Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Lakkforsegling ny bil

Lakkforsegling ny bil #1306422 01/12/2011 12:19
posn Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Til jul får jeg ny bil med plass til hele familien.

Da er det naturlig å tenke på lakkforsegling, teflonbehandling el. Jeg har fått tilbud om lakkforsegling utvendig + innvendig behandling av bilen til kr 5000 levert av forhandleren med disse produktene.

Er det noen som har erfaring med lakkforsegling?
Har det noen hensikt i å investere så mye i det?

Re: Lakkforsegling ny bil [Re: posn] #1306426 01/12/2011 12:27
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Lakkforsegling gjør at lakkken holder seg pen lenger, men du er da "dømt" til håndvask også. Den varer heller ikke mer enn 2-3 år (stort sett), men gjør at du har ny lakk lenger.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Lakkforsegling ny bil [Re: baronKanon] #1306430 01/12/2011 12:35
StigB Offline
Señor
Señor
Jeg gjorde det med min gamle Passat. det kostet med full pakke lakkforsegling og innvendig vask og rens kr. 3000.- Beskjeden jeg fikk var at om jeg maskinvasker kan det være lurt å etterbehandle hvert år. Det har jeg gjort til en pris av kr. 1000.- fungerer helt utmerket. Ikke mere polering her i gården.

Men jeg ville sjekket priser andre steder.

Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >

Re: Lakkforsegling ny bil [Re: posn] #1306476 01/12/2011 14:14
Larsemannen Offline
Ivrig
Ivrig
"Dømt til håndvask" var en hard påstand. Har man holdt bilen ved like kan man ved å benytte 20 kroner og 6 minutter på nærmeste bensinstasjon enkelt spyle bilen "ren nok" og ha relativt ren bil hele vinteren. Har aldri skjønt de som betaler 200,- kroner for å mishandle lakken i en maskin med børster når det er både billigere, bedre og raskere å gjøre det selv i hallen ved siden av. Jeg har heller aldri opplevd en maskin som vasker rent (tok av og til maskinvask før da jeg bodde i Oslo for å få underspylt bilen mtp salt.)

Vær obs på slike forseglinger forøvrig. Noen har opplevd å få matt lakk som et resultat av slik behandling. Vanlige, naturlige voksprodukter kan absolutt være verdt å sjekke ut også.

Re: Lakkforsegling ny bil [Re: Larsemannen] #1306505 01/12/2011 15:10
StigB Offline
Señor
Señor

En stor tysk undersøkelse viste at av maskinvask typene var det børsteløs og høytrykksspyling som var hardest mot lakken, høytrykksspyling enten i maskin eller høytrykkspyler. Når strålen fra en høytruskspyler traff dritten skapte dette en "form" for i tørrtilstand sandblåsing. Børstevask kom overraskende godt ut med den nye typen gummi børster.

Men jeg er helt enig, å betale noen lapper for å sitte i en børstemaskin er egentlig bortkasta. Men for mange eneste alternativet. Jeg har begge muligheter, selvvaskeanlegg og børstemaskin. Triveligere å gjøre det selv, men når latskapen setter seg blir det børster.

Når jeg leverte bilen til etterbehandling nå i høst perlet vannet seg fremdeles som om den skulle være nypolert. Så holdbarheten på det jeg har gjort synes jeg er meget bra, mener det var hele pakka til Meguiars.

Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >

Re: Lakkforsegling ny bil [Re: posn] #1306632 01/12/2011 20:06
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: posn
Er det noen som har erfaring med lakkforsegling?
Har det noen hensikt i å investere så mye i det?

Avhengig av din holdning til å vaske og polere bil. Hvis du synes det er greit å bruke noen timer et par ganger i året, så ville jeg anbefalt å kjøpe noen gode vaske- og poleringsprodukter i stedet. Hvis du er allergisk mot å vaske og polere bil er lakkforsegling bedre enn ingenting.

Hvis du vasker og polerer riktig, og med gode produkter, så holder bilen seg overraskende lenge. I år har jeg vært slapp, så bilen har ikke vært polert siden på forsommeren. Likevel glir møkka ganske lett av i børsteløs maskin eller manuell spyling med høytrykk. En forutsetning ved høytrykksspyling er å skumlegge bilen og la møkka løse seg opp noen minutter, for så å spyle på langs av bilen med god avstand.

