|
|
Vofsen angrepet og bitt av løshund idag, igjen..
|
Re: Vofsen angrepet og bitt av løshund idag, igjen..
[Re: Lenny]
14/12/2011 11:45
|
GeirK
More than words
|
More than words
Kanskje noen bør begynne å forholde seg til verden slik den er, og ikke slik de ønsker den skal være? DET gjør jeg også, men jeg forbeholder meg retten til å uttrykke mine meninger om at verden ikke er slik som loven har pålagt den å være. Det går sikkert an å lære seg å overse alt søplet som ligger i gatene i Trondheim i helgene, men det betyr ikke at man skal overse roten til problemet.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Lenny]
14/12/2011 11:45
|
nicolai
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
|
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
Jeg mener at det er en vesensforskjell på en hund (et kjæledyr noen av fri vilje har valgt å ta ansvar for å anskaffe seg - på lik linje med det å få barn), og et frittlevende rovdyr, i forhold til hvem som sitter med ansvaret i forhold til en evnt. konfrontasjon.
/Are Nicolai
|
|
|
[Re: oysandr]
14/12/2011 11:47
|
tobiast
Ivrig
|
Ivrig
Jeg skulle likt å sett statistikk på hvor mange som blir skadet av hundebitt pr år. Jeg oppfatter konflikten litt som den mellom syklister/skifolk/fotgjengere... Det blir overdramatisert av media og fundamentalister: Ta feks noen av artiklene det lenkes til: http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article1071402.eceOverskrift: "Kvinne ble angrepet av rottweiler" Lenger ned i artikkelen: "Foreløpige opplysninger politibetjenten sitter på, tyder på at det ikke var et aggressivt angrep fra hunden." Og en til: http://www.barnehage.no/no/Nyheter/2010/Mars/Angrepet-av-hund--truet-av-eieren/Overskrift: "Angrepet av hund – truet av eieren" Fra teksten: "Hunden hoppet opp på oss mens jeg gikk med datteren min på armen. Det var veldig ekkelt og utrivelig, sier Risholm til avisen." Hvor er angrepet beskrevet i oversktiften? Mvh Tobias
Redigert av tobiast; 14/12/2011 11:54.
|
|
|
[Re: GeirK]
14/12/2011 11:51
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Les det forbanna sitatet fra deg selv: "Løse hunder angriper."
Dét kunne tolkes generaliserende, ja - men var ikke hva jeg mente. La meg korrigere "dette er en tråd om løse hunder som angriper" Bedre nå? Nei. Dette er en tråd om en hund som gjentatte ganger har blitt angrepet av løse hunder. Et annet alternativ er at folk oppfører seg pent mot hverandre.
Problemet er at noen hundeiere har en annen oppfatning av "pent" enn hva jeg har. Vennligst redegjør for hvorfor "pent" er bedre enn å overholde hundeloven. Vanlig folkeskikk er mye hyggeligere og medfører bedre stemning blant folk flest enn å vifte med paragrafer bare for å vifte med paragrafer når det ikke nødvendigvis er behov for det. Regelrytter er stort sett upopulære (er til tider det selv, dog stadig mindre, og merker at det ikke nødvendigvis bidrar til bedre stemning blant folk, fe eller samfunn hvis ingen er skadelidende av eventuell tøying). Noen ytterst få hunder angriper uskyldige hvis de føler seg truet, noen ytterst få mennesker angriper uskyldige hvis de føler seg truet. Skal vi ha båndtvang på folk også, nå? Så skal vi se hvor hyggelig det blir i verden.
Synes du den analogien er god? Det er en meget god analogi, for det er dyr (ja, mennesker er også dyr) vi snakker om og man har mye mer til felles enn du vil innrømme. Så det er fullgod analogi. Generalisering på bakgrunn av mindretall er farlig og når det gjelder trulser er det rett og slett farlig og går utover folks livskvalitet. Det går også utover hunders livskvalitet å måtte gå i bånd. Takk. At jeg ikke søker etter alle dine tråder og at du må trekke frem bevis heller enn å si "ja, jeg er redd hunder" og gå videre med diskusjonen. Dårlig hersketeknikk fra din side. Prøv igjen. Søk hjelp istedenfor å være grinebiter - det er ikke flaut.
