Hei alle sammen, Her er det jo så mange flotte og verdensvante folk så jeg lurer på om noen kunne ta en kikk på vedlagt reiserute og si om det er en grei reiserute å ta i Februar? Blå rute er det jeg tenker er greiest men lurer på om man heller skulle satse på den røde ruten hvis det er finere? http://g.co/maps/nwtaz
Kommer til å leie bil (Mustang eller noe annet erkeamerikansk) på LAX så jeg tviler på at denne leveres med vinterdekk / kjettinger? Ellers skulle jeg gjerne tatt turen via Reno f.eks.
Er det noe annet enn Death Valley mellom LV og SF som er interessant? Vi har desverre kun 15 dager der borte så foreløpig tenker vi følgende fordeling av netter: sen ankomst og hotell på LAX->3-4 netter LV->1-2 netter mellom LV og SF->4 netter SF-> 0-1 natt mellom SF og LA-> 4-5 netter LA Høres det greit ut?
Takker for absolutt alle innspill hilsen Stefan
Re: Kjøre LA-LV-SF-LA med bil i slutten av februar
[Re: Stefan]
#130545929/11/201120:24
Hei alle sammen, Her er det jo så mange flotte og verdensvante folk så jeg lurer på om noen kunne ta en kikk på vedlagt reiserute og si om det er en grei reiserute å ta i Februar? Blå rute er det jeg tenker er greiest men lurer på om man heller skulle satse på den røde ruten hvis det er finere? http://g.co/maps/nwtaz
Ruta er flott den.... det er ikke noe spesielt å se på langs rød rute. Kjør like gjerne blå (I-5 er fantastisk stygg, men den går raskere.).
Sitat: Stefan
Er det noe annet enn Death Valley mellom LV og SF som er interessant?
Bilutleieselskapene kan ofte levere med vinterdekk. De har vinter i California også (f. eks. Sierra Nevada, Big Bear, Mammoth). Kjører du slalom kan de to siste være verdt å vurdere.
Kjører du med vinterdekk så kan du vurdere så se Yosemite, Kings Canyon og Sequioa på vinterstid.... du slipper turistpresset. Men de tar tid og med den tiden du har så er det kanskje best det opplegget du har.
Sitat: Stefan
Vi har desverre kun 15 dager der borte så foreløpig tenker vi følgende fordeling av netter: sen ankomst og hotell på LAX->3-4 netter LV->1-2 netter mellom LV og SF->4 netter SF-> 0-1 natt mellom SF og LA-> 4-5 netter LA Høres det greit ut?
15 dager er perfekt for denne runden. Du kan alltids være lenger, men hadde du hatt mindre med dager så hadde det blitt litt stress.
Februar er forøvrig perfekt for Death Valley og Las Vegas. Behagelig varmt. Derfor er dette også sesong for amerikanere i Las Vegas (Europere er mer om sommeren)
Planlegg Las Vegas. Det å vandre hvileløs rundt der er det ingen fremtid i, men gå gjerne stripa fra sør til nord (selv om det har blitt litt kronglete nå). Barer og utesteder må du finne hvilke som passer for deg på de aktuelle dagene. Gjør jobben på forhånd og spør lokale bartendere. Sjekk også ut hvor de har de beste betingelsene for de spillene du skal spille... I Las Vegas vil jeg foreslå å se på faboulus Las Vegas skiltet, stikke til downtown og Liberace-museumet.
Death Valley er enorm. Ca 20 mil fra sør til nord. Sist startet jeg ved Lone Pine (Comfort Inn). I death Valley startet jeg derfor ved Vestinngangen og kjørte til Bad Water og stoppet de stedene det står skilt om at det skal være noe interessant. Husk å registerer deg(betal). Det er spesielt i denne parken fordi det ikke er noen bom..... Videre kjørte vi opp på Zabriskie Point og Dantes View.... og så videre til Las Vegas. Racetrack Playa er nok verdt å se, men problemet er at dit er det laaaangt og jeg er usikker på hva slags bil du trenger. Se film under:
Mellom Los Angeles og Las Vegas er Joshua Tree national park helt grei. Skal du i mange nationalparker så vurder årskort til 80 dollar.
Husk forøvrig at det er regnsesong i California.... men du skal ikke bli veldig plaget av det. Tar jeg ikke feil så har det begynt å bli grønt på den tiden av året.
