Er alt lov på sykkel?
|
Er alt lov på sykkel?
22/11/2011 17:12
|
Lanterne Rouge
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg har lest gjennom noen tråder på dette forumet, og har lyst til å stille noen spørsmål. Jeg har syklet fast til og fra jobb i to år nå, og trener litt sykkel ved siden. Jeg anser meg selv som uerfaren på sykkel, og lurer på om noen her inne kan fortelle meg hvorfor trafikkregler ikke ser ut til å gjelde på sykkel?
Jeg bor på Byåsen i Trondheim og sykler til og fra Lade (ca 8km) hver vei, fem dager i uken. Jeg kom nettopp inn døren nå etter dagens hjemtur, og kunne telle 18 syklister som syklet på rødt lys, eller brøyt andre trafikkregler på veien. Enkelte dager har jeg følelsen av at jeg er den eneste i byen som faktsik stopper på rødt lys, mens det fyker sykler på kryss og tvers.
Er det slik at trafikkreglene ikke gjelder for oss på sykkel? Er det greit å hoppe opp på fotgjengerfeltet når det blir rødt lys, og hoppe ut i veien igjen etter å ha syklet slalom mellom fotgjengerne? I mine øyne virker dette merkelig, og jeg lurer på om det er slik at vi på sykkel er fritatt fra veitrafikkloven?
Frode Hansen. Byåsen
Frode Hansen
|
|
|
Re: Er alt lov på sykkel?
[Re: Lanterne Rouge]
22/11/2011 17:15
|
RoyE
Besatt
|
Besatt
Vi er ikke fritatt, og det er de som oppfører seg som i eksemplene dine som bidrar til at vi som ferdes på sykkel nok har en vei å gå før vi blir tatt seriøst i trafikken.
RoyE
#10 It never gets easier, you just go faster. Strava
|
|
|
22/11/2011 17:38
|
parkprest
Ivrig
|
Ivrig
Med noen mindre avbrekk har jeg syklet året rundt i Oslo noen og tjue år nå. Det har blitt noen røde lys, fortauskanter, mot enveiskjøringer oppigjennom selv om jeg tar det litt penere nå enn da jeg var 22.
Mitt eneste forsvar er at det er vanskelig å bekjenne seg til et system som til de grader ignorerer din eksistens.
pedalistisk !
|
|
|
22/11/2011 17:41
|
tygster
Veteran
|
Veteran
Forørig så tilsier min erfaring fra tiden jeg bodde i Trondheim at det å ikke respektere rødt lys er et generelt problem uavhengig av fremkomstmiddel.
Det gikk til slutt sport i å telle hvor mange som bare skulle lure seg som siste mann over etter at det hadde blitt rødt. Det var sjeldent færre enn tre.
|
|
|
22/11/2011 18:09
|
thamg
Ivrig
|
Ivrig
Sykle på rødt gjør jeg av og til, dersom forholdene gjør dette helt ufarlig og uten hinder eller ulempe for andre trafikanter. Dette kan eksempelvis være tidlig på morgenen, på vei til jobben. Hjem på ettermiddagen gjør trafikkbildet dette høyst uaktuelt i de fleste kryss. Jeg vet det er ulovlig, og at jeg risikerer straff dersom jeg blir tatt. Allikvel vil jeg moralsk sett sidestilles dette med å GÅ på rødt, forutsatt at ingen andre trafikanter utsettes for fare.
|
|
|
[Re: thamg]
22/11/2011 18:13
|
chalshus
More than words
|
More than words
Sykle på rødt gjør jeg av og til, dersom forholdene gjør dette helt ufarlig og uten hinder eller ulempe for andre trafikanter. Dette kan eksempelvis være tidlig på morgenen, på vei til jobben. Hjem på ettermiddagen gjør trafikkbildet dette høyst uaktuelt i de fleste kryss. Jeg vet det er ulovlig, og at jeg risikerer straff dersom jeg blir tatt. Allikvel vil jeg moralsk sett sidestilles dette med å GÅ på rødt, forutsatt at ingen andre trafikanter utsettes for fare. Kjører du (bil) på rødt dersom forholdene gjør det helt ufarlig og uten hinder eller ulempe for andre trafikanter?
|
|
|
22/11/2011 18:38
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I dag skulle jeg stoppe på rødt, og ble nesten syklet ned av et troll uten lykt og lys. JEg var meget omstendig med å stille sykkelen på tvers av sykkelfeltet, men mannen viste dårlig dømmekraft på flere nivå og rullet rundt meg via fortauet.
