Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Vinterdekk og vedlikehold

Vinterdekk og vedlikehold #1308522 06/12/2011 09:35
C
Caspar Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
C
Har en "29 Merida som jeg sykler rundt på til daglig, stort sett vei og på grus. Tenkte den må få på seg vinterdekk, er det noen som har noen gode tips?

Hvordan bør man også gjøre det med vedlikehold av sykkelen nå om vinteren, siden det saltes ute? Bør jeg bytte til en dårligere sykkel som det ikke er så farlig om ruster?

Re: Vinterdekk og vedlikehold [Re: Caspar] #1308588 06/12/2011 11:18
kimare Offline
Avhengig
Avhengig
Når det gjelder vinterdekk har jeg liten erfaring, men sykler på slicks hele vinteren, og har gjort det 3 år uten fall. Mest fordi jeg har kort vei og kan bruke 5-10 minutter lengre tid og fordi jeg vet alle plasser som det potensielt kan være glatt og senker farten i veldig god tid. Eller ser jeg det er Noikan, Schwalbe som gjelder på piggdekk (unngå Biltema). Søk på forumet og du vil finne svar.

Spesielt kjede og kassett slites raskt ved vintersykling på vei, personlig ville jeg ikke brukt en sykkel med dyrt drivverk på en jobbsykkel om vinteren. Deore-kvalitet er tyngre, men driftsikkert og billig nok på en jobbsykkel.

Re: Vinterdekk og vedlikehold [Re: Caspar] #1308630 06/12/2011 12:18
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
På vei og grus bør du bruke Schwalbe Marathon Winter. De triller lett og sitter bra i svingene. Dessuten har de en god refleksstripe. Slitestyrken er like god som på Suomi-dekk, så den er bra, med andre ord.

Vasking av drivverket med varmt såpevann er bra, så lenge sykkelen kan tørke inne. Husk å skylle av såpa, og vær nøye med å smøre kjedet med syntetisk olje.

Re: Vinterdekk og vedlikehold [Re: Caspar] #1308636 06/12/2011 12:28
Dan Offline
More than words
More than words
Jeg kjøpte meg en ny pendlersykkel med Alfine navgir og hydrauliske skivebremser for et år siden. Den har vært gjennom hele forrige vinter nesten helt uten vask. Den bærer preg av salt og i tillegg gikk bakbremsen lekk. Det siste kan ha vært dårlig kvalitet i utgangspunktet, men det kan også være pakninger rundt stemplene som ikke likte salt.

Sykkelen er for denne vinteren oppdatert med nye bremser, nye piggdekk og gode lykter. Jeg skal ikke si at jeg gleder meg, siden sykkelen veier et tonn, men jeg gruer meg i hvert fall ikke og jeg klarer ikke å se at sykkelen er i dårligere funksjonell stand selv om mange skruehoder ser rustne og ekle ut og diverse lager kanskje egentlig skulle vært åpnet og smurt.

De dager i fjor vinter hvor jeg brukte pensykkelen og endte opp ute i saltslaps i løpet av turen skylte jeg den godt med noen bøtter lunket vann når jeg kom hjem. Selv om alt frøys umiddelbart så funket det fint, fordi det er en singlespeed og så er det bare viktig å huske å bremse vekk isen på skivene før man kaster seg utfor første nedoverbakke. ICON_SMILE

Med vanlige gir funker bøttetrikset dårligere og da ville jeg nok ikke ha brukt pensykkelen men heller skaffet meg en dedikert vintersykkel som får lov til å bære preg av salt og møkk.

Re: Vinterdekk og vedlikehold [Re: Caspar] #1309140 07/12/2011 09:17
BjornS Offline
Ivrig
Ivrig
Velkommen til forumet!

Mange gjør som nevnt her, bruker en dedikert vintersykkel. Enten med interne navgir eller singelspeed.

Om du får montert et par skjermer vil du spare sykkeln for mye sølesprut. Jeg endte opp med Planet Bike sine Cascadia skjermer for 29er.

Litt styr, mekking og stripsing for å få festet de, men de har levert varen i noen uker nå i både regn, søle og snø.

Det å ha en tørr plass å lagre sykkelen på er nok viktig, ikke nødvendigvis oppvarmet. Hør med vaktmester på jobb om det finnes muligheter som ingen har benyttet seg av tidligere, vi endte opp med å få tilgang til eget avlåst, tørt rom på jobben min. Ikke spylemulighet eller oppvarmet ennå, men greit nok. Det fikk vi til etter at bedriftsidrettslagets folk maste på den lokale ledelsen.

Bj.

Re: Vinterdekk og vedlikehold [Re: Caspar] #1309376 07/12/2011 17:05
oppogned Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg har også fått lekkasje i xt-skivebremser etter vintersykling. Har satt på triste v-bremser.

Hvis gud hadde ment at vi skulle vært vegeterianere, hadde grønnsakene vært lagd av kjøtt.

Re: Vinterdekk og vedlikehold [Re: Caspar] #1309682 08/12/2011 10:59
voldemort Offline
Vinkelskriver
Vinkelskriver
Skjermer er kjekt om vinteren. Det blir fort kaldt i rumpa med et tynt lag slaps bak der. Kan du få spylt av sykkelen etter de verste saltslaps-turene, er det en klar fordel. Bruk også en god olje, beregnet på våte forhold. Grønn Finish-line funker godt. Noen oljer tåler ikke kuldegrader, og da blir det trøblete.

Den som ikke griper dagen, kan like godt ta kvelden
Re: Vinterdekk og vedlikehold [Re: Caspar] #1309698 08/12/2011 11:42
oct1 Offline
Fersking
Fersking
Vil anbefale en dedikert vintersykkel i saltslapset. Den gamle fuji-sykkelen min er oppgradert med juicy seven skivebremser, stiv gaffel og skjermer. Har gode erfaringer med Scwalbe marathon winter. De ruller forholdsvis bra i forhold til andre piggdekk.

Det beste med å ha en dedikert vintersykkel er å kunne bytte tilbake til godsykkelen til våren.

Re: Vinterdekk og vedlikehold [Re: Lektoren] #1309715 08/12/2011 12:02
maghva Offline
Ringrev
Ringrev
[quote=Lektoren]På vei og grus bør du bruke Schwalbe Marathon Winter. De triller lett og sitter bra i svingene. Dessuten har de en god refleksstripe. Slitestyrken er like god som på Suomi-dekk, så den er bra, med andre ord.quote]

Da mener du vel brøytet vei og grus?
Jeg sykler på disse dekkene daglig og ved tungt snøfall fungerer de svært dårlig. (uten at jeg bytter av den grunn)
Dårlig "bæreevne". Men ved snøfri/brøytet vei/grus er de helt ok.

Moderator  support