|
|
Husverten nekter meg rullesykling
|
Husverten nekter meg rullesykling
01/12/2011 11:30
|
rasmusic
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Jeg har nå kommet på kant med husverten min. Jeg har bodd samme sted i fire år i andreetasjen over et voksent ektepar, og har drevet sykling inne på min Tacx Satori alle disse fire årene. I fjor var husverten oppom, og da spurte jeg om det var noe problen med støy, men fikk som svar at hun aldri hadde hørt noe.
Tidligere i høst var jeg så dum at jeg kjøpte meg ei balanserulle som lagde mer støy, noe som gjorde at jeg fikk en forståelig klage nedenfra. Jeg gikk derfor tilbake til å sykle på Satori-rulla mi, men nå prøver husverten min å nekte meg dette også. "Jeg gir beskjed kun en gang. All bruk av trimsykkel i 2 etg er forbudt fra dd." tikka nettopp inn på SMS.
For ordens skyld: Jeg har Tacx' rullematte under, Tacx' rulledekk, samt at jeg sykler kun på lilleskiva på sykkelen, for å støye minst mulig.
Hvilke rettigheter har jeg her? Jeg antar at jeg ikke kan nektes å sykle på dagtid, så lenge det ikke er urimelig mye støy, men jeg risikerer dessverre at de gjør livet surt for meg ved å gjøre parkering, sykkelvasking, o.l. vanskeligere for meg.
|
|
|
Re: Husverten nekter meg rullesykling
[Re: rasmusic]
01/12/2011 11:48
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvor mye lyd som forplanter seg gjennom bygningsstrukturen kan avvike mye fra hvor mye du selv hører, så om du lager urimelig mye støy er uvisst. Siden husverten din sa hun aldri hadde hørt noe antar jeg imidlertid at urimeligheten ikke er så stor.
Når det gjelder rettigheter har du nok ingen hevd på å kunne sykle i leiligheten selv om det har gått bra før. Du får prøve å gå ned til vertskapet, forklare at du kjøpte en rulle som laget mer lyd men nå kommer til å gå tilbake til den gamle som ikke støyet. Hvis dere ellers har et godt forhold kan det hende de sier det er greit. Hvis du ikke får deres tillatelse spørs det om du må finne deg et annet treningslokale. :/
|
|
|
01/12/2011 11:56
|
Raskall
More than words
|
More than words
Jeg fikk kona til å sykle på min Satori med matte og rulledekk på og beveget meg rundt i huset. Vi bor i murhus. Lyden forplantet seg i hele huset (6 enheter á ca. 100 kvm). Hos naboene som ikke er i direkte kontakt med vår enhet var det ikke plagsomt. Lyden var ikke der med mindre man hørte etter den. Men hos naboene under og over var det direkte plagsomt. Spesielt under.
I vinter er rulla plassert i kjelleren og der høres ikke lyden noe annet sted enn i kjelleren.
Lyder er ofte slik at de ikke er plagsomme før man er oppmerksom på dem. Deretter kan de drive en person til vanvidd.
Selv om det er utrolig kjedelig så forstår jeg veldig godt naboer som plages av lyden fra en sykkelrulle.
|
|
|
[Re: Vanilla Ninja]
01/12/2011 12:01
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Hvis du ikke får deres tillatelse spørs det om du må finne deg et annet treningslokale. :/ Eventuelt annen husvert. Jeg er tilhenger av å stemme med lommeboka...
|
|
|
01/12/2011 12:19
|
rasmusic
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
§ 5-2. Ro og orden
Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen.
Leieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden. Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen. Husverten skal argumentere veldig godt for at sykling inne ikke er vanlig ro og orden, spesielt så lenge de selv har en egen ergometersykkel i ett av rommene rett under. Man kan ikke forvente at en nabo som bor i etasjen over aldri høres? Det er vel primært på det rommet pensjonistene under meg kaller "kontoret" de hører at jeg sykler, eksempelvis i stua hører de garantert ingenting.
|
|
|
01/12/2011 12:40
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Uansett om du har lover og regler på din side eller ikke, så tror jeg du kan strekke dette ganske langt før de faktisk kan få noen til å pælme deg ut (med mindre de har kontakter i "meglerbransjen").
