Skal se på hus, men stusser litt over takst
|
Skal se på hus, men stusser litt over takst
06/12/2011 09:30
|
ona
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Vi vurderer å dra og se på et hus som har vising i morgen. Er mange dager siden vi fant annonsen. Megler har henvist til takst i annonsen siden han la den ut. Jeg sendte tidlig mail og ba om komplett prospekt MED takst, men dette har vi ikke fått, han har heller ikke lagt dette ut på nett.
Jeg ringte megler i går morges og etterlyste taksten, han påsto han ventet på egenerklæring fra selger og at han skulle legge ut i løpet av dagen (i går), men jeg tenker at taksten kan jo legges ut uavhengig av egenerklæring.
Er dette bare en megler som sitter bakpå eller er det en strategi for at folk skal "forelske" seg i dette huset og langt på vei bestemme seg, før han noen timer før vising eller på visning presenterer en takst som er nedslående i forhold til husets stand? Kanskje folk da ser på taksten på en annen måte enn de ville gjort i første omgang?
Stiller meg undrende, irriterende er det iallefall og vi vurderer å bare droppe hele visingen.
|
|
|
Re: Sløvhet fra dårlig megler eller stategi?
[Re: ona]
06/12/2011 09:44
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Sløvhet! Du har krav på dokumentasjonen du spør om, og prospekt med takst er lovpålagt dokumentasjon.
|
|
|
06/12/2011 09:50
|
ona
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Ja, men der burde være en tidsfrist. Om den legges ut i dag så er 24 timer ikke tilstrekkelig til å sette seg inn i og besvare eventuelle spørsmål som takst gir... dårlig
|
|
|
06/12/2011 09:52
|
tygster
Veteran
|
Veteran
Litt usikker om alt har kommet rett etter at du skrev innlegget her, men anonsen har vel nå alt du skulle forvente av verdivurderinger? At komplett prospekt har i alle fall jeg opplevd mange ganger, og har dratt på flere visninger hvor prospektet ikke var klart før til selve visningen.
|
|
|
06/12/2011 10:05
|
k11
Fersking
|
Fersking
Det er mye som er lovpålagt informasjon både fra selger og megler ved et eiendomssalg, men takst er foreløpig en frivillig sak.
Du burde likevel kunne få tilsendt taksten, dersom den er klar, mens megleren gjør ferdig prospektet. Ring ham igjen!
Sløvhet eller strategi? Tipper heller litt julestress med å få eiendommen i markedet før julen setter inn for alvor. Ikke uvanlig at prospektet ikke er ferdig før visning, men bare en kjedelig konsekvens av av den oppjagende tidsånden vi styrer oss selv inn i.
Kanskje blir det en god dag likevel....
|
|
|
06/12/2011 10:08
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sløv megler.
På siden: Man skal vel være spesielt glad i Kleppestø for å kjøpe det huset til 2 mill.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
06/12/2011 10:20
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Når man heter Landssvik (vel, nesten...) til etternavn er det kanskje ikke annet å vente enn at taksten mangler.
|
|
|
06/12/2011 10:21
|
Espen
More than words
|
More than words
Synes megleren ser litt småsleip ut.
Redigert av sykkeloyvind; 07/12/2011 07:38. Rediger grunn: Bilde fjernet etter ønske fra Espen
|
|
|
06/12/2011 10:44
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hus fra 1917 har vel en god del oppussing. Ikke bare et strøk Jotun Sense.
Ser ut somom man bør påregne nytt bad og nytt kjøkken. Sikringsskapet er nytt, men det er ikke skjultanlegg i huset. Borkledningen ser ut til å være gråmelert (muligens dårlig bilde), og taket ser ut til å være fra byggeåret...
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
06/12/2011 10:49
|
marius_kj
Entusiast
|
Entusiast
Stakkars mann. Hadde neppe likt at noen totalt ukjente hadde postet bilde av meg på nett og kommentert at jeg ser småsleip ut.
"The problem with quotes found on the internet is that they're not always accurate." - Abraham Lincoln.
|
|
|
[Re: marius_kj]
06/12/2011 10:56
|
Dan
More than words
|
More than words
Stakkars mann. Hadde neppe likt at noen totalt ukjente hadde postet bilde av meg på nett og kommentert at jeg ser småsleip ut. Helt enig. Dårlig gjort Espen! Fjern.
|
|
|
06/12/2011 11:01
|
k11
Fersking
|
Fersking
At alle eiendomsmeglere både er sløve og sleipe er da opplest og vedtatt?