Så ja, det er skikkelig mange tullinger på sykkel i Trondheim. Felles for de fleste er at de sykler med dårlig belysning. Darwin ordner vel opp etterhvert.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: chalshus]
22/11/2011 18:45
|
Telemark Skier
Entusiast
|
Entusiast
i bla USA er det lov å kjøre på rødt som blinker, etter stopp og til høyre på rødt - etter stopp og om det er klart. i Colorado er det lov å kjøre på rødt også til venstre om du kjører ut i en enveiskjørt gate. I norge er jo ikke dette lov (heldigvis?!?!) men følerne som ligger i bakken reagerer ikke på en sykkel en tidlig morgen. Skal en da vente på en bil eller kjøre på rødt? Til trådstarter: vi er ikke unntatt noen regler og vi skal sykle etter reglene! Ditt eksempel er jo ikke unikt; rett på bortsiden av mitt hjem er det en undergang for myke trafikanter. Gående krysser allikevel vegen ca 10 meter ifra undergangen. Kommunen har satt opp gjerde på midtrabatten for å hindre de gående ... gjerdet har jo en ende og de gående velger heller å gå 10meter rundt gjerdet enn 10meter under undergangen ... go figure ?!?!?! Sjølv velger jeg en støyfri undergang og får litt extra bevegelse i kroppen
------- ride it !
|
|
|
[Re: Knirkekne]
22/11/2011 19:15
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
I dag skulle jeg stoppe på rødt, og ble nesten syklet ned av et troll uten lykt og lys. JEg var meget omstendig med å stille sykkelen på tvers av sykkelfeltet, men mannen viste dårlig dømmekraft på flere nivå og rullet rundt meg via fortauet.
Så ja, det er skikkelig mange tullinger på sykkel i Trondheim. Felles for de fleste er at de sykler med dårlig belysning. Darwin ordner vel opp etterhvert. Tror Darwin har gitt opp Trondheim. Nesten meid ned av syklist i går kveld, uten lys, hjelm og med musikk på ørene.
Big wheels keep on turning
|
|
|
22/11/2011 19:36
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er det slik at trafikkreglene ikke gjelder for oss på sykkel? Er det greit å hoppe opp på fotgjengerfeltet når det blir rødt lys, og hoppe ut i veien igjen etter å ha syklet slalom mellom fotgjengerne? I mine øyne virker dette merkelig, og jeg lurer på om det er slik at vi på sykkel er fritatt fra veitrafikkloven?
Hva går egentlig dette fritaket ut på? Det er lov å sykle i veibanen, og det er lov å sykle hensynsfullt på fortauet. Jeg kan forstå at bilister blir provosert av syklister som forsvinner i rushtrafikken grunnet smidighet, men gjøres det oversiktlig, ser jeg egentlig ikke noe lovbrudd i å veksle mellom gangfelt, sykkelfelt, kollektivfelt og veibane.
|
|
|
[Re: chalshus]
22/11/2011 19:46
|
thamg
Ivrig
|
Ivrig
Kjører du (bil) på rødt dersom forholdene gjør det helt ufarlig og uten hinder eller ulempe for andre trafikanter?
Nei. Som det står i innlegget mitt sidestiller jeg å SYKLE på rødt med å GÅ på rødt. Hender det at du går på rødt, dersom forholdene gjør det helt ufarlig og uten hinder eller ulempe for andre trafikanter?
|
|
|
22/11/2011 20:57
|
tygster
Veteran
|
Veteran
Da er det faktisk lov å gå på rødt. Antar selvsagt at du mener rød mann, for går du mot vanlig rødt trafikklys så er ikke fargen på lyset ditt største problem.
|
|
|
22/11/2011 21:09
|
Lektoren
Besatt
|
Besatt
Jeg tror jeg ville formulere trådstarters spørsmål annerledes: Tror folk trafikkreglene ikke gjelder for dem, når de sykler? Det er jo ikke nødvendigvis sånn at folk som bryter trafikkreglene på sykkel, gjør det samme i bil eller til fots. Det er ett eller annet med nordmenn og sykkel som bare ikke fungerer helt. Ikke riktig enda, i alle fall.
Jeg sykler gjennom Lillestrøm (Norges beste sykkelby) omtrent hver morgen. Der er det sykkelfelt langs de fleste gatene, og egen boks for syklister foran bilene i noen lyskryss. Likevel er det mange som sykler på fortauet, og der er det ikke forsvarlig å sykle. (Fort gjort å sneie borti et eldre menneske, et barn, eller for den saks skyld en av byens utallige hunder...) Forøvrig ser jeg stadig folk som sykler på venstre side av veien, uten lys i mørket, med musikk i ørene.... I det hele tatt: Folk som ikke ser ut til å ha noen repekt for sin egen rolle i trafikken. Hva det kommer av? Det skulle jeg likt å vite. Riktignok er det mye merkelig bilkjøring her på Romerike, men de aller fleste forholder seg i det minste til grunnleggende regler, som hvilken side av veien de skal kjøre på. Hvorfor de glemmer det når de setter seg på sykkelen, er meg en gåte.