Jeg synes du bruker litt mange dager i Los Angeles. Det er verdt å sjekke ut områdene nord for San Francisco og kanskje du bør flytte en dag fra LA til SF. Du kan bo i SF selv om du sjekker ut ting nord for san francisco. Napa, Mt. Tamalpais, Muir Woods og Point Reyes national seashore er noen stikkord her.
I San Francisco. Du må gå på gode restauranter her.... mange av disse bør du bestille før du drar.... Ellers,from the top of my head: Twin Peaks, Castro, Golden Gate Bridge, North Beach (ligger ikke ved kysten, men beste stedet å bo etter min mening), Ferry Building, Lombard street (svinger), Filbert street (bratteste gate, parallelt til svingene i Lombard), Alcatraz, Castro, Alamo square.
Når du kjører sørover så start ved Cliff House og ta kysten sørover til Santa Cruz. Evt. ta en avstikker (92) til Stanford University og Palo Alto (før du tar hwy 17 til Santa Cruz).... ellers veldig lite å se i Silicon Valley. det tar lengre tid å kjøre langs kysten, men 101 er ikke severdig. Santa Cruz kan du kjøre innom, men du trenger egentlig å bo noen dager der for å få "følelsen", ellers blir det bare en hvilken som helst småby.
Lenger sør: Akvariet i Monterey er overraskende bra. Skal du til et akvarium i livet, så er det dette. (evt. 17 mile drive) Carmel-by-the-sea før du tar fatt på Hwy one (mange mulige stopp her. sjekk turistboka.) men få ihvertfall med deg Nepenthe bar og ta en kvalitetes-IPA. HWY 1 bør du ikke starte på om morningen, pga større sjanse for tåke, Hearst Castle (anbefales på det varmeste, bestill billetter på forhånd) Det passer ofte med en overnatting her (kanskje i Pismo Beach). Kjør innom Solvang (men bruk maks en halv time). Kjør innom Santa Barbara (kanskje greit å spise her). Husk at trafikken mellom Santa Barbara og LA er forferdelig (nesten til alle døgnets tider). I Malibu er det overraskende lite å se på.
Du gjør lurt å bo ved flyplassen etter at du lander. Selv bodde jeg i Manhattan Beach i mange måneder i år. En upscale "by" (ofte omtalt som "nye beverly hills") og et avslappende sted. Sjekk også ut hermosa. Gå gjerne mellom dem for en avslappende tur. Fra flyplassen er det også "kort vei" til Venice og Santa Monica, begge verdt å få med seg.
Kanskje lurt å bo i West Hollywood i andre delen av turen. Du har sikkert skjønt at LA er gigantisk. Men i LA er det egentlig bare å følge guideboka.... besøk gjerne et filmstudio (VIP-tour er det du skal ha). Velg noe annet enn universal (og sony). Getty Center, downtown og Observatory er verdt å få med seg. Det er et stopp ved Moulholland drive du bør få med deg ved solnedgang (du skjønner hvor når du kjører der). Husk fotostativ. Litt mer spesielt er Echo Park og Burbank.
God tur....
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
#130552830/11/201105:39
Jeg ville ha kuttet ned LA til 1-2 dager, det er langt mer å se i og ved Bay Area (Napa, Sonoma, og som nevnt over Monterey). Mye fet sykling også her osm er verdt å få med seg hvis du får lirket med deg en lycra i bagasjen.
Løvsteika
[Re: supernalle]
#130610430/11/201120:47
Jo, værsågod. Jeg har sikkert glemt en del, men det har også vært flere tråder om det samme før. Men jeg hadde håpet flere hadde gitt fra seg sine tips.
Et tips til. Har du råd (og tid) så ta en helikoptertur fra Las Vegas til Grand Canyon. Det er fantastisk. Maverick har godt rykte.
- Voltaire
#130619030/11/201122:41
Har akkurat kjørt Boise - SF - highway 1 til Santa Barbara - LA - Oceanside - LV - Boise nå sist uke. Kort fortalt så har supernall helt rett i det han sier.
SF er flott, highway 1 er flott, men tar lang tid. Om du vil se alt i dagslys må du stå opp tidlig. Kanskje en ide å ta en natt på veien for å slippe stress.
SB anbefales
LA er et kjipt sted hvor du blir lei av biler. Noe severdigheter, men walk of fame er en skikkelig skuffelse. Warner Bros VIP tour anbefales til tross for 50dollar
Oceanside - bra strender som ikke er overfylt ellers ingenting.
LV - forbered deg.
