Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 4 1 2 3 4

Vofsen angrepet og bitt av løshund idag, igjen..

Vofsen angrepet og bitt av løshund idag, igjen.. #1310708 10/12/2011 20:39
O
oysandr Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
O
Dette ble da 4 gang på like mange år, det jeg lurer på er om andre hundeeiere opplever det samme av og til?

Boxeren vi har legger seg alltid ned og ligger helt stille når andre hunder kommer, og han har hittil ikke tatt igjen, kun forsøkt å komme seg unna angriper..

Idag var det en dame som luftet sine to hunder uten bånd, og hun tok bare bikkjene og løp avgårde og ropte unnskyld før hun forsvant rundt neste sving..

For ordens skyld går vofsen vår alltid i bånd ICON_SMILE

Noen innspill til hva man gjør? Jeg har en ide om hvor vedkommende bor, men ikke sikker..

Re: Vofsen angrepet og bitt av løshund idag, igjen.. [Re: oysandr] #1310710 10/12/2011 20:45
perbl Offline
More than words
More than words
Som hundeglad hadde jeg gjerne sett at man hadde gjennomført strenge kontroller med heftige reaksjoner på folk som slipper hunder i tide og utide. Som nabo med festningsparken ser jeg til stadighet uoppdragne hunder som løper fritt og skremmer både folk og andres hunder.

Per B.
Re: Vofsen angrepet og bitt av løshund idag, igjen.. [Re: oysandr] #1310720 10/12/2011 21:31
pogoman Offline
Entusiast
Entusiast
En gang i verden laget de egne revolvere for syklister som skulle forsvare seg mot hunder. Kalt velo dog. http://en.wikipedia.org/wiki/Velo-dog

Re: Vofsen angrepet og bitt av løshund idag, igjen.. [Re: oysandr] #1310729 10/12/2011 21:52
O
oysandr Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
O
Jeg er ikke så opptatt av å drepe hunder.. Er tross alt eieren sin feil.. og velo-human blir litt makabert for meg..

Ønsker heller at hunde-eiere skal forstå at de færreste liker andres løshunder..

Redigert av oysandr; 10/12/2011 21:53.

Take Care!
Re: Vofsen angrepet og bitt av løshund idag, igjen.. [Re: oysandr] #1310763 11/12/2011 02:46
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: oysandr

Noen innspill til hva man gjør? Jeg har en ide om hvor vedkommende bor, men ikke sikker..

Gå til adressen du tror stemmer, ring på døra og se hvem som åpner.
Dersom det er riktig menneske sier du fra om at hundene hennes har angrepet din hund og at du ikke ønsker det skal skje igjen.
Dersom det er feil menneske sier du unnskyld for å ha ringt på feil dør.

Det går an å gå til anmeldelse og alt sånt også, men det enkleste er tross alt å snakke med vedkommende.

Re: Vofsen angrepet og bitt av løshund idag, igjen.. [Re: Vanilla Ninja] #1310768 11/12/2011 07:14
O
oysteinrolf Offline
Skal jeg mose trynet ditt, eller?
Skal jeg mose trynet ditt, eller?
O
Sendt humancentipied professoren på døren til huseieren?

http://www.iphonereparasjon.net Salg og reparasjon av iphone i Stavanger
Re: Vofsen angrepet og bitt av løshund idag, igjen.. [Re: oysandr] #1310774 11/12/2011 07:55
O
oysandr Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
O
Jeg tror nok vanilla Ninja har beste løsning her ICON_SMILE Anmeldelse er masse styr og ender likevel med henlagt, så beste er nok en kardemommeløsning med forståelse og enighet, så får jeg heller spandere ett bånd om det er kostbart for eier ICON_SMILE

