Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Klikkelyd og andre spørsmål - Tacx-rulle

Klikkelyd og andre spørsmål - Tacx-rulle #1301196 21/11/2011 22:25
T
t-martin Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
T
Har brukt kvelden på å installere en brukt Fortius-rulle jeg har kjøpt. Det meste gikk greit, og sykkel og alt var på plass. Så var det tid for å koble til pc-en og sjekke om dette funket!

Og det gjorde det - for så vidt. Men enkelte ting får meg til å lure. Har søkt på forumet her, men finner ikke svar. Håper derfor noen kan hjelpe meg med disse punktene:

1. Når det blir litt motstand (ikke så mye som skal til) får jeg en ganske høy klikkelyd fra rulla/bakhjulet et sted. Litt vanskelig å lokalisere så lenge jeg sitter oppe på sykkelen og tråkker ... Såpass ubehagelig lyd at jeg blir litt skeptisk til å tråkke videre. Noen som vet hva dette kan være? Tror ikke det "glipper" på bremsen.

2. Jeg bruker en rimelig ny Scott CR1 Pro på rulla. Fikk en veldig høy "skrikelyd" fra kranken noen ganger - også dette når det er litt motstand. Jeg veier ca 93 kilo, og nå er jeg bekymret for at kombinasjonen karbon, vekt og rulle passer dårlig. Noen som vet hva dette kan være - og om det er noen fare for krank/karbonramma? Spør også fordi jeg ser ramma "svaier" litt ved kranken når jeg tråkker. Tviler på at dette er unormalt, men tar ingen sjanser på å ødelegge en såpass dyr sykkel (for en på mitt nivå, altså) nesten før jeg har rukket å bruke den ICON_SMILE

Ellers virker kombinasjonen rullesykling/pc ATSKILLIG mer spennende enn kombinasjonen spinningsykkel/murvegg!

Re: Klikkelyd og andre spørsmål - Tacx-rulle [Re: t-martin] #1301218 22/11/2011 05:30
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Klikkelyd høres rart ut, kan det være i innfestingen på stikkakselen det er litt bevegelse?
Jeg har fått mye rare lyder i min rulle også, foruten piping i lungene så har det kommet en del smuss inn under trommelen som berører bakhjulet (som deretter gir motstand... sånn blir det når en ikke kom på riktig navn ) fishwhack
Ellers bruker jeg også 1. sykkelen på rullen, og føler at det må den tåle..

Re: Klikkelyd og andre spørsmål - Tacx-rulle [Re: t-martin] #1301236 22/11/2011 07:14
Z
ziggi Offline
Entusiast
Entusiast
Z
Det kommer også mange lyder fra min sykkel/rulle når jeg holder på. Tror noe av det er i festeanordningen på bakhjulet. klikkelyden er ikke bare magnet på krankarm som kommer borti cadensmåler?

Forøvrig hadde jeg en runde for 3 år siden med både tacx og scott for jeg var redd for om rulletrening kunne ødelegge karbonsykkelen, og da spesielt rundt krankpartiet. Jeg har ikke spart på mailene, men begge sa veldig klart at det ikke var farlig. Likevel så har jeg valgt å ikke stå å tråkke alt jeg klarer. Jeg sitter 99% av tiden og tar det rolig hvis jeg må stå.

Det er helt normalt at sykkelen "svaier" litt ved krankpartiet.

Re: Klikkelyd og andre spørsmål - Tacx-rulle [Re: t-martin] #1301308 22/11/2011 09:30
T
t-martin Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
T
Takk for svar!
Skal sjekke innfestingen på stikkakselen i kveld.
Jeg er ganske sikker på at lyden ikke oppstår som følge av at magneten toucher cadensmåleren.

Det er i hvert fall beroligende å høre at det neppe er farlig å bruke sykkelen på rulla ICON_SMILE

Moderator  support, Valentino