Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Rando utstyr?

Rando utstyr? #1307011 02/12/2011 12:21
S
s_maurseth Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Jeg tenker å feste hælen denne sesongen og er på utkikk etter rando ski, bindinger og sko. Har sittet mange timer på nett for å finne ut hva jeg skal kjøpe, men blir aldri helt sikker. vil ha forholdsvis lett utstyr, mid-fat.
Jeg synes Volkl Nunatak og dynafit stoke ser ut som gode alternativer. Noen som har prøvd begge og kan si noe om dem, gjerne i forhold til hverandre?
på bindingsfronten må det bli Dynafit vertikal FT eller G3 Onyx. Onyx har DIN justering foran Dynafit har ikke. Har hørt rykter om problemer med Onyx, og de er tyngre. Innspill?
Sko??? Prøvde Scarpa Maestrale, men de passet ikke foten. Skal prøve Noen Black Diamond til helgen kanskje det er et alternativ. Flere forslag?

Bodø Bøddel hangaround
Re: Rando utstyr? [Re: s_maurseth] #1307023 02/12/2011 12:34
arnero Offline
Homo Stashus
Homo Stashus
Tror ikke det er så mange som har prøvd Volk Nunataq ennå, ny modell og tidlig i sesongen. Her er den eneste testen jeg har funnet så langt:
http://www.wildsnow.com/5879/volkl-nunataq-ski-review/

Jeg har faktisk bestilt denne med Dynafit Radical FT, skal hente i morgen. Ikke prøvd selv, man har prøvd mange andre Volkl ski og stoler på at det er bra. Samme dimensjoner som Gotama men lettere høres ut som en bra kombo i min bok...

Alle dør, men ikke alle lever
Re: Rando utstyr? [Re: arnero] #1307026 02/12/2011 12:49
S
s_maurseth Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Har sett den og der kom jo også voile inn som et alternativ, men har prøvd andre voile ski før som jeg ikke likte. Du tenker som meg ser det ut som. Hvilke sko skal du bruke? ettersom jeg har kjørt telemark i alle år(ca 20) var jeg også inne på tanken om å gå for scarpa tx i tilfelle jeg angrer overgangen. Disse kan brukes både på tech bindinger og NTN. Noen som har erfaring fra slikt?

Bodø Bøddel hangaround
Re: Rando utstyr? [Re: s_maurseth] #1307041 02/12/2011 13:21
DavidS Offline
Ivrig
Ivrig
Man kommer seg opp og ned uansett ski. Selvfølgelig er noen ski artigere enn andre, men det finnes så mange kombinasjoner på stivhet, vekt, innsving, lengde, bredde, spenn og materiale. I tillegg kommer uendelig mange bruksområder: bratt, skog, renner, skare, pudder, heis, langt etc. Valg av ski blir derfor en smaksak, og spør du meg bør man nesten ha flere par til forskjellig bruk:-P
Nunataq har jeg ikke prøvd, men de ser allsidige og morsomme ut, og kunne helt sikkert trivdes med de selv.

Sko derimot kan ødelegge hele turen/dagen. Det er kjipt med gnagsår, og det er distraherende å fryse. Derfor vil jeg anbefale å legge tid og penger i gode sko. Selv har jeg falt for Dynafit Titan, men den passer selvsagt ikke alle. Relativt tunge, men behagelige å gå med, og kanongode å kjøre med. Har ingen erfaring med NTN.

Når det gjelder bindinger kommer det litt an på hvordan du kjører, hvor hardt du gir på, og om du hopper mye. Jeg har flere sesonger med både Marker og Dynafit, og har nå gått helt over på Dynafit. Suverent best å gå med, og sterke nok for min kjørestil nedover.

Har også brukt mange forskjellige feller, og kan virkelig anbefale Gecko Skins (http://geckoclimbingskins.com/about.html). De er lettere på skia, tar mindre plass i sekken, suger ikke til seg fuktighet, godt feste, god glid, og når de blir skitne er det bare å spyle/tørke av de. I det hele tatt bedre enn noen annen felle jeg har prøvd. Litt dyrere, i fjor iallefall, men verdt det.

