Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Blanding av MTB og landeveis-gear = Problem

Blanding av MTB og landeveis-gear = Problem #1308860 06/12/2011 17:37
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 52
palfrits Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 52
Jeg har et lite prosjekt gående der jeg prøver å lage en kombinert MTB-/landevveissykkel av MTB-en min. Jeg skal til Afrika for å sykle et 3 ukers ritt der halvparten går på asfalt (afrikansk sådan) og halvparten på dårlige grusveier. Vi har bare lov til å ha med oss èn sykkel og ett hjulsett. Min idè var derfor å bygge om sykkelen til en racer underveis med noen grep:
1) Ta av dempergafflen og sette på en stiv gaffel
2) Ta av det flate MTB styret og sette på et bukkehornstyre med racer-hendler.
3) Bytte ut de hydrauliske bremsekalipperne med mekansike.
4) Sette på smalere dekk.
5) ...og så har det vist seg at jeg må ha et kortere stem.

Det meste ser ut til funke, men gearet byr på problem. På min Specialized Stumpjumper Carbon Expert HT 2009 hadde jeg opprinnelig følgende oppsett:
1) SRAM X9 9-delt skifter
2) SRAM XO kjedefører
3) XT 9-delt kassett
4) 9-delt kjede

Jeg monterte følgende:
1) SRAM Force 10-delt brems/skifter for landevei
2) Beholdt SRAM XO kjedefører
3) XT 10-delt kassett
4) SRAM 10-delt kjede

SRAM i Norge påstår at dette skal gå ettersom det er 1:1, men det viker ikke slik på meg. Gearet deker ikke hele kassetten. For meg ser det ut som om jeg bare dekker fra gear 1 til 8,5 eller fra gear 3,5 til 10 avhengig av hvordan jeg strammer gearwieren. Den er relativt presis på deler av kasetten, men et sted midt på kassetten blir den liggende på samme tannhjul ved 2 klikk (litt høyt på det ene og litt lavt på det andre klikket).

Sperrene på kjedeføreren er korrent justert og wieren løper fint gjennom strømpene.

Har noen erfaring med å blande landeveis og MTB gear?
Er det noe med kjedeføreren som gjør at jeg også bør bytte denne til landeveisutgave?


Do what you like, like what you do!
Re: Blanding av MTB og landeveis-gear = Problem [Re: palfrits] #1308864 06/12/2011 17:52
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 1,367
Statham Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 1,367
Her tror jeg SRAM Norge som du kaller dem, blander sammen ny og gammel XO, du har den gammle som er beregnet for 9 delt, den nye er for 10 delt

det du prøver på går ikke med gammelt XO bakgir for 9delt, men hadde funket med et XO eller XX for 10 delt (ny type)



Scott Scale SL 29
Scott Foil Premium
Ibis Mojo HD C


Re: Blanding av MTB og landeveis-gear = Problem [Re: palfrits] #1308896 06/12/2011 18:50
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,256
thamg Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,256
En digresjon, men allikevel; "afrikansk" asfalt kjenner jeg godt til, men når du snakker om dårlig grusvei, formodentlig fortsatt "afrikansk", ser jeg for noe skikkelig hårete off-road greier..
Hvor/hva slags ritt er dette? (Et brekk i Ndolo og escape route til Uganda..? En kunne jo alltids leid en bil, men det har vel vært forsøkt tidligere...)

Re: Blanding av MTB og landeveis-gear = Problem [Re: palfrits] #1308913 06/12/2011 19:21
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 52
palfrits Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 52
Statham:
Takk for svar. Du har nok rett. 9-delt kjedefører er visst ikke så kompatibel som jeg hadde trodd.
http://www.bikerumor.com/2011/10/19/question-can-i-use-9-speed-derailleurs-with-10-speed-shifters/

Thamg:
Jeg skrev litt om det her:
http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1308869#Post1308869


Do what you like, like what you do!
Re: Blanding av MTB og landeveis-gear = Problem [Re: palfrits] #1309042 06/12/2011 22:47
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 52
palfrits Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 52
Forrsten Statham, vet du om jeg bruke en 10 delt SRAM kejdefører for MTB, eller må jeg bruke en for landeveien når jeg har landeveishendeler?


Do what you like, like what you do!
Re: Blanding av MTB og landeveis-gear = Problem [Re: palfrits] #1309071 07/12/2011 06:51
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,256
thamg Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,256
På Shimano skal det (visstnok) gå fint å blande mbt/landevei på bakgir og hendler. (Jeg skal snart prøve på mitt vinterbyggverk (venter ennå på de siste delene i posten)).
Krankgir derimot, har ulikt wiretrekk mellom mtb/landevei, så der må hendlene parres med egnet gir.