Take Care!
Re: Vofsen angrepet og bitt av løshund idag, igjen.. [Re: oysandr] #1310798 11/12/2011 09:40
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er jo ytterst kjedelig når noe slikt skjer, for begge hundeeierne. Trøsten får vel være at det er snakk om to hunder, jeg er mer redd for at bikkja skal bli spist av ulv når vi er på tur eller på jakt i skogen. Da er det ikke så mye snakk om lettere skader, dessverre.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Vofsen angrepet og bitt av løshund idag, igjen.. [Re: pogoman] #1310802 11/12/2011 09:56
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: pogoman
En gang i verden laget de egne revolvere for syklister som skulle forsvare seg mot hunder. Kalt velo dog. http://en.wikipedia.org/wiki/Velo-dog

En slik skulle jeg hatt i sommer. Syklet fra Fagernes opp til Tonsåsen. Et lite stykke opp forbi Bjørgo kommer brått en hund løpende etter meg bjeffende med fråden rundt kjeften. Min første tanke var å prøve å sykle fra den. Men med tanke på at jeg veide 117 kilo og det var 7% stigning så var eneste mulighet å gå av sykkelen. Jeg hoppet av sykkelen og stod klar til å sparke til bikkja. Jeg ropte "Gå hjem" til den hvorpå den klynket, bråsnudde og løp hjem igjen.

Pulsen var på det tidspunktet høyere enn intensiteten på treninga skulle tilsi. Når jeg tenker meg om er det den turen jeg baserer maxpulsen min på.

Men som input til trådstarter: Det kan være din hund sender ut noen vibber som gjør at andre hunder føler de skal angripe. Jeg ville tatt en prat med en ekspert på hundeadferd.

Vi hadde en strihåret Dachs som 3 ganger ble lemlestet av løstgående Rottweilere. Vi snakket med adferdsekspert og fikk vite at strihårede dachser hadde en naturlig adferd som provoserte spesifikt Rottweilere. Så når vi møtte Rottweilere avledet vi Busters oppmerksomhet fra Rottisene og angrepene stoppet.

Re: Vofsen angrepet og bitt av løshund idag, igjen.. [Re: oysandr] #1310842 11/12/2011 12:41
Q
quattro Offline
Ringrev
Ringrev
Q
Men er ikke hele problemet hundeeiere som ikke har hunden i bånd, og dermed ikke kontroll på hunden? Dachsen ville jo ikke blitt angrepet hvis eieren av rottweilerne hadde hatt de i bånd?

Jeg bor rett ved en turvei, og blir mer og mer provosert av løse bikkjer som løper gjennom hagen på sommeren. Jeg har små barn, og vet jo aldri hva slags hund som kommer. Har ennå ikke fått tak i noen av hundene, men tauet henger klart og får jeg tak i en skal hundeeier få hente den hos Falck med gebyr.

Kommunen her har forøvrig båndtvang hele året.

Lars Olav
Re: Vofsen angrepet og bitt av løshund idag, igjen.. [Re: oysandr] #1310869 11/12/2011 14:20
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Sitat: oysandr
Jeg tror nok vanilla Ninja har beste løsning her ICON_SMILE Anmeldelse er masse styr og ender likevel med henlagt, så beste er nok en kardemommeløsning med forståelse og enighet, så får jeg heller spandere ett bånd om det er kostbart for eier ICON_SMILE

Vi hadde en episode her på boligfeltet vårt for noen uker tilbake som havnet i de riksdekkende avisene. Liten krøllete ulldott blir angrepet og drept av pitbull-et-eller-annet som føk løs rundt, damen og gutten som hadde ansvaret for ulldotten blir også bitt. Politiet blir tilkalt, slemme hunden avlivet. Eieren av slemme hunden får 5000 i bot, samt at han må betale 20.000,- i erstatning til ofrene. Så det hjelper å tilkalle/anmelde til politiet! Riktignok en alvorlig sak dette, men mulighetene for et mindre forelegg er kanskje til stede.

RoyE

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Vofsen angrepet og bitt av løshund idag, igjen.. [Re: RoyE] #1310875 11/12/2011 14:45
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Selvfølgelig er det alltid en mulighet for anmeldelse, men et forsøk på en samtale til å begynne med kan ofte være til mer hjelp hvis en har ønske om at vedkommende hundeeier skal endre sine vaner.

