|
Fujifilm FinePix X100
|
Fujifilm FinePix X100
27/11/2011 11:05
|
StigB
OP
Señor
|
OP
Señor
Er det ikke det ene så er det det andre. En kollega av meg kommer til å gi meg et tilbud på et svært lite brukt Fujifilm FinePix X100 til uka. Et tilbud jeg mest sannsynlig ikke kan si nei til pengemessig, tiden vil vise. Nydelig å se på med et herlig skinnfuteral.
Kjøpte dette for noen måneder siden, men fikk litt småhikke og trår til med en LEICA M9 i stede.
Det morsomme var jo at plutselig så var en tilbake til manuelt med stor M. Vet Anders fikk kraftig hikke av FPX100. Jeg er ikke sikker på om jeg helt har bruk for nå som S100'n nesten er i hus.
Noen som har brukererfaring eller synspunkter.
Noen andre i samme gata som er verdt å se på.
Stisykling.no Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre. < TOC >
|
|
|
Re: Fujifilm FinePix X100
[Re: StigB]
27/11/2011 11:37
|
gare
More than words
|
More than words
Det eneste jeg kan si er at det ser nydelig ut i hvert fall! Jeg fotograferer altfor lite til at jeg har behov for noe annet enn mitt kompakt-digital-kamera som muligens er fra Sony eller Canon eller noe. Jeg angrer fortsatt litt på at jeg ikke kjøpte Contax G2 for ørten år siden, men endte opp med et veldig fint Minox i stedet. Kanskje man skulle kjøpe noen ruller med film igjen?
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
[Re: gare]
27/11/2011 14:25
|
StigB
OP
Señor
|
OP
Señor
Nei jeg vet egentlig ikke hva jeg skal med en X100, Kanskje om det store kameraet skal selges. Men da ville det vært morsommere med en Leica.
Stisykling.no Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre. < TOC >
|
|
|
27/11/2011 15:45
|
Anders
Besatt
|
Besatt
oioi, jeg både gleder og gruer meg til kort-lunte-Bodin skal poste sine meninger om X100 etter å ha brukt det en stund.
Anders
|
|
|
[Re: Anders]
27/11/2011 16:57
|
perbl
More than words
|
More than words
Det er jo ingenting i forhold til "Skal jeg handle meg Leica?"-tråden, som vil etterfølges av lange tråder for hvert objektiv han handler 
Per B.
|
|
|
27/11/2011 16:58
|
Espen
More than words
|
More than words
SLR med div optikk, samt et potent kompaktkamera, og man har vel nok til de fleste situasjoner?
Espen
|
|
|
[Re: Anders]
27/11/2011 17:48
|
StigB
OP
Señor
|
OP
Señor
oioi, jeg både gleder og gruer meg til kort-lunte-Bodin skal poste sine meninger om X100 etter å ha brukt det en stund. Det er jo ingenting i forhold til "Skal jeg handle meg Leica?"-tråden, som vil etterfølges av lange tråder for hvert objektiv han handler He he, ja mulig underholdnings faktoren kommer til å stige noen knepp. Nei jeg må si jeg ikke helt vet. Det som fenget var i første omgang utseendet og det å holde i noen som tok meg 30 år tilbake i tid. Nå har jeg klart å tvinge meg til å bruke 50mm noen dager og det går seg til. Så jeg tror nok dette blir et skudd i blinde. Jeg må bare beklage folkens men det blir nok ikke noe "romerriksmester i kort lunte uten tilløp" med X100 denne gangen. Det er ikke bare Anders som har klare meninger om dette, flere der ute som ikke helt synes dette er noe å satse på. Leica'n sitter nok nærmere. Men det er jo egentlig rein skjær galskap. Det blir mange og mye god Cognac for de pengene  @Espen, så fornuftig går der det ikke å være 
|
|
|
27/11/2011 21:35
|
geiranders
Besatt
|
Besatt
Hei Stig!
Det er jo alltid underholdende å følge med når fotobikkja får los på nytt utstyr i skogen og bjeffer avgårde - men jeg tenkte jeg skulle gi deg et helt konkret fototips som kaaaanskje kan gi deg mer glede av det helt fantastiske utstyret du allerede har.
Jeg har brukt dette tipset på meg selv noen ganger, og det pleier å funke.