Ettersom SRAM og Shim ellers synes å gå hånd-i-hånd, ville jeg gjette på at det var det samme her..?

Forøvrig, Afrikaturen ser gøy ut - med å forlate jobb og familie i 4 måneder... det må nok bli i et annet liv for min del.

Re: Blanding av MTB og landeveis-gear = Problem [Re: palfrits] #1309101 07/12/2011 08:05
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Jeg må innrømme at jeg synes ombyggingen høres unødvendig og komplisert ut.
Jeg ville montert noen litt lange barends midt på terrengstyret, som en tempobøyle, samt kanskje sjekket muligheten for en større krank i tillegg til et dekkbytte selvsagt.
Resten ville jeg latt være.
Da jeg bodde i Australia trente jeg mye landevei sammen med lokale klubber på en ombygget terrengsykkel. Den hadde 1-toms dekk, barends-tempobøyle og 46 storeskive - det var det. Syklet jevnlig 10km tempodrag på denne på under 15 minutter samt 4-timers turer med den lokale klubben uten å ligge i sekken.
Jfr: http://autobus.cyclingnews.com/tech/2001/roadie_mtb.shtml


Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Blanding av MTB og landeveis-gear = Problem [Re: palfrits] #1309106 07/12/2011 08:22
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Hva med å gå for Alfine 11? Til denne finnes det bukkehornhendler for mekaniske skivebremser. www.on-one.co.uk har dette. Da er du også mindre utsatt for ødelagt utstyr, noe jeg vil tro er kinkig i en god del afrikanske land.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Blanding av MTB og landeveis-gear = Problem [Re: palfrits] #1309154 07/12/2011 09:31
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 1,367
Statham Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 1,367
Sitat: palfrits
Forrsten Statham, vet du om jeg bruke en 10 delt SRAM kejdefører for MTB, eller må jeg bruke en for landeveien når jeg har landeveishendeler?


Mener at alle sram bakgir ment for 10 delt, har samme wire trekk som 10 delt landeveis sram


Scott Scale SL 29
Scott Foil Premium
Ibis Mojo HD C


Re: Blanding av MTB og landeveis-gear = Problem [Re: thamg] #1309189 07/12/2011 10:44
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 2,241
BjornS Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 2,241
Sitat: thamg
En digresjon, men allikevel; "afrikansk" asfalt kjenner jeg godt til, men når du snakker om dårlig grusvei, formodentlig fortsatt "afrikansk", ser jeg for noe skikkelig hårete off-road greier..
Hvor/hva slags ritt er dette? (Et brekk i Ndolo og escape route til Uganda..? En kunne jo alltids leid en bil, men det har vel vært forsøkt tidligere...)


Han mener nok dette rittet.

Bj

Re: Blanding av MTB og landeveis-gear = Problem [Re: palfrits] #1309199 07/12/2011 11:16
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 52
palfrits Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 52
Øyvind, jeg kunne selvfølgelig gjort dette på andre måter. Det var 2 per som syklet med tempobøyler på sine MTB. Funker bra når du ligger alene, men jeg er lat nok til alltid å ligge i felt. Et bukkehorn gir litt mer variasjon for armer og håndledd. Jeg føler også at det er bedre med bukkehorn i en asfalt-spurt for å unngå at overkroppen står som en bakket spinnaker som det heter på seil-språket. Dessuten går det litt sport i det å få til en bra kombiløsning for begge forhold. Jeg tror ikke det blir så ille å bytte når bremse handler (med bremsekalippere) og gear allerede er fastmontert på styret når man har open face stem. Gearwiere må selvfølgelig trekkes om, men det skal jeg greie.

Jeg får sjekke ut trekket på SRAM LV vs MTB med SRAM.


Do what you like, like what you do!
Re: Blanding av MTB og landeveis-gear = Problem [Re: palfrits] #1309218 07/12/2011 11:37
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Her var det manfe artige begrep Pål.
Gir, vaier, hendler, åpen stem, terrengsykkel osv.

Men jeg ser poenget.
Gå for tidelt oppsett så er du i mål.


Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Blanding av MTB og landeveis-gear = Problem [Re: palfrits] #1309286 07/12/2011 13:30
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 52
palfrits Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 52
He-he. Det blir kanskje litt upresist noen ganger. Jeg tar det til etterretning. Husk at jeg er av den gamle skole. Har ikke fulgt med så godt de siste 10-15 årene. Dessuten reistrerer jeg at du har 12000 innlegg og jeg 21.

Pratet forresten med en på Stian Sport der jeg spurte om jeg kunne blande landeveis- og terrengsykkel-kjedeførere. De hadde fått beskjed fra SRAM at de ikke burde blandes, for de er litt forskjellige. Da går jeg vel for en Apex 10-delt kjedefører, for den tar opp til 32 tenner.


