|
|
Hvordan snike en sykkel fra USA gjennom tollen???
|
Re: Hvordan snike en sykkel fra USA gjennom tollen???
[Re: gare]
26/11/2011 18:59
|
GeirK
More than words
|
More than words
De fleste i en ikke-MacDonalds-jobb har nok den helseforsikringen dekket gjennom jobben, men spør hva en gjennomsnittlig familie legger til side for at ungene skal kunne ta høyere utdannelse ...
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Thmro]
26/11/2011 19:01
|
Dan
More than words
|
More than words
Når du selv ikke har et moralsk argument, Dan, hvordan kan man da fordømme amoralisme? Som en del av spillet selvfølgelig, ved å håpe at det påtatt amoralske individet egentlig har en egen moral og så spille på den.  Dan: Gidder ikke en diskusjon om hvem som kan mest om hva. Håper du også utøver din høye moral (høyt hevet over folk flest) ovenfor de som drar på svenskehandel. de som handler litt mye på sydenferie. de som bruker firmabil uten å skatte for det (faktisk ganske strenge regler for dette). Sladrer på naboen som har en billig øst-europeer til å pusse opp badet. Jeg gidder ikke å sladre. Jeg gidder ikke en gang la meg indigneres. Jeg synes bare at folk skal ha baller nok til å skjønne at det de gjør muligens er akseptert i deres egen sosiale omgangskrets, men at andre kanskje ikke er like imponerte over sniking. Det går faktisk an å utfolde seg ganske bra her i livet og tjene penger og leve godt uten å måtte bryte særlig mange regler.
|
|
|
[Re: Andrehua]
26/11/2011 19:09
|
Dan
More than words
|
More than words
Og hvor vi vil kutte? Hvordan gjør svenskene det? De har vel ikke på langtnær slikt avgiftsnivå på biler og slikt. Men en aning høyere skatt? I Sverige har man vel hatt lavt avgiftsnivå på biler for å holde igang landets bilindustri. På den måten holder man folk i arbeid. I Norge holder man folk i arbeid ved hjelp av en gigantisk offentlig sektor. 
|
|
|
[Re: 150...minst!]
26/11/2011 19:11
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har en far som jobber i NY. Har brukt anledningen til å spare litt pæng og kjøpt en Specialized Stumpjumper FSR Expert EVO 29 (Puh) til den nette sum av 3199 dollars. Nå er problemstillingen hvordan fattern skal få den inn i landet uten at jeg må ut med moms. Jeg har bedt Sids bikes NY hvor jeg kjøpte sykkelen om å sette den opp race ready og så skal fattern tråkke litt rundt på Manhatten så den blir litt skitten under neglene. MEn det er vel ikke sikkert at det gjør susen når han kommer slepende på en stor pappkartong. Noen som har noen tips eller erfaring med hvordan vi kan gjøre dette? Sikkert lurt å kjøpe en sykkelkoffert til den, men jeg har jo ikke bruk for det og vil helst slippe det utlegget. Hvor får du den sykkelen til 3199 dollar?
|
|
|
[Re: Thmro]
26/11/2011 19:34
|
GeirK
More than words
|
More than words
På lik linje med at jeg kjører litt for fort i trafikken,
Antakelig fordi du ikke har filla peil på konsekvensene av å kjøre for fort i trafikken.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Dan]
26/11/2011 19:36
|
GeirK
More than words
|
More than words
Og hvor vi vil kutte? Hvordan gjør svenskene det? De har vel ikke på langtnær slikt avgiftsnivå på biler og slikt. Men en aning høyere skatt? I Sverige har man vel hatt lavt avgiftsnivå på biler for å holde igang landets bilindustri. På den måten holder man folk i arbeid. I Norge holder man folk i arbeid ved hjelp av en gigantisk offentlig sektor. Dessuten er val arbeidsgiveravgiften i Sverige over det dobbelte av i Norge
|
|
|
[Re: Dan]
26/11/2011 19:54
|
EgilS
More than words
|
More than words
Og hvor vi vil kutte? Hvordan gjør svenskene det? De har vel ikke på langtnær slikt avgiftsnivå på biler og slikt. Men en aning høyere skatt? Blant annet 31,42% arbeidsgiveravgift kompenserer vel noe.
|
|
|
[Re: Freedom-rider]
26/11/2011 22:10
|
jeth
Camoboy
|
Camoboy
Har gjort dette før uten problemer. Kanskje litt på siden av normalen, men det er jo toll og mva også...eller her i norge er det normalt med mva og toll. Andre folk i andre land rister på hodet av oss og reglene våre. Som du selv også skriver er det ikke toll på sportsutstyr. Hvorfor rister folk i andre land på hodet av oss, de fleste land har jo moms? USA er vel eneste sammenlignbare land som er momsfritt, men de har såkalt sales tax som varierer fra stat til stat. Moms er definitivt ikke en norsk særavgift og våre nærmeste naboer har 25% som oss.