Spesielt om en anmeldelse fører til henleggelse vil det være en sjanse for at hundeeieren fortsetter som før, siden hun nå vet at naboene ikke tør ta tak i noe selv samt at politiet ikke bryr seg.

Re: Vofsen angrepet og bitt av løshund idag, igjen.. [Re: oysandr] #1311417 13/12/2011 08:56
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg har selv hund, men har aldri blitt angrepet av andre hunder.
Men flere personer jeg kjenner har hatt problemet med at deres hunder har blitt angrepet av løse hunder.

Problemet her er jo ikke hundene men eierne.
Og hvorfor er det nesten alltid slik at jo større rasshøl eieren er jo større er hunden.

Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
Re: Vofsen angrepet og bitt av løshund idag, igjen.. [Re: oysandr] #1311453 13/12/2011 10:16
J
Jan-Fredrik Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
J
Spørsmålet er vel kanskje egentlig noe slik som :

"Hvordan få fremmede mennesker til å endre adferd, når de selv synes det er noe problem."

I så fall er jeg veldig mottakelig for tips. Både ifm lufting av hunden min, men enda oftere som syklist i trafikken.

Re: Vofsen angrepet og bitt av løshund idag, igjen.. [Re: oysandr] #1311588 13/12/2011 13:28
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Etter 20. august er det vel normalt ikke båndtvang og da er det alminnelige regler for sikring som gjelder.

Jeg ville ringt på der du tror hundeieren bor og orientert om at du nå er sikker på hvem vedkommende er og at du vil levere en anmeldelse neste virkedag.

Heldigvis har vi ikke opplevd den typen angrep.

Litt synd at løshund omtrent er et skjellsord, hunder liker å løpe fritt og mange har god kontroll på hunden sin.

Re: Vofsen angrepet og bitt av løshund idag, igjen.. [Re: Syklist1] #1311675 13/12/2011 16:01
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Syklist1

Jeg ville ringt på der du tror hundeieren bor og orientert om at du nå er sikker på hvem vedkommende er og at du vil levere en anmeldelse neste virkedag.

... ikke satte pris på at din hun ble angrepet av hennes hunder og spurt om dere kunne tatt en prat.

Jeg fiksa litt på svaret ditt. ICON_WINK

Re: Vofsen angrepet og bitt av løshund idag, igjen.. [Re: Vanilla Ninja] #1311691 13/12/2011 16:31
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: Vanilla Ninja
Sitat: Syklist1

... ikke satte pris på at din hun ble angrepet av hennes hunder og spurt om dere kunne tatt en prat.

Jeg fiksa litt på svaret ditt. ICON_WINK

Så lenge personen ikke klarer å følge lovverket mener jeg at en anmeldelse uansett er på sin plass.

"§ 4. Alminnelige regler om sikring av hund. Vilkår for å la hund være løs

Hunder kan være løse bare når de

a) blir fulgt og kontrollert på aktsom måte, eller
b) er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel.

Den som holder en hund i bånd, skal være i stand til å ha kontroll med hunden, hvis de ikke blir ledsaget av noen som har slik kontroll.

Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette. Har en hund dette for vane, skal den bli holdt i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel.

Hundeholderen skal vise særlig aktsomhet der det er barn, for å hindre slik kontakt mellom hund og barn som barnet eller voksne som følger barnet, ikke inviterer til, og for å forebygge at barn blir skremt. Om nødvendig skal hunden bli satt i bånd eller holdt tett inntil hundeholderen.

Hunder skal alltid holdes under slikt tilsyn at de så vidt mulig hindres i å drive eller forfølge vilt, jf. likevel § 9 tredje ledd."

Re: Vofsen angrepet og bitt av løshund idag, igjen.. [Re: Syklist1] #1311693 13/12/2011 16:36
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg er fullstendig klar over at hundeeier i følge loven skal straffes dersom han/hun ikke har kontroll på hunden.

