Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Tips til ressurser glutenfritt kosthold?

Tips til ressurser glutenfritt kosthold? #1308226 05/12/2011 14:41
jaronsen Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Søker rundt selv, men - i tillegg blir det jo obligatorisk med et innlegg her. Noen som har anbefalinger? Nettsider, bøker eller egne tips?

Takk for alle svar!

-Johan

Re: Tips til ressurser glutenfritt kosthold? [Re: jaronsen] #1308230 05/12/2011 14:53
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Jeg har funnet en del oppskrifter og tips på forumet til norsk cøliakiforening.
I tillegg så har jo lavkarbo og fedonbølgen frembrakt en hel del gode oppskrifter der det ikke brukes hvetemel eller annet glutenholdig.

Har du cøliaki eller intoleranse, eller skal vil du bare leve glutenfritt?

Generellt så smaker glutenfritt brød såpass kjipt at jeg har lagt meg av vanen med brødbasert kosthold. Problemet er matpakker. God salatbar på jobben løser det i det daglige, men matpakke på fjell/ski/sykkeltur er litt mer vanskelig. Jeg har heldigis ikke problemer med melk eller egg (som mange med cøliaki har), og kan dermed spise en del melkeprodukter. Skyr med havregryn er en vinner som mellommåltid for meg.
Nøtteallergi gjør at jeg må ligge unna stort sett alt av energibarer, men jeg lager mine egne ved å lage en glutenfri browniesjokoladekekake med masse havregryn, salt og olje.

- Stefan
Re: Tips til ressurser glutenfritt kosthold? [Re: jaronsen] #1308234 05/12/2011 14:59
jaronsen Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Tusen takk for svar. Det er min bedre halvdel som har mulig cøliaki/intoleranse, hun skal kjøre 2 uker glutenfritt nå som "test".

Re: Tips til ressurser glutenfritt kosthold? [Re: jaronsen] #1308247 05/12/2011 15:25
Ulyd Offline
Avhengig
Avhengig
Det du får kjøpt av glutenfritt brød er rimelig tørre greier, men det er fullt mulig å bake godt, luftig (glutenfritt kan ha en tendens til å bli veldig kompakt) og mettende brød hvis man baker selv. Semper har gode brød-blandinger som er et godt utgangspunkt.

Ellers kan du lage svært mye av din "vanlige daglige" mat glutenfri hvis du er litt kreativ og observant på hva du bruker av ingredienser. Det er faktisk enklere enn du tror ICON_SMILE

If at first you don't succeed, skydiving is not for you.

Re: Tips til ressurser glutenfritt kosthold? [Re: jaronsen] #1308274 05/12/2011 16:17
Mr.Bergli Offline
Ringrev
Ringrev
Det er veldig mye mat som er glutenfri uten at du tenker over det. Toro har bl.a en egen prosjyre som viser alle deres glutenfrie produkter, veldig grei å studere. De er også veldig flink til å merke varene sine vist du leser litt på baksiden. Ellers lager du vanlig mat, bare bytter ut vanlig mel med glutenfritt, dette fungerer fint så lenge det ikke er gjærbakst som "Ulyd" nevner her. Den er litt trikki å få til.

Vist hun får påvist cøliaki må du melde deg inn i cøliaki forbundet, da kan du handle både billig og ett forholdsvis bra utvalg av ting på Storcash butikkene. Her har de div ting som du ikke får i vanlige butikker + at alt er mye billigere.

Har selv en datter på 2 år som har cøliaki, så nå spiser hele familien glutenfritt for uten brød som nevnt.

Re: Tips til ressurser glutenfritt kosthold? [Re: jaronsen] #1308291 05/12/2011 17:16
perbl Online
More than words
More than words
En tidligere kollega av meg har en portal som har endel stoff her: http://glutenfri.org

Per B.
Re: Tips til ressurser glutenfritt kosthold? [Re: jaronsen] #1308295 05/12/2011 17:32
Danica Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Da det gjelder gjærbakst så er det etter min mening kun melblandingene til Semper som funker(har over 30 års erfaring med glutenfritt brød), boost den gjerne med Fiberhusk, blir en hel annen holdbarhet på baksten da. Skal du handle frossent brød i butikken, som forøvrig koster skjorta, så er jeg mest fornøyd med brødet fra Brisk bakeri. Resten er begredlige greier.