Do what you like, like what you do!
Re: Blanding av MTB og landeveis-gear = Problem [Re: palfrits] #1309292 07/12/2011 13:40
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Med kjedefører mener du da bakgir?
Husk at Stians ikke lenger er SRAM-importør.
Mange sykler terreng med frontgir fra landeveisgrupper.


Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Blanding av MTB og landeveis-gear = Problem [Re: palfrits] #1309317 07/12/2011 14:27
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 52
palfrits Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 52
Kjedefører er den dingsen som fører kjedet inn på rett tannhjul, altså bakgir i dette tilfelle.
Visste ikke at Stians hadde sluttet å importere. Det sa de ingen ting om. Uansett ble det en hyggelig 1/2 times sykkelprat. Det skal man ike kimse av.


Do what you like, like what you do!
Re: Blanding av MTB og landeveis-gear = Problem [Re: palfrits] #1309455 07/12/2011 20:22
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 382
Markus S Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 382
hvor mange kjeder har du foresten tenkt å ta med?
har lest at den gjennomsnittlige syklisten i tour the france bruker 3 kjeder. Er vel noe å huske på å ikke glemme å ha med seg?


Grassroot instruktør

Vipera XC 9 Selges for 22 500,- Som ny. Kontakt på pm.
Salgsanonse
Re: Blanding av MTB og landeveis-gear = Problem [Re: sykkeloyvind] #1309460 07/12/2011 20:37
Registrert: Jun 2005
Innlegg: 594
H
hanseinar Online
Avhengig
Online
Avhengig
H
Registrert: Jun 2005
Innlegg: 594
Sitat: sykkeloyvind

Husk at Stians ikke lenger er SRAM-importør.


Er du sikker på dette? Spurte en på Stians om dette for et par uker siden. Han hevdet at de skulle fortsette med Sram. Men han var muligens feilinformert?

Re: Blanding av MTB og landeveis-gear = Problem [Re: palfrits] #1309461 07/12/2011 20:38
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 1,002
ulveroar Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 1,002
Hadde jeg hatt tid og råd til et sånt ritt, hadde jeg vurdert å kjøpe en "do it all"-sykkel for anledningen, enten en 29er med muligheter for både racerdekk og feite mtb-dekk, eller en cyclocross med komfortabel sittestilling og plass til 45 mm dekk.

Re: Blanding av MTB og landeveis-gear = Problem [Re: palfrits] #1309580 08/12/2011 07:58
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Bike Service Nordic er SRAM-importør for tiden.


Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Blanding av MTB og landeveis-gear = Problem [Re: sykkeloyvind] #1309593 08/12/2011 08:28
Registrert: Oct 2002
Innlegg: 2,153
Kaffelars Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Oct 2002
Innlegg: 2,153
Pål har sitt eget språk på sykkelen! Pedalarmer, kjedefører, lagerbaner! Men etterhvert som man blir vant til det er det herlig sjarmerende!

Er ikke løsningen på dette et Apex bakgir, så er du i boks! Kjøp to, kan hende det kan være lurt å ha med et ekstra til Afrika. Det er uansett besyndelig at SRAM ikke har samme cablepull i mtb- som i landeveisbakgirene,

Re: Blanding av MTB og landeveis-gear = Problem [Re: sykkeloyvind] #1309598 08/12/2011 08:30
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 4,728
ThB Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 4,728
Sitat: sykkeloyvind
Bike Service Nordic er SRAM-importør for tiden.

Cycle Service Nordic


Thomas
Re: Blanding av MTB og landeveis-gear = Problem [Re: ThB] #1309609 08/12/2011 08:41
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Sitat: ThB
Sitat: sykkeloyvind
Bike Service Nordic er SRAM-importør for tiden.

Cycle Service Nordic

Riktig.


Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Blanding av MTB og landeveis-gear = Problem [Re: palfrits] #1310004 08/12/2011 21:07
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 45
B
bikedude Offline
Fersking
Offline
Fersking
B
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 45
Hva med en cyclocross ?

Re: Blanding av MTB og landeveis-gear = Problem [Re: palfrits] #1311289 12/12/2011 17:22
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,256
thamg Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,256
Fint videklipp du la ut på den andre tråden.
Dersom dette er representativt for underlaget vil jeg si meg enig med "ulveroar" og "bikedude" om at dette vil fungere helt supert med en cx, der du kan veksle mellom litt grove dekk og vanlig racer-dekk avhengig av underlagt for dagens etappe.
Videoen ser vi jo også mange eksempler på oppsettet som "sykkeløyvind" foreslår, vanlig hardtail med tempobøyle og smale slicks, på asfaltetappene


Moderator  support