|
|
Slank person ned i vekt
|
Slank person ned i vekt
29/11/2011 10:13
|
Eirik Me
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Jeg er som er 33 år og har hatt en ganske stabil vekt på 83 til 85 i snart 15 år. I alle andre sammenhenger enn sykkel blir jeg oppfattet som temmelig slank. Er 190 høy og har ganske høy andel av muskler på kroppen, men enda noe fett som kunne forsvinne visse plasser. I forhold til sykkel som jeg ønsker å satse på hadde jeg ønsket og gå ned rundt 5 kg slik at jeg blir liggende rundt 80 kg. Problemet mitt er at jeg er VELDIG glad i mat. Jeg har alltid kunnet spise akkurat hva jeg vil, hvor mye jeg vil uten å gå opp i kilo (hvis man ser bort fra umiddelbart etter å ha fordøyd et par kilo mat og drikke i et stor måltid.  ). Forbrenningen er altså veldig bra. Men jeg sliter kraftig med å gjøre noe annet enn å spise meg stappmett hver gang. Gjerne 2 ganger dessert etter middag. Men de gangene jeg har forsøkt å spise lite (dette har jeg bare prøvd i ca en uke maks går jeg heller ikke ned i kilo. Virker som kroppen er programmert til å veie pluss minus 84. Jeg spiser forøvirg aldri før lunsh klokken 12.da spiser jeg til gjengeld ganske mye. Så blir det en stor middag på etter jobb. Før et brød på fortæres rundt midnatt. Jeg vet i forhold til flere med vektutfordringer så har jeg et luksus problem, men hvordan er det lureste å gå fram for å få en vekt reduksjon? Man hører jo så mye lavkarbo. Ville det hjelpe med ikke direkte lavkarbo, men kanskje laverekarbo?
|
|
|
Re: Slank person ned i vekt
[Re: Eirik Me]
29/11/2011 10:30
|
maghva
Ringrev
|
Ringrev
Før et brød på fortæres rundt midnatt. Hvis du hiver i deg et brød før du legger deg, kan det være tungt å gå ned noe særlig. Men for å være noget seriøs; jeg skal ned i vekt selv og det som har funket for meg er å kutte ut alt søtt og godt alle dager bortsett fra fredag eller lørdag. I tillegg trener jeg basisøvelser 2 ganger i uken og det skal visstnok hjelpe litt på forbrenningen.
|
|
|
29/11/2011 10:31
|
Kaffelars
Ivrig
|
Ivrig
Hei,
kjenner meg i igjen i beskrivelsen av problemene. Jeg har tilsvarende prosjekt med utgp 178cm/81kg, lav fett%, ønsker målvekt på 75-77 kg. Jeg er EKSTREMT glad i mat, det kan mange attestere på. Mitt første ord da jeg var liten var hverken mor eller far, men kake!
Jeg tror du kommer til å få ekstremt mange meninger om dette, men jeg tror at konklusjonen kan bli at dersom du har et veldig stort inntakt av kjappkarbo (CHO), kan nok laverekarbo være et bra utgp for å redusere energimengden ved å redusere mengde raffinert CHO som brød, pasta, hvit ris. Kanskje du oppnår bedre blodsukker- og apetittkontroll også.
Når utgp ditt er at du er slank, er jeg redd den "enkle" lavkarbometoden mange skryter av, der man går ned i vekt uten å sulte, ikke kommer til å virke for deg. Du må akseptere å legge deg småsulten om kvelden. Sult er en brukbar indikator på energilikevekt for godt trente mennesker, og dersom du ofte er stappmett og sjelden sulten, er jeg redd du ikke når ditt mål. Nøkkelen er småsulten, ikke skrubbsulten, da kommer det til å gå utover søvnkvalitet, konsentrasjonsevne og ikke minst, humør.
Bruk badevekten ofte, gjerne hver morgen. Det styrker selvtillitten og gjennomføringsevnen å se at vekta faller. Kjøp deg noen motivasjonsbøker, les Born to Run eller Hakkebakkeskogen, gjør som japanerne - spis deg bare 2/3 mett hvert måltid, man er lett og fin når man ikke er stappmett.