Leide forresten en Dodge Charger. Komfortabel og erkeamerikansk bil med nær 300hk. Billigere enn mustang og du slipper det umiddelbare leiebilstempelet ;-) Hadde helårsdekk. Vær oppmerksom på at snø og bil med tohjulstrekk betyr kjettingpåbud som håndheves strengt når du er på fjellet. Uavhengig om du har vinterdekk. har du firehjulstrekk så får du kjøre med helårsdekk eller bedre.
Ut på tur!
[Re: Supermann]
#130684102/12/201108:34
Det med å ikke snu døgnet for mye bør du merke deg. Veldig lurt å ha disiplin her. Distansene er store i USA og hvis du rekker bare å kjøre og ikke se noe så er poenget veldig borte... ikke baser deg på frokostene på hotellene (altså, ikke vær redd for å dra før frokosten begynner). Det er ofte ekstremkarbo og pulvereggerøre. Personlig pleier jeg å kjøpe en kjølebag når jeg er der borte og fylle med is, vann og mat.
Problemet er jo om du skal ut på byen... da er det jo kjipt å legge seg tidlig. Jeg vil foreslå å ta rotbløyta i Vegas og legge seg tidlig alle andre steder.
Ha med mye vann i bilen når du kjører i ørkenen. Dette er ikke til å spøke med, selv om det er andre på veien (hvis bilen skulle stoppe). Shop brett med vann og dytt inn i bagasjerommet. $4.50 er typisk pris for 24 flasker. Billig forsikring. (Baseres på locals sine innstendige råd).
Bruk tre dager til Los angeles fra San francisco. Dag 1: Dra "sent" fra SF (Cliff house) (evt. stanford og palo alto), santa cruz og monterey og akvariet der.
Dag 2. monerey, 17 mile drive, carmel (lunsj). så tre-fire timer på hwy 1, før du rekker en av de siste tourene på Hearst Castle. videre til Pismo beach.
Dag 3. pismo beach, solvang, santa barbara (evt, malibu, men vit hva du gjør her) og så videre til LA.
så det å ta dette i en smala er ikke lurt (jeg har smertelig erfaring med det selv).
5 dager i SF. 2 dager i LV (kanskje bare en natt) 1 overnatting mellom LV og SF hvis du skal se Death Valley. Du klarer å kjøre fra LA og se Joshua Tree og så til Las Vegas på en dag. Resten i LA.
LA er spesielt, men det er nok der til å fylle 5-6 dager uansett. Men nøkkelen er å komme i kontakt med folk. De vil gi inside tips og ta deg med på bra ting. Mange jobber i underholdningsindustrien og har kontakter som kan ta deg med på både fester og interessante ting på dagtid.
my 2 cents.
- Voltaire
[Re: Heliboy]
#130684302/12/201108:37
Jeg ville ha kuttet ned LA til 1-2 dager, det er langt mer å se i og ved Bay Area (Napa, Sonoma, og som nevnt over Monterey). Mye fet sykling også her osm er verdt å få med seg hvis du får lirket med deg en lycra i bagasjen.
Den desidert feteste syklinga finner man dog i Santa Barbara. Dersom du legger turen innom the Bay Area ville også få med meg Big Basin Redwoods State Park mellom Santa Cruz og Silicon Valley. Her finnes 120m høye trær som er over 2000 år gamle.
For vinsmaking ville jeg styrt unna turistfellene Napa og Sonoma Valley. Det finnes mange små vingårder mellom SB og SF som er langt hyggeligere og mindre kommersielle.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
[Re: GeirK]
#130684902/12/201108:44
Dersom du legger turen innom the Bay Area ville også få med meg Big Basin Redwoods State Park mellom Santa Cruz og Silicon Valley. Her finnes 120m høye trær som er over 2000 år gamle.
En kommentar: Det er de samme type trær som i Muir Woods (Det vet nok GeirK, men kanskje ikke du(stefan))
Sitat: GeirK
For vinsmaking ville jeg styrt unna turistfellene Napa og Sonoma Valley. Det finnes mange små vingårder mellom SB og SF som er langt hyggeligere og mindre kommersielle.
istemmer den. dropp napa og ta noe rundt solvang eller santa barbara, eller noe innover landet fra carmel-by-the-sea.