Ser du bor i Oslo, er du på facebook så ta en kikk på denne linken https://www.facebook.com/groups/159858708942/ bakeri i sentrum som kun har glutenfrie varer, kan kjøpe nybakt brød, kaker osv..

En annen ting er at hvis man får påvist Cøliaki, så har du krav på støtte fra folketrygden, jeg får vel utbetalt rundt 1800,- kr i mnd som koststøtte, i tillegg har jeg særfradrag jeg kan føre opp på selvangivelsen.

Re: Tips til ressurser glutenfritt kosthold? [Re: jaronsen] #1308341 05/12/2011 19:34
NjalVM Offline
Besatt
Besatt
Eg har bakt ein del glutenfritt brød, og har fått skrudd saman ei oppskrift som fell i smak hjå nesten alle:

Ingrediensar:
4 ½ dl vatn
1 ss FiberHusk
½ dl olje (smaklaus) eller smelta margarin
1 pk Semper Glutenfri mix med fiber
½ dl Amaranth
2 ts tørrgjær
Salt og sukker

Framgangsmåte:
Tøm vatn i behaldaren, saman med FiberHusk. Lat svelle i 5 minutt. Tilsett olje før Semper-mjøl, saman med litt salt, sukker og amaranth. Legg til slutt tørrgjæra på toppen. OBS! Må ikkje komme i kontakt med væska om skal bakast om natta.

Steikast:
Steik som stort brød (1kg), medium steikt.
(Program 1, stor deig, medium steikt for stor brødbakemaskin.)

Vaskar kleda mine sjølv...
Re: Tips til ressurser glutenfritt kosthold? [Re: jaronsen] #1308386 05/12/2011 21:08
Snuffeldyret Offline
Avhengig
Avhengig
Vil bare anbefale en harry-tur. Masse å velge i og mye billigere enn her hjemme.

Snuffeldyret lever ikke lengre..
Re: Tips til ressurser glutenfritt kosthold? [Re: jaronsen] #1308472 06/12/2011 08:03
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: jaronsen
Tusen takk for svar. Det er min bedre halvdel som har mulig cøliaki/intoleranse, hun skal kjøre 2 uker glutenfritt nå som "test".

Håper dere gjør dette via fastlege. Det er en rask blodprøve hos fastlege som avgjør om det er sannsynlig at du har det, og de vil på grunnlag av denne avkrefte at det er det, eller sende det til gastroskopi for bekreftelse.

Det er VIKTIG å ikke spise glutenfritt når man skal ta denne blodprøven for å få et sikkert resultat. Det samme gjelder opp mot gastroskopi.

Dette har vi kjent på etter å ha vært gjennom dette til vår to-åring som hadde 400gram vektøkning fra ett til to-årskontroll.

Snakk med fastlege, hvis dere ikke har gjort det tidligere.

www.ncf.no er ellers et meget godt sted å starte, evnt ringe. De kjenner prosedyrer veldig godt og ha mye nyttige tips å komme med.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Tips til ressurser glutenfritt kosthold? [Re: Stefan77] #1308478 06/12/2011 08:13
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Cmon77

Skyr med havregryn er en vinner som mellommåltid for meg.
Nøtteallergi gjør at jeg må ligge unna stort sett alt av energibarer, men jeg lager mine egne ved å lage en glutenfri browniesjokoladekekake med masse havregryn, salt og olje.

Er det glutenfrie havregryn i Skyr?

Du bør også påpeke at du bruker glutenfrie havregryn når du lager brownies, da ikke alle havregryn er det.

Ellers bør man være forsiktig med å blande inn lavkarbo med glutenfri. Lavkarbo er en diett, cøliaki er en livsvarig sykdom hvor det er en utfordring nok å få i seg alt man skal ha, om man ikke skal lefle med lavkarbo i tillegg. Dette bør i hvertfall gjøres i samråd med ernærings-fagfolk.

Glutenfri er inge diett, det er en livsvarig endring hvor det å spise glutenfritt er medisin.

Ingen bør gå på glutenfritt kosthold med mindre de har cøliaki, eller er intolerante mot gluten.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Tips til ressurser glutenfritt kosthold? [Re: NjalVM] #1308483 06/12/2011 08:20
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: NjalVM

Ingrediensar:
4 ½ dl vatn
1 ss FiberHusk
½ dl olje (smaklaus) eller smelta margarin
1 pk Semper Glutenfri mix med fiber
½ dl Amaranth
2 ts tørrgjær
Salt og sukker

Framgangsmåte:
Tøm vatn i behaldaren, saman med FiberHusk. Lat svelle i 5 minutt. Tilsett olje før Semper-mjøl, saman med litt salt, sukker og amaranth. Legg til slutt tørrgjæra på toppen. OBS! Må ikkje komme i kontakt med væska om skal bakast om natta.

