|
|
Smørefrie ski fra Atomic med "pels". Funker det?
|
Re: Smørefrie ski fra Atomic med "pels". Funker det?
[Re: langen]
11/12/2011 17:08
|
Sportine
Entusiast
|
Entusiast
Fantastisk avsporing Skuffet - jeg var spent på masse info om disse skia .... :-)
|
|
|
12/12/2011 08:33
|
Balcke
Fersking
|
Fersking
Jizzes.. Lag en egen tråd på det der a.
Blodfersk rookie
|
|
|
12/12/2011 13:31
|
Frode M
Veteran
|
Veteran
Langen, jeg takker for lånet (ranet) av tråden din. Det ble litt mer enn tenkt. Sorry, det skal ikke skje igjen.
Jeg kan ikke bidra med så mye vedr. skiene. Annet enn at gutta på Milslukern var positivt overrasket. Glei bare marginalt dårligere og godt feste.
Frode
|
|
|
12/12/2011 19:13
|
langen
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Helt ok 
-Magnus
|
|
|
13/12/2011 06:54
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Denne avsporingen var et så langt sidespor at jeg var sikker på at noen kødda med deg Langen. Må flire...
|
|
|
13/12/2011 08:24
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Er det noen som kan finne ut hva Jan Roger synes om disse skia?
|
|
|
[Re: Dexter]
14/12/2011 13:36
|
gunner_one
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har kjøpt disse skia og må få komme med de sterkest frabefalinger om å kjøpe de.
Det er tydelig at disse skia her en fordel på "vått" føre og at skia selv har prøvd å skaffe seg optimale forhold for vår første tur sammen.
Da jeg bestilte de, lå det nyfallen, tørr hvit snø på bakken. Da jeg fikk de dagen etter, begynte det å regne. Siden har jeg følelse av at det har regnet hver bidige dag! Det har regnet så mye i det siste at selv sykkelveien langs sjølystveien lå under vann i morges!
Om dere ønsker dere en hvit jul i år så er det bare å ligge unna kjøp av disse skia!
Soon Bikes 650B Paragraph 2a  Merida Scultura SL Team Ghost RT Lector WC
|
|
|
14/12/2011 20:13
|
Balcke
Fersking
|
Fersking
Hehe.. Good one, Gunner One Var forøvrig innom Bull S&K i går og der hadde de solgt mange av dem. De har blitt en snakkis i skimiljøet, uten tvil. Jeg skal ha et par sånne til jul.
Blodfersk rookie
|
|
|
[Re: JayTe]
29/12/2011 19:24
|
Ottoturbo
Ringrev
|
Ringrev
Noen som har erfaring med disse skia nå? Jeg har noen turer siden 18. nov. De har funket bra under vanlige faste fine forhold. På hard kunstsnø i Bruksavallarna slet jeg med festet, ble noe bedre med varm festet men opplevde litt ising. I dag hvor det var -6 og snø i lufta, tok det endel av gliden. Ellers har jeg ikke merket noen stor forskjell fra vanlige smøreski. For min egen del er jeg litt usikker på om jeg skal beholde skiene. Føler at disse i såfall må bli i tillegg til både varm- og kald-ski, på samme måte som zero-ski. For de som bare skal ha treningsski eller ikke er så nøye på skiene i renn, er dette derimot et glimrende altervativ. Har du fått prøvd disse mer? Jeg er ute etter et par ski som har feste på problemføre(med mine manglende smørekunnskaper og motivasjon til å smøre om kald-skiene mine) som is og mildt vær med f.eks. snøfall. Ski som gir grei glid, men godt feste. Peltonen Nano er et annet alternativ.
|
|
|
17/10/2012 17:39
|
Apokope
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Vekker denne gamle tråden til livet, ser at siste innlegg var i slutten av desember 2011. Hvordan var skiopplevelsen vinteren gjennom? Fortsatt bra? Er dette ski som blir nøyaktig målt i eikemåler/skiselector forresten? Ser også at det er to forskjellige feller. Den heldekkende til vått og den stripete til kaldt? Vurderer disse sterkt, da jeg fortsatt har til gode å ikke klage på festet mellom Maridalen og Kikut 
|
|
|
17/10/2012 18:58
|
JayTe
Ringrev
|
Ringrev
Jeg hadde vel ca 50 timer på mine i fjor, og opplevelsen er ganske bra som treningsski. De vil aldri erstatte rennskiene mine, men som treningsski i en travel hverdag, er de befriende enkel å ha med å gjøre.
