Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Valg av sete ?

Valg av sete ? #1306105 30/11/2011 20:48
E
espensh Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
E
Hei!

har bare hatt 2 seter på sykkern. det er begge av merket sella italia.

har hatt helt vanlig SL sete og SlR sete team edition med hull i midten!

men jeg sitter ikke noe godt på dem, og økonomien er jo ikke på topp. så har ikke råd til å kjøpe en haug med seter å prøve.

jeg er forholdsvis tynn, 67-69 kg og 1.82 høy.
problemet er som regel att jeg føler setene gnager med på sidene og ikke att dem er vonde å sitte på, hjelper det med bredere seter? hvor mye bredere osv?

er det noen som er kanskje på min størrelse som har noen gode argumenter for valg av sete og merke som kanskje kan passe meg, må prøve ut litt i vinter, så man er klar til våren igjen ICON_WINK

Re: Valg av sete ? [Re: espensh] #1306125 30/11/2011 21:02
spøkelse Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg har sitti på Fizik Airone i to år og er strålende fornøyd. Jeg er cirka samme størrelse som deg (1.81 m og 68 kg).

Jeg har ikke noen gode argumenter for å velge Fizik Airone annet enn at jeg føler jeg sitter veldig godt på det. Jeg har prøvd andre Fizik modeller, og jeg sitter også godt på dem.

Har også prøvd Selle Italia SL som deg, men var ikke like fornøyd med det!

Om det hjelper med et bredere eller smalere sete kan ikke jeg svare på!

Re: Valg av sete ? [Re: espensh] #1306144 30/11/2011 21:12
Rene Offline
Besatt
Besatt
Si fra når du har funnet noe annet, så kan jeg snope ett eller begge de gamle setene dine for en billig penge ICON_SMILE

Re: Valg av sete ? [Re: espensh] #1306153 30/11/2011 21:26
DannyTheAddict Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
+1 for fizik. Har i år kjørt på Fizik Antares, og er meget fornøyd med det ICON_SMILE

Flere sykkelbutikker har testseter inne som du kan låne med deg hjem og prøve i en liten periode. Kanskje ikke så dumt om du vil prøve ulike bredder etc ICON_SMILE

Re: Valg av sete ? [Re: Rene] #1306157 30/11/2011 21:28
Raymond Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har et speller nytt og ubrukt Arione liggende i boden... Ikke pakket ut av plasten engang... ICON_SMILE Sort med rød midtstripe... Send meg en PM om det skulle være av interesse! ICON_SMILE

Re: Valg av sete ? [Re: espensh] #1306189 30/11/2011 22:40
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Marginalt lettere og lavere enn deg. Har testa følgende, verste først:
-Fizik Pavé: fryktelig, nummenhet etter 30 min, null støtte for setebeina.
-Selle It. SLC: Lite hjelp i spalte, nummenhet, dårlig støtte for setebeina.
-Fizik Arione: Levde med dette setet en stund, men slet med nummehet.
-Selle It Q-bik: Har syklet flere turer uten nummenhet, men sliter i blant. Brukbar støtte for setebeina.
-Selle SMP Composit: Favorittsete, gnager noe på innsidene i låra på de første turene, går seg til. Null nummenhet, god setebein-støtte.

Specialized Romin 130: Setet er akkurat montert, har således ikke noe erfaring enda. Men etter å ha lest litt om det håper jeg at dette kan være et billigere alternativ til Selle SMP.

K

Re: Valg av sete ? [Re: espensh] #1306286 01/12/2011 08:45
srs Offline
Avhengig
Avhengig
Sete er jo selvfølgelig avhengig av hvordan bakenden din er formet..... Men en annen ting jeg ikke hører så mye om, men som jeg tror er like viktig å vite, er hvordan du sitter på sykkelen. Sitter du rett opp og ned tror jeg det er mye viktigere hvordan sete er konstruert der setebena treffer salen. Sitter du mer aerodynamisk vil jeg tro att det er skrukken og hvordan den har det, det må fokuseres på............