Enten det eller så kan hundeeierne begynne å overholde hundeloven. Da slipper jeg å bruke tid og penger på hjelp. Ikke sikkert alle dine oppfatninger av mislighold av hundeloven reelle brudd. Hvorfor skal alle innrette seg etter DIN oppfatning av verden? Som sagt, ytterst få. Hvor er eksemplene med blind vold og angrepsvoldtekter (f.eks.)? Det der er bare eksempler fra en side og har intet hold som bevis.
|
|
|
14/12/2011 11:52
|
Dan
More than words
|
More than words
Så kan man komme trekkende med paragrafer og det hele, Og det er feil fordi at ...? Nå er jeg oppriktig nysgjerrig på min husk og håper du kan oppklare. Var det slik at du mente det var greit å sykle mot rødt når det er null trafikk og detektorsløyfen ikke gir utslag på sykkelen, eller var det motsatt, at du mener at da er det ikke verre enn at man går av sykkelen og går over krysset. Jeg husker at du hadde et standpunkt i den saken, men jeg husker ikke hvilket. 
|
|
|
[Re: tobiast]
14/12/2011 11:55
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg skulle likt å sett statistikk på hvor mange som blir skadet av hundebitt pr år.
En kilde sier ca 1% av befolkningen, enn annen sier ca 4000 i Norge - som blir omtrent det samme. Dette gjelder kun hundebitt som behandles av lege. Jeg opplever at hunder jager meg på sykkel 3-4 ganger i året. Dette er ubehagelig nok selv om ingen av dem har bitt meg.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: baronKanon]
14/12/2011 11:57
|
Dan
More than words
|
More than words
At jeg ikke søker etter alle dine tråder og at du må trekke frem bevis heller enn å si "ja, jeg er redd hunder" og gå videre med diskusjonen. Dårlig hersketeknikk fra din side. De to setningene rett etter hverandre ble ganske tøysete. Å bruke hersketeknikk for å slå ned på hersketeknikk er en ganske dårlig teknikk.
|
|
|
[Re: Dan]
14/12/2011 11:57
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg ser vel ikke helt analogien her, men for å friske på hukommelsen, mener jeg at man i dette tilfellet må velge det som er tryggest for alle parter - slik som tron beskriver i sitt møte med løse hunder.
|
|
|
14/12/2011 12:03
|
Lenny
Veteran
|
Veteran
... at verden ikke er slik som loven har pålagt den å være.
Hehe, litt som da kongressen i Indiana i 1897 holdt på å vedta at pi var lik 4.
"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams
|
|
|
14/12/2011 12:14
|
GeirK
More than words
|
More than words
Takk. At jeg ikke søker etter alle dine tråder og at du må trekke frem bevis heller enn å si "ja, jeg er redd hunder" og gå videre med diskusjonen. Dårlig hersketeknikk fra din side. Prøv igjen.
Jeg prøvde - i denne tråden. Jeg innrømte at jeg er redd for hunder, men du overså det og dundret på med analyser om hvorfor jeg ikke tør å innrømme dette. Når du ikke vet, så råder jeg deg til å IKKE gjette og så krydre disse gjetningene med eksplisitte personkarakteristikker.
|
|
|
14/12/2011 12:42
|
EgilS
More than words
|
More than words
Når du ikke vet, så råder jeg deg til å IKKE gjette og så krydre disse gjetningene med eksplisitte personkarakteristikker. Æsj Geir, når man har dårlige argumenter bør man jo få lov til å bruke gjetninger og usakligheter. Hvordan skal man ellers kunne diskutere? 
|
|
|
14/12/2011 12:51
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Det var en interessant innrømmelse, at du ønsker at verden skal være slik loven har bestemt den skal være. Det må være slitsomt å forholde seg til i hverdagen. Jeg har litt Kardemommeby-holdning. At så mange som mulig skal ha det så bra som mulig. Det er ikke selvfølgelig at "loven" sørger for det. Jeg følger ikke nødvendigvis loven mht hundehold. Jeg gjør det som er riktig/best for å sikre at hunden blir så trygg som mulig, så veldressert som mulig, det som trengs for at hunden skal lyde meg 100% selvom katta til naboen hopper foran nesa på den. Det innebærer også å holde bikkja unna folk som kan finne på å slå den, folk som ha et urasjonelt forhold til hunder. Som jeg sa tidl, det er best slik for hund og mennesker. Artig at noen har så bastante meninger om hunder når de åpenbart ikke har peiling på hunder og hundehold i det hele tatt.
|
|
|
[Re: HM1100]
14/12/2011 12:56
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det var en interessant innrømmelse, at du ønsker at verden skal være slik loven har bestemt den skal være.