Kan du kanskje ta en prat med dem og høre når det er akseptabelt at du sykler? Lørdag morgen er de sikkert på City Lade for å handle på Obs og drikke kaffe, søndag kanskje i kirka, onsdag ettermiddag på bingo osv.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
01/12/2011 12:45
|
GeirK
More than words
|
More than words
En annen løsning kan jo være å sykle ute ...
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
01/12/2011 12:56
|
Trillebår
Ivrig
|
Ivrig
har de kjeller så spørr om du kan få sykle der for ikke og plage de:)
|
|
|
01/12/2011 13:13
|
Jan-Fredrik
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
I bygg skiller man mellom luftlyd og trinnlyd.
Det skal mye til for å overføre lyd fra luft (f.eks roping)til konstruksjon, så lenge du har tungt dekke, f.eks betonggulv. Dersom du har et utett tregulv med luftgjennomgang er det værre, men da burdet du fått klager på musikk og slikt også. Min rulle bråker i alle fall mindre enn musikken jeg har på når jeg sykler.
Antar derfor at problemet er at er vibrasjonene fra rullen som overføres til gulvet, og forplanter seg i kontstruksjonen, tilsvarende trinnlyd. Det rimer med min egen Tacx, der trommelen definitivt ikke er balansert, og får høy fart ettersom den er så liten. Jeg vil tippe at det ikke er like merkbart på en spinningsykkel, men større hjul og mindre fart.
Uansett: I bygg, der vi er redd for at støy skal forplante seg (f.eks fra mekanikken i et ventilasjonsanlegg)bygger vi opp slik:
Øverst: Finerplate e.l. for stabilitet Midten: 10 cm Rockwool (Dødt materiale som absorberer viberasjoner) Bunnen: Betongplate for tyngde (Krever mye engergi for å lage svingninger)
Betongen antar jeg utgår i leiligheten, men Rockwool er en mulighet. Det absorberer mye mer viberasjoner enn den tynne skumplastmatten. Spør på en byggeplass om du kan få kjøpe en Rockwool hardplate, og pakk den inn i en søplesekk, og legg den under rulla. Da tipper jeg at problemet blir mye mindre.
PS: Det skal veldig mye til for å kaste ut en leietaker, men det er vel ikke noe vits i å krangle dersom de synes det er sjenerende...
|
|
|
[Re: Jan-Fredrik]
01/12/2011 13:23
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Det skal mye til for å overføre lyd fra luft (f.eks roping)til konstruksjon, så lenge du har tungt dekke, f.eks betonggulv. Jeg henger ikke helt med. Mener du at det skal mye til for å høre roping når det er betonggulv som skiller meg og naboen over? Det er i så fall ikke deg jeg opplever. Vi bor i et et bygg med betonggulv som skiller, og jeg hører naboen over snakke, når det ellers er relativt stille. F.eks. om kvelden/natta.
Anonym5
|
|
|
01/12/2011 13:24
|
Anders
Besatt
|
Besatt
Ellers finnes det ferdigprodukter som kan hjelpe til med dette også. DENNE for eksempel Har ikke prøvd denne til rulle (siden jeg ikke benytter rulle) men ser for meg at det bør ha en rimelig kurant effekt da man slipper direkte energioverføring mellom rulle og gulv.
Anders
|
|
|
[Re: Raskall]
01/12/2011 14:07
|
Larsemannen
Ivrig
|
Ivrig
Lyder er ofte slik at de ikke er plagsomme før man er oppmerksom på dem. Deretter kan de drive en person til vanvidd.