I dag klokka jeg forresten inn på 78.7 kg!
lykke til!
Lars.
|
|
|
29/11/2011 10:38
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
JEG ville porsjonert matinntaket litt jevnere utover dagen, og prøvd å spise bittelitt mindre enn det du gjør nå. Hvis du nå spiser enormt mye 3 ganger om dagen (f.eks. 1000 kcal til hvert måltid), ville jeg fordelt de 3000 kcal på 4-5 måltider, og heller spist litt mindre til hvert måltid.
|
|
|
29/11/2011 10:40
|
Rene
Besatt
|
Besatt
Det kan vel også være lurt å få i seg etellerannet til frokost, om det så bare er en yoghurt eller en banan, for å få forbrenningen i gang?
|
|
|
29/11/2011 10:52
|
femte_gir
Besatt
|
Besatt
Skal du ned i vekt bør du minske forbruket av søtsaker. MÅ du spise kake så ikke gjør det med en gang, vent heller én til to timer til etter middagen.
Man kan ikke forvente resultater etter kun én uke. Det tar ca. fire til seks uker før kroppen har vant seg til ny diett.
|
|
|
29/11/2011 10:57
|
NjuK
Ivrig
|
Ivrig
Begynn å spise frokost, kutt ut dessert. Mindre porsjoner.
Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
|
|
|
29/11/2011 10:57
|
ArneW
Ringrev
|
Ringrev
Fint å er at andre er i samme bås. Jeg er 168 lav og veide 65 kg. Det syns jeg egentlig var lavt nok, men med å spise 7 ganger om dagen gjennom sommeren og trene regelmessig ca hver dag, så gikk jeg ned 5 kg på 2 måneder. Det er ikke ekstremt. Men det overflødige fettet ble borte. Spis ofte og lite og tren mye er mitt tips 
|
|
|
29/11/2011 11:09
|
Sancho Panza
Entusiast
|
Entusiast
Når du beskriver fysikken din er den temmelig lik min egen (35 år, 191/78-80 kg matchvekt), og for egen del er det funker det greit å presse de siste kiloene i sesongen og heller ligge å vake litt høyere om vinteren (opp til 85, selv om det er i overkant, normalt ligger den rundt 82-83 off-season).
Min erfaring tilsier i hvert fall litt ekstra omtanke rundt hva/hvor mye en dytter i seg når sesongen nærmer seg(altså kutt mest mulig undøvendig brus, øl, finbakst og snop pluss at man unngår doble/triple porsjoner...) samt et at treningstimene øker i sesongoppkjøringen er nok til å lande stabilt på matchvekt. Og om man anstrenger seg litt kan man sikkert skvise enda et par kilo. Men jeg føler meg rimelig skrapa når vekta bikker under 80, og da holder vekta seg i riktig sjikt gjennom sesongen.
|
|
|
[Re: Kaffelars]
29/11/2011 11:44
|
hJürg1
Ivrig
|
Ivrig
Hei,
kjenner meg i igjen i beskrivelsen av problemene. Jeg har tilsvarende prosjekt med utgp 178cm/81kg, lav fett%, ønsker målvekt på 75-77 kg.
Jeg tror du kommer til å få ekstremt mange meninger om dette, men jeg tror at konklusjonen kan bli at dersom du har et veldig stort inntakt av kjappkarbo (CHO), kan nok laverekarbo være et bra utgp for å redusere energimengden ved å redusere mengde raffinert CHO som brød, pasta, hvit ris. Kanskje du oppnår bedre blodsukker- og apetittkontroll også.
Når utgp ditt er at du er slank, er jeg redd den "enkle" lavkarbometoden mange skryter av, der man går ned i vekt uten å sulte, ikke kommer til å virke for deg. Du må akseptere å legge deg småsulten om kvelden. Sult er en brukbar indikator på energilikevekt for godt trente mennesker, og dersom du ofte er stappmett og sjelden sulten, er jeg redd du ikke når ditt mål. Nøkkelen er småsulten, ikke skrubbsulten, da kommer det til å gå utover søvnkvalitet, konsentrasjonsevne og ikke minst, humør.