Under vanlige forhold, funker de bra. Det eneste jeg kan sette fingeren på, er glien. Og spesielt på kald nysnø. Den er merkbart dårligere enn min rennski ihvertfall. På vanskelig føre, type zero-føre, iser de veldig fort.
Er du ute etter en befriende enkel treningsski, løp å kjøp.
Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
|
|
|
18/10/2012 08:55
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
|
|
|
[Re: Dexter]
18/10/2012 09:22
|
JayTe
Ringrev
|
Ringrev
Er vel frittvalg om du vil glide de eller om du vil kuzminifisere de.
Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
|
|
|
19/10/2012 07:29
|
Apokope
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Må skaffe meg disse. Hvor i Oslo? Leste at det er kjørte løyper flere steder i fjellheiemen 
|
|
|
[Re: Apokope]
19/10/2012 09:07
|
Roadrunner
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Må skaffe meg disse. Hvor i Oslo? Leste at det er kjørte løyper flere steder i fjellheiemen  Milslukern på Ullevål
|
|
|
19/10/2012 09:13
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag har hört att förra årets skidor generellt var för mjuka. Att folk över 80 kg (om ens det) inte kunde få tag i ett passande par.
|
|
|
[Re: fredriks]
19/10/2012 12:40
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det skal være fikset i år.
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
19/10/2012 12:55
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Som alternativ til smørefrie ski kan jeg anbefale god gammeldags skismøring. Det er faktisk ikke så vanskelig å få det til, og det tar heller ikke lang tid. Smørefrie ski er greit nok på vanskelig nullføre, men selv da er det faktisk mulig å få både bra feste og glid med skismøring hvis du kan triksene  Og på alle andre typer føre er festevoks eller klister enkelt. Jeg kjenner folk som aldri går på ski når det er klisterføre, fordi de synes klister er klissete. Selv synes jeg klisterføre er det beste føret av alle. Både hardt klisterføre og vått klisterføre er veldig digg; alltid bra feste og alltid bra glid! Også har jeg et par triks som gjør at klisteret ikke gir traumatiske klissete hender eller klissete personbil. Om du mangler øvelse og kunnskap i skismøring, har jeg lagt inn en haug med smarte tips i skismøreappen "Silkeføre" som jeg lagde i februar. PS. De ti kronene kan jeg refundere hvis du er misfornøyd 
|
|
|
[Re: anderfo]
19/10/2012 13:08
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Smørefrie ski er greit nok på vanskelig nullføre, men selv da er det faktisk mulig å få både bra feste og glid med skismøring hvis du kan triksene  Skulle vilja lära mig de triksen  Hur vallar man när samma valla som inte ger något fäste vid granåsen ger platåskor vid storsvingen? Eller på årets påskeföre i trondheim när det var torr snö högt opp i marka och slask i de läggre partierna av marka? Jag tycker också att skidvallning ofta är väldigt lätt och inte tar mycket tid men ibland tror jag att det är omöjligt att få till en bra vallning. Ibland behövs det så otroligt lite endring i snö och temperatur för att en bra vallning resulterar i katastrof.
|
|
|
19/10/2012 13:33
|
langen
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Finnes denne appen til iPhone også?
Synes disse skiene ser spennende ut siden jeg er rævva til å smøre, men 10kr er jo hakket billigere enn et par nye ski..
-Magnus
|
|
|
19/10/2012 15:52
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Finnes denne appen til iPhone også?
Synes disse skiene ser spennende ut siden jeg er rævva til å smøre, men 10kr er jo hakket billigere enn et par nye ski.. Dessverre - jeg har såvidt prøvd meg på å lage en iDings-versjon, men uten Mac og uten en iDings viste det seg å være altfor vanskelig som et kvelds-/hobbyprosjekt. Jeg er imidlertid åpen for å prøve igjen hvis noen vil utveksle iDings-app-kunnskap  Å lage Android-versjonen var til sammenlikning latterlig enkelt vha. Youtube og et tekstbehandlingsprogram...