- Voltaire
#130685602/12/201108:52
En kommentar: Det er de samme type trær som i Muir Woods (Det vet nok GeirK, men kanskje ikke du(stefan))
Jepp, sequoia sempervirens - bortsett fra at Big Basin har langt mere old growth, som er det som er verd å se. I disse to områdene ble det stående igjen ganske mye skog etter at hele Coastal Range ble snauhogd for 2000 år gamle trær tidlig på 1900-tallet for å bygge opp SF etter jordskjelvet.
Andre steder står det igjen ett og annet tre. Treet under var for stort til å baskes med. Du kan se sagmerkene til høyre over sprekken der de har flyttet seg et stykke oppover i løpet av 90 år. Bildet er fra år 2000, men jeg syklet forbi det treet senest i oktober i år.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
#131866903/01/201222:01
Da begynner turen å ta form og første del er booket og klart: - Booket Sheraton Gateway på LAX - Leie en Dodge Charger på LAX og kjøre til LV - Booket planet Hollywood hotel med bellagio fountain view (har i etterkant fått inntrkk av at planet hollywood er litt mer harry enn det jeg hadde tenkt på, men men det er jo Vegas, så det får gå denne gang)
Så etter det kunne jeg gjerne tenke meg tips for: -1 overnatting mellom LV og SF. Tenker så langt et sted mellom death valley og bakersfield -Hotel i San Francisco. Har fått anbefalt området rundt union square men ser at det er veldig få hoteller med parkering. Hvordan er det å få parkert i området der uten at det er inkludert i hotellprisen? - 2 steder å overnatte mellom SF og LA. Tipper at det blir i Monterey og f.eks. Pismo beach eller santa barbara. Noen tips om hoteller her? - Hotel i LA. Har i en tråd lest at "orchid suites" skal være bra?! Tenker at det er mest spennende i west hollywood området?
Hva gjelder pris og standard ønsker jeg selvfølgelig det beste forholdet Ser helst at gjennomsnittet for turen holder seg på under 800-1000 kroner natten... Igjen uendelig takknemlig for alle tips
#131868903/01/201223:05
Så etter det kunne jeg gjerne tenke meg tips for: -1 overnatting mellom LV og SF. Tenker så langt et sted mellom death valley og bakersfield -Hotel i San Francisco. Har fått anbefalt området rundt union square men ser at det er veldig få hoteller med parkering. Hvordan er det å få parkert i området der uten at det er inkludert i hotellprisen? - 2 steder å overnatte mellom SF og LA. Tipper at det blir i Monterey og f.eks. Pismo beach eller santa barbara. Noen tips om hoteller her? - Hotel i LA. Har i en tråd lest at "orchid suites" skal være bra?! Tenker at det er mest spennende i west hollywood området?
Planet Hollywood: Harry ja... er det ikke derfor man er i vegas. Sikkert helt greit. Men det er ofte avgifter du må betale ved sjekk inn. Ofte "resort fee" eller "Wi-Fi", ca 20 dollar per natt (MGM kjeden er beryktet for disse tingene). Finles regninga, det kan hende de plutselig kliner på 50 dollar for ingenting (jeg kan ingenting spesielt om PH). Hva får du for resort fee, stort sett ingenting. Innbrudd i bilene er også et problem her. Få med fonteneshowet på Bellagio..
Overnatting mellom LV og SF: Jeg bodde på Comfort Inn Lone Pine. Da får du brukt tida i Death Valley. Pass på å aldri gape over for stort når du kjører. Du får en lang tur neste dag, 7,5 timer.... men dette anbefaler jeg på det sterkeste... det er vel egentlig ikke noe egentlig sted å bo før Bakersfield. Det er ingen by å trakte etter, selv om det heller ikke finnes noe i Lone Pine.
Hotel i San Francisco: Har ingen spesielle favoritter, prisene går for mye opp og ned til det... traveladvisor er din venn. Det er også fint å bo i Embarcadero. Parkering er et helvete der, veldig dyrt. 25-30 dollar per døgn er vanlig.... Finn heller et parkeringshus selv enn å la hotelllet parkere. Du slipper ofte unna med halve prisen av det de skal ha (kanskje 45 dollar). På den annen side kan de ha avtaler med parkeringshus for selvparkering og da kan det være billigere. Husk det er en del innbrudd der. Mulig også med streetparking og det kan være gratis. Jeg har tidligere streetparkert i Silicon Valley og tatt toget inn, men du bor nok for kort til det (og det tar tid hvis du ikke skal noe i Silicon Valley uansett).
