|
|
Hvordan snike en sykkel fra USA gjennom tollen???
|
Re: Hvordan snike en sykkel fra USA gjennom tollen???
[Re: GeirK]
27/11/2011 17:36
|
Andrehua
Besatt
|
Besatt
Takket være den i overkant høye avansen som importør og forhandlerleddene i den norske sykkelbransjen beregner seg dreier dette ofte seg om sykler som mange ikke ville hatt/tatt seg råd til å kjøpe i Norge, slik at staten uansett ikke ville sett noe til MVA fra et salg.
Kan du fortelle litt om den høye avansen bare for å opplyse oss som ikke har det samme inntrykket? Tja, en venn av meg holdt på å miste jobben sin pga det kom ut hva ansatt-pris hos importøren var på et merke som selges i Norge. Så avansen er nok veeeldig bra hos NOEN ihvertfall.
|
|
|
27/11/2011 17:37
|
Plodder
Entusiast
|
Entusiast
Kan du fortelle litt om den høye avansen bare for å opplyse oss som ikke har det samme inntrykket?[/quote]
Det er vel særlig deleprisen i Norge som kan virke absurd på en del områder. En elendig FSA 4000 Bottom Bracket koster 42 $ i statene (ca hos flere forhandlere). Koster 600 i Norge, jeg har lite i mot å få den sendt som gave fra venner i USA. Se også på Shimanolistepris opp mot Ebay, ganske enorme forskjeller. Ser liten grunn til å betale den typen merpris. Hvis de hadde økt importgrensa fra 200 (stått stille siden syttitallet)opp til f.eks 600 hadde jeg vært litt mer motivert til å bli helt lovlydig. Forøvrig er det forbausende mange dydsmønstre blant terrengsyklistene. For å ha så høy pekefingerføring mot andre må jo egen adferd være imponerende klanderfri.
|
|
|
[Re: Plodder]
27/11/2011 17:42
|
A4-Biorobot
Entusiast
|
Entusiast
Hvis de hadde økt importgrensa fra 200 (stått stille siden syttitallet)opp til f.eks 600 hadde jeg vært litt mer motivert til å bli helt lovlydig. Hvorfor skal vi ha totalt villkårlige mongiss-grenser? Hvorfor skal folk som selger varer som koster under 600 ikke ha beskyttelse mot utenlandsk konkurranse, mens de som selger varer over 600 skal ha det?
Byttet profil, ny er "Bioroboten"
|
|
|
27/11/2011 17:42
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Takket være den i overkant høye avansen som importør og forhandlerleddene i den norske sykkelbransjen beregner seg dreier dette ofte seg om sykler som mange ikke ville hatt/tatt seg råd til å kjøpe i Norge, slik at staten uansett ikke ville sett noe til MVA fra et salg.
Kan du fortelle litt om den høye avansen bare for å opplyse oss som ikke har det samme inntrykket? Ja, ved et enkelt eksempel: For et år siden vurderte jeg å kjøpe en Scott Spark 30. Veiledende pris på den sykkelen var (er?) henholdsvis NOK 26 300(omregnet fra DKK 25 000) og NOK 33 000 i Danmark og Norge. Den prosentvise prisforskjellen gikk også igjen på sykler fra Cube og Ghost som var andre sykler jeg så på. Hvordan forklares en så stor prisforskjell hvis avansen i forhandler og importørledd er den samme i Norge og Danmark? Danmark er ikke et lavkostland, toll og avgiftsnivået avviker (med unntak av alkohol og mat) ikke mye fra norske forhold og markedet for fulldempede sykler i den prisklasses er neppe mye større i Danmark enn her på berget.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
[Re: 150...minst!]
27/11/2011 17:55
|
Lompa
Fersking
|
Fersking
Selv om man ikke er enig i reglene, er det umulig å komme bort i fra at man snylter på fellesskapet når man velger å ikke følge disse.
