Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Stipend for å gå gratis skole?

Stipend for å gå gratis skole? #1306292 01/12/2011 08:52
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
Jeg har en sønn som er russ i år. Han jobber ved siden av skolen for å finansiere bil, hobbyer, kjæreste og alt det man kan bruke penger på i den alderen. Vi er av den oppfatning at å måtte planlegge sin egen økonomi tidlig i livet gir ham en solid ballast å ha med seg videre i livet. Det gleder meg å se ham sykle til skolen i øs pøs regnvær fordi økonomien ikke tillater at han setter seg inn i en tørr bil og kjører de fem kilometrene hver dag.

Mot slutten av året har han gått over frikortgrensa og måttet betale skatt. Det har gitt ham noen perspektiver.

MANGE av vennene hans kommer fra hjem med skilte foreldre. De jobber ikke, men mottar årlig 20000+ i stipend for å gå på videregående skole. Siden skolegangen er fullstendig gratis bruker alle vennene disse pengene på å fiansiere akkurat de samme tingene Erik må jobbe for.

Både jeg og han lurer på hvorfor i all verden vi skal finansiere kino, moped, merkeklær etc. for ungdommer som tilfeldigvis ikke har foreldre som bor i samme hus lenger. I TILLEGG lærer samfunnet disse ungdommene til en viss grad at penger til livsopphold, det er noe du får av staten, det.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Stipend for å gå gratis skole? [Re: GeirK] #1306297 01/12/2011 08:59
E
engekri Offline
Ivrig
Ivrig
E
Her er kriteriene i allefall. http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/vg/grunnstipend_og_lan/

Quote:
Skilte foreldre

Er foreldrene dine skilt eller separert, ser Lånekassen på inntekten og formuen til den forelderen du bor hos (eller bodde hos sist). Er forelderen du bor hos gift på nytt, blir også steforelderens inntekt tatt med i beregningen. Men hvis forelderen du bor hos er samboer, regnes ikke dennes inntekt med.

Ved delt bosted (delt omsorg) skal halvparten av den samlede inntekten og formuen til begge foreldrene og eventuelle steforeldre legges til grunn.
Kan oppleves som urettferdig

Grunnstipendet er ment å skulle utjevne økonomiske forskjeller og dekke nødvendige utgifter for elevene. Det varierer selvsagt hvor mye den forelderen man ikke bor sammen med bidrar økonomisk, og hvor mye eventuelle steforeldre bidrar. I enkelte tilfeller kan derfor elever oppleve det som urettferdig at noen får mer stipend enn andre. Les mer om inntekt og formue.
Egen inntekt påvirker ikke stipendet

Hvis du jobber og tjener penger ved siden av skolen (eller har høy formue), påvirker ikke dette hvor mye du får fra Lånekassen. Stipendene dine blir imidlertid behovsprøvd mot eventuell egen trygd, pensjon eller lærlinglønn.

Skulle gjerne hatt litt av de pengene selv...

Redigert av engekri; 01/12/2011 09:00.
Re: Stipend for å gå gratis skole? [Re: GeirK] #1306316 01/12/2011 09:19
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Jeg ville ikke kalt penger til kino, moped og merkeklær som penger til livsopphold. Dette er luksus i mine øyner.

Re: Stipend for å gå gratis skole? [Re: femte_gir] #1306321 01/12/2011 09:24
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
Nei, men siden de antalig slipper å betale for kost og losji hjemme, man jo det fort bli lærdommen, tenker jeg.

- Robert Green Ingersoll
Re: Stipend for å gå gratis skole? [Re: GeirK] #1306322 01/12/2011 09:25
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Så lenge sønnen ikke lider av ordningen ser jeg ingen grunn til å ikke gi litt livsbalast på veien til voksenlivet.

Foreldre som kaster penger etter barna og syr de berømte putene under armene på de, tror jeg utfører en skikklig bjørnetjeneste :-)

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Stipend for å gå gratis skole? [Re: GeirK] #1306325 01/12/2011 09:30
tron Offline
Besatt
Besatt
Jeg har skilte foreldre og fikk stipend fra lånekassen da jeg gikk på videregående. Det var ikke snakk om så mange tusen, og i hvert fall ikke 20K. Dette var tidlig på 90-tallet, og den gang gikk alt sammen med til å finansiere skolebøker, rekvisita og klasseturer. Kostnadene er kanskje enda høyere nå, og en videregåendeelev bør vel ha ting som laptop også? Støtten jeg mottok synes jeg egentlig var helt fair. Husker godt hvordan det plutselig ble fryktelig mye mindre å rutte med i familien når foreldrene gikk fra å dele på finansieringen av én husholdning til å måtte bære kostnadene av en hver.