Redigert av Lektoren; 22/11/2011 21:53.
|
|
|
22/11/2011 21:32
|
Epp
Medlem
|
Medlem
På min vei til jobb i Bergen sykler jeg ofte forbi en lang rekke biler som venter på rødt lys. På Nøstet er det ca 50-200 m mellom lyskryssene, og jeg må forbi fire av disse. Jeg har tre muligheter:
1. late som jeg er en bil, vente bak siste bil, bli eksosforgiftet og ellers miste alle fordeler ved å sykle.
2. Jeg kan sykle fremst til lyset, vente på grønt og så bli forbikjørt av alle bilene før dette gjentar seg 4 ganger.
3. sykle forbi alle bilene, sykle på rødt (når det er klar bane) og unngå alle forbikjøringene (for med litt trøkk pleier jeg da å nå fram til mindre traffikert vei før alle de ventende bilene når meg igjen). Dette sparer meg for mye ubehag ved at bilene kjører forbi ofte med liten klaring (bergenserne er litt råe i trafikken - både biler og syklister) og det sparer bilistene for å irritere seg over en relativt treg syklist (i forhold til bilene). Sikkert en del som irriterer seg over at jeg sykler på rødt, men moralsk sett mener jeg dette er overlegent og vil holde på den argumentasjonen om jeg blir stoppet av politiet.
PS. politiet i Bergen ser faktisk ut til å være relativt liberal mot slik fornuftig og lur sykkelbruk så lenge det utføres hensynsfult.
PS. DET SOM DERIMOT IRRITERER MEG SOM SYKLIST ER ALLE IDIOTENE SOM HAR KJØPT MAGICSHINE OG RETTER DEN RETT I TRYNET PÅ MEG MED BLINK PÅ! SKUDDPREMIE?
|
|
|
22/11/2011 22:20
|
P_Dalen
Veteran
|
Veteran
Er det slik at trafikkreglene ikke gjelder for oss på sykkel? Er det greit å hoppe opp på fotgjengerfeltet når det blir rødt lys, og hoppe ut i veien igjen etter å ha syklet slalom mellom fotgjengerne? I mine øyne virker dette merkelig, og jeg lurer på om det er slik at vi på sykkel er fritatt fra veitrafikkloven? Vi bør selvsagt respektere rødt lys og trafikkreglene hvis vi selv skal få respekt i trafikken. Men så er det en del ting som faktisk er tillatt, selv om det finnes seiglivede myter som sier det motsatte. For eksempel er det tillatt å sykle mot rød mann hvis alt er klart. Slik jeg ser det, må det også være fullt tillatt å svinge opp på fortauet og ned igjen i gata (f.eks. for å ta en høyresving i et lyskryss der det er rødt lys), hvis dette gjøres med vanlig aktsomhet, og forutsatt at man følger vikepliktsregler, gir tegn og tar tilstrekkelig hensyn til andre trafikanter. Noen vil ha det til at det er forbudt å sykle i gangfelt. Det er selvsagt feil. Enkelte synes å mene at sykkelfelt er påbudt, dvs. at vi ikke har lov å sykle i det vanlige kjørefeltet der det er sykkelfelt. Det er også feil. Vi kan bruke det kjørefeltet som er hensiktsmessig. Noen ganger er det vanlige kjørefeltet mest hensiktsmessig, f.eks. når vi skal sykle forbi andre syklister som er i sykkelfeltet, eller før vi skal svinge til venstre i et kryss, eller like før sykkelfeltet tar slutt. Vi har selvsagt vikeplikt ved feltskifte.
Redigert av P_Dalen; 22/11/2011 22:21.
|
|
|
22/11/2011 23:24
|
Ola R.
