Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Drikkesekk til langrenn

Drikkesekk til langrenn #1300439 20/11/2011 12:26
temte'n Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Det virker som det er flere langrennsentusiaster med god oversikt over utstyr. Håper derfor noen kan hjelpe meg med tips til en lett drikkesekk til treningsturer som ikke krever at man har med mer en litt smøring og en liten matbit.

Jeg har ikke altfor store krav, men den bør helst:
-ikke koste mer enn 1500
-ha en eller annen form for ventilering mot rygg
-gode muligheter til å stramme inn tomme lommer
-slange som ikke fryser når det sniker seg under -10C

Jeg har leita litt og funnet
http://www.oslosportslager.no/produkt/camelbak-octane-xc-drikkesekk-23016.aspx

http://www.oslosportslager.no/produkt/camelbak-rogue-drikkesekk-8938.aspx

http://www.oslosportslager.no/produkt/camelbak-lobo-drikkesekk-8936.aspx

Noen som har erfaringer fra disse?

Woman: "Sir, if you were my husband I would poison your drink"
W. Churchill: "Madam, if you were my wife I would drink it."
Re: Drikkesekk til langrenn [Re: temte'n] #1300454 20/11/2011 13:16
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Har ingen erfaring med någon av dem men likte den första bäst. Jag har den enklaste camelbacken och den fungerar bra men inte mycket plats i den.

Quote:

-slange som ikke fryser når det sniker seg under -10C

Tror alla camelbackar fungerar när det är kallt om du blir av med vattnet i slangen efter att du har drycket men inte annars.

Är det någon av de där som har ventilering mot ryggen?

Re: Drikkesekk til langrenn [Re: temte'n] #1300477 20/11/2011 14:51
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har brukt Lobo på skitur i ca -10, funker fint. Prøver da å blåse vannet i slangen tilbake på ryggen når jeg er ferdig med å drikke, evt drikke mindre og hyppigere for å holde sirkulasjonen oppe. Vet at du får isolasjon til slangene, men usikker på om den selges løst. Alternativt går det ann å ta noe tynn neopren rundt, eller sette ho mor til å strikke litt ICON_WINK

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Drikkesekk til langrenn [Re: temte'n] #1300486 20/11/2011 15:15
Y
yoeddy Offline
Veteran
Veteran
Y
Jeg har også brukt lobo en del på ski. Jeg har Thermal control kit, det hjelper en del, men fryser om det er kaldt nok.

Det er litt kjedelig når det fryser og man ikke får ut drikke. Det har ført til at jeg kun bruker Camelbake'en når det det er fire fem minus og varmere.

Forøvrig tror jeg alle sekkene du linker til er fine og bra. Mulig du bør sjekke prisene på Chainreactioncycles.com før du bestemmer deg.

Personlig hadde jeg valgt en litt større sekk, for å ha plass til skismøring, litt mat, en jakke og litt annet småtteri i sekken. Det kommer jo selvfølgelig an på hva du skal bruke den til.

Så mange stier og så kort liv...
Re: Drikkesekk til langrenn [Re: Anders A-R] #1300545 20/11/2011 17:36
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: Anders A-R
Jeg har brukt Lobo på skitur i ca -10, funker fint. Prøver da å blåse vannet i slangen tilbake på ryggen når jeg er ferdig med å drikke, evt drikke mindre og hyppigere for å holde sirkulasjonen oppe. Vet at du får isolasjon til slangene, men usikker på om den selges løst. Alternativt går det ann å ta noe tynn neopren rundt, eller sette ho mor til å strikke litt ICON_WINK

Det selges komplett vinterslange til Camelbak. Vanlig slange kledd med neopren samt et litt annerledes munnstykke. Fungerer vesentlig bedre enn vanlig slange, men fryser også når det blir kaldt nok eller om man drikker sjelden og ikke har blåst slangen tom.

Re: Drikkesekk til langrenn [Re: temte'n] #1300558 20/11/2011 17:58
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Til treningsturer så bruker jeg ett thermosbelte,da får man jo med seg litt varm drikke,mye bedre en iskaldt vann når man trener langrenn.

Så får man jo faktisk med seg en lett vindjakke,litt mat,og smurning i en sånn også,ingen vits med sekk hvis man bare skal gå i lysløypa en tur.

Ett vanlig hoftebelte med drikkeflasker er jo også ett alternativ,en flaske med varm drikke,og en med lunken.

Når det gjelder sekk som du egentlig spør om,så er jo CAMELBAK Octane XC drikkesekk min desiderte favoritt av de du linker til.

Rett og slett for at den har snorer i kryss i front,og det kan være gull verdt noen ganger.