Det gjelder dette tilfellet her - og ikke alle. Jeg gjør det som er riktig/best for å sikre at hunden blir så trygg som mulig, så veldressert som mulig, det som trengs for at hunden skal lyde meg 100% selvom katta til naboen hopper foran nesa på den. Og det har jeg ingen problemer med Det innebærer også å holde bikkja unna folk som kan finne på å slå den,
Møter du mange av disse på din vei? Hvordan identifiserer du dem, slik at du kan unngå dem? Artig at noen har så bastante meninger om hunder når de åpenbart ikke har peiling på hunder og hundehold i det hele tatt.
Hvilke bastante meninger om hunder er det du sikter til?
|
|
|
14/12/2011 13:18
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Jeg prøvde - i denne tråden. Jeg innrømte at jeg er redd for hunder, men du overså det og dundret på med analyser om hvorfor jeg ikke tør å innrømme dette.
Når du ikke vet, så råder jeg deg til å IKKE gjette og så krydre disse gjetningene med eksplisitte personkarakteristikker. Greit nok, men du er virker fortsatt ikke villig til å bidra til løsning og forbedring av din egen livskvalitet ved å jobbe med redsel - for det går an. Redsel fremprovoserer ofte irrasjonelle handlinger og tankemønster - noe som i konfrontasjon med hunder kan lede til uheldig utfall. Sersjantstemmen din kan faktisk være vel så effektivt som krank/skotupp. Faktisk så blir det bedre. Har vært "kjeftet på" av hunder som er redde for syklister som har slått dem fordi de har følt seg truet - og slike situasjoner bidrar ytterligere til uønsket atferd fra hundens side i konfrontasjon med annen, snill syklist. Og dette er ikke kødd.
|
|
|
14/12/2011 13:21
|
GeirK
More than words
|
More than words
Dette er jeg fullstendig klar over, men siden den løsningen innebærer en betydelig investering i tid, som jeg har fryktelig lite av, anslår jeg den ulempen med å gå i terapi for å være større enn ubehaget med å takle noen få ubehagelige hundeopplevelser.
|
|
|
14/12/2011 13:41
|
EgilS
More than words
|
More than words
Dette er jeg fullstendig klar over, men siden den løsningen innebærer en betydelig investering i tid, som jeg har fryktelig lite av, anslår jeg den ulempen med å gå i terapi for å være større enn ubehaget med å takle noen få ubehagelige hundeopplevelser. Litt på siden om mine egne fobier; slanger og høyde: I tenårene hadde jeg en slangeskrekk som gjorde at jeg ikke likte å lese i bøker hvor det var fare for at det dukket opp bilder av slanger, og det å gå terrenget når jeg visste at det var stor fare for å møte huggorm var skikkelig ekkelt. Jeg har også i det meste av livet hatt høydeskrekk som har slått inn på rundt 3 meter, selv i godt sikrede stiger og på altaner. Jeg har bevisst jobbet med dette ved å utesette meg for det jeg er redd for. Slangeskrekken har jeg jobbet med i 25 år, og har nå omtrent blitt kvitt den. Det er ingen problemer for meg å holde en slange lenger. Høydeskrekken begynte jeg å jobbe med en del senere og den har jeg en del igjen av. Men ikke mer enn at det går helt greit å male huset selv 7-8 meter oppe i en stige, og det var utrolig godt å bli "tvunget" til å klatre på led opp under taket i klatrehallen da jeg skulle ta Brattkortet. Min erfaring (selv om min metode helt sikkert ikke passer for alle) er at man ikke trenger å investere tid på dette. Det tar litt lengre tid, men ved å benytte de anledningene som byr seg kan man likevel jobbe med det.