Av samme jury som også mener at:
- Alle Audi-førere er hensynsløse råkjørere - Alle journalister er både dumme og dyslektiske - Alle fastleger er inkompetente og totalt uten medisinsk forståelse
og så videre.....
|
|
|
06/12/2011 11:06
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Samme hus har vært ute for salg to ganger før, men ikke uten å ha blitt solgt/skjøtet over ser det ut som.
09.06.2008 prisant 2,4 og verditakst 2,530 11.05.2009 prisant 2,2 og vt 2,53 og nå i 2011 prisant 2mill og vt 2,1
Forsøkt solgt to ganger av eiendomsmegler vest. Penere bilder da.
Hadde huset ligget der vi bor hadde det vært 10mill+ som renoveringsobjekt.
Var en negativ utvikling.. Ville nok sett egenerklæringen og (taksten) der, slik jeg ser det så er den MEGET viktig, spes der man har tegnet eierskifteforsikring.
Jeg mener at taksten er ikke ferdig før egenerklæringen er klar. Ingen kjenner huset bedre enn selger (kjøpt i 1995ish ser det ut til).
Leave no trace - with fatbike
Diamant Apex 29Ltd 6,8kg Diamant Pinnacle R1 6,6kg Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg Surly Moonlander (solgt) Cannondale 1000w..
|
|
|
[Re: silverwrx]
06/12/2011 11:53
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ingen kjenner huset bedre enn selger (kjøpt i 1995ish ser det ut til). De egenerklæringene jeg har sett er ofte et langt "det har jeg IKKE sett" :-D
|
|
|
[Re: marius_kj]
06/12/2011 11:59
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Stakkars mann. Hadde neppe likt at noen totalt ukjente hadde postet bilde av meg på nett og kommentert at jeg ser småsleip ut. Enda verre er det at trådstarter faktisk har postet en lenke til annonsen, hvor bilde, navn og to forskjellige telefonnummer er med! Personvernet er fullstendig borte på terrengsykkel.no.
|
|
|
06/12/2011 12:06
|
ona
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Det var aldri meningen at tråden skulle bli et "post et bilde av sleip megler" tema. Jeg har fått noen konkrete tips fra silverwrx og det takker jeg for... vi skal se på huset. Er klar over alder, men sammenligner man med hva man eller får for pengene så...
ser også på google street w. at huset har stått tomt en stund, iallefall da...
Redigert av ona; 06/12/2011 12:14.
|
|
|
06/12/2011 12:21
|
k11
Fersking
|
Fersking
Jeg tror mange av oss forsto at det ikke var meningen å henge ut personen.
Men tittel på tråden gir oss to valg, enten en sløv eller en strategisk megler?
Dersom det tredje valget hadde vært "Hus fra 1917, hva bør jeg være oppmerksom på?" så hadde du sikkert fått enda flere tips om selve objektet du er interessert i.
Mye bra kompetanse på forumet viser det seg, gang på gang!
|
|
|
06/12/2011 14:24
|
Christian
Uflaks
|
Uflaks
Kontakt selger, si dere er interessert, men at dere har problemer med å få nødvendig materiale fra megler. Selger bør være interessert i at megler leverer det de betaler for.
|
|
|
[Re: k11]
06/12/2011 14:31
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Kort fra sidelinjen fra en som tidligere har jobbet med det - det er ikke uvanlig at meglere mottar takster fra takstingeniører/takstmenn noen få minutter før man fyker av sted til visning ...
Jeg forstår at en del har noe mot "sleipe meglere". Selv synes jeg det er synd at dette skal generaliseres.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
[Re: Hæ?]
06/12/2011 17:20
|
ona
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Kort fra sidelinjen fra en som tidligere har jobbet med det - det er ikke uvanlig at meglere mottar takster fra takstingeniører/takstmenn noen få minutter før man fyker av sted til visning ...
Jeg forstår at en del har noe mot "sleipe meglere". Selv synes jeg det er synd at dette skal generaliseres. da er det en systemfeil. er klart at man trenger mer enn en kveld på å greie ut hva som eventuelt kan komme til å stå i en takst... da blir det til at man byr på noe man bare aner hva innebærer av arbeid...
|
|
|
[Re: Hæ?]
