|
Er det mulig å kombinere rando, løssnø og bakke?
|
Er det mulig å kombinere rando, løssnø og bakke?
09/12/2011 20:26
|
Edorf72
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Noen som har erfaring i å kombinere samme sko/ski/binding/staver for preparerte løyper (worst case klink is), løssnø, og rando?
Har følgende setup som ikke er prøvd: Sko: Tecnica Cochise Ski: Volkl Mantra 191 (rocker) Binding: Marker Tour 12 Staver: Tips?
Noen som har tro på at dette er et fornuftig kompromiss. Utstyret i hovedsak tenkt brukt i preparerte bakke (carving), men fleksibelt nok til å kunne ta rando og løssnø.
|
|
|
Re: Er det mulig å kombinere rando, løssnø og bakke?
[Re: Edorf72]
09/12/2011 20:39
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Noen som har erfaring i å kombinere samme sko/ski/binding/staver for preparerte løyper (worst case klink is), løssnø, og rando?
Har følgende setup som ikke er prøvd: Sko: Tecnica Cochise Ski: Volkl Mantra 191 (rocker) Binding: Marker Tour 12 Staver: Tips?
Noen som har tro på at dette er et fornuftig kompromiss. Utstyret i hovedsak tenkt brukt i preparerte bakke (carving), men fleksibelt nok til å kunne ta rando og løssnø. Kjenner ikke sko og ski, men har selv følgende to oppsett. Dynafit Zzero 4 støvler som benyttes på begge. Ett par Black Crows Navis med G3 Onyx bindinger Ett par Faction Royale med Marker Duke bindinger Samme feller passer greit på begge parene selv om det er en viss forskjell i bredden, og stavene er av telskoptypen. Med Navis så kjører jeg like greit i bakke som utenfor samt benytter dette oppsettet til de lengre toppturene. Til lek i masse pudder og ikke så lange toppturer (maks et par timer gange), så fungerer de veldig brede Faction-Skia helt greit med Marker Duke. Hvis jeg i hovedsak holdt meg til preparerte løyper ville jeg nok holdt meg til Navis-skia med duke.
Redigert av tmork; 09/12/2011 20:43.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
09/12/2011 21:21
|
Edorf72
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Ser at skiene har følgende data:
navies 13,3 10,3 12,4 radius 23m faction 15 12,2 14,0 radius 20m mantra 13,3 9,6 11,6 radius 24,8
Mantra og Navies er rimelig like, og har nok smalhet på midten til at de kan brukes i bakke.
Til nå har jeg kjørt på en Fischer World Cup RC, 10,4 6,5 9,7 som jeg vil benchmarke mot løypekjøring. Hadde vært morsomt hvis man kan øke bredden på ski under bindingen 3cm og likevel kan kjøre SSL i bakke.
|
|
|
09/12/2011 21:26
|
DavidS
Ivrig
|
Ivrig
Mine fem øre:
Sko: Tecnica Cochise Ingen erfaring, men de virker å være solide toppturstøvler med fokus på nedoverturen utifra hva jeg kan se på nett. Har erfaring med Dynafit Titan, og kan absolutt anbefale de så fremt de passer foten din.
Ski: Volkl Mantra 191 (rocker) Artig ski som tåler det meste av underlag. Ikke akkurat en bakkeski, men allsidig.
Binding: Marker Tour 12 Styr unna! Plastikken de har brukt i denne bindingen er mykere enn skoene, så når du går blir bindingen "spist opp" av skoene, med det resultatet at bindingene blir mer og mer slarkete og til slutt løser ut. Plastikken blir også porøs i kulden, og jeg har opplevd å knekke to par i gå-modus. Ikke ferdig utviklet produkt mener jeg. Duke/Baron er tyngre, men de kan du stole på.
Staver: Tips? Billig er greit. Stor trinse og klemme for å variere lengde som du kan håndtere med votter for topptur.
Rust? Fordi det rimer på dust.
|
|
|
10/12/2011 00:40
|
Edorf72
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for svar.
DavidS: Det virker som om Duke har et bedre rykte enn Tour 12. Han som solgte meg skiene hadde Duke, men mente han ville konvertert til Tour 12 på sitt neste par. Jeg er usikker på hvorfor han argumenterer i så måte hvis Duke har bedre holbarhet, og Tour 12 har svakheter.
DavidS: Har ikke prøvd Mantra skiene, men forventer at den har gode egenskaper i bakke. I utgangspunktet ville jeg trodd at den ikke har egenkaper som en bakkeski gitt sine mål. Har du erfaringer som underbygger at den ikke "svinger" i velpreparerte harde løyper?
Når det gjelder skoene så er det interessent å sjekke egenskapene med en sko flex 120 i bakke, som kan brukes til både løssnø og rando.
Uansett, interessent å sjekke muligheten for å kombinerer carving, løssnø og rando i samme type utstyr. Worst-case da at skiene ikke fungerer som skikkelig carving ski.
|
|
|
10/12/2011 07:34
|
DavidS
Ivrig
|
Ivrig
Har hørt at Marker driver å videreutvikler Tour bindingen, men kjenner ikke detaljer. Jeg ville uansett ikke kjøpt den en gang til før jeg visste at den var klar for markedet. Mulig han i butikken vet noe som jeg ikke vet. I fohold til Duke kjennes Tour myk ut, den flekser alle veier, og hæløfteren er en stusselig og svak sak. Duke derimot er bombesikker, og du kommer deg fint opp på den.
Mantra har jeg kun kjørt på fjellet med, men i varierende føre. Den kjennes trygg ut på vindpakk og skare. Det er en allsidig ski, så den skjærer sikkert fint i preppa bakker, men det er ikke en utpreget bakke-ski. (Motsier jeg meg selv nå?) Som et kompromiss, do-it-all ski funker den veldig bra. Vil du vektlegge carving mer kan du sjekke ut feks K2 Sideshow (Som i år kommer som en Rolling Stones 50års tribute utgave, uten at det har noe å si).
|
|
|
10/12/2011 12:29
|
Edorf72
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Kan vel håpe på at Tour bindingen har blitt forbedret. Noen som vet om dette er tilfelle? Utstyret er fortsatt ubrukt så hvis Tour er såpass svak så burde jeg kanskje ha byttet til Duke.
Ellers ser jeg at K2 sideshow har 13,2 9,0 11,5 mens Mantra har 13,3 9,6 11,6. Litt smalere midje på K2 sideshow, men ikke dramatisk.
Må vel teste. Oppdal til helga kan være første mulighet.
|
|
|
10/12/2011 14:37
|
DavidS
Ivrig
|
Ivrig
Oki, du har allerede dette utstyret? Da er det vel for sent med synsing, så jeg sier heller: Dette er jo knallbra! Nå, kom deg på fjellet og slit det!
|
|
|
|
|