I stedet for å bruke tid på å sutre over reglene her inne, kunne man kanskje bruke energien til konstruktivt arbeid med forandre dem?
|
|
|
27/11/2011 18:07
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Hvordan forklares en så stor prisforskjell hvis avansen i forhandler og importørledd er den samme i Norge og Danmark? Kan du ikke bare opplyse oss med en gang hvor høy avansen er?
|
|
|
[Re: erlen]
27/11/2011 18:12
|
GeirK
More than words
|
More than words
Haha. Elsker disse trådene. For en gjeng. Må være slitsomt å syte og klage slikt over alle som sniker litt rundt norges lover Hvorfor tror du det er slitsomt?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: A4-Biorobot]
27/11/2011 18:24
|
Dan
More than words
|
More than words
Staten er et krigsredskap, en slags kalashnikov i fredstid, som folk bruker til å utøve forskjellige slags grader av vold og tvang mot andre grupper. Det er én måte å se det på. En annen måte å se det på er at hvis man skal sette opp en hylle på veggen hjemme så er det greit å ha hjelp til å holde mens man skrur. Det er altså ønskelig å være to som samarbeider. Hvis man skal bygge en låve så er det greit å være et arbeidslag på 5-10 mennesker som samarbeider. Hvis man skal drive et sykehus så trengs det dels noen hundre personer som jobber der og dels noen tusen som skaffer mat, husrom og materialer til dem, i samarbeid. Etter hvert blir samarbeidet så infløkt og arbeidsinnsatsen til den enkelte og uttak av produktene, for eksempel innsats i form av produksjon av syltetøyglass og uttak i form av veibruk, ligger så langt fra hverandre at det er vanskelig å se at de henger sammen. Da har man det vi kaller et samfunn, med et praktisk overbygg vi kaller Staten. At Staten kan brukes som et våpen mot individene er noe de fleste av oss lever godt med, siden det gir oss den sikkerheten vi trenger for å kunne leve det livet vi har lyst på. Anarki funker dårlig så lenge det finnes ett eneste menneske i verden med maktambisjoner.
|
|
|
[Re: erlen]
27/11/2011 18:28
|
Dan
More than words
|
More than words
Haha. Elsker disse trådene. For en gjeng. Må være slitsomt å syte og klage slikt over alle som sniker litt rundt norges lover Kan du gi meg adressen til din sykkelbod? Det er noen deler jeg trenger og jeg gidder jo ikke å dra i butikken og betale for dem hvis jeg kan snike meg innom sykkelboden din og ta dem isteden.
|
|
|
[Re: shan]
27/11/2011 18:43
|
tais
Ringrev
|
Ringrev
Sykkel på grønt fra USA tror jeg nok vil bli tatt til siden for en ekstra sjekk. Hvorfor det?
|
[Re: Torshov-Simen]
27/11/2011 19:26
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ja, ved et enkelt eksempel:
For et år siden vurderte jeg å kjøpe en Scott Spark 30. Veiledende pris på den sykkelen var (er?) henholdsvis NOK 26 300(omregnet fra DKK 25 000) og NOK 33 000 i Danmark og Norge. Den prosentvise prisforskjellen gikk også igjen på sykler fra Cube og Ghost som var andre sykler jeg så på.
Hvordan forklares en så stor prisforskjell hvis avansen i forhandler og importørledd er den samme i Norge og Danmark? Danmark er ikke et lavkostland, toll og avgiftsnivået avviker (med unntak av alkohol og mat) ikke mye fra norske forhold og markedet for fulldempede sykler i den prisklasses er neppe mye større i Danmark enn her på berget.