Staver? Jeg er kanskje sær, og bryr meg ikke om vekt, men jeg liker solide og billige staver med store trinser som jeg har råd til å erstatte når jeg tryner. Bruker heller penger på enda et par ski.

Rust? Fordi det rimer på dust.
Re: Rando utstyr? [Re: DavidS] #1307056 02/12/2011 13:55
S
s_maurseth Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Jo, man kommer seg både opp og ned på de fleste ski, men med rett ski er det mye morsommere. Jeg vet hva jeg liker på telemark, men vet ikke om samme kriterier gjelder for Rando. Jeg er vel det man kan kalle for kompakt bygget(168/85-ish) og liker ikke for myke ski. Kjører på BD Verdict nå og har vært sånn passe fornøyd. Funker på mange underlag, men det er en litt kjedelig ski med død oppførsel. Vil ha en ski som gir meg schwupp følelsen i svinger, men den må også være stabil til å dra på i litt store svinger.
Skal se på de fellene så spennende ut. Staver? så lenge det er teleskop med store trinser er det ikke nøye for meg.)

Bodø Bøddel hangaround
Re: Rando utstyr? [Re: s_maurseth] #1307083 02/12/2011 14:55
DavidS Offline
Ivrig
Ivrig
Blir det nye ski på meg denne sesongen lander jeg mye mulig på en av disse, og de er litt i samme gate som Nunataq:

http://libertyskis.com/helix
eller
http://en.stoeckli.ch/no_cache/main/ski/collection/?skiCatId=31&skiPrdId=98

Re: Rando utstyr? [Re: s_maurseth] #1307200 02/12/2011 20:13
Zwartander Offline
Veteran
Veteran
Jeg har hatt Stoke og var ikke særlig fornøyd med dem. Jeg opplevde dem som myke (spesielt bak) og lite torsjonsstive og veike, som gjorde dem litt for ustabile og uforutsette på vanskelig og varierende føre. Nå har jeg ikke prøvd andre typiske randoski så jeg har lite å sammenligne med når det gjelder lette ski. Mitt sammenligningsgrunnlag er litt tyngre ski som f.eks. Mantra og Obsethed som jeg liker veldig godt, men som er for tunge til randobruk. Jeg har kjøpt et par FatYpus D-Sender som randoski. De er forholdsvis lette og jeg har veldig god erfaring med FatYpus fra før (I-Rrock). D-Senderen har ikke rocker, men early rise og spenn. Det vanskelige med randoski er jo å finne det rette kompromiss (for deg) ift. vekt og kjøreegenskaper. Tyngre ski er ofte bedre å kjøre med.

Men mange liker Stoke veldig godt og de er jo testvinnere og er lette og fine på vei opp.

Liberty Helix ser også veldig bra ut; spenn, stealth rocker (he-he), flate bak og forholdsvis lav vekt og de får mye skryt i tester.

Jeg har også Dynafit Titan og kan absolutt anbefale dem. Gode å gå med og gode å kjøre med. Fungerer veldig bra til bredere og tyngre ski også.

Redigert av Zwartander; 02/12/2011 20:15.

The quick brown fox jumps over the lazy dog.
Re: Rando utstyr? [Re: Zwartander] #1307207 02/12/2011 20:22
DavidS Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Zwartander
Mantra og Obsethed... ...som er for tunge til randobruk.

Tja, jeg har flere sesonger på Obsethed, og to sesonger med Kuro (som er feitere og tyngre enn Mantra) som toppturski. Syns de er vel verdt å ta med seg oppover;-)

Re: Rando utstyr? [Re: s_maurseth] #1307212 02/12/2011 20:25
Zwartander Offline
Veteran
Veteran
:-) Jeg snakker for meg sjæl og egne erfaringer. Jeg går topptur med I-Rock med Duke også, men vil vel kanskje ikke kalle det randoutstyr

The quick brown fox jumps over the lazy dog.
Re: Rando utstyr? [Re: s_maurseth] #1307503 03/12/2011 16:31
arnero Offline
Homo Stashus
Homo Stashus
Hepp. Jeg skal bruke et par Garmont Axon som jeg er veldig fornøyd med. Brukte Scarpa før, de er gjerne litt smalere og ikke så bra for min fot.

Alle dør, men ikke alle lever

Moderator  support