Steikast:
Steik som stort brød (1kg), medium steikt.
(Program 1, stor deig, medium steikt for stor brødbakemaskin.)

Denne stjeler jeg, og skal ønske dattera brødbakemaskin til jul.

Ellers har vi i Trondheim noe som heter Mikalsen bakeri som har meget brukbare bakevarer som er glutenfrie, ikke bare finbakst.
Tror det er 3 utsalg nå.

Ellers begynner det å bli mange restauranter som har glutenfri mat, og merkelig nok kanskje, er det de store kjedene som faktisk er mest profesjonelle på dette, inkludert merking etc: Peppes, McDonalds, BurgerKing etc...

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Tips til ressurser glutenfritt kosthold? [Re: RazeFaze] #1308484 06/12/2011 08:21
Danica Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: RazeFaze

Du bør også påpeke at du bruker glutenfrie havregryn når du lager brownies, da ikke alle havregryn er det.

Ellers bør man være forsiktig med å blande inn lavkarbo med glutenfri. Lavkarbo er en diett, cøliaki er en livsvarig sykdom hvor det er en utfordring nok å få i seg alt man skal ha, om man ikke skal lefle med lavkarbo i tillegg. Dette bør i hvertfall gjøres i samråd med ernærings-fagfolk.

Glutenfri er inge diett, det er en livsvarig endring hvor det å spise glutenfritt er medisin.

Ingen bør gå på glutenfritt kosthold med mindre de har cøliaki, eller er intolerante mot gluten.

yes

Re: Tips til ressurser glutenfritt kosthold? [Re: RazeFaze] #1308492 06/12/2011 08:46
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt

Takker for presiseringen. Jeg bruker vanlig Skyr, og tilsetter glutenfrie havregryn. Selv om havre i utgangspunktet er glutenfritt, så behandles de ofte med samme maskiner som hvete etc. Bruker derfor bare Glutenfri Havregryn. De er dyrere, men fortsatt er det veldig billig mat.

Lavkarbo var en henvisning til steder å få tips til en del oppslrifter som ofte er glutenfrie. OBS man må selv vite om ingrediensene er glutenfrie.

Tilleggstips: De vanligste feilene familie og venner gjør når de lager "glutenfri" mat til meg er soyasaus, og det at de stoler på at betjeninga i kiwi/rimi/mega har peil.

- Stefan
Re: Tips til ressurser glutenfritt kosthold? [Re: jaronsen] #1308499 06/12/2011 08:59
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Er det ikke bare å kutte ut kornprodukter i sin helhet og så er man i boks?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Tips til ressurser glutenfritt kosthold? [Re: Stefan77] #1308503 06/12/2011 09:05
RazeFaze Offline
More than words
More than words

Takker for presiseringen. Jeg bruker vanlig Skyr, og tilsetter glutenfrie havregryn. Selv om havre i utgangspunktet er glutenfritt, så behandles de ofte med samme maskiner som hvete etc. Bruker derfor bare Glutenfri Havregryn. De er dyrere, men fortsatt er det veldig billig mat.

Lavkarbo var en henvisning til steder å få tips til en del oppslrifter som ofte er glutenfrie. OBS man må selv vite om ingrediensene er glutenfrie.

Tilleggstips: De vanligste feilene familie og venner gjør når de lager "glutenfri" mat til meg er soyasaus, og det at de stoler på at betjeninga i kiwi/rimi/mega har peil.

God presisering :-)

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Tips til ressurser glutenfritt kosthold? [Re: GeirK] #1308505 06/12/2011 09:10
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: GeirK
Er det ikke bare å kutte ut kornprodukter i sin helhet og så er man i boks?

Kun kornprodukter som inneholder gluten.

Det største problemet er likevel å finne produkter som ikke inneholder gluten. Man blir overasket over hvor mye som inneholder hvete for eksempel: soyasaus, diverse leverpostei, smørpakken til "de andre" som spiser glutenholdig mat.

Det grelleste og vanskeligste eksempelet er ei jente som fikk akutt oppkast når hennes glutenfrie pizza ble stekt i samme stekovn som venninnens grandis ble stekt i først.

