Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Mer foto: tips til blits og fotoprinter

Mer foto: tips til blits og fotoprinter #1310432 09/12/2011 19:36
EiW Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Vurderer å kjøpe en blits som kan kobles til kamera med kabel. Har et Canon 60D. Det blir i hovedsak for å ta bilder av personer innendørs uten å få det klassiske blits-lyset midt i fjeset som kjennetegner amatørfotografer som meg selv. Aner ikke hva en brukbar blits koster så her er budsjettet ukjent. Mellom 1000,- og 2000,-?

Har også tenkt å gi meg selv en fotoprinter til jul. Har i dag en tilårskommen multifunksjons-skriver i PIXMA-serien fra Canon, men er bare passe fornøyd med fargegjengivelse. Dessuten er det drøye avvik mellom skjerm og print og tror at med printeren jeg har i dag blir vanskelig å kalibrere seg vekk fra det avviket. Ønsker å lage utskrifter for husbruk og gaver som kan rammes inn og som varer noen år. Hva bør jeg se etter? Ønskeliste i tillegg til god svart-hvitt og fargeprint er:
-bør også kunne brukes som dokument-printer (vil helst bare ha en printer)
-kunne ta A3-format
-wifi
-scanner (dette kravet kan jeg absolutt droppe)
Budsjett? Tja, her er jeg villig til å spandere litt for å få en bra printer som varer lenge.

Håper noen har noen fine anbefalinger eller tips å komme med.

Redigert av tendilenz; 09/12/2011 19:39.
Re: Mer foto: tips til blits og fotoprinter [Re: EiW] #1310442 09/12/2011 19:58
ventle Online
Besatt
Besatt
60D har innebygget trådløs blitsstyring. Med en kompatibel blits trenger du ikke kabel for å blitse i vei med kamera og blits separert fra hverandre. Kompatible blitser inkluderer bla. Canon 430EX II, 580EX og 580EX II. 430EX II får du innenfor budsjettet ditt, førstegenerasjons 580EX kan du finne brukt rundt 2 lapper.

Printere har jeg ikke peiling på ICON_SMILE

mvh Helge
Re: Mer foto: tips til blits og fotoprinter [Re: EiW] #1310461 09/12/2011 20:47
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
På skriversiden så er det vel et utall muligheter, men siden du bor i Asker kan en tur innom FotoVideo være verdt turen. En rask tur på websida først for å danne seg et passelig inntrykk av priser og vareutvalg kan være greit.

Har selv hatt Pixma, og var veldig fornøyd. Men kalibreringsverktøy for skjermen er gull verdt om du skal skrive ut mye selv og vil ha nøyaktig fargegjengivelse.

Selv ligger jeg ann til å bli Epson fanboy etter å ha brukt en Pro 3880 i det siste. Knallbra kvalitet.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Mer foto: tips til blits og fotoprinter [Re: EiW] #1310492 09/12/2011 21:37
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: tendilenz
Vurderer å kjøpe en blits som kan kobles til kamera med kabel. Har et Canon 60D. Det blir i hovedsak for å ta bilder av personer innendørs uten å få det klassiske blits-lyset midt i fjeset som kjennetegner amatørfotografer som meg selv.

Hva med å ikke bruke blits ? Blir som regel langt bedre bilder, med mindre du er minst en semiproff fotograf...

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Mer foto: tips til blits og fotoprinter [Re: EiW] #1310533 09/12/2011 23:06
EiW Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Joa, prøver å unngå blits i mange sammenhenger, men har lyst til å få til bilder også med. Og da duger ikke den innebygde.

Takk for tips til både blits og printer. Har nå lest meg opp litt om 430EX II og det er jo sabla fristende med en Canon-kompatibel trådløs blits. Denne er dermed heit kandidat.

Epson Pro 3880 er nok litt i øvre prisleie for min del, men får ta en tur innom FotoVideo og snakke med dem.

Moderator  support