I disse ekstremsport-tider vil jeg gjerne komme med en anbefaling på et langt og spennende ritt. Det er Tour d'Afrique. Det starter over nyttår i Cairo i Egypt, går gjennom hele Afrika og ender opp i Cape Town i Sør-Afrika 4mnd og 1,200mil senere. Fantastisk ritt med mange opplevelser du ikke får i Nordmarka som elefanter og en lang hale med unger som løper etter deg og heier.
Jeg var selv med på en seksjon i påsken i år fra Victoria Falls i Zambia, gjennom hele Botswana og til Windhoek i Namibia. Nesten 2 uker og 150mil. Det var asfaltert hele veien, veldig rette veier og flatt for det meste. Siste 2-3 dagene var det bare oppover (og motvind). Lengste dagsetappe var på 207km
I februar til neste år skal jeg sykle fra Khartoum i Sudan til Addis i Etiopia. Det er 160mil på 3 uker. 1/2 parten på vei og 1/2 parten i terreng. Rittet går gjennom Great Rift Walley, så største klatring er ca 2500m på en dag. Folk jeg har snakket med sier dette er en av de flotteste seksjonene hva angår natur og fjell.
Det er følgebusser som transporterer utstyr og de stiller med mekanikere, kokker og sykepleiere.
Her er det bare å slenge seg med!
Sjekk ut linken:
http://www.tourdafrique.com/tours/tourdafrique/overview