|
Hva er det verdt å investere i?
|
Hva er det verdt å investere i?
02/12/2011 22:33
|
Stokkz
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Nei, dette handler ikke om aksjer, derimot sykkel/sykkeldeler. Jeg har en Trek 1500, alu ramme og ultegra. Kostet 15 000,- ny i 2006. Hjulsettet er oppgradert til Mavic ksyrium sl, 2007 mod. Dette er da en forholdsvis billig sykkel, med en ramme som ikke er av de stiveste for å si det sånn. Har tenkt tanken på ny sykkel, men som student er det ikke overflod av penger, synes også at sykkelen er grei. Derimot vurderes noen få oppgraderinger sterkt. Derfor hadde jeg håpet noen hadde noen synspunktet på følgende kjøp som vurderes: 1. Høyprofil hjul(50 mm eller der omkring), for eks. Mavic cosmic carbon. Og sko med carbonsåle. Hjulene og skoene, vil de ha mye effekt med tanke på stivhet, eller er det litt bortkastet på en så "billig sykkel"? Såfall, er det mye å hente på luftmotstanden angående hjulene. 2. Eventuelt vente en sesong for å kjøpe ny sykkel( rundt 25 000,-) Hva er de rutinerte guttas råd ?
|
|
|
Re: Hva er det verdt å investere i?
[Re: Stokkz]
02/12/2011 23:45
|
Albo
Entusiast
|
Entusiast
Er nok tilbøyelig til å anbefale deg å vente til januar når Lånekassens sykkelstønad kommer og kline til med ny sykkel. Er litt grenser for hva du får ut av en såpass "gammel" sykkel i alu. Så å legge 10.000 i komponenter i hjul, gir e.l. gir liksom ikke så mye mening. Legg de heller i potten mot ny sykkel. Såklart kan du ta med hjulene over til en ny sykkel når den etterhvert blir kjøpt, men mener at det er ramma som holder deg mest tilbake per d.d. Mavic SL er egentlig helt greie hjul uansett. Aero (50mm) er uansett oppskytt og man skal ikke tro på de som sier at luftmotstand har noe å si i sykling  Når det kommer til ting som sko, hjelm, klær m.m. syns jeg bare det er å kline til. Dette er gode investeringer som gir deg økt sykkelglede utover stivhet og prestasjon.
|
|
|
03/12/2011 00:25
|
gare
More than words
|
More than words
Stort sett det Albo sa, med mindre du er veldig, veldig glad i Trek`en din da.
Jeg har 50 mm hjul, og det er morsomt, kult og lager en fin swosh-swosh-lyd. Utover det er det nesten helt unødvendig med mindre du skal sykle skikkelig, skikkelig fort alene(og skal du hive deg på tempo er de ikke aerodynamiske nok allikevel). Sykler du mye i en gruppe kan du sikkert spare en watt eller to på sånne hjul, men det er langt ifra nødvendig(jeg er like treig(men ser kulere ut(nåja))med mine høyprofilhjul).
Du kan jo se om du finner en ramme du liker skikkelig godt og begynne der, Ultegra er ikke det dummeste i denne verden, og mer enn godt nok. Da kan du jo dra på litt i ramme-verdenen og heller ta drivverk og slikt litt på langs?
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
03/12/2011 01:07
|
Stokkz
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takker for rådene. Synes innspillene virker fornuftige, og stemmer med det jeg "fryktet". Så kanskje jeg får ty til Lånekassens sykkelstønad  Har også tenkt på ny ramme, som gare nevner. Gitt jeg kjøper meg en ny ramme, hva må jeg regne med å betale om den tilsvarer en "gjennomsnittlig" sykkel til 25K. Og ramma kjøpes i norge ? På nett ? Kanskje litt vanskelig å svare på, mange faktorer som spiller inn, men greit å fått en liten pekepinne.