Hoteller mellom SF og LA. Vel, har heller ingen spesielle her, men har lært meg å lese tripadvisor når det gjelder Monterey... for min del er det et sted jeg vil legge hodet ned på puta... jeg ville brukt en av de store kjedene, men som sagt stor forskjeller på kvalitet også der (også innbyrdes i kjeden).
Jeg ville bodd i pismo beach og bare stoppet i santa barbara. Santa barbara er ikke noe blivende sted for meg, men aksepterer at mange andre synes det. Alltids greit å spise der og se på stranda og downtown.... I pismo Beach bodde jeg på Pismo lighthouse. Jeg leste meg til at det var et familiehotell, men jeg var ikke mye plaget av det ihverfall. Litt utenfor pismo beach sentrum. Kanskje lurt å bo i sentrum.
West Hollywood er veldig touristy.... men det er mye man forbinder med LA der... Santa Monica og downtown er også verdt å vurdere. Personlig kommer jeg til å bo i enten Manhattan Beach eller Echo Park, men det er nå meg.... jeg har vært der veldig mye.........
- Voltaire
#131869303/01/201223:25
Vi bodde på Hotel Oceana i Santa Barbara. Forhåndsbestilte rom for å være garantert sjøutsikt. OK å se wharf'en når man først er der. Litt spasering inn til sentrum. Likte byen og fint med et par rolige dager før LA .
Mht. LA bodde vi på Hyatt Sunset Boulevard. Det var her Led Zeppelin farta rundt med Harley innendørs på søttitallet, så mye historie i veggene her. Digg takterrasse og ellers fin beliggenhet vegg i vegg med Comedy Club og House of blues. Ellers spaserbart til Roxy mm
Redigert av ELO73; 03/01/201223:25.
#131909605/01/201202:14
Forøvrig unngår jeg Union square så mye som mulig.... det er pakket med turister og du blir behandlet deretter. F. eks. kan kelnere være upersonlig og det er en "kvegmentalitet" der. Inn og spis og betal mye og ut igjen.... men skal du handle noe spesielt så er union square bra. Unngå å bo i tenerloin for enhver pris. Det er her mange hjemløse og småkriminelle holder til (hjemløse er sjelden farlige). Å gå på dagen der går nok relativt greit, men det er ganske dystert der. På kvelden og natta kan du bli ranet. Men du kommer sannsynligvis fra det med helsa og livet i behold. Sist gang jeg var der så kom jeg bare minutter etter en drive-by-shooting. Det ble tre tilfeldige ofre i tillegg til de de var ute etter å skyte. Ingen av dem ble livstruende skadet. Hotellene som holder til der kaller aldri området for Tenderloin. Du må derfor inn på kartet for å sjekke.
De virkelig farlige stedene i San francisco ligger uansett ikke i sentrum. . De farlige stedene ellers er boligområder der det ikke er naturlig å ferdes. Et sted er området rundt Candlestick park. Noen områder i soma er det også grunn til å være skeptisk til, spesielt på kveldstid. Vær litt skeptisk til Misson (spesielt sidegater) på kveldstid.
Når jeg først er igang å bable om sikkerhet så ferdes du på ekstremt sikre steder forøvrig. Det er selvfølgelig de store byene som er problematiske..... Hele kystturen din mellom SF og LA er supersikkert...... med noen hedelige unntak..... hvis du ikke skal rote rundt i en by som f.eks. Oxnard så finnes det områder som er absolutt farlige. Ellers er det bare å senke skuldrene helt ned.
I Las Vegas så er det sikkert så lenge du er på stripa og der det er mye folk i downtown. Men det finnes gater i/i nærheten av downtown som ikke er bra. Jeg har forøvrig ikke testet skjebnen her selv, men blitt advart mot dette flere ganger (og jeg har vært i Las Vegas ganske mye, f.eks. to ganger bare i fjor). Utenfor stripa er det veldig lite å se og gjøre, men det er noen barer og steder å handle som er verdt å sjekke ut.