Veteran
|
Veteran
Frode:
I morgen foreslår jeg at du teller antall biler som kjører på rødt lys. Du kan stille deg opp i et lyskryss, f.eks. på vestsiden av Bakke bro, i 15 minutter og telle hvor mange biler som kjører på rødt. Deretter kan du spørre om trafikkreglene ikke gjelder for bilister.
|
|
|
23/11/2011 04:20
|
grigri
Entusiast
|
Entusiast
Ha,ha. Sykla ned Kong Øysteins her om dagen, i sykkelfeltet. Måtte stoppe for rødt lys ved Valentinlyst, mens jeg står og venter blir jeg obs på at det sitter 3 bilførere og glor. (Jeg er ingen bimbo man ser på..) Tydeligvis ikke vanlig at vi på sykkel stopper, så det får jeg se å slutte med:)
|
|
|
[Re: Epp]
23/11/2011 06:10
|
Dan
More than words
|
More than words
3. sykle forbi alle bilene, sykle på rødt (når det er klar bane) Uansett hvor klar bane det er og hvor faktisk ufarlig det er så er du med denne adferden med på å forsterke bilistenes idé om at syklister ikke tar hensyn så da trenger man ikke å ta hensyn til syklister. Det går ut over alle oss andre, selv om det gjør din vei til jobben sikrere. Rune Gjøs skrev en liten setning om dette i siste På Sykkel, hvor han skrev om at han alt for ofte i møter der han jobber for syklistenes rettigheter må bruke dyrbar møtetid på å forklare at ikke alle syklister bryter trafikkreglene. Du lister opp tre alternativer du kan velge mellom og får det til å høres ut som at du dessverre ikke har noe annet valg enn å sykle på rødt. Men du har et fjerde alternativ. Velg en bedre vei til jobben.
|
|
|
[Re: Dan]
23/11/2011 08:55
|
P_Dalen
Veteran
|
Veteran
En god del (kanskje mer enn halvparten?) av rødlys-syklingen er av typen "sykling mot rød mann hvor alt er klart".
Den alminnelige oppfatning er at dette er forbudt, men det er det ikke. Så syklister er ikke så ille som ryktet vil ha det til.
Likevel er det ingen som vil snakke høyt om at det er lov å sykle mot rød mann når alt er klart. (Ikke SLF heller, ser det ut til.)
|
|
|
23/11/2011 09:34
|
ArneW
Ringrev
|
Ringrev
Jeg så i dag en sykkelist som syklet i veibanen. Når det kom et kryss kjørte han fort opp på fortauet og tok gangfeltet over veien. Det som var litt rart her var at det var en politibil som kjørte rett bak han. Ingenting skjedde. Sykkelisten fortsatte nedover veien til neste kryss med politibilen bak. I neste kryss var det rødt, men sykkelisten bare peisa på. Her trodde jeg kanskje politiet skulle gripe inn. Ingenting skjedde. Er ikke dette store brudd på loven ? Eller er det blitt sånn at sånne hendelser ikke blir prioritert ?
|
|
|
[Re: ArneW]
23/11/2011 09:41
|
P_Dalen
Veteran
|
Veteran
For meg høres det ut som om det første syklisten gjorde, kan ha vært lovlig, mens det andre ikke var lovlig.
|
|
|
[Re: Epp]
23/11/2011 09:49
|
EgilS
More than words
|
More than words
1. late som jeg er en bil, vente bak siste bil, bli eksosforgiftet og ellers miste alle fordeler ved å sykle. Dette alternativet fungerer helt utmerket for meg. Jeg ser at du prøver å rettferdiggjøre din egen adferd med å fremstille dette alternativet som atskillig mye verre enn det er. Du blir IKKE eksosforgiftet ved å stå bak en bil i noen sekunder. For min egen del har jeg ikke merket noe som helt ubehag med eksosen ved dette. Du mister ikke alle fordeler ved å sykle. Det å ikke bry seg om rødt lys er en adferd du like gjerne kan ha når du kjører bil også, så det er ikke en spesiell fordel ved å sykle. I tillegg har du fordelen med frisk luft, trening, og å være våken når du kommer på jobb. PS. DET SOM DERIMOT IRRITERER MEG SOM SYKLIST ER ALLE IDIOTENE SOM HAR KJØPT MAGICSHINE OG RETTER DEN RETT I TRYNET PÅ MEG MED BLINK PÅ! SKUDDPREMIE? Det som irriterer meg som syklist er alle de egoistiske idiotene som sykler på rødt lys og på den måten bidrar til at syklister i manges øyne er fritt vilt langs veien.
|
|
|
23/11/2011 09:51
|
sindrer
Besatt
|
Besatt
Er det slik at biler ikke har vikeplikt for syklister som skal kjøre over gangfelt, kun for gående som skal over gangfelt?
Hvordan er dette med rulleski? Har bil vikeplikt for en som kommer susende på rulleski på fortauet?
Sindre R.
|
|
|
[Re: P_Dalen]
23/11/2011 09:52
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Når jeg ser syklister som kjører på rødt prøver jeg å ta dem igjen etter krysset og høflig påpeke at det røde lyset faktisk gjelder for oss syklister også. Har ikke fått en negativ respons til nå. Og flere stanser ved neste lyskryss.