|
|
|
03/12/2011 02:17
|
gare
More than words
|
More than words
Vanskelig å svare på, nye løse rammer i butikk er ofte ganske dyre i forhold til en full pakke synes jeg. Du kan jo også følge med på bruktmarkedet her, det finnes ofte ganske gode kjøp. Jeg ville vel tittet hardt på en Cannondale SuperSix eller noe fra BMC kanskje. Det vil si, jeg ville jo tittet hardt på noe sært i stål. Eller om jeg var helt gæern, noe i titan 
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
03/12/2011 07:50
|
dagfink
Besatt
|
Besatt
Trek 1500 er ein knallsykkel. Ikkje den beste som er å få, sjølvsagt, men du syklar neppe mykje fortare på ein annan. Ksyrium-hjula er spesielt lite aero, så effekten av å bytta til eit par Cosmic Carbone er kanskje merk-/målbar. Nye hjul kan du ta med til neste sykkel når det ein dag blir aktuelt. Mitt råd: Bruk utstyret du har. Subsidiært: nye hjul
|
|
|
03/12/2011 08:04
|
Albo
Entusiast
|
Entusiast
Kan hende det bare er jeg som er lat og lite rånete, men jeg synd sykkelmekk er noe herk. Ville heller kjøpt en ferdig pakkeløsning enn selvbygg. Da spesielt hvis du må kjøpe nye komponenter og slikt. Cannondale eller BMC er good value, eller så har du Canyon også. Ville kjøpt på nett så langt det er mulig.
|
|
|
03/12/2011 09:20
|
frodebo
Entusiast
|
Entusiast
Var jeg deg ville jeg slått meg til ro med den sykkelen du har. Å oppgradere en relativt rimelig 2006-modell, evt. begynne med å bytte ramme er etter min mening dårlig butikk. I tillegg er mye oppgradering oppskrytt, dvs. mye av det du kan bruke penger på (og det er jo mye ;-) vil ikke gi så veldig stor forskjell.
Behold sykkelen og kos deg med den, start sparinga nå og sats på å ligge klar i buskene for å slå til på et tilbud på nysykkel når økonomien tillater det.
Frode
|
|
|
03/12/2011 09:53
|
Morteen
Avhengig
|
Avhengig
+1 på det Frodebo sier Hvis du først har fått det for deg at sykkelen din ikke er bra nok ,slipper det ikke taket før du kjøper en ny.Du kan kjøpe så mye nytt utstyr du vil, ikke bra nok kløen kommer kjapt tilbake.
|
|
|
[Re: Morteen]
03/12/2011 11:51
|
vortex surfer
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har i mine 5 år som syklist benyttet bruktmarkedet til oppgradering,og har stort sett oppgradert en ting hvert år. Dette er for meg en stor tilfredstillelse og koster mye mindre enn ny sykkel(lurer jeg meg sjøl til å tro). En gang når jeg kommer til makten (og pengene) så skal det fleskes til med ny sykkel. Trikset er å begynne forsiktig og ikke gå inn på øverste nivå sykkel og utstyrsmessig, da har en mange små trinn å gå på.
|
|
|
03/12/2011 17:19
|
Stokkz
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Høres ut som det er stor enighet her. Hvis bytte av ramme ikke er gunstig økonomisk sett, som jeg har forstått det, dropper jeg det. Som det ble nevnt, nye hjul kan jeg ta med på neste sykkel. Da ender jeg vel opp med ny sykkel, komplett når jeg føler jeg har økonomi til det. Så får jeg vurdere om det blir et nytt hjulsett i første omgang. Jeg er i utgangspunktet fornøyd med min Trek, men er litt den usikkerheten, ville jeg syklet fortere og sittet med en bedre følelse med en dyrere sykkel. Samt det er gøy med noe nytt! Er takknemlig for innspillene 
|
|
|
03/12/2011 17:30
|
eracing
Veteran
|
Veteran
Du får vel prøve det du er ute etter hos en seriøs forhandler, så da vet du vel om det er verdt pengene eller ikke 
Giant Propel Trek Stache 7
|
|
|
06/12/2011 12:48
|
daniel_aack
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
og så kan du jo kjøpe på forhåndsbestilling til 2012modellene, da sparer du noen tusen. Jeg sparte ca 5000kr på min trek 4.5 på forhåndsbestilling
Bianchi Oltre Nero/Enve 6.7 Giant Trinity Composite 0 - di2 Cube Reaction 29
|
|
|
|
|