank. Istedet for å grise til badet er det bare å fylle spyleren med varmt vann, ta hele greia ut og spyle av sykkelen ute i det fri.

Re: Gledene med terrengsykling i drittvær. [Re: Espen J] #1312408 15/12/2011 00:26
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Men det er altså den der skrekken for glatte røtter. "livredd" for å komme over noen feildoserte regnfulle røtter i en sving med god fart med medfølgende hurtig utglidning av hjulene. Hva er rett prosedyre i glatte svinger?

Hvis føret er slik at det er glatt og sleipt over alt er det fullt mulig å senke farten.
Men typen dekk har jo også veldig mye å si(noen dekk har elendig sidegrep uansett lufttrykk).

Rett prosedyre i glatte svinger er for meg en kombinasjon av gøtsing og kontroll.
Jeg opplever nok at når jeg bare kjører på så går det best,er jeg derimot litt redd så blir syklingen stivere,og med mindre kontroll som resultat.

Hva med å ta noen turer i skogen der du fokuserer på svingteknikk, balanse og det psykiske under slike forhold,så får du se om ting endrer seg når du presser deg selv litt etterhvert.

Øving er mitt stikkord til deg.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support