Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Problemer med bremser

Problemer med bremser #1306368 01/12/2011 10:48
lars72 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Jeg kjøpte meg ny sykkel i høst med Formula hydrauliske bremser. Jeg har nå hatt samme problem i tre måneder og begynner å bli skikkelig lei og prøver derfor dette forumet og håper på hjelp.

Når jeg monterte den nye sykkelen og satt på hjulene, fikk jeg en skrape lyd fra bremsene. Det var skivene som skrapte mot bremseskivene. Jeg har løsnet på bremsene og justert de slik at de er sentrerte i forhold til bremseskiene både foran og bak. Jeg tar tatt ett skrujern og presset skivene fra hverandre for å skape større mellomrom.

Problemet mitt er at skivene skraper fortsatt. Etter at jeg har presset de fra hverandre, får jeg ganske ”blaute” bremser, men slipper skraping. Når jeg har syklet to turer er skrapingen tilbake igjen. Jeg har også satt på ett helt splitter nytt hjulsett med helt nye bremskiver som jeg bruker til vinterkjøring. Men jeg opplever akkurat det samme problemet.

Jeg har en klaring på ca. 1 mm mellom skivene og bremsklosser på hver side. Men bremseskivene pendler fra venstre til høyre når jeg dreier hjulet og skraper på begge sider. Hvordan i alle verden skal jeg få løst dette? Må jeg øke klaringen så mye at bremsene blir mindre kontante og ikke tar før jeg har håndtaket helt i bånn eller må jeg rette opp bremseskivene. De er jo nye alle sammen.

Re: Problemer med bremser [Re: lars72] #1306373 01/12/2011 11:00
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Oppførselen til bremsekaliperne virker helt som forventet. Hydrauliske bremsekalipere skal dytte inn klossene for deg. Noen bremser har muligheten til å justere hvor mye bremseklossene skal trekkes tilbake. Aner ikke om dine har dette.

Problemet ditt later til å være at bremseskivene er enten skeive eller at festet til navet ikke er plant. Det er besynderlig at du har dette problemet på begge hjulsettene dine, men det er ikke noe annet såvidt meg bekjent som kan forklare at skivene vandrer i kalipergapet.

Re: Problemer med bremser [Re: lars72] #1306375 01/12/2011 11:08
lars72 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
takk for svar. Ja det er veldig kjedelig, har sjekket fester og bolter og alt sitter som normalt. Har ikke sjekket festet til navet, men jeg må jo hatt maks uflaks med hele 4 nye skeive bremseskiver. Finnes det en måte å rette skivene på?

Re: Problemer med bremser [Re: lars72] #1306403 01/12/2011 11:58
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Skiftenøkkel og litt selektivt bruk av makt er vel normalprosedyren for å rette skiver. Er navfestet skjevt blir det litt mer komplisert.

Merk at det er alltid litt skjevhet i skivene, siden det er noe gap mellom skiva og klossene er det da også noe toleranser.

Jeg har personlig bedre erfaring med retthet av skiver som sitter på en aluspider fremfor de som er lagd i ett stykke stål. (Uten at jeg skal påstå at erfaringsgrunnlaget er stort nok til å hevde at dette er noen regel)

Redigert av sverreb; 01/12/2011 11:58.
Re: Problemer med bremser [Re: lars72] #1306416 01/12/2011 12:12
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Tror lufting kan være ett remedium. Svampaktig følelse er tegn på luft i systemet.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Problemer med bremser [Re: lars72] #1306559 01/12/2011 17:38
Johannes(MCK) Offline
Avhengig
Avhengig
Hadde noe av samme problem med mine formulabremser. Er nok for mye olje/luft i systemet, som gjør at klossene ikke trekker seg langt nok tilbake. Lufting gjør nok jobben.

Fart og høy tråkkfrekvens løser mange problemer...

Moderator  support