Re: Stipend for å gå gratis skole? [Re: GeirK] #1306330 01/12/2011 09:38
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Trøst deg med det, Geir, at du gir din sønn en "gave" som varer resten av livet. De som får alt gratis vil sannsynligvis stå rådville på gata når de skal bevege seg ut i voksenlivet.

Min stedatter på 17 år fikk 3200 kroner i stipend det første året på skolen og de gikk til alt annet enn skolegang. Lommepengene forsvant like fort samme vei.

Hennes mor og jeg er gift. I år fikk hun 800 kroner i stipend. Først var hun i opprør men etter samtaler her i hjemmet gikk hun ut og skaffet seg jobb. Faktisk to jobber. Resultatet nå er at pengene spares og brukes mye mer fornuftig. Pengene hun tjener selv har MYE høyere verdi og forvaltes mye mer fornuftig. De forsvinner ikke lenger på juggel fra Glitter, kebab og klær hun ikke trenger.

Hun har faktisk begynt å smøre seg (for henne) gratis matpakke hjemmefra i stedet for å kjøpe mat i kantina på skolen.

Det å tjene egne penger fører KUN gode ting med seg.

Re: Stipend for å gå gratis skole? [Re: tron] #1306337 01/12/2011 09:45
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
Sitat: tron
Dette var tidlig på 90-tallet, og den gang gikk alt sammen med til å finansiere skolebøker, rekvisita og klasseturer. Kostnadene er kanskje enda høyere nå, og en videregåendeelev bør vel ha ting som laptop også?

Tidlig på 90-tallet hadde det noe for seg. Ting har endret seg siden den gang.

De eneste investeringene dagens videregåendeelever trenger å gjøre er en kalkulator, et par joggesko og en treningsdress.

Bøker er gratis og du trenger ikke laptop. Erik har en liten netbook, men den står permanent oppkoblet som Spotify-klient i mediarommet.

Som sagt - siden VGS i dag er gratis, går disse pengene til cola, burger, kino, moped etc.

- Robert Green Ingersoll
Re: Stipend for å gå gratis skole? [Re: GeirK] #1306338 01/12/2011 09:48
tron Offline
Besatt
Besatt
Ordningen er jo dessuten behovsprøvd. Om man mottar så mye som 20.000 i året får de maks stipend. Det vil si at de har foreldre som tjener svært lite. Sjekk tabellen som engkri linker til.

Re: Stipend for å gå gratis skole? [Re: tron] #1306344 01/12/2011 10:01
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
Nei - det betyr at den foreldren du bor hos, tjener lite. Etter hva jeg forstår skal ordningen sikre lik rett til utdanning for alle. Hva er da logikken i å sponse noe som er gratis?

- Robert Green Ingersoll
Re: Stipend for å gå gratis skole? [Re: GeirK] #1306349 01/12/2011 10:06
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: GeirK
Nei - det betyr at den foreldren du bor hos, tjener lite. Etter hva jeg forstår skal ordningen sikre lik rett til utdanning for alle. Hva er da logikken i å sponse noe som er gratis?

Skolen til datteren min er ikke helt gratis. De må dekke forbruksmateriell selv. Skriveblokker, blyanter, penner, viskelær, osv.

Men dette bør jo ikke utgjøre så mye som 20.000 i året. Det blir en skeiv fordeling. Jeg er enig med deg.

Re: Stipend for å gå gratis skole? [Re: GeirK] #1306353 01/12/2011 10:11
tron Offline
Besatt
Besatt
Så ikke oppklaringen om gratis skolebøker før jeg skrev innlegget. I lys av den oppklaringen er jeg enig i at støtten virker ulogisk.

Men det er klart, om jeg tjente 275.000 i året og hadde forsørgeransvar for tre barn, er jeg rimelig sikker på det hadde vært vanskelig å få endene til å møtes. At de da fikk 1940 kr i måneden fra lånekassen kunne da kanskje vært det som skulle til for at de i det hele tatt kunne gå på videregående skole, og ikke jobbe fulltid på MacDonalds for å bidra til husholdningen? Jeg bare tenker høyt her...