Akkurat dette vil jeg tro er sakens kjerne. Huseier har først begynt å legge til en lyd som også ifølge leietaker var plagende. Etter dette vil huseier med stor sannsynlighet være vesentlig mer sårbar for tilsvarende type støy når man først har begynt å irritere seg. Forøvrig er en utleiedel å betrakte som en egen boenhet og det er konkrete krav til både luftlydisolasjon og trinnlydoverføring mellom de to boenhetene huseier er forpliktet til å overholde. Men, så spørs det om du vil begynne den lange veien da...
Redigert av Larsemannen; 01/12/2011 14:10.
|
|
|
01/12/2011 14:10
|
rasmusic
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Jeg sykler ute også, GeirK, men noen ganger er det praktisk å kjøre noen intervaller inne. Jeg bruker tross alt ikke rulla mer enn 1:00-1:30 et par ganger i uka. I fjor vinter brukte jeg den 8:21 i snitt pr måned, og det blir neppe mye mer denne vinteren.
Jeg skal prøve å isolere enda bedre under rulla før jeg prøver meg i dag, men skal også gå ned for å prøve å snakke med de først. Jeg er ivrig på å bevare en god relasjon, men de får meg aldri til å legge syklinga på hylla.
Huset jeg bor i er forresten et eldre trehus, men det er ikke lytt. Jeg har aldri fått noen klager på musikk, uansett tidspunkt på døgnet, selv om høytalerne mine står på gulvet rett over soverommet deres.
|
|
|
01/12/2011 16:37
|
Anders
Besatt
|
Besatt
Enkelte frekvenser vandrer lettere igjennom bærende konstruksjoner enn andre. Kan hende du treffer en spesiell frekvens som får etellerannet i treverket til å vibrere noe veldig.
Anders
|
|
|
01/12/2011 19:52
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Ikke mye lyd på flow rulla mi, det som er kommer fra sram xx drivverk. Kjører maks 3bar dekktrykk tacx dekk. Høres knapt i naborom, må isåfall være pesingen min.
Tyder på at man ikke kan ha noe privatliv.
Hadde flyttet. Umiddelbart.
Leave no trace - with fatbike
Diamant Apex 29Ltd 6,8kg Diamant Pinnacle R1 6,6kg Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg Surly Moonlander (solgt) Cannondale 1000w..
|
|
|
[Re: Anders]
01/12/2011 19:52
|
Larsemannen
Ivrig
|
Ivrig
Enkelte frekvenser vandrer lettere igjennom bærende konstruksjoner enn andre. Kan hende du treffer en spesiell frekvens som får etellerannet i treverket til å vibrere noe veldig. Du får sykle fortere så du unngår egenfrekvensene til etasjeskillet
|
|
|
01/12/2011 20:04
|
Brumm
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har nå kommet på kant med husverten min. Jeg har bodd samme sted i fire år i andreetasjen over et voksent ektepar, og har drevet sykling inne på min Tacx Satori alle disse fire årene. I fjor var husverten oppom, og da spurte jeg om det var noe problen med støy, men fikk som svar at hun aldri hadde hørt noe.
Tidligere i høst var jeg så dum at jeg kjøpte meg ei balanserulle som lagde mer støy, noe som gjorde at jeg fikk en forståelig klage nedenfra. Jeg gikk derfor tilbake til å sykle på Satori-rulla mi, men nå prøver husverten min å nekte meg dette også. "Jeg gir beskjed kun en gang. All bruk av trimsykkel i 2 etg er forbudt fra dd." tikka nettopp inn på SMS.
For ordens skyld: Jeg har Tacx' rullematte under, Tacx' rulledekk, samt at jeg sykler kun på lilleskiva på sykkelen, for å støye minst mulig.
