Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 10 1 2 3 9 10

Hvordan snike en sykkel fra USA gjennom tollen???

Hvordan snike en sykkel fra USA gjennom tollen??? #1303467 25/11/2011 21:42
150...minst! Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Jeg har en far som jobber i NY. Har brukt anledningen til å spare litt pæng og kjøpt en Specialized Stumpjumper FSR Expert EVO 29 (Puh) til den nette sum av 3199 dollars. Nå er problemstillingen hvordan fattern skal få den inn i landet uten at jeg må ut med moms. Jeg har bedt Sids bikes NY hvor jeg kjøpte sykkelen om å sette den opp race ready og så skal fattern tråkke litt rundt på Manhatten så den blir litt skitten under neglene. MEn det er vel ikke sikkert at det gjør susen når han kommer slepende på en stor pappkartong. Noen som har noen tips eller erfaring med hvordan vi kan gjøre dette? Sikkert lurt å kjøpe en sykkelkoffert til den, men jeg har jo ikke bruk for det og vil helst slippe det utlegget.

Stisykkellov: Det som en har reservedeler til, går aldri i stykker
Re: Hvordan snike en sykkel fra USA gjennom tollen??? [Re: 150...minst!] #1303469 25/11/2011 21:43
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Jeg elsker disse trådene....

RoyE

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Hvordan snike en sykkel fra USA gjennom tollen??? [Re: 150...minst!] #1303475 25/11/2011 21:48
shibby Offline
Entusiast
Entusiast
8 av 10 sier: "så du vil jukse/snyte?? fyfyfyfyfy"
2 av 10 sier: Gjem den i sykkelkofferten uvasket og ha brukt sykkeltøy i kofferten

Student og syklist i Oslo?

Meld deg inn i OSI Sykkel!
www.osisykkel.org

Følg meg på twitter:
http://twitter.com/HaakonMlster
Re: Hvordan snike en sykkel fra USA gjennom tollen??? [Re: 150...minst!] #1303481 25/11/2011 21:51
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Sitat: 150...minst!
Jeg har en far som jobber i NY. Har brukt anledningen til å spare litt pæng og kjøpt en Specialized Stumpjumper FSR Expert EVO 29 (Puh) til den nette sum av 3199 dollars. Nå er problemstillingen hvordan fattern skal få den inn i landet uten at jeg må ut med moms. Jeg har bedt Sids bikes NY hvor jeg kjøpte sykkelen om å sette den opp race ready og så skal fattern tråkke litt rundt på Manhatten så den blir litt skitten under neglene. MEn det er vel ikke sikkert at det gjør susen når han kommer slepende på en stor pappkartong. Noen som har noen tips eller erfaring med hvordan vi kan gjøre dette? Sikkert lurt å kjøpe en sykkelkoffert til den, men jeg har jo ikke bruk for det og vil helst slippe det utlegget.
Så det du ber om er at forumsmedlemmen her skal fortelle deg hvordan du skal bryte norsk lov? Jeezzuuzz. Det spiller ingen rolle om sykkelen er brukt eller ny - så lenge du ikke har utførselspapirer på den så skal den fortolles når den kommer til Norge, med mindre det er snakk om flytting eller noe liknende. Da må den som står for innførselen stå som eier, det som skal inn må være brukt, og vedkommende som innfører objektet må ha bodd minst 12 mnd ute.

Mitt beste råd - betal MVA og ha god samvittighet.

Edit: eller du kan se her hva du kan risikere; http://www.adressa.no/forbruker/article1719187.ece

Redigert av Hæ?; 25/11/2011 22:00.

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Hvordan snike en sykkel fra USA gjennom tollen??? [Re: 150...minst!] #1303490 25/11/2011 21:59
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Det "beste" du kan håpe på er at butikken skriver en alternativ faktura med "demo bike" og en lavere verdi. Jeg ble tilbudt det sist jeg var i USA, og fikk inntrykk av at dette var noe de foreslo til alle europeere. Jeg takket høflig takk, men nei takk til tilbudet. Om du prøver deg på noe slikt, så vit at det er ulovlig og at det vil kunne sette din kjære far i en kinkig situasjon.

Re: Hvordan snike en sykkel fra USA gjennom tollen??? [Re: Hæ?] #1303491 25/11/2011 22:01
tais Offline
Ringrev
Ringrev
Utførselspapir? Så jeg har bare vært heldig når jeg ikke måttet tolle inn sykkelen min tilbake i Norge etter utenlandstur???

