All offpistekjøring i Norge kan bli forbudt!
|
All offpistekjøring i Norge kan bli forbudt!
12/12/2011 15:13
|
GustavP
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Politiet i Tromsø har nå forbudt all kjøring i det mest populære offpistehenget i Kroken alpinanlegg hele vinter. http://www.nordlys.no/nyheter/article5843633.eceHvis dette er lov finnes det ikke noe som hindrer at politiet ikke kan forby kjøring i samtlige bra offpisteheng i hele Norge. Katastrofe! Det kan ikke være mulig er min første tanke. Er det kødd eller er de seriøse? Finnes det advokater her inne? Kan dette være lov? Her er loven de viser til: http://www.lovdata.no/all/hl-19950804-053.htmlOg den spesifike paragrafen: http://www.lovdata.no/all/hl-19950804-053.html#7 Går ikke allemannsretten før dette?
|
|
|
Re: All offpistekjøring i Norge kan bli forbudt!
[Re: GustavP]
12/12/2011 15:28
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Politiets rett til å gripe inn dersom de ser det nødvendig går nok foran allemannsretten. Som pressemeldingen sier mener de dette er nødvendig for å unngå skred og potensielt tap av menneskeliv. Jeg ser ikke for meg at retten til å gå hvor du vil regnes som viktigere enn ønsket om å redde liv.
|
|
|
[Re: Vanilla Ninja]
12/12/2011 17:09
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Når det gjelder det aktuelle stedet så støtter jeg forbudet 100%,vet ikke hvor mange ganger jeg har sett redningsaksjoner i det området... Og når man ser hvilket vær folk finner det lurt å ta seg en tur i området så er det rart at det ikke har gått flere liv.
Det å tro at all offpiste skal bli forbudt siden man gjør noe klokt i Tromsø tviler jeg sterkt på.
|
|
|
12/12/2011 17:30
|
perbl
More than words
|
More than words
Dette tolker jeg ikke noe annerledes enn det man har gjort for basehopping i Trollveggen. Det har vel gjort akkurat like lite for å drepe fjellbasert fallskjermhopping som jeg tror dette vil gjøre for offpistekjøring.
Per B.
|
|
|
12/12/2011 19:47
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Tidligere har folk ved politiet i Tromsø, deriblant politimesteren, vært relativt kategoriske monstandere av frikjøring, så jeg skjønner at folk steiler når forslaget kommer fram den kanten. Om det betyr forbud i ett enkelt ekstremt utsatt område er det kanskje forståelig, men jeg skjønner at man kan være redd for smitteeffekt og evt. forbud mot frikjøring generelt.
|
|
|
[Re: jens fredrik]
12/12/2011 20:04
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Politimesteren i Tromsø blir forøvrig lokalt sett på som en toilkuk,så hva han mener er ikke noe særlig å bry seg om.  Politiet ser det jo fra deres synspunkt,og det at vi her oppe i Troms hvert år må bruke store ressurser på å hente ut skadde,eller døde folk som har visst grov uaktsomhet i fjellet, er jo noe politiet faktisk skal være med på å forebygge. Kommer faktisk en god del turister hit som skal på topptur hvert år. Jeg og flere andre med litt lokalkunnskap er ganske oppgitt over at folk til tross for advarsler velger å legge ut på turer, når lokalt bosatte sier at det ikke er trygt med det værvarselet man har. Her har mange av de som kjører offpiste mye å lære,ta i det minste ett skredkurs og ha nødvendig søkeutstyr i sekken. Jeg ser ingenting galt i at man stenger områder med så mange ulykker som det nevnte området ,for noen trenger tydeligvis beskyttelse mot seg selv. *Kudos til de som faktisk bruker hue når de kjører på ski.
|
|
|
12/12/2011 21:03
|
Skikongen
Ringrev
|
Ringrev
|
|
|
[Re: perbl]
13/12/2011 08:43
|
Trygve_
Besatt
|
Besatt
Dette tolker jeg ikke noe annerledes enn det man har gjort for basehopping i Trollveggen. Det har vel gjort akkurat like lite for å drepe fjellbasert fallskjermhopping som jeg tror dette vil gjøre for offpistekjøring. Akkurat når det gjelder Trollveggen, så er også forbudet der for å unngå å sette redningsmannskap i fare pga ekstremt vanskelige klatreforhold. Det er ikke mulig å hente folk ut med helikopter fra Trollveggen, og nesten 10 hoppere har dødd her. Pga formasjonene i fjellet og spesielle vindforhold er denne veggen en vegg som måtte kartlegges med "prøving og feiling", og dette ligger også til grunn for forbudet. Fetteren til faren min var med på alle redningsaksjonene både på 80 og 90 tallet, og jeg tror mange hoppere hadde tenkt seg om et par ganger til hvis de fikk høre hans historier, følelser og inntrykk etter å ha hentet kvestede kropper ned fra fjellhyller gang på gang etter mange timers klatring.
|
|
|
[Re: Trygve_]
13/12/2011 09:14
|
Christen
Ex Trippelbirker
|
Ex Trippelbirker
Akkurat når det gjelder Trollveggen, så er også forbudet der for å unngå å sette redningsmannskap i fare pga ekstremt vanskelige klatreforhold. .