I LA er det en del farlige områder, men hvis du er målrettet og skal i en bestemt butikk og "do your thing" så blir du som oftest ikke plaget, nærmest uansett hvor du ferdes. Man flash aldri penger eller se lost ut og gå hvileløst rundt med kart på de mindre trygge stedene. Noen unntak er det. Jeg er veldig skeptisk til Inglewood. Her beveger jeg meg ikke en gang på dagtid. Er du i feil gater her er du nesten garantert å bli banket opp/ranet. Compton unngår jeg også, men det er en møkkaplass av en annen verden. Det meste langt kysten er veldig sikkert Santa Monica, Venice (selv om noen dopeheads har tilholdssted her, samt at noen gjenger tar turen innom), Marina del Rey, Playa del Rey, Segundo, Manhattan Beach, Hermosa, Redondo osv. Det som er spesielt med LA er at på relativ velstående steder kan det være mange kriminelle, rett og slett fordi en del drugdealere har lykkes. Andre steder som ser veldig fattig ut kan være helt safe. De virkelige poshe stedene er selvfølgelig helt safe (Beverly hills, Brentwood, Bel Air osv). West Hollywood er trygt, og Hollywood er blitt trygt med åra også. Downtown har også blitt trygt med åra, men ikke alle områder er like bra her. Byen er enorm, snakk med hotellet og tro på det de sier.
- Voltaire
#131935305/01/201217:57
Takk for tips om San Francisco og Vegas. Vegas visste jeg var shabby utenfor the strip og regner ikke med å være veldig langt borte fra the strip på kveldstid uansett. SF trodde jeg var mest safe med tanke på at det er "hovedstaden for geeks and gays" som en jeg kjenner kaller det. Skal unngå "tenderloin".
Sitat: supernalle
Jeg er veldig skeptisk til Inglewood. Her beveger jeg meg ikke en gang på dagtid. Er du i feil gater her er du nesten garantert å bli banket opp/ranet. Compton unngår jeg også, men det er en møkkaplass av en annen verden....
Har også kommet fram til at alle stedene jeg kjenner igjen fra div rap-tekster kan være greit å unngå Da slipper man f.eks. å møte Dr Dre med en "Clip in the strap" på diverse steder
Quote:
Clip in the strap, dippin' through hoods (what hoods?) Compton, Long Beach, Inglewood! South Central out to the Westside (wessyde)
#131947106/01/201201:44
Haha, utrolig bra. Jeg har ikke fått med meg den teksten så godt. Long Beach er nok bedre, spesielt hvis du ikke beveger deg langt fra kysten. Jeg må si at jeg ikke har vært der så mye. Men det er antakeligvis innover i Long Beach-byen som sikkert er litt mer shabby, sammen med omliggende steder innover der. Jeg har ikke følt noe behov for å ferdes der. Jeg var flere ganger i Costa Mesa i sommer for å kjøpe fjellutstyr, av alle ting. Jeg tok motorveien ned og kysten hjem hver gang. Det er liten tvil om at det er veldig fine strender der. Huntington Beach er kjempefin. Poenget mitt er nok uansett at selv steder som ligger veldig nærme hverandre så kan det være som natt og dag. I Manhattan Beach (et absolutt favorittsted for meg) er det supertrygt. Du kan gå i hvilken som helst gate, også midt på natta og være turist som bare det og ingenting vil skje. I Inglewood er det gater du overhode ikke bør bevege deg, begge steder ligger veldig kort fra flyplassen.
Bare for å klargjøre litt om San Francisco så.... der man som oftest beveger seg i byen er nord for Market street eller i Market street. Så, så lenge man unngår Tenderloin, så er det ganske trygt. Det er ikke noen grunn til føle seg urolig. Beveg deg fritt og lev livet. Selv på kvelden er det relativt trygt, bare ikke legg igjen all fornuft hjemme. Sør for Market street (spesielt det man kaller SOMA, south of market) bør du kanskje sjekke litt på forhånd før du drar dit. Men det er altså store områder der som er helt trygge og du bør absolutt ikke kutte ut denne delen av byen. Castro er verdt å få med seg. Er du glad i genuin Meksikansk mat så må du få med deg Mission på dagtid. Det er himmelsk godt. På kveldstid er det relativt greit også her, men det er grunn til å være skeptisk til sidegater her da. Andre ting som er bra er Twin Peaks og Alamo square, evt. Haight Asbury. Alle disse stedene er trygge, men det er en del dopeheads med bikkjer i Haight street i starten av Golden Gate Park (i den ekstra tarmen der). Jeg har hatt noen ublide møter der. Men også helt nærme Market steet på SOMA-siden så er det gater som er noe tvilsomme. Jeg må være der for å kjenne dem igjen. Forøvrig om kriminalitet i Tenderloin så skriver Wikipedia følgende:
The Tenderloin is a high-crime neighborhood, particularly violent street crime such as robbery and aggravated assault. Seven of the top ten violent crime plots (out of 665 in the entire city as measured by the San Francisco Police Department) are adjacent plots in the Tenderloin and Sixth and Market area. The neighborhood was considered to be the origin of a notorious Filipino gang Bahala Na Gang or BNG, a gang imported from the Philippines. In the late 1960s to the mid 1970s, the gang was involved in extortion, drug sales, and murder for hire. Graffiti art is a common feature in the neighborhood as a featured artist Tie One was killed in the neighborhood. Dealing and use of illicit drugs occurs on the streets. Property crimes are common, especially theft from parked vehicles. Violent acts occur more often here and are generally related to drugs. The area has been the scene of escalating drug violence in 2007, including brazen daylight shootings, as local gangs from San Francisco, and others from around the Bay Area battle for turf. 14 of the city's 98 homicides took place in the area in 2007.