Går du for lakkforsegling, så må du være obs på at det er store variasjoner fra firma til firma. Kvaliteten på produktet er ikke noen garanti for en god jobb. Et annet problem er at mange ikke er i stand til å vurdere kvaliteten av jobben som er gjort. Folk flest vet ikke nok om bilvask. Et annet spørsmål er jo om det har noen betydning om jobben ikke er gjort ordentlig, hvis det ser pent ut for menigmann. Vi har mange fornøyde pensjonister i området her som har fått bilene sine håndvasket og håndpolert for 150 kroner. Og de ser vitterlig fine ut når det er overskyet. Men når det er skikkelig sol kan du gå på kjøpesenterparkeringen og plukke dem ut på lang avstand.

Er du interessert i å lære mer om bilvask er detailersclub.no stedet å begynne.

Øivind

21:53
Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: Lakkforsegling ny bil [Re: posn] #1306638 01/12/2011 20:09
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Har hatt flere biler( over 40 egne). Ditech, fra haugens bilshine, er vel og bra det, har klart noe for seg. Lettere å vaske og tåler mer. Merker det på bilen og lakken. Men det krever etterbehandling. Får du skade og må lakke opp må det behandles igjen osv. Hassle. Blir for "jålete prinsesse" for meg.

Men jeg har ALDRI betalt 5k for slik selv. Kjører meguiars selv i garasjen med maskiner, 3stegs. 2stegs på helt ny bil. Men du skal ha litt peiling før du begynner på en helt ny bil. Kule er å ha slitt lakk, og få igjen bedre enn nybil glans!

Leave no trace - with fatbike

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Diamant Pinnacle R1 6,6kg
Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: Lakkforsegling ny bil [Re: posn] #1306639 01/12/2011 20:12
M
marius_kj Offline
Entusiast
Entusiast
M
Jeg er generelt opptatt av bilpleie, siden jeg har få andre gjenstander som koster like mye penger, og som man potensielt kan tape utrolig mye penger på ved feil behandling. Jeg har ikke hørt om akkurat de produktene du linker til og mener jeg har grei oversikt over markedet i Norge, men det er mulig de er nye her til lands.

Hadde jeg vært deg hadde jeg lagt ut en forespørsel på detailersclub og fått jobben gjort av entusiaster for omtrent samme prisen, evt. sett hvilken tilbakemelding du fikk på de samme spørsmålene der.
Skal sies at jeg ikke kjenner til stedet hvor du har fått tilbud, men av erfaring mener jeg at steder som skal tjene gode penger på dette sjelden har tid til å gjøre jobben grundig nok.

Redigert av marius_kj; 01/12/2011 20:15. Rediger grunn: Ser oivindg var ute med dcn.no anbefaling før meg:)

"The problem with quotes found on the internet is that they're not always accurate." - Abraham Lincoln.
Re: Lakkforsegling ny bil [Re: posn] #1306652 01/12/2011 20:31
sl500 Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg har ikke noe spesielt godt å si om lakkforseglig bortsett i fra at det er bedre enn å ikke gjøre noe.
Dritten satt seg like godt fast og bilen hadde fått de vanlige prikkene på siden av bilen etter vinteren.
De som bare går vekk med Prick Bort eller leire produkter.
Jeg synes også glansen tapte seg mye over tid.

Etter 3 behandlinger der 2 var etter behandling har jeg stoppet.
Bilen holder seg mye blankere ved å polere den 2 ganger i året.

Vaskebørster i vaskemaskin er etter min mening ikke heldig.
Har enda ikke sett en bil som bruker den type vask uten fullt av fine små vaske riper.
Ser man nærmere på en slik bil som er rein og står i det rette sollyset så er det tydelig.

Re: Lakkforsegling ny bil [Re: sl500] #1306734 01/12/2011 22:18
Larsemannen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: sl500

Har enda ikke sett en bil som bruker den type vask uten fullt av fine små vaske riper.
Ser man nærmere på en slik bil som er rein og står i det rette sollyset så er det tydelig.

Nå får jeg kanskje et spark fra opptil flere, men jeg har enda ikke sett en bil som ikke har vaskeriper av vanlig svamp, typisk fra biltema. Microfiber og manuelt arbeid er og blir det eneste som får det rent og som ikke ødelegger. Det som blir så ofte misforstått er at det må ta mye tid og være mye arbeid...

Re: Lakkforsegling ny bil [Re: sl500] #1307132 02/12/2011 17:06
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: sl500

Jeg er også skeptisk til børstevask, uansett hva tyske tester sier. Vi har to biler hjemme, den ene har stort sett blitt vasket i moderne børstevask, og den er helt dekket av bittesmå langsgående riper. Den andre bilen har bare blitt vasket med høytrykk og vaskehanske, og har minimalt med riper.

Øivind

21:53
Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.

Moderator  support