I utgangspunktet er ikke selve klatringen så veldig vanskelig, da man som regel firer seg ned. Men Trollveggen har blitt veldig løs og det er stor steinsprangfare, særlig på intro-svaene og i selve ura. Det er riktig at det er forbud mot å hoppe. I tillegg er det innført redningsforbud i visse deler av veggen, pga steinsprangfare. Dette ble innført etter 330 sqv hentet ut en "død" klatrer og det kort tid etter gikk et massivt steinras der de hadde befunnet seg. Han som var erklært "død" viste seg å være i live....
|
|
|
[Re: Skikongen]
13/12/2011 09:27
|
GustavP
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Jeg skjønner ikke hvorfor du skriver ulv, ulv her. Ser du ikke at det finnes en god mulighet for at politiet ser det som et godt tiltak som kan innføres på fler steder rundt om i Norge. Hvorfor ikke de mest populære hengene i Hemsedal eller Røldal. Og hvis de kan gjøre det i Kroken finnes det ikke noe som prinsipielt hindrer dem fra å gjøre det i andre deler av Norge. trodde en person som kaller seg Skikongen skulle kunne se at det er et problem. At stenge Djevelberget er et feilrettet tiltak. Det kommer ikke til å gi oss mindre ulykker og det kan faktisk gi oss fler. Her er en oversikt over skredulykker i Tromsø: http://www.ngi.no/upload/Sn%C3%B8skred/konferanse2011/21-Skjelbakken-Skred%20i%20Kroken.pdf 1985: 2 gutter tatt av skred i skogen i Kroken Ikke Djevelberget 1985: 2 tatt under Fjellheisen Ikke Djevelberget 1988: 2 gutter tatt i Lunheim, en døde Ikke Djevelberget 1989: Lunheim, flere tatt Ikke Djevelberget 1990: 3 personer tatt i henget mellom løypa og Djevelberget, 1 døde Ikke Djevelberget men nært 1998: Skred løst ut i Djevelberget, ingen tatt 2000: To skadd i skred under Fjellheisen Ikke Djevelberget 2001: Lite skred løst ut i Djevelberget, ingen tatt 2002: En mann helt begravd i Djevelberget, klarte seg uskadd men alvorlig ulykke uansett 2007: Stort skred løst ut i forkant av Djevelberget, trolig naturlig utløst ettersom bruddkanten var 3m. 2009: Kristina døde i Lunheim Ikke Djevelberget 2009: 3 tatt av skred under Fjellheisen Ikke Djevelberget 2011: 4 gutter kjører i Djevelberget, en tatt og skadet I tillegg til dette kommer en mengde alvorlige ulykker rundt om i Troms. Logikken ved å stenge Djevelberget er manglende. Folk kommer bare til å kjøre andre plasser, plasser som er potensielt mye farligere. Tromsø politidistrikt og Tromsø kommune må isteden begynne å skjønne hvilken uvurderlig resurs de sitter på med naturen som finnes i landsdelen. I et arbeidsmarked slik som i dag er det vanskelig for bedrifter å få tak på spisskompetanse. Det blir naivt å ikke tro at det er vanskeligere å rekruttere ansatte til en liten by langt opp i nord enn storbyer lenger sør i Europa. Trumfkortet Tromsø har er naturen. Jeg vet personlig mange høyt utdannete som har søkt seg til Tromsø spesifikt på grunn av naturen og mulighetene det gir. Jeg vet og at veldig mange av studentene her i byen skulle si at de er her grunnet naturen og fritidsmulighetene landsdelen har å tilby. Jeg tror mange bedrifter i Tromsø er takknemlige for dette. Istedenfor å arbeide mot personer som ønsker å benytte seg av naturen burte Tromsø Politidistrikt og Tromsø kommune tilrettelegge for slike aktiviteter og gjøre de sikrere. Da skulle de begynne å arbeide for landsdelen istedenfor mot den. Et direkte tiltak er å sprenge farlige heng i Kroken. Noe som er standard på de fleste skianlegg rundt om i verden. Et litt større tiltak, men fortsatt helt rimelig, er at Tromsø kommune har en ansatt skredekspert som kan utferda skredvarsel for populære fjellområder nært Tromsø. Slik som Kroken, Kattfjordeidet og Lyngen. Naturen er Tromsøs fremste våpen for å holde liv i byen og landsdelen, det er på tide å begynne å arbeide for vår fremste resurs og ikke mot den.
