|
Teknikk klassisk ski
|
Teknikk klassisk ski
12/12/2011 12:52
|
HugoKrutt
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Er det noen som har litt greie på ski som kan hjelpe ?
Går selv greit på ski, type "merke" på Birken. Men alltid gøy å forbedre seg.
Føler jeg sliter med en ting, det er den kjente klapringen av bakskia i vanlig diagonal. Føler at tyngdeoverføring, balanse og fraspark sitter ok. Men når frasparket er gjort, bakskia har pekt opp i været, og skien skal settes ned igjen; så settes den ned for tidlig før den skyves frem. Egentlig skal vel skien holdes oppe og ikke settes ned før man er fremme ved bindingen igjen. Settes skien for tidlig ned, får jeg den fine klapringen fra bakskiene !
Hva gjør jeg for å forbedre dette ? Noen tips jeg kan tenke på underveis ? Tipset om å bare holde skien lenge i lufta, føre skien frem i lufta har ikke funket - det klaprer forsatt som bare pokker....
Eller er ikke dette noe vits i å tenke på ?.....
|
|
|
Re: Teknikk klassisk ski
[Re: HugoKrutt]
12/12/2011 12:54
|
thomasengen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
12/12/2011 13:02
|
skiraffen
Ringrev
|
Ringrev
Sikker på at balanse/tyngdeoverføringen er "bra" nok? Høres ut som du kanskje ikke utnytter glimulighetene godt nok i diagonal.
Iallefall er det hovedsaklig dét som jeg legger merke til når jeg hører klapring i skia i diagonal hos andre.
|
|
|
12/12/2011 13:30
|
Red Devils
Besatt
|
Besatt
Det er nok tyngdeoverføringen som ikke er helt tipp topp. Hvis man ikke har 100% vekt på gliskien vil man ikke klarer å føre den andre skien langt nok frem. Jeg føler jeg fikk mye igjen for å gå mye på ski i lettere terreng i fjør uten staver. Da trener man fort opp tyngdeoverføring og balansen. Kjempetrening.
|
|
|
12/12/2011 13:31
|
HugoKrutt
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Takk for info. Joda, har sett på video'er. Litt vanskelig å vite hvordan man selv gjør det.
Er jeg selvfølgelig ikke sikker på at tyngdeoverføringen er bra nok, men føler at det sitter bra.
Utnytter glimulighetene bra nok ? Hm........ ? Tja, vet ikke. ?....? Prøver å gli frem, og også vri hofta litt for hver gang.
Men det er liksom bare det at skien settes ned for tidlig på veg frem. Men kanskje det kommer av at jeg gjør noe annet feil i teknikken ?
|
|
|
12/12/2011 13:52
|
Red Devils
Besatt
|
Besatt
http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=300869Utdrag: Et tegn på dårlig tyngdeoverføring er at skien settes ned i snøen bak deg, og at du hører et lite smell. Da får du litt tyngde på begge bena og du kommer aldri til utgangsposisjonen med full tyngde på en fot.
|
|
|
12/12/2011 13:59
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Problemet är nog att du har vikten lite långt bak när du glider på en skida. Försök att få fram höften lite mer. Jag tycker Tryde Dybendals bok och film är bra.
|
|
|
[Re: fredriks]
12/12/2011 14:08
|
Red Devils
Besatt
|
Besatt
Problemet är nog att du har vikten lite långt bak när du glider på en skida. Försök att få fram höften lite mer. Jag tycker Tryde Dybendals bok och film är bra.
Godt tips det. Så er det viktig å god bøy i anklene med litt svikt i knærene så du får kroppen litt frempå.
|
|
|
12/12/2011 14:10
|
skiraffen
Ringrev
|
Ringrev
Utnytter glimulighetene bra nok ? Hm........ ? Tja, vet ikke. ?....? Prøver å gli frem, og også vri hofta litt for hver gang. Det jeg ville si er at det jeg synes er alfa og omega med effektiv teknikk i diagonal er at man klarer å "gli lengst mulig" på skia når man går - ellers blir det ofte til at man kutter glifasen før man trenger, får høyere takt og som regel gir det litt ulyd. Utilstrekkelig tyngdeoverføring er jo en årsak til at man ikke får glidd nok (da faller man jo raskt ned på motsatt ski igjen...)
|
|
|
12/12/2011 14:24
|
HugoKrutt
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Takk. Takk.