Bakedag i barnehage, bursdager...hvordan fortelle en 3-åring hvorfor hun ikke får spise de pepperkakene der, men må spise de andre, og hvorfor hun ikke kan spise bursdagskaken de 12 andre barna har. Evnt pizzaen på peppes, eller andre steder.

Det er teoretisk "bare" å kutte ut glutenholdig mat, men det er dessverre så mye mye mer enn det.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Tips til ressurser glutenfritt kosthold? [Re: RazeFaze] #1308507 06/12/2011 09:15
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg skjønner problemet når det gjelder barn. Kommentaren min var myntet på trådstarters bedre halvdel.

Siden det er relativt uproblematisk å kutte kornprodukter helt, er vel veien til et glutenfritt kosthold ganske enkel.

- Robert Green Ingersoll
Re: Tips til ressurser glutenfritt kosthold? [Re: GeirK] #1308519 06/12/2011 09:32
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Jeg skjønner problemet når det gjelder barn. Kommentaren min var myntet på trådstarters bedre halvdel.

Siden det er relativt uproblematisk å kutte kornprodukter helt, er vel veien til et glutenfritt kosthold ganske enkel.

Man må lese innholdsdeklarasjon på all mat man kjøper inntil man husker hva som ikke inneholder gluten.

Og vite at man f.eks. kan spise hvetestivelse, men ikke noe som inneholder hvete.

Men teoretisk er det jo "enkelt" å holde seg unna alt som inneholder gluten, dvs ikke bare kornprodukter.

Interessant eksempel er at "hurtigkokt" erterstuing inneholder hvete, mens den som tar 25 minutter ikke inneholder det.
Den "beste" løsningen er såklart å lage den fra bunnen av.

Et annet eksempel er at mange av disse wok-sausene man kan kjøpe ikke i seg selv inneholder hvete, men mange inneholder soyasaus som igjen inneholder hvete :-)

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Tips til ressurser glutenfritt kosthold? [Re: RazeFaze] #1308523 06/12/2011 09:35
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Det var det du allerede hadde sagt lenger oppe, ja =)

For meg ville det største tapet være å avstå fra øl.

- Robert Green Ingersoll
Re: Tips til ressurser glutenfritt kosthold? [Re: GeirK] #1308527 06/12/2011 09:40
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A

Anonym5
Re: Tips til ressurser glutenfritt kosthold? [Re: GeirK] #1308528 06/12/2011 09:40
RazeFaze Offline
More than words
More than words

Er såvidt jeg vet 2 eller 3 glutenfrie øl, alle meksikanske/spanske, og de er da laget maismel.

Corona og Sol mener jeg.

Lyse og kjipe, og ingen tilgjengelig juleøll.
Men desto mer vin da :-)

Og jeg fant denne i går
http://raadhuskiosken.dk/special-oel-267...50-cl-2913.html

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Tips til ressurser glutenfritt kosthold? [Re: anonym5] #1308529 06/12/2011 09:42
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: pontiff

Jeg ser jeg bare har en tre-åring med cøliaki enda :-D

Takker.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Tips til ressurser glutenfritt kosthold? [Re: RazeFaze] #1308532 06/12/2011 09:44
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Corona og Sol mener jeg.

Farris er også glutenfritt og da slipper man den ekle gulfargen. Pontiff ser ut til å ha kontroll her.

- Robert Green Ingersoll
Re: Tips til ressurser glutenfritt kosthold? [Re: RazeFaze] #1308534 06/12/2011 09:47
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt

Er såvidt jeg vet 2 eller 3 glutenfrie øl, alle meksikanske/spanske, og de er da laget maismel.

Corona og Sol mener jeg.

Lyse og kjipe, og ingen tilgjengelig juleøll.
Men desto mer vin da :-)

Og jeg fant denne i går
http://raadhuskiosken.dk/special-oel-267...50-cl-2913.html

De hadde 2 typer glutenfritt øl på den øl-spesifikke baren på løkka. Heter det Brygghuset??

Noen venner av meg fant også noe øl på Ica maxi på ullevål.

Det finske øllet Lapin Kulta er glutensvakt fikk jeg vite på ncf forumet. Det funker fint med noen flasker en gang iblant for meg.

