En annen ting jeg synes skiller de virkelig fantastiske fra de fine er bevegelser på kameraet.
Jeg har litt lyst til å lage meg en rigg av Lego og se hvor stabilt jeg får den til å bevege seg. I og med at jeg alt har et sett med Mindstorms kan det bli billigere enn å kjøpe seg en Kessler Crane-dolly med roterende hode og motor
Per B.
Re: Hvordan lage en god timelapse?
[Re: perbl]
#130921307/12/201111:30
Skulle egentlig ta flere timelapse sekvenser i jula,men pga. regn,vind og elendige forhold ble det bare en liten sekvens av julemiddagen pluss forberedelser,og denne da vinden og regnet holdt opp i 1 liten time.
Flimringen er biler som passerer med lysene på eller vinden som røsker i kameraet(blåste jo 18.m-20/s).
Problemet ditt er at du bare bruker 10 bilder i sekundet. Hvert bilde vises tre ganger før neste bilde kommer. Her er en timelapse jeg lagde for et par år siden: Brukte bare et enkelt kompaktkamera. Tror jeg tok bilde hvert 20. sekund, denne filmen går over en dag.
Flimringen kan også være at blenderen ikke er helt nøyaktig fra gang til gang. På de fleste kameraer åpner blenderen seg mellom hvert bilde, og når den går "trekker seg sammen" er det ofte en liten variasjon som gir litt ulikt lys inn. Dette er selvfølgelig ikke tilfellet dersom du bruker full blenderåpning eller et helmanuelt objektiv. Også raske lukkertider kan gi samme resultat.
Er det en programvare på kameraet så gjør slik at en ikke trenger å trykke lukkerknappen hvert j@@###x 10.-20. Sekund i 10 timer hvis en skal ta timelaps, eller er det en utløserkontroll man må kjøpe?
Begge deler som du nevner ja,jeg har ett Nikon D7000 der dette er innebygget i kameraet.
Har plukket litt på D800 og der er funksjonen utvidet slik at selve filmen også genereres i kameraet, fungerer forbausende bra. Erstatter nok ikke ekstern programvare om man skal ha 100% kontroll, men for å lage snutter til f.eks presentasjoner og lignende er det i høyeste grad tidsbesparende.
- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg.... 2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International http://instagram.com/esp1e/
Min første timelapse, fanget med gopro. Gikk desverre tom for strøm, derfor en litt kort timelapse. Skal redigere en ny og forbedret versjon når jeg får tid.