Siden det er du som kommer med påstanden, må du nesten svare på det spørsmålet selv.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Dan]
27/11/2011 19:28
|
A4-Biorobot
Entusiast
|
Entusiast
En annen måte å se det på er at hvis man skal sette opp en hylle på veggen hjemme så er det greit å ha hjelp til å holde mens man skrur. En annen måte å se det på er at du hjelper til med å skru, slik at du kan få hjelp til å fikse dassen din av rørleggervennen siden, etter liten tjeneste mot stor tjeneste - prinsippet. En annen måte å se det på, er at du truer "vennen" din til å fikse dassen, og snakker dritt om han, dersom han ikke velvillig stiller opp, mot at du kanskje skal hjelpe han med å skru når dere når pensjonsalder, dersom du ikke får andre tanker. Har du virkelige lyst til å starte en sidediskusjon her om hvordan vanlige folk har null peiling på hvordan helsevesenet fungerer, og hvordan enkeltgrupper i helsevesenet fint kan mele egen kake, avhengig av hva f.eks Hdir finner fordelaktig for seg, og ikke nødvendigvis fordelaktig for befolkningen? Tror du virkelig at helsevesenet vårt kommer så veldig godt ut, når det baserer seg på premisser om at alle skal ha råd til helsetjenester, og så setter vi egenandeler for at ikke alle skal ta seg råd allikevel, og så snakker vi om å begrense behandlingen for KOLSere, fordi det er så dyrt med disse vrakene? Er du sikker på at det ikke er noen som ville hatt det ganske mye bedre i et anarkistisk helsevesen, også blant de fattige (selv om det aldri er en fordel å være fattig). Er du sikker på at det ikke er ganske mye av helsetjenestene som tilbys, som kunne vært gjort uten 6 års medisinutdanning, og uten statlig godkjenning? Staten er langt mer enn tvungen robin hood virksomhet for å holde liv i stakkarer på fattigdomsgrensa. Folk på fattigdomsgrensa er ofte folk med gjeld til staten, uteliggere, rusmisbrukere og psykisk syke, og de behandler vi som dritt uansett, samme om rosepartiet ditt sitter ved roret, eller perlekjedemafiaen fra Oslo Vest.
|
|
|
[Re: Analex]
27/11/2011 19:30
|
GeirK
More than words
|
More than words
Støtter forslaget om kjøp av sykkelkoffert, det går nok helt fint. Mye gnåling, fingerpeking og skinnhellig moralisering mellom de hjelpsomme postene i denne tråden, hmm... Skal jeg tolke dette som at du mener det er greit å spørre om hjelp til å begå lovbrudd?
|
|
|
27/11/2011 19:31
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Ja, ved et enkelt eksempel:
For et år siden vurderte jeg å kjøpe en Scott Spark 30. Veiledende pris på den sykkelen var (er?) henholdsvis NOK 26 300(omregnet fra DKK 25 000) og NOK 33 000 i Danmark og Norge. Den prosentvise prisforskjellen gikk også igjen på sykler fra Cube og Ghost som var andre sykler jeg så på.
Hvordan forklares en så stor prisforskjell hvis avansen i forhandler og importørledd er den samme i Norge og Danmark? Danmark er ikke et lavkostland, toll og avgiftsnivået avviker (med unntak av alkohol og mat) ikke mye fra norske forhold og markedet for fulldempede sykler i den prisklasses er neppe mye større i Danmark enn her på berget.
Siden det er du som kommer med påstanden, må du nesten svare på det spørsmålet selv. Ja, det var jo forsåvidt et retorisk spørsmål, så det er vel bare rimelig... Ettersom alle andre forhold er tilnærmet like er det forskjell i avanse i importør og forhandlerledd som forklarer den store prisforskjellen.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
27/11/2011 19:32
|
A4-Biorobot
Entusiast
|
Entusiast
Støtter forslaget om kjøp av sykkelkoffert, det går nok helt fint. Mye gnåling, fingerpeking og skinnhellig moralisering mellom de hjelpsomme postene i denne tråden, hmm... Skal jeg tolke dette som at du mener det er greit å spørre om hjelp til å begå lovbrudd? Er ikke det kanskje avhengig av type lovbrudd? Er det å bryte en lov i seg selv så innmari galt?
|
|
|
27/11/2011 19:39
|
GeirK
More than words
|
More than words
[... Ettersom alle andre forhold er tilnærmet like Er dette noe du vet eller er det noe du tror? Driftskostnader, lønnsutgifter, leverandørbetingelser, etc er identiske i de to landene? Og - vet du at eksemplet ditt ikke var et enkeltstående tilfelle, men er representativt for prisnivået generelt?
|
|
|
27/11/2011 19:40
|
Raskall
More than words
|
More than words
Men jeg har en liten undring i forbindelse med det opprinnelige innlegget.