Bruk badevekten ofte, gjerne hver morgen. Det styrker selvtillitten og gjennomføringsevnen å se at vekta faller.
I dag klokka jeg forresten inn på 78.7 kg!
lykke til!
Lars. Jeg var i samme situasjon som deg for 4-5 år siden. Kjøring til jobb , pluss for masse godsaker, boller og annen dårlig mat gjorde at vekta steg. Sveler mellom frokost og lunsj gjorde ikke saken bedre. Jeg var ikke aktiv/mosjonist på sykkel i de tider. Men hadde trent endel styrke og litt spinning pluss ski om vinteren. Allikevel gikk vekta oppover. Tipsene jeg gir dreier seg ikke om å bli en bedre syklist, men gå ned i vekt. Mine erfaringer og tips: - Tren styrke, altså vekter for å øke muskelmasse og dermed øke forbrenning. Jeg trente 3 ggr i uka og fulgte programmene på tn.no. -Kondisjon 2-3 ggr i uka. Jeg trente spinning og langrenn når forholdene var tilstede. - Daglig mosjon. Jeg bytta jobb(hadde ikke primært noe med vekten og gjøre, men av andre årsaker) Ny jobb gjorde at jeg sykla til opg fra jobben hele året. Trening la jeg inn etter jobb og før middag. - Kosthold. Planlegg innkjøp. Finn deg noen enkle sunne retter som du overlever på i uka. Husk at selv om det er sunt så er det mengde det kommer ann på. Reduser inntak av pasta, ris (ikke lavkarb, men ikke høykarb heller). - Inntak av mat. Spis en porsjon. Punktum. Jeg telte ikke kalorier, men forsynte meg kun en gang. Jeg reduserte litt inntak på frokost, og spiste litt mindre til lunsj, gjerne to brødskiver med en omelett på. Arbeidsdagen ble tyngre, men det var verdt det. - Jeg spiste lite sukker, knapt nok lettbrus. Imsdal eller farris funka i sosiale settinger. - Jeg valgte å spise lite om kvelden. Kjente nok sulten endel ganger nå jeg la meg, men det var verdt det. - Jeg valgte å øke inntak av proteiner med proteinshake om morgenen og etter trening. Jeg spiste også mer egg/eggerøre og omelett. I tillegg tok jeg omega3-6-9. - Søvn. Få så mange timer som mulig. Med kaloriunderskudd så blir du tidligere trøtt. Legg deg når du er trøtt. - Få reelle tall på fremgang. Jeg kjøpte fettkaliper og målte meg 1 gang i uka på samme tidspunkt hver uke. Samme med vekt. Fokuser på endring kontra de absolutte tall. Jeg mener det er tull å måle seg hver dag eller flere ggr om dagen. I løpet av 3-4 måneder gikk jeg ned fra 82-83 til 73-74. Lavere fettprosent og mer muskler. Denne vekten har jeg holdt siden da. Kaffelars og jeg har nok mye samme erfaringer. Lykke til.
facebook.com/secondhandsessions
|
|
|
29/11/2011 12:25
|
tygster
Veteran
|
Veteran
Spis litt mindre, tren litt mer og la det gå mer enn en uke før du gir opp.
Litt utdypende; Hvis du til nå har hatt det slik at du kan spise hva du vil uten å gå opp i vekt, men nå vil ned i vekt så må du akseptere at det å spise seg stappmett hver dag hører fortiden til. Kutt ørlite på inntaket, øk gjerne andelen grønnsaker og stå i størst mulig grad over søtsaker.
Dette er enkle tiltak som vil resultere i lavere vekt, spørsmålet du må stille deg er om det er noe du er villig til å gjennomføre.
|
|
|
29/11/2011 13:55
|
Eirik Me
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Takk for gode råd. Har jo forstått at jeg ikke kan gå stappmett rundt resten av livet, men det å legge seg sulten er noe jeg sliter med. Er det noen som har konkrete tips en slik proteinshake man kan ta på morning og etter trening. Om mulig en som ikke koster sjorta samtidig 
|
|
|
29/11/2011 14:17
|
Kaffelars
Ivrig
|
Ivrig
Kanskje en proteinshake hjelper litt, kanskje ikke. Det lureste du gjør er å lese tygsters siste linje grundig. Flere ganger.