Jens
|
|
|
27/11/2011 03:22
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Nok et rasshøl jeg skulle ønska hadde baller til å signere med fullt navn...
Trønder osv
|
|
|
[Re: Espen J]
27/11/2011 07:37
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nok et rasshøl jeg skulle ønska hadde baller til å signere med fullt navn... Og hvor i all verdens rike er navnet ditt? Med såpass sterke uttalelser som du kommer med kan det være greit å kreve det samme fra seg selv ...
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
[Re: Freedom-rider]
27/11/2011 09:52
|
GeirK
More than words
|
More than words
Andre folk i andre land rister på hodet av oss og reglene våre. Hvilke folk i hvilke land og hvilke regler?
|
|
|
[Re: GeirK]
27/11/2011 10:40
|
Dan
More than words
|
More than words
Andre folk i andre land rister på hodet av oss og reglene våre. Hvilke folk i hvilke land og hvilke regler? Nordmenn kan grovt deles inn i to grupper. De som elsker å lese og se positive omtaler om Norge og de som liker å få høre at verden er enig med dem i at Norge er et nisseland. Sannheten er vel at de aller aller fleste ikke bryr seg om at hovedstaden i Stockholm Norge eksisterer. 
|
|
|
[Re: GeirK]
27/11/2011 11:13
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Andre folk i andre land rister på hodet av oss og reglene våre. Hvilke folk i hvilke land og hvilke regler? Land som Belgia, Italie og Frankrike for eksempel. Der betaler man 16-17% omkostninger ved transaksjon av bolig. De rister bare på huet når de hører hvor lavt disse er i Norge. Eller Nederland, hvor man betaler 'veiavgift' etter vekt og drivstoff. Kjører du typisk diesel kombibuss (egenvekt rundt 2 tonn), som Caravelle, HiAce osv så koster den deg drøye 18.000 per år i årsvagift. (Eks. Multivan 2.0 TDI koster deg ca. 450.000,- i Nederland + 18.000,- i årsvagift. 'Samme' modellen koster hele 590.000 her på berget, plus 2900,- i årsavgift. Det blir vel hipp som happ etter 10 år. Bortsett fra at inntekten i Nederland ligger ca. 25-30 % lavere da og......så har de jo transaksjonsomkostninger ved kjøp av bolig på bare 10%)
|
|
|
27/11/2011 11:36
|
sindrer
Besatt
|
Besatt
Som svar på trådstarters spørsmål:
Som flere har vært inne på, din far sykler en eller flere turer på sykkelen. Da er den pr definisjon brukt. Alternativ 1: Han tar den hjem på flyttelasset til neste høst, han sykler på den en eller flere turer i Norge og gir den så til deg. Dere gjør ingenting ulovlig og dere sparer avgiftene.
Alternativ 2: Når sykkelen er brukt så er det et vurderingsspørsmål hvor mye den er verdt, vanlig er at en brukt gjenstand selges for ca 1/2 pris. Ny pris i USA var ca 18000kr, bruktpris blir da 9000kr. Han tar da med ramme og hjul i en pappeske med seg når han reiser hit på våren hvilket blir under 6000kr grensa, og sender resterende i 3 separate pakker med posten som gave til deg.
Sindre R.
|
|
|
27/11/2011 11:40
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Har brukt anledningen til å spare litt pæng og kjøpt en Specialized Stumpjumper FSR Expert EVO 29 (Puh) til den nette sum av 3199 dollars. Du glemmer at han først må gi sykkelen i gave til fatter'n  ....
|
|
|
[Re: sindrer]
27/11/2011 11:47
|
gare
More than words
|
More than words
Som flere har vært inne på, din far sykler en eller flere turer på sykkelen. Da er den pr definisjon brukt. Alternativ 1: Han tar den hjem på flyttelasset til neste høst, han sykler på den en eller flere turer i Norge og gir den så til deg. Dere gjør ingenting ulovlig og dere sparer avgiftene.
Alternativ 2: Når sykkelen er brukt så er det et vurderingsspørsmål hvor mye den er verdt, vanlig er at en brukt gjenstand selges for ca 1/2 pris. Ny pris i USA var ca 18000kr, bruktpris blir da 9000kr. Han tar da med ramme og hjul i en pappeske med seg når han reiser hit på våren hvilket blir under 6000kr grensa, og sender resterende i 3 separate pakker med posten som gave til deg.