|
|
|
[Re: SimonS]
13/12/2011 10:10
|
DavidS
Ivrig
|
Ivrig
Politimesteren i Tromsø blir forøvrig lokalt sett på som en toilkuk,
+1 Politimester Fyhn har gjentatte ganger vist at han ikke har skjønt maktfordelingsprinsippet i Norge. Han blander stadig kortene, og viser stor trang til både lage lover og dømme folk. I tillegg er han kronisk negativ til alt folk tar seg til. Er veldig enig i Gustav her, vi har en storslott resurs her som vi kan dele og leve av, som ikke bare har en økonomisk gevinst, men også helsegevinst. Vårt samfunns iver etter å pakke alt inn i bobleplast er forøvrig et symptom på en massenevrose. Folk dør. Folk har alltid dødd, og kommer til å dø. At noen dør i fjellet er å leve med spør du meg. Selv kan jeg tenke meg mange værre plasser å dø. I varetekt feks. Kanskje vi skal forby varetekt? De siste ti årene har visst 40 mennesker dødd i politiets varetekt ( http://intsos.no/print/?id=1507).
Rust? Fordi det rimer på dust.
|
|
|
[Re: DavidS]
13/12/2011 10:35
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Problemet er ikke først og fremst at folk dør. Problemet er at det forventes at andre folk skal risikere liv og helse for å redde idiotene som har utsatt seg selv for fare mot bedre viten.
Kanskje man i stedet for å lage forbud burde lage et påbud om at folk som kjører offpiste eller hopper i Trollveggen skal være selvberga?
|
|
|
13/12/2011 10:50
|
Trygve_
Besatt
|
Besatt
Kanskje man i stedet for å lage forbud burde lage et påbud om at folk som kjører offpiste eller hopper i Trollveggen skal være selvberga? En grunnleggende tanke ved alle helsetilbud og redningstjenester er at folk som på en eller annen måte trenger hjelp, skal få dette uavhengig av andre faktorer, så langt det lar seg praktisk gjøre. Om du så har hjerteproblemer, og allikevel vil gå opp Gaustadtoppen...eller om du bare er dansk og vil prøve alpint.
|
|
|
13/12/2011 10:56
|
Ulyd
Avhengig
|
Avhengig
Problemet er ikke først og fremst at folk dør. Problemet er at det forventes at andre folk skal risikere liv og helse for å redde idiotene som har utsatt seg selv for fare mot bedre viten.
Kanskje man i stedet for å lage forbud burde lage et påbud om at folk som kjører offpiste eller hopper i Trollveggen skal være selvberga? Godt poeng. Det var blant annet en episode for et par år siden (dårlig hukommelse her), hvor en basehopper ble hengende i fjellveggen i Rogaland. Mens kona stod i bunnen av dalen og så på. I det tilfelle nektet den alpine redningsgruppen å forsøke og hente han ned pga egensikkerhet. Noe som senere førte til at de ble saksøkt av pårørende. Nå var dommeren våken nok til å avslå hele saken før den kom i gang, men jeg frykter det kan bli mer av dette. Det hjelper ikke akkurat på motivasjonen til redningsmannskap å se slike "amerikaniserte" tendenser (jeg vet jeg generaliserer, men det er for å sette det litt på spissen).
If at first you don't succeed, skydiving is not for you.
|
|
|
[Re: Trygve_]
13/12/2011 11:00
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
En grunnleggende tanke ved alle helsetilbud og redningstjenester er at folk som på en eller annen måte trenger hjelp, skal få dette uavhengig av andre faktorer, så langt det lar seg praktisk gjøre.
Om du så har hjerteproblemer, og allikevel vil gå opp Gaustadtoppen...eller om du bare er dansk og vil prøve alpint.