Det finnes ingen snarvei, dessverre.
|
|
|
29/11/2011 14:17
|
AllanHov
Avhengig
|
Avhengig
Har jo forstått at jeg ikke kan gå stappmett rundt resten av livet Selv om jeg er enig med de andre at du nødvendigvis må sulte litt for å gå ned i vekt, så finnes det noen triks for å lure kroppen. Slik jeg har forstått det så kommer sultfølesen når magesekken er tom. Hvis du ikke ønsker å legge deg sulten eller å gå ned i matmengde så kan du spise mat som inneholder mindre kalorier. Typisk mat som dette er grønnsaker. Selv er jeg "avhengig" av å spise meg stappmett (selv om jeg er blitt bedre til å kontrollere dette nå) og når jeg er inne i perioder med mindre trening så kompenserer jeg med å bytte ut mye av karbohydratene med brokkoli, gulrøtter og alt annet med lav energiinnhold. Hvis du skal dekke dagbehovet ditt for energi med kun å spise brokkoli så må du spise 6,7 kg. Så sulten er nok ikke selv du Eirik 
|
|
|
[Re: AllanHov]
29/11/2011 14:40
|
Kaffelars
Ivrig
|
Ivrig
Slik jeg har forstått det så kommer sultfølesen når magesekken er tom. Det er mange andre forhold som påvirker sultfølelse, hvor magesekkens fyllingsgrad er en av de. Blodsukker og noen hormoner har stor betydning. Klarer du å stagge sulten med bare brokkoli er det utrolig bra! Vi er jo evolusjonsmessig genetisk selektert for å tåle lange perioder uten mat. Det er derfor det føles så bra å overspise, slik at vi intuitivt alltid ville lagre energi når det var tilgjengelig. Det er ingen som er avhenigig av å spise seg stappmett. Det er bare noe man tror. Jeg skal på ingen måte påberope meg noen status som slankekonge med fasitsvar på alt, snaree tvert imot. Men jeg forsøker å minne meg selv på disse tingene når sulten er i ferd med å ta overhånd.
|
|
|
29/11/2011 14:58
|
Torp
Avhengig
|
Avhengig
Kjenner meg igjen hos beskrivelsene hos mange her. Ønsker selv å komme meg under det som i dag er kroppens "komfortvekt". Problemet er at jeg hater å være sulten  Gikk dog ned to kg ganske greit i forkant av birken. Det jeg da gjorde var å bytte ut halv-sen middag med tomatsuppe med egg. Mettet fint, men var tydeligvis en del mindre energi enn kroppen forbrukte. Andre alternativer, i tillegg til grønsaker som Allan nevner, er salat til middag eller kvelds. Men jeg opplever at kiloene utover de rene overskuddskiloene er svært vanskelige å få av, har gjennom hele november forsøkt å dra av noen kilo fra en temmelig skrapa kropp, uten hell. Må nok forsøke "småsulten"... Når det gjelder styrketrening, så er min erfaring i høst at jeg gikk opp to-tre kilo i muskler når jeg begynte med rulleski og styrketrening. Regner dog med at dette forsvinner like fort som det kom når overkroppen skal forfalles etter birkebeinerrennet  Edit: En strategi er jo å overføre "heldigvis regner det, da trener ikke de andre" til "Sulten, herlig, nå småspiser Lars" 
Redigert av Torp; 29/11/2011 15:07.