|
|
|
19/10/2012 16:02
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Smørefrie ski er greit nok på vanskelig nullføre, men selv da er det faktisk mulig å få både bra feste og glid med skismøring hvis du kan triksene  Skulle vilja lära mig de triksen  Hur vallar man när samma valla som inte ger något fäste vid granåsen ger platåskor vid storsvingen? Eller på årets påskeföre i trondheim när det var torr snö högt opp i marka och slask i de läggre partierna av marka? Jag tycker också att skidvallning ofta är väldigt lätt och inte tar mycket tid men ibland tror jag att det är omöjligt att få till en bra vallning. Ibland behövs det så otroligt lite endring i snö och temperatur för att en bra vallning resulterar i katastrof. Forutsetningen for å bruke triksene mine er stort sett å ha med seg backupsmøring i drikkebeltet. Hva du bør ha med er beskrevet i smøretipsene i appen. Blå Extra og en smøringskork skal man alltid ha med. Trikset som gjelder for å unngå ising/kladder handler nemlig stort sett om å legge 1-2 tynne lag med Blå Extra oppå den mykere smøringen. Dette må imidlertid gjøres før du går inn i tørrsnøen  En annen løsning er å være sterk nok i armene, eller ha god nok teknikk, til å klare å gå med litt glatte ski helt i starten av turen (før du kommer opp i høyden), slik at du kan ha fine ski i høyden. Deretter kan du legge på litt mykere voks hvis du kommer ned i lavlandet igjen på slutten av turen og har blitt utslitt i armene eller blitt for sliten til å holde på den gode teknikken. Et siste triks går på valg av trasé; velg om du vil holde deg i øvre deler eller nedre deler av marka. Dette kan forenkle smøringsvalget ganske mye på slikt føre.
|
|
|
19/10/2012 18:58
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Smørefrie ski er greit nok på vanskelig nullføre, men selv da er det faktisk mulig å få både bra feste og glid med skismøring hvis du kan triksene Poenget er at disse skiene fungerer på alt føre. Ikke bare nullføre. Det å slippe å smøre, og slippe å ha med ekstra smøring og kloss, mot litt ekstra vekt på skia, gjør dette til de perfekte treningsskia.
- Voltaire
|
|
|
19/10/2012 19:21
|
kolli
Ringrev
|
Ringrev
Er det noen butikker i Trondheim som selger disse skia?
|
|
|
[Re: supernalle]
19/10/2012 19:23
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Smørefrie ski er greit nok på vanskelig nullføre, men selv da er det faktisk mulig å få både bra feste og glid med skismøring hvis du kan triksene Poenget er at disse skiene fungerer på alt føre. Ikke bare nullføre. Det å slippe å smøre, og slippe å ha med ekstra smøring og kloss, mot litt ekstra vekt på skia, gjør dette til de perfekte treningsskia. Når du skriver treningsski, mener du treningsski for mosjonister eller treningsski for dem som også går konkurranser? For konkurranseutøvere mener jeg det er viktig å trene med samme utstyr (inkludert ski og festevoks) som man bruker i konkurranser. For hvis du venner deg til å gå med smørefrie ski på nullføre vil du virkelig slite den dagen det blir konkurranse med nullføre...både fordi du har tilpasset teknikken til dette, og fordi du ikke aner hva du skal smøre skiene med. For mosjonister kan de antakelig gjøre en grei jobb, men skismøring vil kunne gjøre jobben enda bedre (gi både bedre glid og bedre feste) med litt øvelse. Særlig på alle andre typer føre enn nullføre. Og uten å måtte tømme lommeboka hos Swix - man klarer seg fint med ganske få smøringer (ref. Silkeføre i signaturen min). I smørekofferten min er det 4-5 klistertuber og 7 festevokser, det holder fint til alle snøtyper og temperaturer.
|
|
|
19/10/2012 19:30
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Smørefrie ski er greit nok på vanskelig nullføre, men selv da er det faktisk mulig å få både bra feste og glid med skismøring hvis du kan triksene Poenget er at disse skiene fungerer på alt føre. Ikke bare nullføre. Det å slippe å smøre, og slippe å ha med ekstra smøring og kloss, mot litt ekstra vekt på skia, gjør dette til de perfekte treningsskia. Når du skriver treningsski, mener du treningsski for mosjonister, eller treningsski for de som også går konkurranser? For konkurranseutøvere mener jeg det er viktig å trene med samme type utstyr som man bruker i konkurranse. Hvis du venner deg til å gå med smørefrie ski på nullføre vil du virkelig slite den dagen det blir konkurranse med nullføre... Det kommer selvfølgelig an på hvilke ambisjoner du har. Men jeg har ikke noe problem med å se poenget med at det er viktig å trene på utstyret du skal konkurrere på. Men man trenger kanskje ikke det hele tiden... når tidsklemma tar deg så er disse skiene et bedre alternativ enn f.eks. å ty til joggesko på glatt føre fordi man ikke har hatt tid til å smøre ski. Poenget er uansett at disse skiene skal være nesten like bra som perfekt smørede ski, men bare litt tyngre. Det skal ikke være langt ifra at du kan velge disse på birken.... ikke minst hvis du aner et føre som varierer stort... eller som du sier, rundt null.