Er det andre ting man må "tolle ut" av landet når man drar på aktivitetsferie? Neste tur er nemlig bare noen få dager unna...

eva
Re: Hvordan snike en sykkel fra USA gjennom tollen??? [Re: tais] #1303492 25/11/2011 22:07
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Sitat: tais
Utførselspapir? Så jeg har bare vært heldig når jeg ikke måttet tolle inn sykkelen min tilbake i Norge etter utenlandstur???

Er det andre ting man må "tolle ut" av landet når man drar på aktivitetsferie? Neste tur er nemlig bare noen få dager unna...
Sjekk med Tollvesenet (www.toll.no). Du må i alle fall sannsynliggjøre at det du har med deg ikke er ervervet på reisen, f.eks. med kvittering e.l. Om du har vært heldig eller ikke aner jeg ikke. Aldri hørt om noen som har blitt stoppa på reise, men kjenner en del saker om deler som går via posten til f.eks. service eller reklamasjon og som skal tilbakeføres. Mange som har fått seg et lite problem der.

Har for sikkerhets skyld fyrt av en mail til tollregionen min og spurt hva jeg må gjøre. Ventre fortsatt på svar ...

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Hvordan snike en sykkel fra USA gjennom tollen??? [Re: Hæ?] #1303493 25/11/2011 22:08
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Hæ?
... den som står for innførselen stå som eier, det som skal inn må være brukt, og vedkommende som innfører objektet må ha bodd minst 12 mnd ute ...

Hvor lenge har pappa vært i junaiten? Dersom han har vært ute en stund kan han jo ta det med seg helt gratis og lovlig!

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Hvordan snike en sykkel fra USA gjennom tollen??? [Re: Hæ?] #1303494 25/11/2011 22:09
Z
Zaskarin Offline
Avhengig
Avhengig
Z
For et kjedelig svar da...går du i kirka på søndager?

Re: Hvordan snike en sykkel fra USA gjennom tollen??? [Re: Hæ?] #1303495 25/11/2011 22:09
N
nohgod Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
N
Mitt råd er:

Kjøp deg en sykkelkoffert. Få den til å se bittelitt brukt ut. Putt sykkel oppi. Send far hjem.

Hjemme selger du sykkelkofferten på Finn for mer enn du betalte. Det er av en eller annen grunn vannvittig dyrt i Norge. Folk står og banker på døra di for å kjøpe selv om du setter en pris som er høyere enn det du la ut i junaiten.

Dette funker utmerket, har førstehåndskunnskap fra minst to tilsvarende historier uten at jeg vil fortelle hvordan.

Re: Hvordan snike en sykkel fra USA gjennom tollen??? [Re: Garpen] #1303497 25/11/2011 22:12
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: Garpen
... den som står for innførselen stå som eier, det som skal inn må være brukt, og vedkommende som innfører objektet må ha bodd minst 12 mnd ute ...

Hvor lenge har pappa vært i junaiten? Dersom han har vært ute en stund kan han jo ta det med seg helt gratis og lovlig!

Ja, dersom han flytter hjem og sykkelen er en del av flyttelasset. Ikke ellers, da er det moms som gjelder.

Re: Hvordan snike en sykkel fra USA gjennom tollen??? [Re: KenR] #1303500 25/11/2011 22:15
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: maxminus
Sitat: Garpen

Ja, dersom han flytter hjem og sykkelen er en del av flyttelasset. Ikke ellers, da er det moms som gjelder.

Og om han bare skal hjemom gamlelandet for å sykle Birken?

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Hvordan snike en sykkel fra USA gjennom tollen??? [Re: 150...minst!] #1303502 25/11/2011 22:18
150...minst! Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Han har bodd i NY i over 4 år. Alternativet er at han att den med på flyttelasset når han kommer hjem, men det er til høsten. Lenge å vente føler jeg. Derfor jobber vi med tanken med at han skal ta den med hjem før. Tanken var at det skal oppfattes at han skal hjem til Norge på ferie og da skal han ha med sykkelen sin, som da framstår som brukt. Det er da andre som klarer å frakte en sykkel over landegrenser uten p betale moms hver gang? Jeg var litt ute etter noen håndfaste kriterier.
Forøvrig har jeg ikke alt for dårlig samvittighet med litt juks. Jeg driver selvstendig og putter nok i statskassa gitt.

Re: Hvordan snike en sykkel fra USA gjennom tollen??? [Re: 150...minst!] #1303505 25/11/2011 22:19
150...minst! Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Tror sykkelkoffert blir løsningen. Takk nohgod

Re: Hvordan snike en sykkel fra USA gjennom tollen??? [Re: 150...minst!] #1303509 25/11/2011 22:22
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
.
Forøvrig har jeg ikke alt for dårlig samvittighet med litt juks. Jeg driver selvstendig og putter nok i statskassa gitt.