- Stefan
Re: Tips til ressurser glutenfritt kosthold? [Re: Stefan77] #1308539 06/12/2011 09:50
RazeFaze Offline
More than words
More than words

Det finske øllet Lapin Kulta er glutensvakt fikk jeg vite på ncf forumet. Det funker fint med noen flasker en gang iblant for meg.

Dette avhenger sikkert også av hvor sensitiv man er og hvilken måte man reagerer på det.

Dattera vår reagerer med løs mage, men det er visst bare 20% som reagerer slik. Vi fant ut dette etter at hun fant en halv pakke Ritz-kjeks etter 6mnd på glutenfri kost. Ikke så gøy, men gikk fort over, heldigvis, uten at vi vet hva effekten var på hennes "tarm-verdier".

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Tips til ressurser glutenfritt kosthold? [Re: jaronsen] #1308543 06/12/2011 09:55
Danica Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sakset fra http://nhi.no/sykdommer/allergi/matvarea...ling-11262.html

"To britiske undersøkelser av byggproteinet hordein i øl og malt konkluderer med at maltdrikker og mat som inneholder malt, ikke egner seg i en glutenfri kost. Andre vil hevde at nivået av skadelige proteiner i øl neppe er høyere enn i hvetestivelse og at inntak av moderate mengder øl kan forsvares. En norsk undersøkelse har antydet at enkelte ølsorter inneholder svært lite skadelig protein, men analysemetoden som ble brukt, er lite egnet til å påvise hordein. Erfaringen er at noen pasienter med cøliaki ser ut til å tåle øl, mens andre ikke gjør det. Eventuelle totteforandringer etter ølinntak er så langt ikke beskrevet. Det er ellers en utbredt misforståelse at øl som er brygget på mais eller ris, er helt glutenfritt. Alt øl blir tilsatt malt og skiller seg lite når det gjelder gluteninnhold, men norges cøliakiforbund anser kun følgende ølsorter som sikre Sol, Glutaner, Corona extra, Estrella daura, Carlsberg Saxon (kan kjøpes i Sverige)."

Rapporten av den norske undersøkelsen som er referert til over her lå på nett tidligere, men finner den ikke igjen, der ble Hansa Premium ansett som en veldig glutenfattig øl, funker fint for meg å drikke den..

Redigert av Danica; 06/12/2011 09:56.
Re: Tips til ressurser glutenfritt kosthold? [Re: jaronsen] #1308585 06/12/2011 11:09
jaronsen Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Her skjer det ting, tusen takk for alle svar! Mange gode tips og viktige momenter.

-Johan

Re: Tips til ressurser glutenfritt kosthold? [Re: NjalVM] #1309064 07/12/2011 06:02
jaronsen Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: NjalVM
Eg har bakt ein del glutenfritt brød, og har fått skrudd saman ei oppskrift som fell i smak hjå nesten alle

Bakt og smakt. Etter flere år med hjemmelaget speltbrød hadde vi ikke helt troen på at vi kunne klare å nærme oss noe i samme kategori glutenfritt. Men dette var godt! Takk for oppskriften ICON_SMILE

Skål med kaffen og god dag til folket!

-Johan

Re: Tips til ressurser glutenfritt kosthold? [Re: RazeFaze] #1309179 07/12/2011 10:20
NjalVM Offline
Besatt
Besatt

Denne stjeler jeg, og skal ønske dattera brødbakemaskin til jul.
Eg vurderte Wilfa BMC 20 og BMA 25, og enda opp med sistnemnte. Fordelen med den er at brødet vert avlangt i staden for høgt, så ein får meir normal storleik på skivene. (Og ein kan steike større deigar..)

Den kosta litt ekstra (betalte vel 1 250,- for tre år sidan), men er eit topp maskin som har vorte mykje brukt.

Test av ulike maskiner: http://www.nettavisen.no/hjelperdeg/tester/husoghjem/utstyr/article883927.ece

@jaronsen:
Kjekt å høyre at det fell i smak hjå andre også.

Om brødet vert litt flatt, eller det vert så kompakt at du får holrom der eltekniven er, så forsøk å justere litt på vassmengda.. Eg brukar 4,5dl vatn, men mulig det er avhengig av maskina du brukar. Prøv justeringar på 0,25dl opp eller ned. Brødet er overraskande "følsamt"..

Det å stå opp tidlig laurdag morgon, og få i seg ei skive eller to med nysteikt brød er topp. (Spesielt om ein kan gå å legge seg igjen etter..)

Vaskar kleda mine sjølv...
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support