06/12/2011 19:02
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Burde det ikke være slik at takst er på plass eller at man har all info fra denne før man legger ut en bolig med en prisantydning? Eller er det slik at man legger ut boligen med en prisantydning og får en takst som passer? (Er ikke dette egentlig bare å la takstameteret gå?)
|
|
|
Re: Skal se på hus, men stusser litt over takst
06/12/2011 19:23
|
Rednax
Ringrev
|
Ringrev
Jeg ringte megler i går morges og etterlyste taksten, han påsto han ventet på egenerklæring fra selger og at han skulle legge ut i løpet av dagen (i går), men jeg tenker at taksten kan jo legges ut uavhengig av egenerklæring. Kontakt selger, si dere er interessert, men at dere har problemer med å få nødvendig materiale fra megler. Selger bør være interessert i at megler leverer det de betaler for. Så vidt jeg husker, så er egenærkleringen del av taksten. Altså at huseier selv krysser av og redegjør for hvorvidt eier har vært klar over skade, om det har vært skade, og/eller om det er foretatt utbedringer av fag- eller ulært mann. Takstmannen kan godt være ingeniør på et felt, men neppe elektrikker, taktekker, og vvskyndig samtidig. Hvem er det som trenerer taksten? Det er selger selv. Ring ham gjerne, han burde være interessert i å få huset sitt solgt redelig, megler har neppe noen agenda med å holde tilbake info. Har huset allerede blitt forsøkt lagt ut for salg flerfoldige ganger realtivt nylig, så burde selger sitte på en del takstdokumenter fra før av. Det er selger som bekoster, og eier, takstodukmentene (de følger gjerne huset). Vanligvis. Ja, det lukter litt ugle i mosen, men ikke skyt megleren av den grunn.
..just wait 'til I'm cllipped in and sober..
|
|
|
06/12/2011 21:01
|
gaultier
Fersking
|
Fersking
I meglerkjeden jeg jobber i får vi ikke lov til å legge eiendommen på nett uten å ha komplett prospekt klart. Overrasker meg at ikke andre har samme rutiner. Jeg vil si dette er sløvt av megler, spesielt i den roligste tiden av året.
@Hæ? Hvor jobbet du? Nå trykker såvidt jeg vet de aller fleste meglere prospekter eksternt, så det er altfor sent å få rapporten samme dag som visning.
Vi annonserer eiendommer på tirsdag/onsdag og har som krav til takstmenn vi bruker at rapport skal foreligge senest tirsdag formiddag.
|
|
|
[Re: gaultier]
06/12/2011 21:19
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
@Hæ? Hvor jobbet du? Nå trykker såvidt jeg vet de aller fleste meglere prospekter eksternt, så det er altfor sent å få rapporten samme dag som visning.
Det er smått snart 10 år siden jeg var i bransjen, og det var i Trondheim. Trondheim kjørte(kjører?) bare teknisk takst, takstmennene nektet(nekter?) å sette verditakst på hus for salg her oppe. Vi trykte prospekt internt, og vi måtte dessverre i litt for mange tilfelle legge taksten ved salgsoppgaven i stedet for å ha den integrert i den. da må jeg presisere at dette gjelder korrigert takst - altså takstoppgave selger har lest og godkjent, siden det stod(står?) i takstoppgaven at alle opplysninger er godkjente av selger ...
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
06/12/2011 22:21
|
Rednax
Ringrev
|
Ringrev
Ser forøvrig at det er SB Vest som leker megler, i de hands on tilfellene jeg har hatt med dem (tre forsøksvise boligkjøp for to år siden), så betyr "prisantydning" mindre enn det megler har lovet selger å skaffe:
Ved første tilfelle bød jeg nøyaktig det selger var villig til å selge for (en perifer bekjent som jeg kontaktet direkte og fikk lukket visning hos samt "pris"samtale med). Objektet hadde ligget ute i tre måneder, det fantes ikke bud i nærheten av hans eller meglers ønske. Jeg ga direktebud tilsvarende selgers prisønske. Selger ble likevel rådet av megler til å avslå for heller å vente på ny annonsert visning og budrunde. Fantes ingen andre budgivere på det tidspunktet. Selger følte han skyldte megler å få avholde en fjerde visning, siden hun allerede hadde planlagt dette (noe han fikk vite da han fortale å ha mottatt bud han var fornøyd med, direkte bud vettu). Jadda. Samtidig våknet boligmarkedet fra 2008-dvalen..
Samme megler avslo senere på vegne av kunde bud pålydende publisert prisantydning, uten motbud eller andre budgivere. To ganger. Skal la vær å oute henne, men hun eier altså ikke skam eller respekt for det få etiske spillereglene i meglerbransjen. I de tilfellene var heller ikke taksten noen retningslinje for prisantydning, oftere tvert i mot. Dronnigen av lokkepriser.
Å klage inn avslag går sjelden bra så lenge selger påstår at de selv valgte å avslå, men megler er altså ansvarlig for å veilede selger til å sette prisantyding lik det selger faktisk vil selge for. Ingen er likevel tvunget til å godta et bud, men det var litt for tilfeldig at dette var mer et mønster enn et unntak hos denne megleren.