Hvilke rettigheter har jeg her? Jeg antar at jeg ikke kan nektes å sykle på dagtid, så lenge det ikke er urimelig mye støy, men jeg risikerer dessverre at de gjør livet surt for meg ved å gjøre parkering, sykkelvasking, o.l. vanskeligere for meg. I utgangspunktet så vil jeg si at man bør se om det er mulig å få til en minnelig avtale. Jeg har selv en TacX Fortius med matten til TacX som jeg hadde tenkt å ha på loftet mitt som er over naboleiligheten. Jeg sendte inn samboeren for å lytte og det bråket veldig godt. De sa imidlertid at det ikke var noe problem så lenge det ikke skjedde sent på kvelden. Tror allikevel det kan bli et irritasjonsmoment så jeg har tenkt å legge noe mer mellom matta og gulvet. Jeg tror at først er det greit å høre selv hvor mye det bråker, dernest se hva du kan gjøre med plassering eller forbedret støydempning for å gjøre lyden mindre plagsom. Dersom det fremdeles er irriterende så ville jeg undersøkt om det var mulig å få til en avtale om når det er greit/ikke greit å bruke den uten at det er til sjenanse. for min del har jeg en samboer som jobber turnus så jeg er mest interessert i å bruke den for å få til faste treningtimer, mest sannsynlig før jobb. 06-07 om morgenen elns.. Tror at det vil telle positivt dersom du oppriktig interesserer deg for å få til en løsning som også tar hensyn til naboen(e) og involverer dem i å finne en løsning. Kanskje har de som noen er inne på faste gjøremål som passer med planene dine.. Om du kommer over noe lurt mtp støydemping så oppdater gjerne tråden.
|
|
|
01/12/2011 20:49
|
rasmusic
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Jeg gikk ned for å prate med de før jeg kjørte ei kort økt i ettermiddag, men de åpna ikke for meg (selv om de var hjemme, jeg så de i vinduet). Jeg sendte så ei tekstmelding om at jeg ringte på i håp om å diskutere denne problematikken, at jeg ønsker å ha et godt forhold til de, og at jeg ikke ønsker å forstyrre unødig. Jeg fortalte også at jeg nå hadde lagt flere isolerende lag under rulla, og at jeg håpte på tilbakemelding om hvorvidt dette hadde noen effekt. Men intet svar.
Uansett, det jeg har prøvd er å klippe opp et gammelt liggeunderlag, og lagt to lag med dette under Tacx-matta på de punktene rulla står. Det er vanskelig for meg å si om det faktisk hadde noen effekt, men jeg tror kanskje at noe av den lavfrekvente brumminga ble dempet.
Jeg kommer altså til å fortsette litt rullesykling, men som flere av dere nevner er det jo selvsagt greit å finne ei løsning som alle kan leve med. Håper bare jeg får de i tale snart.
|
|
|
02/12/2011 07:28
|
pbk
Ivrig
|
Ivrig
Når det gjelder forplantning av vibrasjoner er det ofte veldig stor forskjell fra sted til sted på gulvet. Du kan prøve å flytte rulla til et annet sted i rommet.
Ellers bruker man jo spikes til gulvstående høyttalere. Hvis du setter en solid sponplate på spikes, kan det hende du ikke sender så mye lyd ned i gulvet. Jeg vet imidlertid ikke om det vil bli sterkt/stabilt nok.
|
|
|
[Re: pbk]
02/12/2011 07:57
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Ellers bruker man jo spikes til gulvstående høyttalere. Hvis du setter en solid sponplate på spikes, kan det hende du ikke sender så mye lyd ned i gulvet. Jeg vet imidlertid ikke om det vil bli sterkt/stabilt nok.
Da jeg satte min relativt basstunge jbl høyttalere på spikes istedetfor gummiføtter så gjorde det underverker for lyden i min stue. Leieboeren i kjellerleiligheten var ikke like fornøyd. Som jeg kan forstå så forankra spikes'ene høytalerne mine i gulvkonstruksjonen slik at denne overførte mer lyd gjennom gulvet. det var da hovedsaklig frekvensene under ca 200 som ble "bedret" i begge leilighetene.