Du kan ta en avgjørelse ut fra det selv.
- Voltaire
#131990307/01/201211:57
Jeg har nettopp fått rapport fra en kvinnelig amerikansk venn av meg som er i Las Vegas akkurat nå og hun foreslår baren Hogs and Heifers. En noe harry bikerbar.
Fra før av finnes double down saloon... en skikkelig dive bar.
Begge er off-strip og trenger overhode ikke være din cup of tea.... men er det det så kan du ha det riktig så gøy....
- Voltaire
#132702325/01/201211:11
Jeg har forsåvidt kuppet denne tråden litt, og grunnen til at jeg mener jeg kan gi gode svar på hvor det er greit å reise på vestkysten er at jeg har vært der ganske mye. Jeg har studert der(i en kort periode) og jobbet der (samtidig). Jeg har faktisk gått ut av tellingen for mange ganger jeg har vært der borte. Jeg har både familie og veldig mange venner der borte. Kom gjerne med en tilbakemelding om hvor du mener jeg har bommet eller truffet når du har vært der. Her er noen bilder fra min nest siste tur, for litt inspirasjon, som jeg tok sammen med en kompis. Min siste tur var jeg ganske stasjonær i Los Angeles og jeg tok nesten ikke bilder. Totalt har jeg flere titalls tusen bilder fra USA, men dette er kun fra den nest siste turen. Enjoy. (Jeg reiste ikke i denne rekkefølgen, men det skulle tilsvare runden til Stefan.)
Fra Grauman's Chinese Theatre. Møt opp før alle andre turistene invaderer stedet. Stikk gjerne å se en film der. Ut over dette bildet har jeg veldig få bilder fra LA fra denne turen:
Joshua Tree. Ikke spesielt mye mer å se enn de "trærne" og steinformasjoner. Ikke et veldig bra bilde, men you get the idea...
Las Vegas: Starten på stripa i sør. Man kan ha det utrolig gøy der hvis man har den rette innstillingen og gjort de riktige forberedelsene.
Death Valley: Typisk utsikt.
Bad Water i Death Valley: Laveste punkt på den vestlige halvkule: Legg merke til merket oppe i åsen, som markerer havoverflaten.
- Voltaire
#132703125/01/201211:31
Det er morsomt hvordan man kan ha forskjellige opplevelser når man er ute og reiser, og hvordan bøker og venner forteller deg en ting, mens du selv opplever en helt annen.
Jeg har kun vært i San Fransisco 1 gang, men forelsket meg helt i byen og området, og skal tilbake, koste hva det koster.
En dag gikk jeg en tur fra Union Square til Haight uten kart, og som jeg ser fra beskrivelsene til Supernalle må jeg har vært innom både Tenderloin og Soma. Uten at jeg på noe som helst tidspunkt følte meg utrygg. Heller ikke i Haight, med alle disse beryktede dophuer og bikkjer.
Jeg tror det kommer litt an på hva du er vant med hjemmefra, og hvor streetwise du er. Ikke skill deg ut, ikke dra opp lommeboka eller kartet så alle ser det, og for guds skyld ikke dra fram Thor Heyerdahl-norsken for å spørre alle og enhver om veien.
Så skal du se du klarer deg de fleste stedene, natt og dag.
Redigert av anonymous5; 25/01/201212:04.
Anonym5
#132705425/01/201212:11
Når det gjelder SF, så har jeg vært der noen ganger siden, tok til og med tog* (Ikke BART, den stopper på SFO) fra San Mateo til SF. og trasket opp til byen gjennom SOMA uten at jeg følte meg spesielt utsatt. Skrekkvisjoner av utrygge byer er stort sett bare skremsel. Dette er ikke noe værre en kvadraturen i oslo.