Begynner å skjønne hva jeg skal jobbe med, og at klapringen kommer fra andre feil. Ikke lett å lære seg å gå på ski.
Har O2 på 80, så hvis teknikk blir litt bedre; så skal nok farta bli bedre.
|
|
|
12/12/2011 14:32
|
Christen
Ex Trippelbirker
|
Ex Trippelbirker
Helt enig med de andre som foreslår å jobbe med tyngdeoverføring. Når man skal ha tyngden på en ski og gli framover, må man ha bøyd beinet for å ha lavt tyngdepunkt og bedre balanse. Mange sier at hofta skal presses fram, men problemet er at man ikke klarer å presse fram hofta uten å rette ut kneleddet.
Dersom du prøver deg fram mens du står stille, skal kneet være over bindingen og du skal ha all vekt på dette beinet. Det andre beinet skal du kunne strekke ut bak deg og du skal fremdeles kunne stå og balansere på "frambeinet".
Vinkelen på leggen og overkroppen skal være parallelle.
Mikkelsplass har på sine teknikkurs fokus på frasparket, i stedenfor glifasen siden det er frasparket som gir fart framover.
|
|
|
12/12/2011 17:25
|
Torp
Avhengig
|
Avhengig
"Spark og gli", som Audun Svartdal sier det, er et enkelt og viktig prinsipp  Pluss at en skal gå på tåballene, og ikke hælen. Mao må tyngdepunktet lengre frem enn det som er naturlig i starten.
|
|
|
12/12/2011 19:13
|
Dragev87
Entusiast
|
Entusiast
Som andre her nevner: Gå uten staver! Det gjør underverker for tyngdeoverføringen. 15 min uten staver på hver treningsøkt i starten av sesongen hjalp meg drastisk i fjor.
|
|
|
[Re: Dragev87]
12/12/2011 20:55
|
goerbi
Ivrig
|
Ivrig
Som andre her nevner: Gå uten staver! Det gjør underverker for tyngdeoverføringen. 15 min uten staver på hver treningsøkt i starten av sesongen hjalp meg drastisk i fjor. Støttes, dette er sannsynligvis den beste innvesteringen du kan gjøre for teknikken din.
Hjelperytter for Landevei! Landevei.no TVK Elite
|
|
|
[Re: goerbi]
12/12/2011 21:15
|
Christen
Ex Trippelbirker
|
Ex Trippelbirker
Som andre her nevner: Gå uten staver! Det gjør underverker for tyngdeoverføringen. 15 min uten staver på hver treningsøkt i starten av sesongen hjalp meg drastisk i fjor. Støttes, dette er sannsynligvis den beste innvesteringen du kan gjøre for teknikken din. Har pleid å gå siste 30min av langturene(>3t) uten staver, da begynner man å bli muskulært sliten og må virkelig jobbe med å teknikken.
|
|
|
[Re: Christen]
13/12/2011 05:55
|
Danica
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
|
|
|
[Re: Torp]
15/12/2011 19:51
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Pluss at en skal gå på tåballene, og ikke hælen. Mao må tyngdepunktet lengre frem enn det som er naturlig i starten.
Hadde to timer i vinter med oddbjørn hjelmeset i Holmenkollen etter vm. Løsnet litt og fikk til tråkket på tå. Var mye likt fra friidrett løpsteknikk synes jeg da..balanse, vekt, hofta over bindingen feel... Kan smøre mye tynnere under skia og ha mye mer spenn i skia. Bedre gli. Trøkker de ned selv om man er sliten.. Problemet etter birken var fire blånegler på tærne etter turen over. Tåtrøkket satt!
Leave no trace - with fatbike
Diamant Apex 29Ltd 6,8kg Diamant Pinnacle R1 6,6kg Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg Surly Moonlander (solgt) Cannondale 1000w..
|
|
|
15/12/2011 21:25
|
Lundby89
Entusiast
|
Entusiast
Som sagt, gå uten staver, og gå rolige turer der teknikk er i fokus. Et tips er å tenke at du skal sparke en ballspill, med vekten på stembeinet, og en naturlig pendel med hofta. Der fotballen skulle ha vært, overfører du tyngdepunktet. Frem med hofta.
med ballspill mener jeg f0tball, men ble visst autooversatt.
Redigert av Lundby89; 15/12/2011 21:26.
|
|
|
20/12/2011 13:43
|
HugoKrutt
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Fabelaktig mange gode råd. Takk.
