Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Norsk helse"vesen" og ventetid

Norsk helse"vesen" og ventetid #1308176 05/12/2011 13:11
silverwrx Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Samboeren er 30år, jente, X-fotballer, godt trent, tobarnsmor.

For en mnd siden så låste kneet seg under vanlig gange. Nesten helt låst, rett på krykker. Inn til fastlege og rett på sykemelding pga mye gåing i jobb.

Så i MR kø 20uker+. Så Dersom kneet må opereres, ca 40uker venting blir signalisert!!! Dvs over ETT ÅR venting...

Så vi tat en telefon til Volvat i Oslo og får MR av kneet dagen etterpå!!!!Fire dager etterpå så er kneet vurdert av flere spesialister, og jo, kneet må opereres, løs brusk inni der.

I dag fikk vi time 12desember (3uker) på Volvat, underkant av 15.000.- av egen lomme (betaler vi gledelig).

Så på under 3uker så er vil kneet være diagnostisert og operert.

Alternativet hadde vært 1år offentlig venting, sykemelding i xx måneder og potensielt forverring av kneet, smerter osv.

Norsk helsevesen er jaggu meg gratis, men du får det du betaler for føler jeg.

(Min arbeidsgiver har helseforsikring som dekker slikt, men ikke min samboer. Forstår og arbeidsgivere som har slike forsikringer).

Men er det slik man vil at det offentlige helsevesenet skal være?

Leave no trace - with fatbike

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Diamant Pinnacle R1 6,6kg
Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: Norsk helse"vesen" og ventetid [Re: silverwrx] #1308188 05/12/2011 13:23
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: silverwrx
Det er ikke slik det skal være ifølge politikerne, men byråkratene ønsker ikke å forbedre seg arbeidsløse heller, vil jeg tro ICON_WINK

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Norsk helse"vesen" og ventetid [Re: silverwrx] #1308200 05/12/2011 13:53
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T

Nei, men det er ikke nødvendigvis så dårlig som det kan virke som bestandig. Men dessverre har det til en viss grad blitt slik at endel vil avgjøres av ens egen og fastlegens innsats.

MR-time kan fåes iløpet 1-2 uker om man ringer daglig og sjekker om røntgeninstituttene har fått avbestillinger. I helseregion Sør-Øst operer noen sykehus (feks. Rjukan) med 6-8 ukers ventetid for knekirurgi. Fritt sykehusvalg gir deg muligheten til å velge det sykehuset med kortest ventetid.

Men om fastlegen av gammel vane bare sender MR-henvisningen til nærmeste institutt og spesialisthenvisningen til Ahus blir det som du beskriver.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Norsk helse"vesen" og ventetid [Re: Torshov-Simen] #1308207 05/12/2011 14:02
Raymond Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har hatt en del trøbbel med knær osv.. Etter rekvisisjon fra fastlege har jeg vært inne til MR ila maks en uke, senest i sommer, midt i ferieavvikling og det hele... Men mulig pågangen i Vestfold er lavere enn i Osloområdet.. ICON_SMILE Operasjoner har det gjerne vært lenger ventetid på, men aldri i den størrelsesorden som blir nevnt her! Hadde 5-6måneder venting på en ryggoperasjon for en del år tilbake, men da var det ene og alene fordi fastlegen min kun ønsket at en spesifik kirurg skulle utføre inngrepet, og at det da stadig ble forsinkelser.

Jeg tror det har vanvittig mye å si hvilken fastlege man har! De kan påvirke og fremskynde ganske mye, om de faktisk gidder å løfte fingern! ICON_SMILE

Lykke til med fruen forresten, håper alt går bra og at hun blir frisk som en fisk! ICON_SMILE jeg hadde også gladelig punget ut 15k om det betydde 3 uker kontra et års ventetid! ICON_SMILE

Redigert av Raymond; 05/12/2011 14:03.
Re: Norsk helse"vesen" og ventetid [Re: Torshov-Simen] #1308233 05/12/2011 14:57
silverwrx Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: Torshov-Simen

Men om fastlegen av gammel vane bare sender MR-henvisningen til nærmeste institutt og spesialisthenvisningen til Ahus blir det som du beskriver.

Fastlegen er(var) vel på topp av leger med antall pasienter på lista si. Sjekket nå, han har 2197. Nr 2 i Skedsmo som er ganske folkerikt. Oppfølgingen der er så som så, tror ikke der er kapasitet til det. Vi har 2 kids og fått bekreftet det under begge de svangerskapene. Men blodprøver, det tar han UANSETT. Men hun har aldri noensinne fått svar på de. Så hva han gjør med de prøvene forstår vi ikke.