Spennende om det faktisk endrer noe permanent, men en påminnelse om at rødt lys betyr stopp også på sykkel ser ut til å funke på kort sikt i alle fall.
|
|
|
[Re: sindrer]
23/11/2011 10:47
|
P_Dalen
Veteran
|
Veteran
Er det slik at biler ikke har vikeplikt for syklister som skal kjøre over gangfelt, kun for gående som skal over gangfelt? Det stemmer, ja. Hvordan er dette med rulleski? Har bil vikeplikt for en som kommer susende på rulleski på fortauet? Skulle tro det - rulleskiløpere regnes i hvert fall som gående.
|
|
|
[Re: knuthaug]
23/11/2011 11:11
|
Dan
More than words
|
More than words
Spennende om det faktisk endrer noe permanent, men en påminnelse om at rødt lys betyr stopp også på sykkel ser ut til å funke på kort sikt i alle fall. Jeg prøver også ofte på det. Jeg tror det funker forebyggende ved at vedkommende synes det er så flaut å bli tilsnakket mens det er andre folk rundt at han/hun ikke tør å utsette seg for risikoen ved å sykle på rødt neste gang.
|
|
|
23/11/2011 11:43
|
A4-Biorobot
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har lest gjennom noen tråder på dette forumet, og har lyst til å stille noen spørsmål. Jeg har syklet fast til og fra jobb i to år nå, og trener litt sykkel ved siden. Jeg anser meg selv som uerfaren på sykkel, og lurer på om noen her inne kan fortelle meg hvorfor trafikkregler ikke ser ut til å gjelde på sykkel?
Jeg bor på Byåsen i Trondheim og sykler til og fra Lade (ca 8km) hver vei, fem dager i uken. Jeg kom nettopp inn døren nå etter dagens hjemtur, og kunne telle 18 syklister som syklet på rødt lys, eller brøyt andre trafikkregler på veien. Enkelte dager har jeg følelsen av at jeg er den eneste i byen som faktsik stopper på rødt lys, mens det fyker sykler på kryss og tvers.
Frode Hansen. Byåsen Nå forandret du fullstendig min trafikkadferd, Frode. Det er bra vi har misjonærer som deg. Håper dagen din ble litt bedre.
Byttet profil, ny er "Bioroboten"
|
|
|
23/11/2011 15:15
|
Lanterne Rouge
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Skulle gjerne sagt fra til folk jeg også, men som regel er de i bedre form enn meg, og jeg klarer ikke ta dem igjen hehe. I dag stod det en gruppe førsteklassinger veloppdratt og ventet på " grønn mann" utenfor skolen sin, mens en håndfull godt voksne mennesker raste over den tett trafikkerte veien både til fots og på sykkel. Fler av dem var voksne nok til å ha barn i småskolen selv, og jeg må si det forundrer meg at det ikke slår dem hvilke signaler de sender de små. Jeg håper for deres skyld at de ikke er de samme foreldrene som går i fakkeltog i protest mot kommunen for de farlige skoleveiene! Jeg må si jeg har sluttet å forsvare mine medsyklister når det diskuteres, fordi jeg ser så utrolig mange egoister på sykkel hver eneste dag.
Frode Hansen
|
|
|
23/11/2011 17:54
|
A4-Biorobot
Entusiast
|
Entusiast
Når jeg ser syklister som kjører på rødt prøver jeg å ta dem igjen etter krysset og høflig påpeke at det røde lyset faktisk gjelder for oss syklister også. Men det hadde vært veldig fint om det ikke gjorde det, men at vi f.eks hadde vikeplikt når det var rødt. Men det er jo klart, så lenge folk kun er egoistiske og tenker på sine sosiale interesser (jeg er en snill syklist, og jeg vil ikke identifiseres med de som jobbkollegaene mine hater, da kjører vi heller splitt-strategi) når de overhører jobbdiskusjoner, så blir det neppe noe av slike forandringer.
Byttet profil, ny er "Bioroboten"
|
|
|
[Re: A4-Biorobot]
23/11/2011 19:47
|
Dan
More than words
|
More than words
Men det er jo klart, så lenge folk kun er egoistiske og tenker på sine sosiale interesser (jeg er en snill syklist, og jeg vil ikke identifiseres med de som jobbkollegaene mine hater, da kjører vi heller splitt-strategi) når de overhører jobbdiskusjoner, så blir det neppe noe av slike forandringer. *fnis* Du er litt søt Hvilepuls, men litt forutsigbar også. Men det er vi vel allesammen.
|
|
|
|
|