|
|
|
29/11/2011 16:58
|
Dan
More than words
|
More than words
I ukene spiser jeg ingenting etter middagen (hvor jeg gjerne spiser meg stappmett). Noen ganger resulterer det i at jeg føler meg litt sulten da jeg legger meg tre-fire timer etterpå. Men det jeg gjør da er bare å tenke på hva jeg skal spise til frokost og glede meg til det. Funker fint!  Ellers kan sies at jeg etter mange år på 83-85 kg på 194 cm plutselig de siste to årene har gått ned til 77-78 kg. Jeg tror det henger sammen med at jeg om vinteren har forlatt innendørssyklingen til fordel for jobbsykling, med to treningsøkter om dagen som resultat, i tillegg til at jeg har sløyfet én brødskive om dagen i matpakken (fra 4-5 til 3-4). Det er også slutt på villspising av godteri. Stort sett skal godteri spises fredag og lørdag kveld og måten vi gjør det på er å porsjonere ut hver sin lille godterihaug som skal vare ut kvelden. Ved å minske mengden kan man i tillegg øke kvaliteten innenfor det samme godteribudsjettet og det er jo en god ting. 
|
|
|
[Re: femte_gir]
29/11/2011 17:13
|
BjørnAa
Avhengig
|
Avhengig
Skal du ned i vekt bør du minske forbruket av søtsaker. MÅ du spise kake så ikke gjør det med en gang, vent heller én til to timer til etter middagen.
Man kan ikke forvente resultater etter kun én uke. Det tar ca. fire til seks uker før kroppen har vant seg til ny diett. Kroppen bruker flere år på å venne seg til mindre mat. Har hørt tall som 4 år før kroppen har vendt seg til en ny livsstil. Dermed blir det viktig å ikke forvente at man kan gå på diett en stund for så å tro at kroppen vil holde den vekta resten av livet. Man må gjøre dette over flere år.
|
|
|
29/11/2011 17:45
|
femte_gir
Besatt
|
Besatt
Er det noen som har konkrete tips en slik proteinshake man kan ta på morning og etter trening. Om mulig en som ikke koster sjorta samtidig Hjemmelaget suppe.
|
|
|
29/11/2011 19:13
|
Tjuvtrener
Ivrig
|
Ivrig
Kjenner meg godt igjen i denne her, har vært ute av den, men er nå godt inne i den igjen. Det som funka tidligere for min del er et strengt regime i etpar uker, f.eks.fast mengde frokost (ikke veie maten og telle kalorier det blir for mye greier)som en brødskive (i mitt tilfelle) og holde seg til det. Etterhvert så tilpasser kroppen seg det.
Nøye med mellommåltid slik at man ikke er skrubbsulten til lunsj og middag.
Prøv hardt i etpar uker og spis moderat, men nok. Så føler man etterhvert ikke trangen hele tiden at man må putte mat i kroppen.
Nå er det så og si null trening om dagen, men 6-7 skiver til frokost til ingen vits. De fem ekstra skivene går jo kun på at iskald melk og ferskt brød med brunost og et tynt lag med jordbærsyltetøy er helt nydelig.
Sånn kort oppsumert tror jeg nøkkelen ligger i små justeringer igjennom hverdagen og finne litt fastere rutiner i kostholdet.
|
|
|
29/11/2011 23:50
|
mseather
Avhengig
|
Avhengig
For all del, ikke del opp 3000kcal på 4-5 måltider, dette er en myte om at man øker forbrenningen gjennom dagen. Husk at uansett, hvis man skal ned i vekt må man fortsatt spise mindre enn hva man forbrenner, enkelt og greit. Det jeg anbefaler deg er å øke inntak av proteiner, minke inntak av karbohydrater(bortsett fra et lite måltid rett etter trening), og kutte ut alt som heter sukker. Et sunt og GODT mattips er å kjøpe deg en boks proteinpannekaker for å spise til frokost og kveldsmat. Kjempegodt og metter lenge, helt vilt. http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/fitnesspandekager-1-kgLykke til!
|
|
|
30/11/2011 06:05
|
olechr
More than words
|
More than words
Kutt ut mest mulig sukker og brød. Da er mye gjort for veldig mange.
Men igjen det er veldig mange forskjellige måter folk går ned på.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
30/11/2011 06:46
|
Raskall
More than words
|
More than words
Takk for gode råd. Har jo forstått at jeg ikke kan gå stappmett rundt resten av livet, men det å legge seg sulten er noe jeg sliter med. Sett bort fra ønsket om å bli raskere på sykkelen så er det også veldig lurt å gripe tak i dette nå. Jeg kjenner en del "sånne som deg" som kan spise akkurat hva de vil og hvor mye av det. Sannsynligheten er stor for at du mot slutten av 40-årene ikke klarer å holde vekta like godt. Jeg kjenner en del altetende streker som i voksen alder har pådratt seg en kraftig pondus. Og den har kommet veldig plutselig.