Men hun vil ikke bytte da hun har hatt den legen hele tiden. Føler ikke det er der det svikter. Det er i henvisninger og videreformidlingen.

Leave no trace - with fatbike

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Diamant Pinnacle R1 6,6kg
Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: Norsk helse"vesen" og ventetid [Re: Trym] #1308267 05/12/2011 16:10
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Beste muligheten for å være sikret en rask og best mulig spesialisthelsetjeneste er å ha privat helseforsikring, enten via arbeidsgiver eller betalt av egen lomme. Alt annet er gambling med tid og kvalitet. Så man kan velge selv, hvor høyt man vil prioritere sykehusbehandling.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Norsk helse"vesen" og ventetid [Re: silverwrx] #1308286 05/12/2011 16:52
G
Gaga Offline
Veteran
Veteran
G
Sitat: Torshov-Simen

Men hun har aldri noensinne fått svar på de. Så hva han gjør med de prøvene forstår vi ikke.

... uhm.. arteriepinsett </TrondViggo>

Re: Norsk helse"vesen" og ventetid [Re: silverwrx] #1308595 06/12/2011 11:32
F
FuzzyLogic Offline
Bah..
Bah..
F

Ja det koster å være kar. Norge bruker jo penger på mye rart og da blir det smurt tynt utover det hele.

Det kommer helt an på fastlegen din. Jeg hadde skulderproblem etter sykkelfall. Jeg skiftet fastlege fordi han jeg hadde var treig med oppfølging, og vilje til å sende meg til mri/spesialist. Den nye fastlegen sendte meg sporenstreks avgårde og nå er skulderen min så og si 100% etter fallet for 3 år siden.

Husk populære leger trenger ikke være de beste(de som har færrest feilbehandlingssaker på seg):
http://www.kevinmd.com/blog/2011/01/doctors-reduce-malpractice-people.html

Re: Norsk helse"vesen" og ventetid [Re: FuzzyLogic] #1308604 06/12/2011 11:47
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Min erfaring med norsk helsevesen, er at når det virkelig gjelder, viser de verdensklasse, gjør de alt de kan og kaster alt de har av ressurser på å løse problemet.

Når det IKKE gjelder livet - som beinbrudd og andre ting er Norge langt under pari. Joda - helsevesnet i USA er dyrt og urettferdig og alt det der, men jeg og flere jeg kjenner som har opplevd det på nært holdt, blir veldig sjokkert over kontrastene når de flytter hjem til Norge. Du føler deg omtrent hensatt til sykehusreklamene til Europeiske.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Norsk helse"vesen" og ventetid [Re: silverwrx] #1308612 06/12/2011 11:54
Kakachka Offline
Avhengig
Avhengig
Det finnes privat helseforsikring som har avtaler med private klinikker. Koster rundt en 1300 per år.

Dersom man leser alt med liten skrift og faktisk kan nyte godt av en slik så er selgerens argument om at om beløpet gjør at du er borte fra jobb noen dager istedet for uker ganske lett å skjønne.

Det er litt tragisk at renommeet til norsk helsevesen gir gode inntekter for forsikringsselskaper og private klinikker.

Re: Norsk helse"vesen" og ventetid [Re: GeirK] #1308624 06/12/2011 12:08
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: GeirK
Joda - helsevesnet i USA er dyrt og urettferdig og alt det der, men jeg og flere jeg kjenner som har opplevd det på nært holdt, blir veldig sjokkert over kontrastene når de flytter hjem til Norge.

Jeg tipper at de som det amerikanske helsevesenet ikke fanger opp har det langt verre enn man ville hatt i tilsvarende situasjon her hjemme.

Anonym5
Re: Norsk helse"vesen" og ventetid [Re: Kakachka] #1308625 06/12/2011 12:08
F
FuzzyLogic Offline
Bah..
Bah..
F
Sitat: Kakachka

Det er litt tragisk at renommeet til norsk helsevesen gir gode inntekter for forsikringsselskaper og private klinikker.

Det tragiske er at jeg liksom har betalt allerede over skatteseddel/avgift for dette "sikkerhetsnettet".
Så skal jeg plutselig late som jeg er i USA og betale forsikring i tillegg?

Re: Norsk helse"vesen" og ventetid [Re: FuzzyLogic] #1308910 06/12/2011 19:13
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: FuzzyLogic
Sitat: Kakachka

Det tragiske er at jeg liksom har betalt allerede over skatteseddel/avgift for dette "sikkerhetsnettet".
Så skal jeg plutselig late som jeg er i USA og betale forsikring i tillegg?

Ja, hvis du vil være garantert utredning og behandling innen en gitt frist + vil være sikret best mulig kvalitet i behandlingen, så må du det.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day

Moderator  support