Dere som er i gamet fremdeles, hvordan håndheves "anti lokkepris" retningslinjene nå? Har det blitt strengere, eller ser man gjennom fingrene på det? (Kanskje litt for gode tider til at det er problem?)
Skjedde for to år siden, dessverre i det boligkursen igjen begynte å peke oppover. Boligene jeg vurderte lå i et da pressområde i sentrum, kan hende at ting er litt anderledes på Askøy i dag. Uansett kan jeg vouche for at SBV ikke nødendigvis er ensbetydende med redelighet. Så joda, gå etter megleren, han er ansvarlig for salget.
..just wait 'til I'm cllipped in and sober..
|
|
|
06/12/2011 23:04
|
Torlog
Avhengig
|
Avhengig
Det er jo ganske vanlig praksis å legge huset ut på finn.no for så å ferdigstille prospektet i mellomtiden. Å sende ut salgsopplysninger, salgsinfo, takst etc stykkvis og delt er sjelden praksis, så en må derfor ofte vente noen dager, på tross av at boliger annonseres på nett eller avis...
Redigert av Torlog; 06/12/2011 23:05.
|
|
|
[Re: Dan]
06/12/2011 23:36
|
Espen
More than words
|
More than words
Enig i at det var unødvendig å poste bildet.
Jeg er nok bare litt farget av flere svært dårlige erfaringer med små og storsleipe eiendomsmeglere.
Beklager.
e
|
|
|
[Re: Espen]
07/12/2011 07:29
|
k11
Fersking
|
Fersking
Og det er akkurat den holdningen der som gjør at vi syklister får så mye tyn i alle fora om dagen.
Fordi Espen er "litt farget av flere svært dårlige erfaringer med små og storsleipe eiendomsmeglere" så er det på sin plass å ta denne karen også. Gjerne med bilde og nedsettende kommentar.
Jeg ser at du er enig i at det var unødvendig, men du synes likevel det var på sin plass litt tidligere.
Hva skal til for at Espen en dag poster noe a la " i dag møtte jeg en dyktig eiendomsmegler" når hele grunnholdningen er at dette er en samlet skurkebransje? Kan det tenkes at det finnes noen meglere der ute som er i stand til å gjøre en god jobb, eller bør hele bransjen egentlig bare forbys?
Slike holdninger blir vi syklister møtt med hver dag, krydret med skrekkhistorier om at vi ligger flere i bredden og at det ligger flotte gang og sykkelstier rett ved siden av den veien vi sykler på. De fleste av oss irriterer oss grønne når vi leser kommentarfeltene under artikler om sykling langs vei, der manglende kunnskap om vår idrett styrer den ensidige drittslengingen.
Kommer vi egentlig noen vei, når vi selv generaliserer så raskt vi kan dersom det gjelder andre ting enn sykling?
Dette er et fantastisk forum med en kunnskapsbase som overgår de fleste andre forum jeg har vært innom de senere år, men terskelen for å korsfeste synes å ha blitt noen lavere i det siste, ja.
Dersom vi tidligere var helt enig i at denne karen må tåle å høre at han både har feil navn og utseende, fordi han er eiendomsmegler, bør vi da også tåle å høre at vår idrett ødlegger flyten i trafikken og gjør at bussene ikke klarer å holde rutetider og at lastebilsjåførene ikke kommer frem? Kanskje også litt spyleveske i øyet er på sin plass?
|
|
|
[Re: k11]
07/12/2011 09:07
|
Espen
More than words
|
More than words
Hei K11.
Som du ser ba jeg Øyvind fjerne bildet. Dette fordi jeg selv forsto at jeg gjorde en feil.
Ja, hvorfor tror du ikke jeg ville nevnt det om jeg møtte en flink eiendomsmegler? Vet du forresten at jeg ikke har gjort det?
Videre nedover, drar du din fantasi inn i mine personkarakteristikker, noe du kan jeg ikke liker så godt fra anonyme postere.
Åja, i denne bransjen er det mange som opplever mye rart, men det er ikke det samme som at alle meglere er skurker, noe jeg heller aldri har hevdet.
Espen
|
|
|
07/12/2011 09:14
|
Henrik M.
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Veldig merkelig strategi vel å merke. Men jeg syntes du burde gi huset en sjangs, du vil jo få skikkelig takst til slutt og dersom dette kan være drømme plassen for deg, burde du ikke la sjansen gå så lett!
Henrik
|
|
|
|
|