Godt poeng. Jeg mente da heller ikke at alle som gjør ting som kan være risikofylte skal passe på seg selv. (Det litt flåsete) forslaget mitt gjaldt heller konkrete tilfeller som å hoppe eller kjøre hvor det nedlegges forbud om den aktuelle aktiviteten. Hvordan fungerer dette nå? Kan hjelpemannskaper nekte å redde en basehopperi Trollveggen på bakgrunn av at vedkommende aldri skulle vært der?
|
|
|
13/12/2011 11:04
|
Ulyd
Avhengig
|
Avhengig
En grunnleggende tanke ved alle helsetilbud og redningstjenester er at folk som på en eller annen måte trenger hjelp, skal få dette uavhengig av andre faktorer, så langt det lar seg praktisk gjøre.
Om du så har hjerteproblemer, og allikevel vil gå opp Gaustadtoppen...eller om du bare er dansk og vil prøve alpint.
Godt poeng. Jeg mente da heller ikke at alle som gjør ting som kan være risikofylte skal passe på seg selv. (Det litt flåsete) forslaget mitt gjaldt heller konkrete tilfeller som å hoppe eller kjøre hvor det nedlegges forbud om den aktuelle aktiviteten. Hvordan fungerer dette nå? Kan hjelpemannskaper nekte å redde en basehopperi Trollveggen på bakgrunn av at vedkommende aldri skulle vært der? At vedkommende aldri skulle vært der er nok ikke en vurdering som gjøres, men det fokuseres meget sterkt på egen sikkerhet for redningsmannskapene. Noe som er grunnen til at 330 ikke flyr inn til Trollveggen lengre, og at det nå settes ned foten på oppdrag hvor man tidligere "prøvde".
If at first you don't succeed, skydiving is not for you.
|
|
|
13/12/2011 11:19
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Man må jo sette en grense et sted. Det vil alltid føles urettferdig for pårørende om ikke en forulykket hentes ned fra fjellet eller opp fra dypet.
Det sier seg selv at om for eksempel en grottedykker forsvinner i en grotte vil det ikke nødvendigvis være spesielt lurt å hente han ut. Mangel på kompetanse og risiko for hjelpemannskap vil alltid være et problem ettersom grensene for hva folk faktisk driver med i fjellet stadig flytter seg.
NOTS Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
13/12/2011 13:28
|
Fossi
Avhengig
|
Avhengig
Problemet med Djevelberget er vel ikke at det er noe farligere enn ander steder, hverken for skikjørere eller redningsmannskaper, men at det er så tilgjengelig. Dette medfører at flere benytter seg av området og øker igjen frekvensen av ulykker. Med flere bruker og enkel tilkomst får man gjerne og en del uerfarne brukere som tar sjanser. Veldig dårlig løsning med et forbud. Det må da være bedre at en skipatrulje sikrer området ved hjelp av sprengning etter store snøfall eller å sette opp skredbukker. Er jo slik det løses nedover i Europa.
Bikeless no more
If you ain't a cowboy, you ain't nothing.
|
|
|
[Re: Fossi]
13/12/2011 13:46
|
EgilS
More than words
|
More than words
Det må da være bedre at en skipatrulje sikrer området ved hjelp av sprengning etter store snøfall eller å sette opp skredbukker. Er jo slik det løses nedover i Europa. Jepp, det er jo bare å legge på prisene i bakken. Koster sikkert omtrent ingenting å ha et par personer ansatt i hele åpningstiden.
|
|
|
[Re: Fossi]
13/12/2011 14:09
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det må da være bedre at en skipatrulje sikrer området ved hjelp av sprengning etter store snøfall eller å sette opp skredbukker. Er jo slik det løses nedover i Europa. Og en skal ikke så veldig mye lenger nedover i Europa. I Åre dundrer og smeller det nattestid rett som det er.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
13/12/2011 14:30
|
jorn
Avhengig
|
Avhengig
man gjør da det i annlegg i norge også (feks trysil), og det er et naturlig ansvar for skipatruljen. man sprenger da ut før man åpner heisen som dekker området. ganske rett fram spør du meg.
|
|
|
[Re: jorn]
13/12/2011 15:52
|
StigB
Señor
|
Señor
Ikke sant, vanlige sperringer og advarsler det bryr jo folk seg ikke om.
Stisykling.no Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre. < TOC >
|
|
|
13/12/2011 17:50
|
jorn
Avhengig
|
Avhengig
Ikke når det står oppe hele vintern nei (eller i verste fall hele året). poenget er at dette burde være en naturlig praksis for ansvarlige aktører som ønsker å drive skiheis i nærheten av skredterreng. Det har ingenting med amerikanske tilstander å gjøre.
