Man kommer seg opp og ned uansett ski. Selvfølgelig er noen ski artigere enn andre, men det finnes så mange kombinasjoner på stivhet, vekt, innsving, lengde, bredde, spenn og materiale. I tillegg kommer uendelig mange bruksområder: bratt, skog, renner, skare, pudder, heis, langt etc. Valg av ski blir derfor en smaksak, og spør du meg bør man nesten ha flere par til forskjellig bruk:-P
Nunataq har jeg ikke prøvd, men de ser allsidige og morsomme ut, og kunne helt sikkert trivdes med de selv.
Sko derimot kan ødelegge hele turen/dagen. Det er kjipt med gnagsår, og det er distraherende å fryse. Derfor vil jeg anbefale å legge tid og penger i gode sko. Selv har jeg falt for Dynafit Titan, men den passer selvsagt ikke alle. Relativt tunge, men behagelige å gå med, og kanongode å kjøre med. Har ingen erfaring med NTN.
Når det gjelder bindinger kommer det litt an på hvordan du kjører, hvor hardt du gir på, og om du hopper mye. Jeg har flere sesonger med både Marker og Dynafit, og har nå gått helt over på Dynafit. Suverent best å gå med, og sterke nok for min kjørestil nedover.
Har også brukt mange forskjellige feller, og kan virkelig anbefale Gecko Skins (
http://geckoclimbingskins.com/about.html). De er lettere på skia, tar mindre plass i sekken, suger ikke til seg fuktighet, godt feste, god glid, og når de blir skitne er det bare å spyle/tørke av de. I det hele tatt bedre enn noen annen felle jeg har prøvd. Litt dyrere, i fjor iallefall, men verdt det.
Staver? Jeg er kanskje sær, og bryr meg ikke om vekt, men jeg liker solide og billige staver med store trinser som jeg har råd til å erstatte når jeg tryner. Bruker heller penger på enda et par ski.