[Re: anonym5]
#132706825/01/201212:35
Poenget med sikkerthet er at det er snakk om en sannsynlighet. Den gangen du blir banket opp og ranet blir man som oftest veldig mye mer skeptisk. Hva man føler det som og hva det reelt sett er, er nødvendigvis ikke det samme. Jeg har også gradert det jeg sier. Enkelte gater i Inglewood og enkelte steder i Las Vegas ville jeg ikke vært uansett.... det er vel ikke noen andre steder jeg sier at man aldri skal dra. Bare en forklaring på sikkerhetsbildet. Jeg har vært lenge nok der borte til å ha sett og opplevd litt av verdt og mener jeg har fått et relativt godt overblikk. Men generelt sett, nei, man skal ikke gå rundt og være redd.
Når politiet kjører opp på siden av oss i Oxnard og ber oss komme oss til helvete ut av området vi er i, så regner jeg ikke området for trygt.
Flotte bilder Sverreb.
- Voltaire
#132707325/01/201212:41
MEN...... foruten Death Valley og Heast Castle så var ikke dette grunnen til at vi var der. Det meste over har jeg sett mange ganger før. Det var nasjonalparkene litt innover i landet... spesielt i south west som var målene.... starter med Yosemite NP og Half dome:
Kings Canyon NP:
- Voltaire
#132707725/01/201212:56
Tusen takk for kjempebilder! både supernalle og sverreb. Det settes som vanlig Stor pris på. Har allerede skjønnt at jeg må dra tilbake dit om sommeren for å bl.a. få med meg yosemite skikkelig. Blir også spennende å se om vi er enige i "observasjonene" våre
Lurte ellers på en ting til ang turen fra LV til San Francisco. Vi har satt av 1 overnatting langs veien og tipper at det blir i området rundt bakersfield. Har laget et Google map av ruten 1.Hvilken vei inn/gjennom death valley er den fineste. Er det 178->190 som er det beste (rødt på vedlagte kart) eller 95-> 190 som er best (blå). Skjønner det slik at Badwater er et "must"?! 2. Så er det jo 190 og 395 videre vestover og etter det er valget å kjøre forbi Lake Isabella eller Mojave (igjen rødt vs blått). Tenderer i utgangspunktet litt mot å kjøre via Mojave for å kanskje være heldig og å se noen kule fly over Edwards AFB. Men hvis det er fint via lake Isabella og fint landskap kan jeg godt legge om planen...
#132736725/01/201221:43
Du bør få med deg Dantes View og Zabriskie point og da må du komme fra øst. Det er ikke veldig langt syd til badwater fra krysset ved Furnace Creek. Kjør også den lille runden "Artists drive" tilbake. Den er morsom. NB! Det er fristende å bryte fartsgrensen her, men de er hissig på å ta folk som kjører for fort i nationalparkene. Jeg har sett mange som har fått bot. Titt også opp på Mount Whitney når du kjører ut av parken. Høyeste fjelltopp i lower 48.
Når det gjelder den andre biten så har jeg faktisk kjørt biten til Lake Isabella, bare andre veien. Jeg kom nordfra for Lake Isabella. Veien er ufattelig svingete og ligger i fjellet. Sannsynligvis er det snø der på denne tiden (men det vet jeg ikke). Dette vil ta veldig mye lengre tid... det var flott, men vi brukte lang tid. Igjen, ha en veldig respekt for kjøredistansene her..... du vil føle det sprekker grovt denne dagen..... du kan klare Death Valley og kjøre raskeste vei til Bakersfield, men overhode ikke noe mer. Bakersfield er forøvrig en død by. Sats på hotellbaren og jacuzzien.
En kommentar til Alamo square over. Poenget med hele stedet er at du får et shot av victorianske hus med skylinen av byen i bakgrunnen (stå på toppen av haugen). Det finnes langt finere hus i den stilen andre steder i byen. De husene (painted ladies) er ikke poenget i seg selv.
- Voltaire
#132848028/01/201209:31
Har allerede skjønnt at jeg må dra tilbake dit om sommeren for å bl.a. få med meg yosemite skikkelig.
Det har du nok all grunn til å gjøre. Den norske fjellheimen holder nok stand den, men det er fantastisk flotte steder i USA også. En del av opplevelsen er å kjøre bil og oppleve de enorme skifningene. Husk at Yosemite ikke ligger særlig langt unna Death Valley. Her er en fantastisk video fra Yosemite (ref. video fra Death Valley over):