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: Drikkesekk til langrenn [Re: temte'n] #1300669 20/11/2011 21:15
Christpa Offline
Avhengig
Avhengig
Bruker selv Octane 18X fra Camelbak. Utrolig lett og sitter bra på ryggen. I tillegg kan den utvides ved behov.

http://www.oslosportslager.no/produkt/camelbak-octane-18x-drikkesekk-unisex-24196.aspx

Re: Drikkesekk til langrenn [Re: temte'n] #1300720 21/11/2011 05:26
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Vil ikke denne fungere greit da? Så bruker man favorittsekken uavhengig av hvilken årstid den er beregnet for:

Re: Drikkesekk til langrenn [Re: temte'n] #1300726 21/11/2011 06:32
temte'n Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Her var det mange gode innspill. Takk for det.

Jeg har isolasjonssett til slangen slik det er vist i bildet i innlegget til Raskall, men det hjelper lite i -10. Når det gjelder trikset med å blåse vann ut av slangen så kjenner jeg til det, men jeg har opplevd ganske ofte at vannet kommer tilbake i slangen. Antar det skjer ned bakker hvor står i utforstilling.

Jeg synes Octane XC og 18XC ser gode ut, men jeg er litt skeptisk til lommene på hoftebeltet. Jeg antar XC står for cross country, men jeg ser allikevel for meg at de kan være litt i veien for stavføring, særlig ved staking.

Vil 18XC kunne snurpes sammen så den blir like liten som XC?

Å bare bruke vanlig Stoaway er så klart et alternativ, og er det jeg gjør i dag sammen med en Berghaus 32l. Men jeg trenger egentlig ikke en så stor sekk på en treningstur, og ser derfor etter mer kompakte løsninger.

Woman: "Sir, if you were my husband I would poison your drink"
W. Churchill: "Madam, if you were my wife I would drink it."
Re: Drikkesekk til langrenn [Re: temte'n] #1300748 21/11/2011 07:50
Christpa Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: temte'n

Jeg synes Octane XC og 18XC ser gode ut, men jeg er litt skeptisk til lommene på hoftebeltet. Jeg antar XC står for cross country, men jeg ser allikevel for meg at de kan være litt i veien for stavføring, særlig ved staking.

Vil 18XC kunne snurpes sammen så den blir like liten som XC?

Lommene gir deg garantert ingen problemer ved staking.
Den har en glidelås midt på som gjør at den blir tilnærmet flat i "komprimert" utgave. Med glidelåsen opp rommer den mer enn nok og er perfekt til eks Birken.
Den er laget i superlett ripstop og mesh materiale og veier kun 450 gram.

Fant en video på Youtube som viser funksjonene:
Camelbak Octane 18XC

Re: Drikkesekk til langrenn [Re: temte'n] #1300769 21/11/2011 08:29
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin
Jeg stemmer også for standard termodrikkebelte á la Swix. Du får varm drikke og plass til litt smøring, nøkler, mobil etc. og det er behagelig å gå med. Hvis du absolutt ønsker å ha drikke i slange kan du gå for drikketrøya til Camelbak og ha denne under jakka. Da fisker du fram slangen i nedoverbakkene og tar deg en sup mens du henter deg inn.
Men, varm solbærsirup ruler på skitur!

Re: Drikkesekk til langrenn [Re: Boas] #1300772 21/11/2011 08:34
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Boas
Jeg stemmer også for standard termodrikkebelte á la Swix. Du får varm drikke og plass til litt smøring, nøkler, mobil etc. og det er behagelig å gå med. Hvis du absolutt ønsker å ha drikke i slange kan du gå for drikketrøya til Camelbak og ha denne under jakka. Da fisker du fram slangen i nedoverbakkene og tar deg en sup mens du henter deg inn.
Men, varm solbærsirup ruler på skitur!

Jag förstår inte varför en drikketröy ska vara bättre än en liten camelback.

Personligen åker jag nog mest med drikkebelte med flaska men camelback fungerar också bra och är en fördel när man vil ha med mer dricka eller ha med sig både vatten och sportsdryck.

Re: Drikkesekk til langrenn [Re: fredriks] #1300775 21/11/2011 08:40
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin
Fordelen med trøya er at du kan ha alt under jakke eller vest og slipper at slange og munnstykke fryser.

Re: Drikkesekk til langrenn [Re: Boas] #1300791 21/11/2011 08:57
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Det är ju inte heller något problem att ha en liten camelback under jacka eller vest om man vill det.

Jag ser en del fördelar med en camelback tröja men också en del nackdelar.

Re: Drikkesekk til langrenn [Re: temte'n] #1300822 21/11/2011 09:49
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kjøper man slikt integrert drikkebelte, så pass på at man legger nok penger i det til at det er tett :-D
Jeg hadde et REX-belte til 199,- og det kan nå fra sikre kilder fastslås at våt bakende IKKE er grei skuring i 15 minusgrader.
Det ble en skikkelig kjiip tur.

Nå har jeg et uprøvd Nordheim-belte som skal testes til vinteren.
Holder ikke det, ja da blir det et Swix-belte...

camelbacken som Raskall linker til er helt OK. Jeg har en slik i en sekk, blåser vannet tilpake og er godt fornøyd.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.

Moderator  support