Vi er nok bare uenige når det gjelder hvor rask man skal være til å løpe til politiet.

Re: Vofsen angrepet og bitt av løshund idag, igjen.. [Re: oysandr] #1311702 13/12/2011 16:58
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Hvis hunden ikke var for stor, hadde jeg vurdert å ta springfart og sparket til den så hardt jeg klarte.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Vofsen angrepet og bitt av løshund idag, igjen.. [Re: GeirK] #1311706 13/12/2011 17:02
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: GeirK
Hvis hunden ikke var for stor, hadde jeg vurdert å ta springfart og sparket til den så hardt jeg klarte.

Ja det løser jo alle problemer!

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Vofsen angrepet og bitt av løshund idag, igjen.. [Re: gare] #1311708 13/12/2011 17:04
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Det løser det problemet at den slipper tak i den eller det den angriper. Jeg har ikke hund, men om en hund angriper et av mine barn, kommer jeg ikke til å nøle dersom jeg tror jeg har en sjanse til å sette den ut av spill.

- Robert Green Ingersoll
Re: Vofsen angrepet og bitt av løshund idag, igjen.. [Re: GeirK] #1311709 13/12/2011 17:06
gare Offline
More than words
More than words
Det løser det problemet at den slipper tak i den eller det den angriper. Jeg har ikke hund, men om en hund angriper et av mine barn, kommer jeg ikke til å nøle dersom jeg tror jeg har en sjanse til å sette den ut av spill.

Her er det snakk om en hund som har bitt en annen hund, jeg synes det er ørlite anderledes om man bringer inn et barn i stedet.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Vofsen angrepet og bitt av løshund idag, igjen.. [Re: oysandr] #1311779 13/12/2011 19:55
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev
Hei igjen. Jeg er veldig hundemann, og mine hunder har praktisk talt alltid gått løs. Aldri blitt angrepet, aldri angrepet, aldri stukket av og kommer tilnærmet alltid når jeg roper. Hvorfor er det slik?
Jeg tror hovedårsaken er at de (idag "den") alltid har gått løs. Det fører til at den blir trygg, den får ikke lyst til å stikke av for den er allerede fri. Den får selv erfare hvordan møte med andre hunder er, og den har muligheten til å løpe unna hvis det trengs.
I tillegg til dette, har jeg alltid vist hunden gjennom min adferd at jeg er trygg, ikke redd (selvom jeg kan være nesten det) og at jeg er den som bestemmer. ALT! Møter vi en annen stor hund later jeg som ingenting, går like bestemt i den retningen jeg i utg pkt gjorde, og interessant nok, det er meg min hund, særlig som ung, ser på.
Dette er ikke et direkte tilsvar til trådstarter, men jeg stusset litt på "vår hund går alltid i bånd". Kanskje nettopp det er/har vært uheldig?

Re: Vofsen angrepet og bitt av løshund idag, igjen.. [Re: GeirK] #1311814 13/12/2011 20:42
DavidS Offline
Ivrig
Ivrig

Geir, du virker på meg som en meget reflektert, kunnskapsrik, aktiv, intelligent, vitebegjerlig, erfaren og moden mann. Men noe sier meg at når det kommer til hunder kicker reptilhjernen din inn.
Greit at du ikke liker hunder, eller tåler de, men de er faktisk smartere enn at du trenger å kommunisere med en krank i skallen, eller hardt spark.

Rust? Fordi det rimer på dust.
Re: Vofsen angrepet og bitt av løshund idag, igjen.. [Re: oysandr] #1311817 13/12/2011 20:44
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Hvordan kommuniserer man med en hund som angriper?

RoyE

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Vofsen angrepet og bitt av løshund idag, igjen.. [Re: DavidS] #1311829 13/12/2011 20:55
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: DavidS

Greit at du ikke liker hunder, eller tåler de, men de er faktisk smartere enn at du trenger å kommunisere med en krank i skallen, eller hardt spark.