It`s not the fart that kills, but the smell
-Petter Solberg-

http://rittranking.merida.no/person/64252/view
Re: Valg av sete ? [Re: espensh] #1306300 01/12/2011 09:02
KØG Offline
Medlem
Medlem
Blitt helt avhengig av Selle SMP setene, bruker det på alt fra racer til MTB, må til og med ha et sete med meg hvis jeg skal kjøre en spinning time.Har setene i tre versoner:Stratos/Evolution og et i carbon, alle funker like godt.Prøv!

Re: Valg av sete ? [Re: espensh] #1306358 01/12/2011 10:19
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg har muligens et SMP sete til salgs, hvis du vil prøve det.

Re: Valg av sete ? [Re: espensh] #1306425 01/12/2011 12:27
P
pbk Offline
Ivrig
Ivrig
P
Sitat: espensh

problemet er som regel att jeg føler setene gnager med på sidene og ikke att dem er vonde å sitte på, hjelper det med bredere seter? hvor mye bredere osv?

Litt usikker på hva du mener. Gnager setet på innsiden av lårene? I så fall trenger du et smalere sete. Ikke der setebredden måles (på det bredeste), men et sete med smalere "nese".

Jeg er veldig fornøyd med Selle San Marco Aspide (her er det noen som elsker det og noen som hater det), men jeg har ikke allverdens erfaring med racerseter. Prøvde et rimelig Scott-sete med mer polstring og bredere nese, og det var bare ubehagelig - jeg ble sittende altfor langt fremme på setet for å unngå at lårene subbet i setet når jeg tråkket. Jeg blir heller ikke nummen av Aspiden så lenge jeg bruker gode bukser.

Re: Valg av sete ? [Re: espensh] #1306448 01/12/2011 13:08
TashkentTerror Offline
Ringrev
Ringrev
Selle Italia Flite har en forholdsvis smal nese, SLR likeså.

Re: Valg av sete ? [Re: espensh] #1306470 01/12/2011 13:48
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Fizik Arione er et av få seter jeg sitter skikkelig vondt på. Specialized Toupe i 143mm bredde er min favoritt til racer. Men jeg har også vært fornøyd med Fizik Antares, Selle Italia SLR og Prologo NACK.
Specialized og Bontrager har seter i forskjellige bredder og et måleapparat i butikken som måler rumpa di.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Valg av sete ? [Re: thamg] #1306471 01/12/2011 14:01
KØG Offline
Medlem
Medlem
Hvis ikke "espensh" er interessert kan det godt hende jeg kan ta det hvis du har en fornuftig pris, jeg er kronisk avhengig.Hvilken av modellene er det?

Re: Valg av sete ? [Re: pbk] #1306598 01/12/2011 19:08
E
espensh Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
E
Sitat: pbk

Litt usikker på hva du mener. Gnager setet på innsiden av lårene? I så fall trenger du et smalere sete. Ikke der setebredden måles (på det bredeste), men et sete med smalere "nese".

Jeg er veldig fornøyd med Selle San Marco Aspide (her er det noen som elsker det og noen som hater det), men jeg har ikke allverdens erfaring med racerseter. Prøvde et rimelig Scott-sete med mer polstring og bredere nese, og det var bare ubehagelig - jeg ble sittende altfor langt fremme på setet for å unngå at lårene subbet i setet når jeg tråkket. Jeg blir heller ikke nummen av Aspiden så lenge jeg bruker gode bukser.

Takker for alle svar folkens, veldig bra, dem som har tilbydt seg noen seter får en pm i løpet av kvelden,

Er alltid vanskelig å forklare hva som er feil/vondt/etc:
men det jeg føler er att jeg sitter greit på setet. altså skrukken har det fint. støtte til halebeiner bak er vel greit. men føler på en måte att kantene blir for skarpe at dem ikke gnager men lager nummenhet på sida?? på en måte!! men som sagt trur jeg det beste er å prøve litt, men ett sete som rundere mere nedover og følger setet litt nedover kan være noe!!

har prøvd en sykkel en gang med selle smp sete ettereannat. prøvde sykkern i 20 min og syntes det var merkelig. men da var jo ikke alt tilpassa etter meg så kanskje selle er ett alternativ. mange av de spinklere rytterne som bruker det er jo kjempe fornøyde =)

Redigert av espensh; 01/12/2011 19:09.
Re: Valg av sete ? [Re: srs] #1306679 01/12/2011 21:00
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: srs
(...) Men en annen ting jeg ikke hører så mye om, men som jeg tror er like viktig å vite, er hvordan du sitter på sykkelen. Sitter du rett opp og ned tror jeg det er mye viktigere hvordan sete er konstruert der setebena treffer salen. Sitter du mer aerodynamisk vil jeg tro att det er skrukken og hvordan den har det, det må fokuseres på............