Redigert av Raskall; 30/11/2011 06:51. Rediger grunn: rettet skrivefeil
|
|
|
[Re: mseather]
30/11/2011 08:41
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
For all del, ikke del opp 3000kcal på 4-5 måltider, dette er en myte om at man øker forbrenningen gjennom dagen. Husk at uansett, hvis man skal ned i vekt må man fortsatt spise mindre enn hva man forbrenner, enkelt og greit. Det jeg anbefaler deg er å øke inntak av proteiner, minke inntak av karbohydrater(bortsett fra et lite måltid rett etter trening), og kutte ut alt som heter sukker. Et sunt og GODT mattips er å kjøpe deg en boks proteinpannekaker for å spise til frokost og kveldsmat. Kjempegodt og metter lenge, helt vilt. http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/fitnesspandekager-1-kgLykke til! Da glemmer du en vesentlig ting. Nemlig stabilt blodsukker. Spiser du ofte og lite så oppnår du et mye mer stabilt blodsukker som igjen fører til større sultkontroll. Jeg vil så aboslutt anbefale og spise ofte og lite. Ikke spis deg særlig mett, men ha en litt gnagende sultfølelese nær sagt hele døgnet. Ikke veldig sulten, men mer en litt gnagende følelse.
|
|
|
[Re: erling]
30/11/2011 10:03
|
Dan
More than words
|
More than words
Da glemmer du en vesentlig ting. Nemlig stabilt blodsukker. Spiser du ofte og lite så oppnår du et mye mer stabilt blodsukker som igjen fører til større sultkontroll. Jeg vil så aboslutt anbefale og spise ofte og lite. Ikke spis deg særlig mett, men ha en litt gnagende sultfølelese nær sagt hele døgnet. Ikke veldig sulten, men mer en litt gnagende følelse. Et godt poeng og jeg har funnet at kjeks på jobben er et perfekt måleinstrument for meg. Hvis jeg ikke har lyst på en kjeks (eller egentlig en liten Bjørken minieplekake) til kaffen i ti-tiden så har jeg spist for mye til frokost. I to-tiden tar jeg en brownie til kaffen og hvis ikke jeg har lyst på den så har jeg spist en brødskive for mye til lunsj. Til slutt spiser jeg en cookie en time før jeg skal sykle hjem så jeg har den å gå på og ikke er skrubbsulten når jeg skal lage middag. Poenget for min del er at forbrenningen ser ut til å variere en del med vær, temperatur og form fra uke til uke. Noen uker kan jeg derfor gå ned litt i matinntak og dette oppdager jeg ved hjelp av disse småtingene til kaffen.
|
|
|
[Re: erling]
30/11/2011 17:30
|
Gammelogdesperat
Veteran
|
Veteran
For all del, ikke del opp 3000kcal på 4-5 måltider, dette er en myte om at man øker forbrenningen gjennom dagen. Husk at uansett, hvis man skal ned i vekt må man fortsatt spise mindre enn hva man forbrenner, enkelt og greit. Det jeg anbefaler deg er å øke inntak av proteiner, minke inntak av karbohydrater(bortsett fra et lite måltid rett etter trening), og kutte ut alt som heter sukker. Et sunt og GODT mattips er å kjøpe deg en boks proteinpannekaker for å spise til frokost og kveldsmat. Kjempegodt og metter lenge, helt vilt. http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/fitnesspandekager-1-kgLykke til! Da glemmer du en vesentlig ting. Nemlig stabilt blodsukker. Spiser du ofte og lite så oppnår du et mye mer stabilt blodsukker som igjen fører til større sultkontroll. Jeg vil så aboslutt anbefale og spise ofte og lite. Ikke spis deg særlig mett, men ha en litt gnagende sultfølelese nær sagt hele døgnet. Ikke veldig sulten, men mer en litt gnagende følelse. Det er en "sannhet" som utelukker et viktig poeng. Høy måltidsfrekvens reduserer samtidig insulinfølsomheten og gjør deg mer avhengig av hyppig næringstilgang, mens lavere frekvens(og lavkarbo) gjør det motsatte. Dvs at du i en situasjon hvor du ikke greier å dekke næringsbehovet(lengre ritt feks), vil oppleve et tidligere/større blodsukkerfall dersom du har høy måltidsfrekvens til vanlig. Til trådstarter: Ole Chr sitt råd om å begynne med å kutte en del på raske karbs er lurt.