Och det ska vara nödvändigt för alla att lära sig hur man hanterar hundar som angriper?

Re: Vofsen angrepet og bitt av løshund idag, igjen.. [Re: fredriks] #1311835 13/12/2011 21:05
DavidS Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: fredriks

Och det ska vara nödvändigt för alla att lära sig hur man hanterar hundar som angriper?

Jeg tvinger ingen.
Det er ikke nødvendig for alle å lære å knytte sko, det finnes borrelås. Det er ikke nødvendig for folk å lære å sykle, det finnes bil. Det er ikke nødvendig å lære å bruke kniv og fyrstikker, det finnes McDonalds. OSV osv etc. Jeg sier ikke at det er nødvendig å lære om hund, jeg sier bare at det er mulig. Slik kunnskap er ikke tung å bære.

Det som overasker meg er vel mer det at en som virker så smart, og ikke minst har en slik teft for å innehente ny kunnskap, som Geir åpenbart er, virker så bakstreversk når det kommer til hund.

Rust? Fordi det rimer på dust.
Re: Vofsen angrepet og bitt av løshund idag, igjen.. [Re: DavidS] #1311858 13/12/2011 21:34
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Det jag menade är att hundägare nog bör vara klara med att alla de möter kanske inte löser tex situationen med en angrippande hund på enligt dem det bästa tänkbara sättet utan att jag tycker att hundägaren har någon rätt att klaga på det.

Lagen om hund hold är klar. Vad som är sunt förnuft i samband med hundar borde vara klart för de flesta.

Om en hund agripper eller antastar någon så tycker jag allt felet är hos hundägaren och det är hundägarens ansvar om någon välger att tex sparka hunden i stället för att göra det som en van hundägare borde gjort (vad det nu är).

Är det föresten så väldigt lätt att lära sig handskas med hundar om man inte har egen hund eller någon hund som man kan träna med?

Re: Vofsen angrepet og bitt av løshund idag, igjen.. [Re: HM1100] #1311875 13/12/2011 22:11
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: HM1100
Jeg tror hovedårsaken er at de (idag "den") alltid har gått løs. Det fører til at den blir trygg, den får ikke lyst til å stikke av for den er allerede fri. Den får selv erfare hvordan møte med andre hunder er, og den har muligheten til å løpe unna hvis det trengs.
I tillegg til dette, har jeg alltid vist hunden gjennom min adferd at jeg er trygg, ikke redd (selvom jeg kan være nesten det) og at jeg er den som bestemmer. ALT! Møter vi en annen stor hund later jeg som ingenting, går like bestemt i den retningen jeg i utg pkt gjorde, og interessant nok, det er meg min hund, særlig som ung, ser på.
Dette er ikke et direkte tilsvar til trådstarter, men jeg stusset litt på "vår hund går alltid i bånd". Kanskje nettopp det er/har vært uheldig?

Her er du nok inne på noe vesentlig, hunder som alltid har blitt holdt i bånd, samt holdt igjen når dører etc åpnes vil naturligvis synes dette er noe av det mest spennende og interessante som finnes, og tar med noen fornøyde byks rennafart når de først får sjansen. Hvertfall virker det slik på endel jeg har observert. Dette er en litt interessant utfordring, det er jo langt fra alle hundeeiere som har muligheten til å trene såpass mye at de får en hund de kan stole helt på når det kommer til dette. Mange har noenlunde grei kontroll på innkalling, men det er dette med å være tilnærmet 100% sikker når uforutsette ting kommer inn i bildet som er utfordringa.

Per B.
Re: Vofsen angrepet og bitt av løshund idag, igjen.. [Re: DavidS] #1311877 13/12/2011 22:11
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Dette gjelder sikkert det meste av det som kan true meg, mitt eller min famile. Jeg har imidlertid ikke kapasitet til å lære meg språket og kodene til alle sånne vesner, og kommer til å benytte meg av de virkemidler jeg regner med fungerer.

- Robert Green Ingersoll
Side 1 av 4 1 2 3 4

Moderator  support