Først bakgrunnen for min undring: Jeg har nettopp brukt noen bursdagspenger til å bestille nye hjul fra Storbritannia. Når jeg la de i handlekurven ble prisen brått mye lavere. De trakk fra den britiske momsen. Dette går da i praksis opp i opp siden jeg må betale norsk moms når jeg får hjulene.
Er det ikke slik med handel fra USA? Hvis man som nordmann handler i USA bør man da kunne slippe å betale "tax" på samme måte. Men det er kanskje for sent for trådstarter?
Eller kanskje dette kun gjelder innen EU/EØS?
|
|
|
[Re: Raskall]
27/11/2011 19:56
|
GeirK
More than words
|
More than words
For det første er amerikansk sales tax 7-9% og for det andre er det et fåtall butikker som trekker denne i fra for utlendinger.
Forøvrig godt poeng
|
|
|
27/11/2011 20:04
|
GeirK
More than words
|
More than words
Er ikke det kanskje avhengig av type lovbrudd? Er det å bryte en lov i seg selv så innmari galt?
Siden, som du påpeker, lovbrudd kommer i forskjellige alvorlighetsgrader og "innmari galt" betyr ulike ting for ulike mennesker, går det an svare både ja og nei på det spørsmålet.
|
|
|
27/11/2011 20:44
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
[... Ettersom alle andre forhold er tilnærmet like Er dette noe du vet eller er det noe du tror? Driftskostnader, lønnsutgifter, leverandørbetingelser, etc er identiske i de to landene? Og - vet du at eksemplet ditt ikke var et enkeltstående tilfelle, men er representativt for prisnivået generelt? Det siste først: Du så kanskje ikke at jeg nevnte at det var den samme prisdifferansen (prosentvis) på 3 forskjellige sykkelmerker? Lønnsutgifter: http://www.ssb.no/magasinet/norge_verden/art-2005-04-22-01.htmLitt dyrere i Danmark. Arbeidsgiveravgift: 14,1 % i Norge, tilnærmet fraværende i Danmark. Vesentlig billigere i Danmark Lokaler: Gjennomsnittlig leiekostnad er ca. 40 % høyere i København enn i Oslo. Vesentlig dyrere i Danmark Rentenivå: Fortiden noe lavere i Danmark Totalt sett ikke noe som tilsier billigere drift i Danmark. Leverandørbetingelsene kjenner jeg ikke til, men de avgjøres vanligvis av kvanta, PR-effekt, og generelt kostnadsnivå i de aktuelle landene. Som nevnt er det ingenting som tilsier at det skal være store forskjeller på Norge og Danmark her. Kan ikke nekte deg å fortsette kveruleringen din, men det hadde jo vært greit om hadde noe å underbygge innvendingene dine med.
|
|
|
27/11/2011 20:50
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg kverulerer ikke, jeg etterspør mer informasjon slik at jeg kan danne meg et bilde av om det du sier er troverdig eller ikke.
|
|
|
27/11/2011 20:52
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Jeg kverulerer ikke, jeg etterspør mer informasjon slik at jeg kan danne meg et bilde av om det du sier er troverdig eller ikke. Av en eller annen grunn oppfattes det ikke helt slik
|
|
|
27/11/2011 21:24
|
Analex
Entusiast
|
Entusiast
Støtter forslaget om kjøp av sykkelkoffert, det går nok helt fint. Mye gnåling, fingerpeking og skinnhellig moralisering mellom de hjelpsomme postene i denne tråden, hmm... Skal jeg tolke dette som at du mener det er greit å spørre om hjelp til å begå lovbrudd? Javist min kjære medborger.