Rent teknisk er fortsatt alternativ 2 ulovlig da det ikke er lov å ta med seg ting under 6000 kroners grensen i flere omganger som hører sammen. Det er i hvertfall tollvesenets tolkning av loven som blant annet gjør at om man reiser til Sverige(z.b.)med kona og kjøper parkett for 12000 og kjører på grønt kan man risikere inndragelse, bot og det hele i og med at det vil være en vare som naturlig hører sammen i en helhet. Sånn til orientering. Hva som skjer i virkeligheten er en annen ting.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
[Re: Tange]
27/11/2011 11:50
|
jeth
Camoboy
|
Camoboy
Ser forresten at Hellas har 23% moms, og tenker vel sånn at uten denne hadde de sikkert vært konk for lenge siden. Blir jo tross alt litt inntekter til staten for alle Porschene de cruiser rundt i...
Jens
|
|
|
27/11/2011 13:15
|
erlen
Fersking
|
Fersking
Haha. Elsker disse trådene. For en gjeng. Må være slitsomt å syte og klage slikt over alle som sniker litt rundt norges lover
|
|
|
[Re: erlen]
27/11/2011 13:18
|
gare
More than words
|
More than words
Haha. Elsker disse trådene. For en gjeng. Må være slitsomt å syte og klage slikt over alle som sniker litt rundt norges lover Hmmmmm, hva forventer du da? Han ber jo om råd til å omgå/bryte reglene. Jeg lurer på hva resultatet hadde blitt om jeg hadde startet en tråd der jeg bad om råd til hvordan jeg enklest mulig kunne stjele julepresanger til en verdi av omkring 2 500-3 000 kroner siden jeg ikke hadde lyst til å betale selv siden jeg tross alt betaler så mye i skatt i utgangspunktet.
|
|
|
27/11/2011 13:31
|
sindrer
Besatt
|
Besatt
Rent teknisk er fortsatt alternativ 2 ulovlig da det ikke er lov å ta med seg ting under 6000 kroners grensen i flere omganger som hører sammen. Det er i hvertfall tollvesenets tolkning av loven som blant annet gjør at om man reiser til Sverige(z.b.)med kona og kjøper parkett for 12000 og kjører på grønt kan man risikere inndragelse, bot og det hele i og med at det vil være en vare som naturlig hører sammen i en helhet. Sånn til orientering. Hva som skjer i virkeligheten er en annen ting. Uenig, da dette er skrudd fra hverandre og blir ikke fraktet inn i landet samtidig. Ingen problem å frakte først parkett for 6000kr for så å frakte like mye parkett neste gang en drar over grensen. I mitt eksempel så var det ikke snakk om at 2 personer skulle frakte sykkel over grensen sammen samtidig.
Sindre R.
|
|
|
27/11/2011 13:45
|
gare
More than words
|
More than words
Rent teknisk er fortsatt alternativ 2 ulovlig da det ikke er lov å ta med seg ting under 6000 kroners grensen i flere omganger som hører sammen. Det er i hvertfall tollvesenets tolkning av loven som blant annet gjør at om man reiser til Sverige(z.b.)med kona og kjøper parkett for 12000 og kjører på grønt kan man risikere inndragelse, bot og det hele i og med at det vil være en vare som naturlig hører sammen i en helhet. Sånn til orientering. Hva som skjer i virkeligheten er en annen ting. Uenig, da dette er skrudd fra hverandre og blir ikke fraktet inn i landet samtidig. Ingen problem å frakte først parkett for 6000kr for så å frakte like mye parkett neste gang en drar over grensen. I mitt eksempel så var det ikke snakk om at 2 personer skulle frakte sykkel over grensen sammen samtidig. Det hjelper ikke at du er uenig. Det er ikke du som bestemmer dette.
|
|
|
27/11/2011 13:45
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Men gaver i posten skal fortolles dersom de har en verdi over kroner 1000. Om hjulsettet går til sub 6000 først, er det fortsatt en del verdier igjen som skal sendes. Det blir mange gaver i posten ut av dette for å holde seg innenfor reglene, kanskje? Og porto er ikke gratis ...
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
27/11/2011 13:54
|
shan
Fersking
|
Fersking
Vi må bare ønske far til lykke når han går på grønt med smuglet sykkel. Går det så går det. Går det ikke så får vi andre møte på tollvesnets auksjon til våren og skaffe oss en godbit til en billig penge. -Sykkel på grønt fra USA tror jeg nok vil bli tatt til siden for en ekstra sjekk.