Hvordan politiet har tenkt å håndheve dette fatter jeg ikke, men motivasjonen er kanskje å skaffe en hjemmel til å straffe eventuelle skredoffer? Eskalering er sjelden en god strategi i konfliktløsning, men lykke til...
|
|
|
14/12/2011 08:20
|
EgilS
More than words
|
More than words
Eskalering er sjelden en god strategi i konfliktløsning, men lykke til... Utsagnet kunne passe bra hvis dette hadde vært en konflikt, men blir ganske malplassert her. Og konspirasjonsteorier er jo alltid artige ... 
|
|
|
14/12/2011 09:19
|
jorn
Avhengig
|
Avhengig
jeg ser den, og det kom nok feil ut. Poenget er at det ikke var noen konflikt, men i mine øyne er på god vei til å bli det. tror nok ikke det er noen konspirasjon her. kun generell udugelighet.
|
|
|
[Re: EgilS]
15/12/2011 00:11
|
jorn
Avhengig
|
Avhengig
Og konspirasjonsteorier er jo alltid artige ...  truls fyhn (han toilkuken altså) har prøvd å straffe skredoffer i over ti år, men har heldigvis ikke funnet hjemmel i lovverket. Jeg mener mitt spørsmål er en naturlig undring, men det er mulig det er det samme som en konspirasjonsteori.
|
|
|
25/12/2011 12:52
|
DavidS
Ivrig
|
Ivrig
Rust? Fordi det rimer på dust.
|
|
|
31/12/2011 00:35
|
Christian M.
Ringrev
|
Ringrev
Om Allemannsretten går før; § 7. Håndhevelse av den offentlige ro og orden m.v. 2 for å ivareta enkeltpersoners eller allmennhetens sikkerhet
Hva er allmennhetens sikkerhet? Politiet kan jo fjerne folk med makt/nekte adgang feks. ved brann eller andre akutte tilfeller hvor sikkerheten til den såkalte allmennheten er truet. Men det vil jo da være snakk om en kortere periode og ikke på generelt grunnlag. Om evnt man skal stenge av ett område for ferdsel rundt om i Norge, finnes det nok kvalifisert personell til å vurdere dette fra dag til dag? Kanskje man og burde vurdere å se feks. til Frankrike hvor kostnader for redningsaksjoner blir den enkeltes ansvar? Kanskje en egenandel som feks. svir litt om man bedriver ekstremt uvettig ferdsel? Det kan ikke kompensere for risikoen man utsetter redningsmannskaper for, men det kan kompensere noe for kostnaden man har ved selve redningen. Men det fordrer jo at man har gode vurderinger på risikobildet på det mest utsatte stedene....og at ikke politiet skal ta den vurderingen uten at det er fagfolk som har vurdert det.
|
|
|
01/01/2012 11:38
|
Therminator
Entusiast
|
Entusiast
Som Christian M henviser til er det ingen tvil om at politiet etter lovens § 7 kan nekte ferdsel i et angitt område av sikkerhetshensyn. dette vil ikke være en påtalemessig avgjørelse, men forvaltningsrettslig. defor er overordnet påtalemyndighet ( i siste instans Riksadvokatembetet ) ikke rette klageinstans, men Jusisdepartementet. På 1980-tallet var det forbud mot basehopping fra et par steder i Romsdal, nettopp ut fra at det medført stor fare for tap av liv ( for de som hoppet ) og farlige og kostbare redningsaksjoner. I prinsippet vil man kunne pådra seg erstatningsansvar for redningsutgifter. Kravet er utvist uaktsomhet i forhold til redningsarbeidet. Myndighetene har vært tilbakeholdne med å kreve erstatning og det er nok ( uten at jeg har ferskt kildemateriale å støtte meg på ) ihvertfall et minstekrav i håndhevelesptraksis at det er utvist grov klanderverdig atferd ( grov uaktsomhet ). Hvor det også foreligger overtredelse av ferdselsforbud, vil dette selvsagt kunne hensyntas i skjerpende retning også ved ertsatningsspørsmålet. Isolert er overtredelse av ferdselsesforbud straffbart og vil nok normalt bli honorert med et forelegg ( og bot ). Manglende vedtakelse vil medføre at saken pådømmes i tingretten. Råd: Ta et møte med politiet. Forsøk å oppnå en omforenet ordning av ferdsel i området som vel utvilsomt er ulykkesbelastet. ( Bygg broer, ikke gjerder  )
Stifinner
|
|
|
02/01/2012 19:48
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er bare i landet av grandiosa, skoleost, ettsporsjernbane, gilde salami, sodd og hullete asfalt man kan finne på å gjøre en potensiell gullgruve om til dette. I alpene og junaiten så fikser de jo dette med skredsikring og lavinesprengninger så hordene kan komme og fylle lommene til det lokale næringsliv.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
|
|