Kanskje ikke heeelt nok med den holdningen der?

Re: Hvordan snike en sykkel fra USA gjennom tollen??? [Re: 150...minst!] #1303515 25/11/2011 22:35
A4-Biorobot Offline
Entusiast
Entusiast
Er det noen som har blitt stoppa i tollen, og alvorlig rævkjørt, selv om dere hadde en møkkete sykkel i slitt sykkelkoffert? (enten det var en sykkel dere hadde med hjemmefra, eller hadde snikinnført) Klarte dere å komme dere rundt?

Jeg kan si at jeg har reist godt over 20 ganger med sykkel, og ikke blitt stoppet i tollen, men det har vært fra EU-land til Norge og vice versa, med bra sliten sykkelkoffert. Hva jeg har fraktet til Norge, det går jeg ikke inn på i detalj, men ganske rare kartongkonstellasjoner har gått helt greit igjennom. Sannsynligheten er allikevel vanskelig å uttale seg noe om.

Byttet profil, ny er "Bioroboten"
Re: Hvordan snike en sykkel fra USA gjennom tollen??? [Re: 150...minst!] #1303533 25/11/2011 23:12
150...minst! Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
De med pekefingre får peke et annet sted. Dette er min greie og mitt standpunkt. Så herfra og inn tar jeg i mot råd og ideer only.
Skulle vært interessant for hvor grensa går for innførsel av ny sykkel og ha med go'sykkelen på tur. Kjenner jeg den norske stat så foreligger det et innfløkt lovverk rundt det.

Re: Hvordan snike en sykkel fra USA gjennom tollen??? [Re: 150...minst!] #1303534 25/11/2011 23:18
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S

Hvis du driver som selvstendig og det ikke kaster nok av seg slik at du må bryte loven av den grunn - da er det kanskje på tide å søke jobb i en bedrift som kan lønne deg i stedet?

Arbeidsledigheten er jo kjempelav for tiden og næringslivet søker etter folk så det skulle ikke være umulig.

Re: Hvordan snike en sykkel fra USA gjennom tollen??? [Re: 150...minst!] #1303538 25/11/2011 23:30
150...minst! Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Hva sa jeg om pekefingre? Lag en egen pekefingertråd dere kan fråtse i.

Re: Hvordan snike en sykkel fra USA gjennom tollen??? [Re: 150...minst!] #1303561 26/11/2011 05:23
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt

Greit, jeg skal drite i pekefingeren og heller gi deg langfingeren. I den store sammenhengen er det småpenger vi snakker om her, men holdningen er drøy. At du betaler "nok skatt" i egne øyne kvalifiserer deg ikke til å slippe unna når du selv vil. Har du ikke råd til å ta inn sykkelen OG betale moms får du la være.

Ikke forvent at resten av oss skal godta at du mener du ikke trenger å betale skatten din som alle andre, fordi det er faktisk oss du stjeler (bittelitt) av. Jeg driter i småpengene, men synes det er skikkelig surt at folk synes det er helt greit å stjele fra meg.

Re: Hvordan snike en sykkel fra USA gjennom tollen??? [Re: jens fredrik] #1303570 26/11/2011 08:28
DavidS Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: jens fredrik

Greit, jeg skal drite i pekefingeren og heller gi deg langfingeren. I den store sammenhengen er det småpenger vi snakker om her, men holdningen er drøy. At du betaler "nok skatt" i egne øyne kvalifiserer deg ikke til å slippe unna når du selv vil. Har du ikke råd til å ta inn sykkelen OG betale moms får du la være.

Ikke forvent at resten av oss skal godta at du mener du ikke trenger å betale skatten din som alle andre, fordi det er faktisk oss du stjeler (bittelitt) av. Jeg driter i småpengene, men synes det er skikkelig surt at folk synes det er helt greit å stjele fra meg.

+1

Rust? Fordi det rimer på dust.
Re: Hvordan snike en sykkel fra USA gjennom tollen??? [Re: 150...minst!] #1303592 26/11/2011 09:48
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Jeg driver selvstendig OG har lønnet arbeid og putter kanskje enda mer i statskassa, gitt. Hvilke rettigheter gir det meg til å snylte?

Om det virkelig står så dårlig til at du må snylte på fellesskapet for å få endene til å møtes, så har jeg reist hjem fra USA mange ganger og sluppet å åpne sykkelkofferten når de spør hva jeg har oppi. Men så har min samvittighet vært ren, og tollere er jo opplært i å lese slike ting.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Hvordan snike en sykkel fra USA gjennom tollen??? [Re: 150...minst!] #1303604 26/11/2011 10:17
olechr Offline
More than words
More than words
Jeg hadde ikke tatt kjangsen på å ta med sykkel slik. Da det vanker bra bøter.