Jeg registrerer at moralen i forhold til lover og regler og fellesskapet vi er en del av, har store brister her inne. Ikke rart mange som møter syklister i marka står igjen med grus i luggen og varigee skader på sjelen.....
|
|
|
27/11/2011 15:03
|
Analex
Entusiast
|
Entusiast
Støtter forslaget om kjøp av sykkelkoffert, det går nok helt fint. Mye gnåling, fingerpeking og skinnhellig moralisering mellom de hjelpsomme postene i denne tråden, hmm...
|
|
|
[Re: Analex]
27/11/2011 15:11
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Støtter forslaget om kjøp av sykkelkoffert, det går nok helt fint. Mye gnåling, fingerpeking og skinnhellig moralisering mellom de hjelpsomme postene i denne tråden, hmm... Rart det der. For min del er det likegyldig om spørsmålet hadde omhandla å smugle inn dop eller en sykkel, det er fortsatt et spørsmål om hvordan man kan gjøre noe ulovlig. Hvis jeg som student hadde vært blakk og lurte på hvordan man lettest kan rappe et sykkelblad fra narvesen hadde langefingrene kommet fra hele forumet, men når en fyr ber om råd til hvordan han kan stjele tusenvis av kroner, kommer folk med tips..
Trønder osv
|
|
|
[Re: Espen J]
27/11/2011 15:27
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Som god sosialist på grensen mot marxist burde jeg sikkert vært like moralsk indignert som majoriteten av debattantene her, men jeg får det bare ikke til.
Takket være den i overkant høye avansen som importør og forhandlerleddene i den norske sykkelbransjen beregner seg dreier dette ofte seg om sykler som mange ikke ville hatt/tatt seg råd til å kjøpe i Norge, slik at staten uansett ikke ville sett noe til MVA fra et salg.
Så lenge det er betalt evn. omsetningsavgift i kjøpslandet klarer jeg bare ikke å bli forarget over dette. Dersom man derimot får trukket fra MVA/VAT/omsetningsavgift i kjøpslandet med begrunnelse at varen skal eksporteres uten at man betaler MVA ved innførsel tråkker man over også min moralske grense.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
[Re: Torshov-Simen]
27/11/2011 16:51
|
GeirK
More than words
|
More than words
Takket være den i overkant høye avansen som importør og forhandlerleddene i den norske sykkelbransjen beregner seg dreier dette ofte seg om sykler som mange ikke ville hatt/tatt seg råd til å kjøpe i Norge, slik at staten uansett ikke ville sett noe til MVA fra et salg.
Kan du fortelle litt om den høye avansen bare for å opplyse oss som ikke har det samme inntrykket?
|
|
|
27/11/2011 17:05
|
A4-Biorobot
Entusiast
|
Entusiast
Jeg lurer på hva resultatet hadde blitt om jeg hadde startet en tråd der jeg bad om råd til hvordan jeg enklest mulig kunne stjele julepresanger til en verdi av omkring 2 500-3 000 kroner siden jeg ikke hadde lyst til å betale selv siden jeg tross alt betaler så mye i skatt i utgangspunktet.
Hva slags julegaver er det du er på jakt etter, da? Dersom det er glass, så tror jeg du sliter. Dersom du ønsker å minimere risikoen for å bli tatt, kan det tenkes du må bruke vold. Ønsker du det? Du må i så fall tenke igjennom det på forhånd. En annen mulighet er å stjele i andre sammenhenger, slik at du har råd til å kjøpe julegavene. Hvis du vil ha et moralsk synspunkt, så mesker du deg da på bekostning av alt fra et enkeltindivid/enkeltgründer, til en større kjede, og dersom du ønsker å leve etter et prinsipp om gjensidighet, så ville du selv kanskje ikke likt å bli stjålet fra? Sammenlikningen med staten blir derimot feil. Staten har veldig lite med etikk å gjøre. Alle prøver så godt de kan å få staten til å betale for seg, ved å ta penger fra noen andre. Staten er et krigsredskap, en slags kalashnikov i fredstid, som folk bruker til å utøve forskjellige slags grader av vold og tvang mot andre grupper.
Byttet profil, ny er "Bioroboten"
|
|
|
[Re: A4-Biorobot]
27/11/2011 17:23
|
Lompa
Fersking
|
Fersking
[quote=gare] Alle prøver så godt de kan å få staten til å betale for seg, ved å ta penger fra noen andre. Det er en stor forskjell på å tilegne seg penger fra staten innenfor gjeldende regelverk og det å bryte reglene...
|
|
|
[Re: Lompa]
27/11/2011 17:26
|
A4-Biorobot
Entusiast
|
Entusiast
Alle prøver så godt de kan å få staten til å betale for seg, ved å ta penger fra noen andre.
Det er en stor forskjell på å tilegne seg penger fra staten innenfor gjeldende regelverk og det å bryte reglene... Ja, antall mennesker som mener at det er greit?
Byttet profil, ny er "Bioroboten"
|
|
|
|
|