Re: Stipend for å gå gratis skole? [Re: GeirK] #1306382 01/12/2011 11:19
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det som er en svakhet med det norske velferdssystemet slik jeg ser det,er at man ikke bare støtter de som trenger det mest økonomisk,man støtter omtrent alle.

Barnetrygden er ett godt eksempel,stipend til barn med millionformue er en annen(vet selv om folk som falt innenfor dette da jeg gikk på VGS).

Litt sånn motsatt av hvordan jeg selv skulle ønske at det var,men er nok for mange som vil ha både i pose og sekk i dette landet til at det vil forandres.

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: Stipend for å gå gratis skole? [Re: SimonS] #1306413 01/12/2011 12:09
R
Ruslebiffen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
R
Sitat: SimonS
....snip ... Barnetrygden er ett godt eksempel,stipend til barn med millionformue er en annen(vet selv om folk som falt innenfor dette da jeg gikk på VGS).
...snip...

Er uenig med deg der.

La oss ta en famile A der mor og far er i bra betalt arbeid og har en kombinert inntekt på 1.5 mill i året. De betaler i løpet av året betraktelig mer skatt enn en familie B som totalt tjener 600 tusen.

Familie A og B får ca 1000 pr barn pr måned i barnetrygd. Familie A får således mindre igjen for det de dytter inn i statskassen og "sponser" de med laver inntekt. Personlig synes jeg det er helt greit.

At famile A kun skulle fått 500 kr pr barn pr mnd blir jo i mine øyne en dobbelt beskatning, og helt feil.

Rusle

Re: Stipend for å gå gratis skole? [Re: Ruslebiffen] #1306423 01/12/2011 12:21
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg kan ikke se hvordan det blir dobbel beskatning hvis man får mindre av ett velferdsgode,som opprinnelig ble laget for utsatte grupper.

Der ligger noe av problemet med velferdsordningene vi har,man lager noe som skal treffe de "svake",og så ender man opp med å betale for "alle".

Husker jeg rett så var vel barnetrygden noe kun enslige forsørgere fikk for førstefødte barn,og gifte fikk ved barn nummer 2 frem til 70-tallet ish.

Står på mitt fremdeles,velferdsordninger burde i hovedsak brukes for å jevne ut forskjeller,ikke bare gis uansett "mottakers" situasjon.

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: Stipend for å gå gratis skole? [Re: SimonS] #1306427 01/12/2011 12:28
R
Ruslebiffen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
R

Da får vi være enige om å være uenige ICON_SMILE
Så lenge de utsatte gruppene får det de skal ha, så ser jeg ingen grunn til at de mindre/ikke utsatte gruppene ikke også skal få det så lenge skatten er basert på inntekten.

Rusle

Re: Stipend for å gå gratis skole? [Re: Ruslebiffen] #1306441 01/12/2011 12:50
J
jørgm Offline
Ringrev
Ringrev
J
Teoretisk sett hadde det totale skattetrykket også gått ned om ordningen hadde omfattet bare de med behov.

Å skulle lage en sammenheng mellom hva den enkelte betaler i skatt og hva den enkelte får igjen i ytelser er jo et interessant prosjekt ... Jeg har mer rett til å bruke denne veien enn deg. Jeg har rett på to legetimer, men du får bare en.

Re: Stipend for å gå gratis skole? [Re: ] #1306720 01/12/2011 21:50
O
oysteinrolf Offline
Skal jeg mose trynet ditt, eller?
Skal jeg mose trynet ditt, eller?
O
Jeg lever på voksenstipend/lån og går på vgs.

Dette gjør at jeg er økonomisk vellrystet til å pusse opp mitt nykjøpte hus, får gratis busskort fra skolen.

40% avslag på mac gjennom skoleordningen, og at jeg har råd til mer enn noen gang. Spiser 2 horn på skolen hver dag, og blir feitere for hver uke som går.

Må innrømme jeg jobber på siden også:) Men det er utrolig hva man får ut av lånekassen hvis man bare gidder å søke.

Hadde en kamerat som sleit pga dårlig stipend. Han hadde dog ingen foreldre som supportere, og bor visst nå i et hus med masse junkies for å spare penger etter hans tidligere rimelige leilighet brant ned.

Å jobbe i ung alder er godt, men det kan gi utslag på karakterene. Men så lenge de er gode nok er det ikke noe å grine av.

http://www.iphonereparasjon.net Salg og reparasjon av iphone i Stavanger

Moderator  support