Men det skal veldig mye til for å bli stoppet. Jeg har vel reist med sykkel minst 20 ganger bare i år.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Hvordan snike en sykkel fra USA gjennom tollen??? [Re: 150...minst!] #1303612 26/11/2011 10:29
tomash Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Jeg skjønner ikke problemet. Faren din BOR i NY og skal hit på ferie. Da blir det vel bare som du sier at han tar med seg sykkelen sin (din) på ferie til norge for å sykle, for så å returnere med den igjen. Eneste er at han aldri tar den med tilbake til NY. Han kan jo dokumetere at han bor der og skal tilbake.

Re: Hvordan snike en sykkel fra USA gjennom tollen??? [Re: 150...minst!] #1303613 26/11/2011 10:30
OveR Offline
Apartheidmotstander
Apartheidmotstander
To langfingre herfra. En isolert unnaluring av mva endrer ikke noe for noen, men når mange nok lurer seg unna regninga øker mitt skattenivå og da må jeg betale for deg. Det er jeg ikke interessert i så betal din egen skatt. eventuelt kunne du spørre om noen vil betale mva-regninga for sykkelen din siden du selv ikke vil.

Ellers er det jo mulig å flytte til et sted der skattetrykket er lavere eller skattesnyting er akseptabelt. Hellas for eksempel?

Mvh OveR

mvh OveR

Friksjon ambassadør
Østmarka rock city

Re: Hvordan snike en sykkel fra USA gjennom tollen??? [Re: 150...minst!] #1303620 26/11/2011 10:42
T
Thmro Offline
Entusiast
Entusiast
T
Finn din måte uten å høre på alle disse "bedreborgerne". Føler med deg, det er alltid noen som lider av en tvang til å måte kommentere noe annet enn det man lurer på her inne. Bare drit i å svare dem.

For øvrig; de som snakker om å stjele fra oss ved å unngår mva. det blir bare feil. Stjele ville vært å snylte fra NAV, altså tilegne seg penger en ikke har krav på. Hvor mange er det som skatter for bruk av firmabil?? (jaja, kom med 10-15 komentarer på; "jeg gjør det", men tror en stor del av befolkningen ikke gjør det). Hvor mange er det som har kjøpt over kvoten på svenskehandel?? Kjeltringer hele gjengen, meg inkludert.

Gi nå mannen ett tips eller la være.

Min samboer har tatt med to sykler hjem fra USA, flyttet hjem da og syklene var brukt. Det går sikkert bra, men unngå det viss du ikke har råd til å betale prisen for å bli tatt.

Re: Hvordan snike en sykkel fra USA gjennom tollen??? [Re: 150...minst!] #1303623 26/11/2011 10:49
jeth Offline
Camoboy
Camoboy

He-he, merker at jeg plutselig fikk et et sterk behov for å hitle denne tråden. Men jeg lar være.

Jens
Re: Hvordan snike en sykkel fra USA gjennom tollen??? [Re: Thmro] #1303629 26/11/2011 11:17
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Thmro
For øvrig; de som snakker om å stjele fra oss ved å unngår mva. det blir bare feil. Stjele ville vært å snylte fra NAV, altså tilegne seg penger en ikke har krav på.

Jeg, som en del av samfunnet, har krav på momsen han skal betale. De pengene skal jeg/samfunnet bruke på ting vi har blitt enige om å bruke penger på. At du ikke klarer å skjønne hvordan nasjonaløkonomi funker betyr ikke at det er "helt feil".

Ellers reagerer jeg ikke så kraftig på at han prøver å komme seg unna momsen. Jeg reagerer på at han, og du, prøver å legitimere det som noe som liksom er helt greit. Det er stjeling fra fellesskapet. Aksepter at du er en tyv og bli ferdig med det.

Re: Hvordan snike en sykkel fra USA gjennom tollen??? [Re: 150...minst!] #1303633 26/11/2011 11:24
ElGordo Offline
Ringrev
Ringrev
Snik sykkelen gjennom med god samvittighet. Vi har en stat som skamløst stjeler fra oss hver dag.

I told u so!
Re: Hvordan snike en sykkel fra USA gjennom tollen??? [Re: ElGordo] #1303638 26/11/2011 11:34
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: ElGordo
Snik sykkelen gjennom med god samvittighet. Vi har en stat som skamløst stjeler fra oss hver dag.

Hva er din definisjon av å stjele?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Side 1 av 10 1 2 3 9 10

Moderator  support