Min teori er at dette avhenger av bekkenstillingen. Om man er en person med litt svai i nedre del av ryggen så har man nok et bekken som er tiltet litt fremover. Dette fører til at man sitter mer på skrukken og trenger et sete med ekstra støtte bak for å få vekt på setebeina. Selle SMP treffer blink der.

Re: Valg av sete ? [Re: espensh] #1306683 01/12/2011 21:08
knut77 Offline
Besatt
Besatt
(...) Er alltid vanskelig å forklare hva som er feil/vondt/etc:
men det jeg føler er att jeg sitter greit på setet. altså skrukken har det fint. støtte til halebeiner bak er vel greit. men føler på en måte att kantene blir for skarpe at dem ikke gnager men lager nummenhet på sida?? på en måte!! men som sagt trur jeg det beste er å prøve litt, men ett sete som rundere mere nedover og følger setet litt nedover kan være noe!!

Om setet tipper bakover så er det en god idé å tippe det fremover. Men det skal ikke tippes så langt frem at du du må holde igjen for å unngåp å gli av. Da blir det vekt på armene og nakke/skulderplager.

Jeg har opplevd at seter gnager på innsiden. Nærmere bestemt den sena i lysken som går ut til låret, på innsiden fremme, på hver side. Jeg har ikke merka noe nummenhet knytta til press på disse senene, kun gnaging men det har gått seg til når jeg har fått noen mil. Kanskje kan det være hjelp i en tykkere padding i buksa, eller en annen padding med sømmene på andre plasser. Og kanskje kan det hjelpe å smøre paddingen med salve...

Re: Valg av sete ? [Re: espensh] #1306727 01/12/2011 22:00
Christian82 Offline
Ivrig
Ivrig
Har 2 Arione seter i boden som skal selges.. Ett hvitt i god stand, å ett sort plukket av en ny Caad 10.. pm om interesse..

it´s better to have a more advanced example of a lesser material than a lesser example of a more advanced one
Re: Valg av sete ? [Re: espensh] #1306813 02/12/2011 07:42
B
b_mattias Offline
Entusiast
Entusiast
B
kan ikke va bukserne som er problemet?

Re: Valg av sete ? [Re: espensh] #1306838 02/12/2011 08:32
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Hvis setet gnager mot innsida av lårene, trenger du et sete med smalere nese. Selle Italia Flite er noe av det beste du kan få da. Dersom det er på sidene av selve rumpa du føler at setet gnager, er det nok heller paddingen i buksa som ikke er god nok eller bred nok, sånn som b_mattias sier.

Redigert av Lektoren; 02/12/2011 08:34.
Re: Valg av sete ? [Re: KØG] #1306892 02/12/2011 09:44
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: KØG
Hvis ikke "espensh" er interessert kan det godt hende jeg kan ta det hvis du har en fornuftig pris, jeg er kronisk avhengig.Hvilken av modellene er det?

KØG, du har pm

Re: Valg av sete ? [Re: knut77] #1307452 03/12/2011 14:52
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: knut77
Specialized Romin 130: Setet er akkurat montert, har således ikke noe erfaring enda. Men etter å ha lest litt om det håper jeg at dette kan være et billigere alternativ til Selle SMP.

Da har Romin-setet fått seg en tur, riktig nok på mtb'n. Litt for tidlig å si om jeg liker dette bedre enn Selle SMP Composit, men det fungerte iallfall helt strålende i dag. Romin i 130mm-versjonen har ikke antydning til å gnage på innsiden av lårene og det er veldig god støtte for setebeina! Usikker på om spalten er like effektiv som SMP sin. Jeg ble ikke nummen i dag, men det ble 3 mil med mest stisykling kan ikke konkludere med noe før jeg har fått noen timer på landeveien og.

Moderator  support, Valentino