Jeg prøver og prøver, har i perioder blit litt bedre; men ikke mye. Gir meg dog ikke så lett, og jobber videre med deres tips. Det har ikke gått noe lys opp enda, og ikke skjedd noe drastisk, selv med god innsats.
Oppsummerer hva jeg føler så langt;
Ja, går litt uten staver. Får dette til, slenger med armene som "ape-armer". Tyngden sitter passe greit. Men når farta uten staver er lavere, klaprer det kanskje enda mer med bak-skiene. Men ja, skjønner at dette er lur øvelse.
Hofta skal frem sier noen. I utgangspunktet føles det umulig å få til. Dog når jeg strekker hodet og overkroppen litt opp og frem (slik at jeg ser litt overlegen ut), så føles det som hofta kommer litt frem, og steget sitter ett lite hakk bedre. Så opp med hodet og se overlegen ut hjelper litt.
Skjønner at en skal sparke fra kraftig og gli langt frem. Får dette tidvis brukbart til, men større fare for kraftigere glipptak. I perioder hvor det sitter går det klart fortere, men det klaprer dog endel fra bakskia. Ja, jeg må nesten le litt når jeg støtt hører det klaprer.
Så var det dette med tyngden på en ski og gli fremover, da må beinet være bøyd og kne være over binding. Joa, føles som dette sitter i perioder. Men det hjelper meg jo ikke, jeg går alikevel likt. Kanskje er det ikke bra nok. Hm....
Fraspark med forfot og ikke hæl. Dette får jeg nok ikke bra nok til. Blir ultra-sliten i forfot, men skal prøve mer. Blir jeg bedre på dette, kommer jeg meg kanskje mer frem. Skal ha fokus på dette.
Joa, prøver å gå noe rolig med teknikk-fokus. Føler jeg får jobbet med teknikk og de tips jeg vet om, men det klaprer mer i lav hastighet enn i høy.
Tipset med å tenke at en skal sparke en f0tball, har jeg ikke prøvd. Dette hørtes lurt ut, og skal teste. Jeg kan dog ikke ha for mange tips på en gang, og må prøve bare noe av gangen. Skal prøve senere.
Det hjelper også meg å skrive en oppsummering, da får jeg banket inn i skallen hva jeg skal tenke på under de neste treninger.
Jeg går jo dog brukbart fort til mosjonist å være, men diagonal-teknikken er ikke god nok. Stake-teknikken og dobbelt-tak føler jeg sitter mye bedre.
|
|
|
20/12/2011 13:48
|
Red Devils
Besatt
|
Besatt
Jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver. En ting er å få det til når når man er "opplagt", men desto vanskeligere jo mer sliten og ukonsentrert man er. Men med mye øving og terping blir man jo god, og tenk for fort du kommer til å gå da! 
|
|
|
20/12/2011 14:25
|
Christen
Ex Trippelbirker
|
Ex Trippelbirker
Jeg ville ha trent uten staver i lett terreng, slik at du klarer å gli litt lengre på skia.
Det er også mulig å trene ren balanse i nedoverbakke. Stå slik du gjør i glifasen med fraspark-beinet oppe i lufta og gli langt på hvert fraspark.
En annen øvelse er å tenke på at det er kneet som skal presses fram og ikke selve foten. ballspilløvelsen kan gjøre at foten kommer litt for langt fram i forhold til kneet. Tenker du at det er kneet som skal presses fram vil du ha litt vinkel i kne/fot, som kan gjøre at foten settes ned lengre fram og unngå "klask".
Fram med hoften betyr ikke at man skal presse fram hofta, men mer løfte opp rumpa slik at man ikke sitter bakpå. Presser man formye på hofta rettes glibeinet ut og man får dårlig balanse. I tillegg vil hofta da bli vridd i forhold til skisporet og frasparket vil ikke gå rett bakover, men bli litt vridd.
Når du ser Marit Bjørgen i motbakke, legg merke til vinkel på overkropp og sammenlign denne med vinkelen på leggen. Kroppen er i "fall" framover hele tiden.
|
|
|
[Re: Christen]
20/12/2011 21:35
|
JayTe
Ringrev
|
Ringrev
Når du ser Marit Bjørgen i motbakke, legg merke til vinkel på overkropp og sammenlign denne med vinkelen på leggen. Kroppen er i "fall" framover hele tiden.
