Jeg kjøpte meg en ny pendlersykkel med Alfine navgir og hydrauliske skivebremser for et år siden. Den har vært gjennom hele forrige vinter nesten helt uten vask. Den bærer preg av salt og i tillegg gikk bakbremsen lekk. Det siste kan ha vært dårlig kvalitet i utgangspunktet, men det kan også være pakninger rundt stemplene som ikke likte salt.
Sykkelen er for denne vinteren oppdatert med nye bremser, nye piggdekk og gode lykter. Jeg skal ikke si at jeg gleder meg, siden sykkelen veier et tonn, men jeg gruer meg i hvert fall ikke og jeg klarer ikke å se at sykkelen er i dårligere funksjonell stand selv om mange skruehoder ser rustne og ekle ut og diverse lager kanskje egentlig skulle vært åpnet og smurt.
De dager i fjor vinter hvor jeg brukte pensykkelen og endte opp ute i saltslaps i løpet av turen skylte jeg den godt med noen bøtter lunket vann når jeg kom hjem. Selv om alt frøys umiddelbart så funket det fint, fordi det er en singlespeed og så er det bare viktig å huske å bremse vekk isen på skivene før man kaster seg utfor første nedoverbakke.

Med vanlige gir funker bøttetrikset dårligere og da ville jeg nok ikke ha brukt pensykkelen men heller skaffet meg en dedikert vintersykkel som får lov til å bære preg av salt og møkk.