|
Hva er galt med min Fox RP 23
|
Hva er galt med min Fox RP 23
27/11/2011 17:56
|
kid
OP
Rollminister
|
OP
Rollminister
Etter fire turer har min RP 23 bakdemper fått en ruskete gange og merkelig lyd i seg. Spesielt i første del av vandring og siste biten av returen. Det et mer motstand en det skal være og lyden er ikke god. Hva kan være galt? Noen tips? Har jeg noe reklamasjons rett? Ramma er kjøpt fra usa og har vært demo sykkel på interbike. Den var brukt to ganger i følge de. Man skulle da tro at en RP 23 holder mer en 6 turer før den må ha service?
Pass dokk for han Snute og han Gryteklut!
|
|
|
Re: Hva er galt med min Fox RP 23
[Re: kid]
27/11/2011 18:04
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Hadde et lignende problem på min Foxdemper, "surklelyd" og lite motstand i starten av vandringen. Da var problemet gassbobler i oljekammeret og det gikk på garantien (jeg var første eier av sykkelen).
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
27/11/2011 20:44
|
Johannes(MCK)
Avhengig
|
Avhengig
Det samme problemet hadde jeg på min og. Gikk på garantien, leverte den til Cyklon og det var ordnet på en dag.
Fart og høy tråkkfrekvens løser mange problemer...
|
|
|
28/11/2011 16:06
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
Tøm lufta ut av hovekammeret, skru av luftkammeret(håndmakt), pirk ut plastikken i skrua som går inn til IFP-kammeret #1, skru ut #1, slipp ut lufta med en IFP-nål (søk på "IFP setting tool MX", det er ei billig nål du kan skaffe for 20-30 daler fra statene, eller lage med en bilventilovergang, epoxy, og en hudnål), notèr øye-øye-målet etter du har tatt trykket ut, rens demperen, skru ut #3, lag en slags trakt rundt stempelet (plastflaske e.l.), fyll med demperolje (5-10wt fra din lokale MC/MX-sjappe)som dekker godt over #3, pump demperen gjennom noen sykluser til boblelyden blir borte og fyll evt på med olje, sett demperen tilbake til den opprinnelige øye-øye-lengden og skru inn skrue #3, ta av trakten og og fyll 200-300psi innunder ventilen i #1, bytt evt gummi om det trengs, skru på luftkammeret og ha i 5ml demperolje, montèr tilbake på sykkelen. Bruk vernebriller hele tiden. http://forums.mtbr.com/shocks-suspension...6.html#poststopDet er ikke vanskelig, men om du ikke føler deg kompetent er dette noe enhver mekaniker på et sykkelverksted burde mestre. Om sykkelen er ny, er det jo bare å gå til butikken og bytte med en som er montert på en utstillingsmodell (alle serviceinnstilte butikker burde gjøre dette), så slipper du mer bal og butikken tar sitt rettmessige ansvar. T
|
|
|
[Re: Ynot]
28/11/2011 16:27
|
kid
OP
Rollminister
|
OP
Rollminister
Takk! Men veit ikke helt om jeg føler meg kompetent nok til det der. Egentlig burde jeg vel lært meg demper service, det er jo forsåvidt det eneste som gjenstår før jeg kan skru det meste på sykkel.
Rammen ble kjøpt på nettbutikk i USA så det er ikke bare å gå til lokal sjappa. En Devinci Dixon. Men kanskje fox impotøren i Norge gidder å hjelpe meg uansett? Litt surt å mått punge ut med 700-800 kr til service når demperen så vidt er innkjørt.
Pass dokk for han Snute og han Gryteklut!
|
|
|
28/11/2011 19:24
|
AtleJ
Medlem
|
Medlem
Sannsynligvis FOX garantisak. Snakk med Cycklon.no som er importør/serviceverksted. Hadde samme problem med demper på ramme kjøpt fra Tyskland. Cycklon fikset det for meg.
"Gjør det selv" metoden gjør nok garantien ugyldig. Tror også gassen FOX bruker er Nitrogen og ikke vanlig luft. -jeg gjør det meste selv, men dette ville jeg ikke gitt meg ut på på en ny demper...
Atle
|
|
|
[Re: Ynot]
29/11/2011 06:49
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Tøm lufta ut av hovekammeret, skru av luftkammeret(håndmakt), pirk ut plastikken i skrua som går inn til IFP-kammeret #1, skru ut #1, slipp ut lufta med en IFP-nål (søk på "IFP setting tool MX", det er ei billig nål du kan skaffe for 20-30 daler fra statene, eller lage med en bilventilovergang, epoxy, og en hudnål), notèr øye-øye-målet etter du har tatt trykket ut, rens demperen, skru ut #3, lag en slags trakt rundt stempelet (plastflaske e.l.), fyll med demperolje (5-10wt fra din lokale MC/MX-sjappe)som dekker godt over #3, pump demperen gjennom noen sykluser til boblelyden blir borte og fyll evt på med olje, sett demperen tilbake til den opprinnelige øye-øye-lengden og skru inn skrue #3, ta av trakten og og fyll 200-300psi innunder ventilen i #1, bytt evt gummi om det trengs, skru på luftkammeret og ha i 5ml demperolje, montèr tilbake på sykkelen. Bruk vernebriller hele tiden.
Her er det et par ting som ikke er etter boka, Ynot. Trykk i IFP-kammer er avhengig av tune på demper og hvordan opphenget er laget. Dette påvirker kompresjonsdempingen i demperen. Å si "200-300 psi" er veldig individuelt. IFP-kammer skal fylles med Nitrogen, da vanlig luft inneholder molekyler som er såpass små at de lettere kan smette over på feil side av IFP (derav surklelyd). Dette kan skje med nitrogen også, men ikke så lett. Hvordan hadde du tenkt at man skal fylle på luft i #3? Demperkammeret i Float skal ikke smøres med tynn demperolje, men tykk smøreolje av typen Float Fluid eller tilsvarende egenskaper (ligger vel på rundt 70-90W og er syntetisk). Trådstarter: tror denne bør sendes til CyklOn, jeg.
|
|
|
|
|