|
|
|
14/12/2011 13:41
|
tron
Besatt
|
Besatt
Det er ikke sikkert psykolog er nødvendig. Kanskje holder det med å gå inn for å lære av erfarne hundeeieres råd når slike tråder kommer opp, i stedet for å bruke så mye tid på plukke fra hverandre innleggene deres ved å kjøre sitatrally.
|
|
|
[Re: tron]
14/12/2011 13:45
|
EgilS
More than words
|
More than words
Det er ikke sikkert psykolog er nødvendig. Kanskje holder det med å gå inn for å lære av erfarne hundeeieres råd når slike tråder kommer opp, i stedet for å bruke så mye tid på plukke fra hverandre innleggene deres ved å kjøre sitatrally. Hvis det gjelder fobier vil ikke fornuft og gode råd ha særlig stor betydning for de fleste vil jeg tro. En fobi er, selv om den innerst inne er forankret i en reell trussel, ofte rimelig irrasjonell og lite styr av fornuft.
|
|
|
14/12/2011 13:47
|
tron
Besatt
|
Besatt
I såfall kan jeg anbefale å tilbringe tid med hundeeiere man stoler på. Min samboer og jeg har venner som har gjort kvantesprang i riktig retning bare ved å komme på lunch et par søndager.
|
|
|
14/12/2011 13:50
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg har hørt på rådene her inne og jeg har lest om dem på nettet. De er ganske sammenfallende.
Her er hva jeg f.eks fant på nettet: "Stå helt rolig, hold hendene langs siden og unngå øyekontakt med hunden. Bevar roen og stå rolig med hendene langs siden inntil hunden mister interessen for deg. Først da kan du langsomt gå bakover inntil hunden er ute av syne. "
Problemet er at dette ikke lar seg implementere når en er redd for hunder. Dessuten er det INGEN som så langt har greid å forklare meg om hvordan jeg skal oppføre meg på sykkelen for å unngå hundene springer etter meg til tross for at jeg har spurt flere ganger.
|
|
|
14/12/2011 13:52
|
GeirK
More than words
|
More than words
I såfall kan jeg anbefale å tilbringe tid med hundeeiere man stoler på. Min samboer og jeg har venner som har gjort kvantesprang i riktig retning bare ved å komme på lunch et par søndager. Vi har både familiemedlemmer og venner som har hunder. Selv om jeg synes det er ubehagelig å få full hilsepakke, er jeg ikke redd for disse hundene. Det er når jeg ikke kjenner hund eller eier at det låser seg.
|
|
|
[Re: EgilS]
14/12/2011 13:53
|
Dan
More than words
|
More than words
Hvis det gjelder fobier vil ikke fornuft og gode råd ha særlig stor betydning for de fleste vil jeg tro. Selv om baronKanon fortsetter sin herskerteknikk med å fjerndiagnostisere hundefobi hos GeirK så tror jeg ikke det nødvendigvis er riktig. Hvis jeg møter en bilist som vingler over hele veien så blir jeg redd for å bli kjørt ned, men det betyr ikke automatisk at jeg har en fobi mot vinglende bilister. Altså, GeirK sin "hundefobi" og hvordan den kan kureres tror jeg er en temmelig kraftig avsporing. 
|
|
|
14/12/2011 14:11
|
perbl
More than words
|
More than words
Problemet er at dette ikke lar seg implementere når en er redd for hunder. Dessuten er det INGEN som så langt har greid å forklare meg om hvordan jeg skal oppføre meg på sykkelen for å unngå hundene springer etter meg til tross for at jeg har spurt flere ganger.
Kanskje ikke det du vil høre, men mange hunder har en tendens til å jage roterende hjul, gjerne kombinert med bjeffing og begeistring.