Altså...
Lag deg et dokumentarfotoprosjekt!
Tenk på arbeidsplassen din, eller nabolaget, eller storfamilien. Se for deg at du skal lage din helt personlige utstilling som skal sees på om 15-20 år, som en fotografisk dokumentasjon. Jeg tar mye bilder, men følger for sjelden en plan. Erfaringen er at det blir mye artigere om man lager seg en slik plan, et helt konkret oppdrag.
Jeg bestemte meg nylig for å portrettere min far, verkstedmekanikeren som nettopp ble pensjonert. Plutselig innså jeg at jeg aldri hadde tatt bilde av han i kjeledressen på verkstedet! Etter alle disse åra så hadde jeg tatt alt sammen for gitt. Men snart er den tid forbi. Og nå er hedersmannen festet til minnebrikken - slik jeg husker ham fra mange, mange timer i den nydelige lukta av diesel og olje og dekkgummi.
Et annet oppdrag jeg ga meg, var å dokumentere en morgenstund i barnefamilien. Fra jeg våknet 06:00 hadde jeg speilrefleksen med 10-22 i hånda hele veien gjennom morgenstellet, frokosten, nistesmøringen, ungenes småkjekling, skraping av bilrute, kjøreturen gjennom Oslo til barnehagen - og helt inn til ungene var på plass der.
Det ble redigert ned til en kronologisk serie på 40 bilder som allerede er fire år gamle, og som jeg er sjeleglad jeg tok. De nytes ofte på nettalbumet, i all sin hverdagslige enkelhet. Mange fine små situasjoner som nå er festet til evigheten. Og ekstra morsomme fordi de ble tatt i en serie, på et tidspunkt som svært sjelden blir dokumentert her i huset.
Du har jo mange år bak deg på en spektakulær arbeidsplass. Hvordan vil du huske den? Hvordan ville du gjort det hvis du skulle stilt ut 30 bilder derfra en gang i framtida? Hvilke bilder? Tatt hvor? Et eget tema? Alle tatt på natta? Portretter av menneskene? Det er masse muligheter til å ha det moro sånn.
Drit i hva slags objektiv du bruker, plukk med deg brennviddene som egner seg best der og da og tenk bilder - tenk innhold, tenk fortelling, tenk form.
Bare et tips. Vennlig, sådan!
|
|
|
[Re: geiranders]
27/11/2011 22:08
|
KKippernes
Ivrig
|
Ivrig
Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no
|
|
|
[Re: geiranders]
27/11/2011 22:22
|
StigB
OP
Señor
|
OP
Señor
Takk,..... noen ganger opplever jeg å bli tatt tak i på en måte som gjør at jeg tenker "hva i helvete er det jeg driver med". Ofte har jeg vært opptatt av de små ting, detaljene. Alt for lett påvirka som jeg er fyker det av gårde som en nyttårsrakett og ned som ei skurefille. Takk, ..... akkurat nå ble jeg litt satt ut. En følelse av at tiden renner og hva har jeg gjort. Så langt ikke så mye. Mange hundre bilder og slides fra min ungdomstid, og de første årene med frøkna ble borte i brann. I ettertid har jeg blitt brukt av andre for å dokumentere begivenheter. Men jeg har lite å fære med i min lille flokk. Takk,..... for at du bryr deg og kommer med tips, akkurat nå så føles det på den måten  Jeg har det jeg trenger av "ting", en fantastisk men liten flokk er vi. Men når flokken av naturlige årsaker blir borte står jeg ikke igjen med så mye jeg kan se tilbake på i form av bilder. Merkelig at dette ikke har slått meg. Jeg har svært få bilder av mine foreldre. En del bilder har jeg riktig nok fått igjen av venner fra mine yngre år som dekker opp en del av det som gikk tapt. Ja, jeg jobber på en plass som er spektakulær, og jeg har en del bilder derfra jeg kan se tilbake på. Takk for tipsene Geir Anders, dette satte jeg umåtelig pris på. Jeg er sikker på at ikke bare jeg, men kanskje noen flere fikk noe å tenke på. Hva skal jeg nå si, ... skurefilla har landet. Glem overskriften i tråden, det er uaktuelt.
|
|
|
|
|