|
|
|
27/11/2011 21:26
|
alltid_motvind
Entusiast
|
Entusiast
Generelt er det vel minst to årsaker til at vi har "høye" priser i Norge:
1 Vi har et rimelig høyt skatte- og avgiftsnivå fordi det har vært politisk flertall de siste titals år for at man skal ha en godt utbygd velferdsstat som de fleste nyter godt av. 2 Vi har generelt høyere lønninger enn de fleste land. Dette fører til at det er dyrere å drive "butikk" i Norge, men vel så viktig: man ta seg bedre betalt for en vare fordi folk er i stand til å betale mer. Å selge varer er skjelden veldedighet, man skal sitte igjen med størst mulig overskudd og man legger prisene på folks smertegrense.
Og så resonerer enkelte som følger: "Fordi private virksomheter tar seg godt betalt for varene sine kan jeg la være å yte til velferdsstaten..." Jeg kan ikke se at dette resonementet nødvendigvis er vanntett.
Rart hvordan kapitalisme er gøy så lenge det kommer en selv til gode og dritt når det ikke gjør det. Vi sitter uansett på toppen av kaka...
Bedre med tøff sykkel enn syk tøffel!
|
|
|
[Re: Analex]
27/11/2011 21:37
|
GeirK
More than words
|
More than words
Javist min kjære medborger.
Selvsagt er det det, men har du virkelig forventninger om at ingen skal kommentere eller protestere? I såfall setter du deg opp for skuffelse, tror jeg.
|
|
|
27/11/2011 21:37
|
GeirK
More than words
|
More than words
Av en eller annen grunn oppfattes det ikke helt slik
De er i såfall ditt ansvar, ikke mitt. Hint: Les hva jeg skriver, ikke gjett på hva jeg tenker.
|
|
|
[Re: jeth]
27/11/2011 21:55
|
Freedom-rider
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg ligger meg flat for min kommentar der ang. moms og toll i andre land.
|
|
|
27/11/2011 22:03
|
Dan
More than words
|
More than words
samme om rosepartiet ditt sitter ved roret Bom. 
|
|
|
27/11/2011 22:22
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg har tenkt litt på denne, og også her trenger jeg litt hjelp. Mener du at hvis en person har 20000 å kjøpe sykkel for, og sykkelen koster 29000 i Norge, så lar han mest sannsynlig være å kjøpe slik staten går glipp av mva? Eller kjøper han mest sannsynlig den sykkelen han har råd til? Gjelder dette de fleste andre ting også, eller er det bare sykler som har så høy avanse at folk rett og slett boikotter forretningene og snyter staten for viktige inntekter?
|
|
|
[Re: alltid_motvind]
27/11/2011 22:23
|
GeirK
More than words
|
More than words
Generelt er det vel minst to årsaker til at vi har "høye" priser i Norge:
1 Vi har et rimelig høyt skatte- og avgiftsnivå fordi det har vært politisk flertall de siste titals år for at man skal ha en godt utbygd velferdsstat som de fleste nyter godt av. 2 Vi har generelt høyere lønninger enn de fleste land. Dette fører til at det er dyrere å drive "butikk" i Norge, men vel så viktig: man ta seg bedre betalt for en vare fordi folk er i stand til å betale mer. Å selge varer er skjelden veldedighet, man skal sitte igjen med størst mulig overskudd og man legger prisene på folks smertegrense.
Og så resonerer enkelte som følger: "Fordi private virksomheter tar seg godt betalt for varene sine kan jeg la være å yte til velferdsstaten..." Jeg kan ikke se at dette resonementet nødvendigvis er vanntett.
Rart hvordan kapitalisme er gøy så lenge det kommer en selv til gode og dritt når det ikke gjør det. Vi sitter uansett på toppen av kaka... Amen.
|
|
|
|
|