Gaffelen kjøpte jeg fra Taiwan. Den er med konisk kronerør i karbon og for vanlig hurtigkobling. På ritthjulet bruker jeg Tune AC16. Den har vært med meg i noen år nå, veier minimalt og gjør jobben sin. Gaffelen var mattsvart, men nå har jeg lakkert den sjøl og satt på Merida-dekaler i vinyl.
Hjula består av Extralite HyperFront og HyperRear nav, Sapim Superspoke og AX tubular felgringer. De veier hissige 1050 gram med dekaler, 1030 gram uten. Litt i overkant fjongt for meg, men du verden - de er en drøm å kjøre på. Jeg bygget dem opprinnelig til en av toppsyklistene våre, men omprioriteringer der i gården gjorde at jeg kjøpte dem tilbake og bygde et superlett clinchersett til henne i stedet.
På bakhjulet er det 142x12 mm, noe som stiver opp bakenden litt og faktisk gjør det enklere å sette på igjen hjulet uten å få subb mot bremseskiva. Jeg bruker DT Swiss RWS thrubolt. Bremser er XX, kjøpt på forumet. Det første jeg gjorde var å lufte dem skikkelig, og siden har de fungert bra.
Nidelt XO bakgir, også kjøpt på forumet, XTR 970 11-34 kassett, KMC tidelt kjede, kjente og kjære komponenter som gir meg kontant giring og null tull.