Her har dere mye av essensen. Ikke tenk på at hoften skal frem, tenk heller på hvordan dere får hoften frem. Konsentrer dere om å ha "tilnærmet" lik vinkel i legg og rygg i utgangsposisjonen og at trykket på foten ligger i tåballen når dere sparker fra. Klarer dere det er det bare bekkenjustering igjen før dere er 100% på plass. I tillegg til det Christen nevner, vil jeg anbefale dere å prøve å overdrive i forhold til utgangsposisjonen. Da kjenner dere fort hva som ikke funker.
Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
|
|
|
21/12/2011 17:06
|
nesteby
Entusiast
|
Entusiast
Hvis målet er bedre teknikk for å gå fort, tren teknikk når du går fort. Det er først da du får gjennomført tyngdeoverføring, pendel og fraspark ordentlig.
|
|
|
[Re: nesteby]
21/12/2011 18:16
|
Red Devils
Besatt
|
Besatt
Hvis målet er bedre teknikk for å gå fort, tren teknikk når du går fort. Det er først da du får gjennomført tyngdeoverføring, pendel og fraspark ordentlig. Enig i det, men hvis man ikke har tyngdeoverføringen på plass i lav fart blir det gjerne ikke noe bedre i høy fart?
|
|
|
21/12/2011 19:54
|
Bjørn Arne
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Teknikk må terpes i høyest mulig fart. Enkelt og greit.
|
|
|
[Re: nesteby]
21/12/2011 20:01
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvis målet er bedre teknikk for å gå fort, tren teknikk når du går fort. Det er først da du får gjennomført tyngdeoverføring, pendel og fraspark ordentlig. Det ligger väl något i det men jag tror också det beror väldigt mycket på hur fort man klarar att gå på en låg intensitet och hur kuperat det är. Jag är övertygad om att man kan lära sig mycket skidteknik när man går på en låg intensitet i lätt terräng medans det nog inte blir så bra om man försöker lära sig att gå tekniskt bra i branta backar gjenom att träna på en låg intensitet i branta backar. Det beror ju också på vilken teknik man använder. Jag tycker det är större skillnad på stakning i hög fart jämfört med stakning i låg fart rent tekniskt jämfört med att diagonala i låg fart i lätt terräng (om man endå klarar av att gå tekniskt bra) jämfört med att diagonala i hög fart.
|
|
|
[Re: fredriks]
21/12/2011 20:44
|
Bakkeklatrer
Entusiast
|
Entusiast
Utrolig mye bra svar her. For meg var det akkurat dette med vinkel på legg som gjørde at jeg kom et steg videre. Føler at man da også får bevegelsene til å "henge mer sammen".
|
|
|
22/12/2011 14:16
|
HugoKrutt
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Nok av tips iallefall.
Jeg oppsumerer hva jeg skal jobbe med fremover; Tyngdeoverføring Fraspark med forfot, ikke hæl Kne frem, så legg får vinkel Lang glifase Løft rumpa, ikke sitt bakpå
Dette blir gøy.
Har sett på flere video'er på Youtube, og fikk mye info i video'en til "Oslolosen om skiteknikk".
jeg lover å brøle "løyyype" og skremme folk lang til skogs....
|
|
|
16/01/2012 08:41
|
kolli
Ringrev
|
Ringrev
Har i helga brukt julegaven fra min kjære; kurs i klassisk langrennnsteknikk med Learn2ski. Anså meg selv for å være en skiløper på middels nivå, nivå3 som heter "klassisk for viderekommende" var midt i blinken. Kurset var på 2 timer lørdag og søndag, gjorde meg følgende refleksjoner: - Var kun 6 deltagere på kurset, utrolig nyttig å få så mye individuell veiledning på de forskjellige teknikkene. Hadde aldri kunnet fått samme utbyttet av å sett video hjemme for så dratt ut og øvet - Gjorde mye feil på teknikk, men det gikk raskere enn jeg trodde å endre skistilen. Mye grunnet god oppfølging og step_by_step - Største feil var for lange armer, for lite bruk av mage/rygg og tyngdeoverføring/fraspart med tilhørende klaprint av bakski - 2 timer hver dag med intensiv kursing var mye mer krevende enn jeg trodde. (Les: fysiske formen var dårligere enn jeg trodde). Ble spesielt støl i mage/rygg, dette gikk delvis ut over teknikktreningen på søndag. Kurset avholdes også som kveldskurs over 3*1,5 time. Vil anbefale dette for de som føler at fysisk form og kjernemuskelatur ikke er på topp. Føles som om å ha lært å gå på ski på nytt, i kveld blir det ut og øve i turtempo.
|
|
|
|
|