- Stefan
|
|
|
02/12/2011 09:38
|
Jan-Fredrik
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Svar på kommentarer tidligere i tråden:
Betongvegg er generelt bedre enn trevegger med tanke på lyd, ettersom de er tyngre, og således krever mer energi for å settes i bevegelse. Om man i tillegg kombinderer med en gipsplate utenpå (dødt materiale), som ikke er i direkte kontakt med betongveggen (slik at viberasjoner ikke overføres) kommer man langt. Dette gjør man ved å montere gipsplatene på bøyler, og oppnår sammme effekten som når man setter høyttalere på spikes.
Tilbake til oppbyggingen av lydisolering av ventilasjonsanlegg, så står de gjerne på føtter/klosser, slik at den samme effekten oppnås.
Tacxmatten og liggenunderlag er sikkert praktisk, men er jeg ville valgt et mer dødt materiale, som Rockwool.
|
|
|
[Re: Anders]
02/12/2011 09:45
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Enkelte frekvenser vandrer lettere igjennom bærende konstruksjoner enn andre. Kan hende du treffer en spesiell frekvens som får etellerannet i treverket til å vibrere noe veldig. Du kan snakke med luft-vann-varmepumpa mi og leverandøren av denne om dette...helt villt. Av over 900 installasjoner har de aldri hørt maken...så nå skal den flyttes :-)
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
02/12/2011 09:50
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Jeg sendte så ei tekstmelding om at jeg ringte på ... Men intet svar. Send ei tekstmelding om at kloakkrøret på toalettet har løsnet og at det fosser kloakk ut i hele leiligheten og spør om de kan ta turen opp. Når de først er innafor døra serverer du pepperkaker og gløgg, og tar en prat om rullelydproblematikken.
|
|
|
02/12/2011 09:58
|
Sancho Panza
Entusiast
|
Entusiast
At rulle kan bråke er en velkjent problemstilling, i fjor flyttet jeg rulla fra "kontoret" og inn i stua for å ta en lang-økt under ski VM, og etter ca 2. timer kom naboen under opp og lurte på om det var lenge til jeg var ferdig, for hun fikk så voldsom hodepine av denne duringen fra vår leilighet.
Etter dette fikk jeg så dårlig samvittighet at jeg ikke flytta rulla tilbake til kontoret, men ned i kjellerboden. Det funka fint det, deilig svalt var det også der.
Så jeg håper du får husverten i tale, og at dere finner en løsning som funker for begge parter.
|
|
|
02/12/2011 10:01
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Løsningen er å kjøpe seg hus, da kan du bråke så mye du vil(evnt så mye du får lov til) :-D
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
02/12/2011 17:13
|
rasmusic
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Skal kjøpe hus på sikt, bare greit å ha vært sammen med dama mer enn et halvår før vi går til banken. Noen som har trua på noe sånt da?: Lydisoleringsfilt
|
|
|
02/12/2011 17:17
|
rasmusic
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
|
|
|
02/12/2011 17:58
|
Anders
Besatt
|
Besatt
Nei.
Det er selvsagt min personlige subjektive mening. Men jeg har ikke tro på at det er nok. Det må nok mye mer til. Tenk deg at du ligger med øret mot gulvet. Så legger frøkna di det isolerende materialet på gulvet et par meter unna deg, og måker til det med en hammer.
Dersom det ikke frister å forsøke dette må du nok finne et annet materiale.
Anders
|
|
|
02/12/2011 18:21
|
rasmusic
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Joda, men det er jo bare snakk om å dempe det litt. Det kan umulig være veldig plagsomt nede da det tok fire år før de hørte det.
|
|
|
02/12/2011 18:30
|
ReidarS
Avhengig
|
Avhengig
Du kan nok gjøre mye ved å dempe støy fra oppsettet ditt, mere luft i hjulet, mindre trykk på rulla, nytt kjede osv, men du kommer nok ingen vei uten dialog med huseier. Sitter noen nedenunder og lytter etter noe å ta deg for sliter du nok uansett, for så stille klarer du ikke å få ei rulle...
|
|
|
|
|