Redigert av perbl; 14/12/2011 14:13. Rediger grunn: komma
Per B.
|
|
|
[Re: perbl]
14/12/2011 14:14
|
GeirK
More than words
|
More than words
Dette er jeg smertelig klar over, og hvis det eneste jeg kan gjøre for å unngå dette, er å la være å sykle, mener jeg at det påhviler hundeeierne å forhindre at hundene deres løper etter sykler.
|
|
|
[Re: Dan]
14/12/2011 14:15
|
EgilS
More than words
|
More than words
Hvis det gjelder fobier vil ikke fornuft og gode råd ha særlig stor betydning for de fleste vil jeg tro. Selv om baronKanon fortsetter sin herskerteknikk med å fjerndiagnostisere hundefobi hos GeirK så tror jeg ikke det nødvendigvis er riktig. Hvis jeg møter en bilist som vingler over hele veien så blir jeg redd for å bli kjørt ned, men det betyr ikke automatisk at jeg har en fobi mot vinglende bilister. Altså, GeirK sin "hundefobi" og hvordan den kan kureres tror jeg er en temmelig kraftig avsporing. Avsporing? Her? Om man klassifiserer det som fobi eller kun som en "vanlig" redsel (her er nok overgangen glidende), så er eksponering likevel en fremgangsmåte å bli kvitt det på. Om det er en fremgangsmåte som passer Geir, eller om det vil virke på ham, det skal ikke jeg uttale meg om. Og som jeg antydet så er dette litt på siden av diskusjonen.
|
|
|
14/12/2011 22:00
|
tais
Ringrev
|
Ringrev
Trondheim må være Norges hundeby nummer 1, med så mange løse og truende hunder løpende rundt overalt! Rett og slett fascinerende lesning! Jeg har på 34 år fortsatt ikke blitt angrepet av hund, til tross for stort sett daglig sykling og veldig mye gåing siden jeg ikke eier bil. Merker hunder så godt at jeg synes de er allment ekle og mest bare lukter vondt og derfor ikke vil være i nærheten av meg..? 
|
15/12/2011 06:35
|
Kakachka
Avhengig
|
Avhengig
Her er hva jeg f.eks fant på nettet: "Stå helt rolig, hold hendene langs siden og unngå øyekontakt med hunden. Bevar roen og stå rolig med hendene langs siden inntil hunden mister interessen for deg. Først da kan du langsomt gå bakover inntil hunden er ute av syne. "
Drit i det tipset. Mye bedre etter min mening og erfaring: Smell til med et 'NEI' så høyt du kan og se drittsint ut. Og prøv å time 'neiet' så nært som mulig når bikkja setter igang bed bjeffing/løping. Dersom du ikke trenger begge hendene på styret pleier kombinasjonen med en pekefinger også å hjelpe på. Men om bikkja er av den mer utrivelige sorten er det også lokkemat for et glefs så ikke pek for nært eller for lenge.... På de fleste hunder fungerer dette helt topp om jeg så er til fots, på sykkel eller på ski. Det er også et ganske greit signal til hundeeier om at du ikke ønsker bikkja deres velkommen. Noen tåler den tilbakemeldingen, andre ikke, men sånn er folk. Og om dyret ikke stopper opp eller nøler (nøler den, ta et nei til) av dette så bør du klatre opp i nærmeste tre.
|
|
|
15/12/2011 07:29
|
Espen
More than words
|
More than words
Redigert av Espen; 15/12/2011 07:29.
|
|
|
15/12/2011 08:27
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag har en fråga till hundeägarna på forumet.
Jag tycker att det är över gränsen när lösa hundar springer mot mig när de ser mig, försöker hälsa, springer runt mina ben, hoppar opp på mig, springer efter mig och liknande. Jag förstår att detta i de allra flesta tillfällena är helt ofarligt men hur ska jag kunna veta om det faktiskt är en snäll hund jag har att göra med?
Normalt oppträdande mot okända hundar är väl att man inte ska hälsa och klappa dem? Då blir det i alla fall för mig konstigt om folk faktiskt tycker att det är ok att jag ska tvingas hälsa eller ha kontakt med lösa hundar (som ju blir fallet när hundarna hälsar eller springer runt mig).
Jag tycker att jag bör ha all rätt att inte behöva ha kontakt med hundar som jag inte vill ha kontakt med men min erfaring är att det desvärre inte är möjligt om man befinner sig en del i marka.
Om jag läser alla hundetrådar på forumet så verkar många hundeägare inte se något problem med att lösa hundar springer runt och "hälsar" på okända människor. Stämmer det?
|
|
|
[Re: Espen]
15/12/2011 08:31
|
Jan-Fredrik
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
|
|
|
|
|