- Voltaire
|
|
|
19/10/2012 19:33
|
Red Devils
Besatt
|
Besatt
Du skriver at de er tyngere, men hvordan er gliden? Vil tro at godt smørte ski uten for aggresiv festesmøring vil gli bedre?
|
|
|
[Re: supernalle]
19/10/2012 19:37
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Det kommer selvfølgelig an på hvilke ambisjoner du har. Men jeg har ikke noe problem med å se poenget med at det er viktig å trene på utstyret du skal konkurrere på. Men man trenger kanskje ikke det hele tiden... når tidsklemma tar deg så er disse skiene et bedre alternativ enn f.eks. å ty til joggesko på glatt føre fordi man ikke har hatt tid til å smøre ski.
Poenget er uansett at disse skiene skal være nesten like bra som perfekt smørede ski, men bare litt tyngre. Det skal ikke være langt ifra at du kan velge disse på birken.... ikke minst hvis du aner et føre som varierer stort... eller som du sier, rundt null. Mange tror skismøring er rakettforskning, bare fordi de har sett på Sportsrevyen at norske landslag bruker enorme summer på å forske på skismøring. Men det krever ikke så enorm innsats å få bra ski. Det er etter min mening aldri så krevende å smøre at man ikke får tid til det - det er snakk om 3 minutter for å fjerne gammel smøring og 3 minutter for å legge på nytt. Uansett føre, egentlig. Omtrent like lang tid som det tar meg å vaske sykkelen og smøre kjedet. På nullføre kan du i tillegg måtte stoppe opp et par ganger under oppvarminga for å prøve deg fram, men de pausene har du uansett godt av 
|
|
|
19/10/2012 20:00
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er etter min mening aldri så krevende å smøre at man ikke får tid til det - det er snakk om 3 minutter for å fjerne gammel smøring og 3 minutter for å legge på nytt. Uansett føre, egentlig. Omtrent like lang tid som det tar meg å vaske sykkelen og smøre kjedet.
Nja, håller med om det mesta du skriver men lite längre tid och lite planering behövs iallafall för mig om jag ska göra en ordentlig klistervallning för fören som sliter på vallan eller täcka klister med burk. Burkfören går däremot väldigt snabbt och det är väldigt ofta som man inte behöver göra mer än lägga på ett nytt lager med valla eller inte göra något alls.
|
|
|
19/10/2012 20:08
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Det er etter min mening aldri så krevende å smøre at man ikke får tid til det - det er snakk om 3 minutter for å fjerne gammel smøring og 3 minutter for å legge på nytt. Uansett føre, egentlig. Omtrent like lang tid som det tar meg å vaske sykkelen og smøre kjedet. Nja, håller med om det mesta du skriver men lite längre tid och lite planering behövs iallafall för mig om jag ska göra en ordentlig klistervallning för fören som sliter på vallan eller täcka klister med burk. Burkfören går däremot väldigt snabbt och det är väldigt ofta som man inte behöver göra mer än lägga på ett nytt lager med valla eller inte göra något alls. Med riktig teknikk går det lynkjapt å fjerne gammelt klister med dopapir-teknikken (ca et halvt minutt per ski), særlig hvis du bare skal ha på en annen type klister og ikke trenger å fjerne grunnklisteret på grundigere måter. Framgangsmåten står i "FAQ"-delen av appen  Faktisk er dette litt kjappere enn å fjerne festevoks (som forøvrig gjøres på samme måte, det er bare litt tyngre). Å legge på nytt klister tar ca 1 minutt per lag når du har øvd litt og gjør det innendørs, med håndbaken. Så hvis du skal f.eks. legge på universalklister og to lag rossa (typisk påskeføre), blir det rundt 3 minutter totalt. Med festevoks går det bittelitt kjappere.
|
|
|
|
|