Redigert av Gammelogdesperat; 30/11/2011 17:32.
iq
|
|
|
[Re: Gammelogdesperat]
01/12/2011 08:55
|
femte_gir
Besatt
|
Besatt
Det er en "sannhet" som utelukker et viktig poeng. Høy måltidsfrekvens reduserer samtidig insulinfølsomheten og gjør deg mer avhengig av hyppig næringstilgang, mens lavere frekvens(og lavkarbo) gjør det motsatte. Dvs at du i en situasjon hvor du ikke greier å dekke næringsbehovet(lengre ritt feks), vil oppleve et tidligere/større blodsukkerfall dersom du har høy måltidsfrekvens til vanlig.
Er dette noe du kom på, eller har du i det minste teoretisk grunnlag som du kan vise til som støtter din påstand? Hvordan definerer du lavkarbo?
|
|
|
[Re: femte_gir]
01/12/2011 16:49
|
Gammelogdesperat
Veteran
|
Veteran
Det er en "sannhet" som utelukker et viktig poeng. Høy måltidsfrekvens reduserer samtidig insulinfølsomheten og gjør deg mer avhengig av hyppig næringstilgang, mens lavere frekvens(og lavkarbo) gjør det motsatte. Dvs at du i en situasjon hvor du ikke greier å dekke næringsbehovet(lengre ritt feks), vil oppleve et tidligere/større blodsukkerfall dersom du har høy måltidsfrekvens til vanlig.
Er dette noe du kom på, eller har du i det minste teoretisk grunnlag som du kan vise til som støtter din påstand? Hvordan definerer du lavkarbo? Ren fantasi  Alternativt viser vel noen periodisk faste -protokoller dette bl.a. Forsåvidt oså ren logikk at kroppen opp- og nedjusterer hormonsignalene for næringsopptak om du stapper inn mat ofte eller sjelden. Burde gå greit å google seg frem til dette, samt sammenhengen mellom insulin og karbs.
iq
|
|
|
05/12/2011 12:45
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Du har ikke høy forbrenning når du ikke spiser frokost. Du spiser uregemessig og store posjoner som du sier... Ingen kan spise uendelig, det er tydelig "balanse" i det du putter inn i løpet av et år. Kjenner meg god igjen der...
Det som funker for meg: er proteinshake til frokost og kveld. PF Whey. Gjør meg mett veldig lenge. Resten, lunsj, middag (mellommåltid/kommer an på trening) spiser jeg normalt. I intensive perioder kjører jeg på med Gainer/recovery. Gjør jeg ikke det etter trening harver jeg over kjøleskapet masse usunne alternativer. Målet er å få i 1,5-2ggr kroppsvekt i protein hver dag i treningsintensive dager. En shake på 2dl gir ca 50g/ca230cal(dvs ingenting).
Det funker som fy! Flæsket renner bort og lett å se musklene vokser og wattfremgangen på rulla er bra, testløp og bakker går riktig vei. Bank i bordet.
Keep it simple. Ingen kan ta doktoravhandling i ernæring. Ellers: Spis variert og tren variert.
Leave no trace - with fatbike
Diamant Apex 29Ltd 6,8kg Diamant Pinnacle R1 6,6kg Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg Surly Moonlander (solgt) Cannondale 1000w..
|
|
|
[Re: silverwrx]
05/12/2011 13:09
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Som for de fleste nok ikke innebærer uliker shake-er til frokost, kvelds og innimellom...
Anonym5
|
|
|
|
|