Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program.
|
Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program.
[Re: KTL]
19/11/2011 00:10
|
Dan
More than words
|
More than words
Jeg derimot er over gjennomsnittlig glad i pasta - men pasta av hvitt mel går jeg klar av -av tre årsaker, den har praktisk talt ingen smak, du blir ikke mett av den (altså eventuelt brukbar som liten forrett) Ikke diss pasta som rett bare fordi du selv ikke klarer å lage den.  Det blir som å si at kaffe ikke smaker noe fordi du har dårlig erfaring av Nespresso.
|
|
|
[Re: progres]
19/11/2011 00:41
|
Espen
More than words
|
More than words
Spekesild derimot! Carlo! e
|
|
|
[Re: KTL]
19/11/2011 11:39
|
hårfin
Ringrev
|
Ringrev
Jeg synes en del av innleggene konkluderer med at folk, som av ulike grunner, tyr til hel/halvfabrikata lever mindreverdige liv. Er det virkelig det det står, eller misforstår jeg alt i verste mening??? Jeg er dronninga av 1-2-3kaker, gryteposer, suppeposer og sauseposer. Eller jeg var det...helt til guttungen fikk påvist melkeallergi, og etter litt også bla. gjær, okse og raffinert sukker. Fra å kunne kjøpe hva som helst, må jeg nå lese på absolutt alt, og det finnes ingen poser som er fri for alt. Noen mener kanskje det var bra guttungen fikk påvist matallergi, men jeg følte at livet mitt falt i grus, jeg ante virkelig ikke hva jeg skulle lage, verken til hverdag eller fest. Overgangen var tøff, men man lærer seg jo litt etter litt... Det positive er jo at jeg kan lage saus fra bunnen av nå, og pannekaker/ vafler  Men at det er så mye raskere er jeg ikke enig i... Regn med tida man bruker på å rydde og vaske opp etter de sunn/ usunn variant, så tipper jeg regnestykket er et annet.
Wish it * dream it * do it
|
|
|
[Re: hårfin]
19/11/2011 12:07
|
SimonS
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg synes en del av innleggene konkluderer med at folk, som av ulike grunner, tyr til hel/halvfabrikata lever mindreverdige liv. Er det virkelig det det står, eller misforstår jeg alt i verste mening???
Vet ikke om andre mener at folk som baserer seg på halv og helfabrikata lever mindreverdige liv,men jeg personlig kjøper gjerne hel/halvfabrikata av høy kvalitet. Hellstrøm bruker også diverse ferdiglagd i sitt program,ellers måtte han jo ha ha lagd smør,presset olje,osv,og det er vel ikke akkurat noe alle har muligheten til. Siden du har barn så håper jeg du slipper de til på kjøkkenet,og gir dem utfordringer etterhvert. Tenk så kjekt det må være å komme sliten hjem fra jobb,og så har unga satt igang/lagd middag(investering i fremtiden vil jeg kalle det ).
|
|
|
19/11/2011 12:17
|
Dan
More than words
|
More than words
Jeg synes en del av innleggene konkluderer med at folk, som av ulike grunner, tyr til hel/halvfabrikata lever mindreverdige liv. Er det virkelig det det står, eller misforstår jeg alt i verste mening??? Jeg leser det i hvert fall slik du gjør det. Men jeg velger å la snobbing og eksibisjonisme av egen livsføring inspirere meg isteden. Noen ganger trenger man en vekker og man trenger å få vite at alternativene ligger så nære til hånds at det er litt teit å ikke prøve dem ut. Den aller første snobbingen i så måte her på forumet må jo ha vært stisnobbingen. Vi var mange som mente at det var på sti man skulle sykle og grusveien til og fra var et onde man bare måtte plage seg gjennom. Den snobbingen gjorde nok at mange faktisk forlot grusveien og tok seg en tur ut på disse skumle stiene og oppdaget hvor sykt gøy det var. Og så kom kaffesnobbing, ølsnobbing, matsnobbing osv. Snobbing er altså ikke automatisk noe negativt, siden det kan brukes som inspirasjon og som oppfordring til å teste noe nytt. Men selvfølgelig finnes det negativ snobbing også, og det er den som eksluderer aktiviteter. Et godt eksempel var jo begynnelsen på landeveisinteressen som kom her på forumet for noen år siden. Da var det mange stisnobber som mente at landevei var kjipe greier som man måtte holde seg unna. Så tilbake til matsnobbingen. Å si at en kjapt hjemmelaget gryte er bedre og godere enn en posegryte er positiv snobbing. Det er de færreste som får en ny opplevelse av en posegryte. Å si at man ikke må ha ketsjup i en tomatsaus er derimot negativ snobbing, siden ketsjup i tomatsaus kan være en tapsløs snarvei til en god opplevelse og det å sette et gjerde foran den snarveien er dumt.
|
|
|
[Re: Dan]
19/11/2011 12:25
|
SimonS
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Synes vi har for lite snobbing på forumet,noen som gidder å begynne med litt hedgefondsnobbing? Siden Dan nevner posegryte,så kan jeg jo kjapt nevne at Toro sin "meksikanske" gryte burde være fin for de som sliter med hard mage,jeg blir ihvertfall løs i magen av den. Hvordan jeg fant det ut: Hadde med flere slike poser med denne "meksikanske" gryteretten på en lengre fjelltur for noen år siden,og hver gang man hadde denne gryteretten til middag,ja da putret det andre steder enn i gryta etterpå. Testet å lage den hjemme,samt spurte andre om de merket det samme og resultatet var at...Joda,den setter fart på systemet.Forøvrig ikke spist den på maaaange år. 
|
|
|
[Re: SimonS]
19/11/2011 12:50
|
Dan
More than words
|
More than words
Hvordan jeg fant det ut: Hadde med flere slike poser med denne "meksikanske" gryteretten på en lengre fjelltur for noen år siden,og hver gang man hadde denne gryteretten til middag,ja da putret det andre steder enn i gryta etterpå. Testet å lage den hjemme,samt spurte andre om de merket det samme og resultatet var at...Joda,den setter fart på systemet.Forøvrig ikke spist den på maaaange år.  Spoiler-tag! Genialt! Var ikke klar over at det fantes. Denne må alle lære seg å bruke før GdI og TdF 2012.
|
|
|
19/11/2011 13:07
|
Espen
More than words
|
More than words
Posene inneholder som regel mye salt, smaksforsterkere, emulgering og fortykningsmidler, og andre ting som kroppen ikke trenger.
Jeg mener folk som ikke opplever god mat og gode smaker, lever fattigere liv, men det må jeg vel få mene?
Betyr jo ikke man er mindreverdig som menneske.
E
|
|
|
[Re: Espen]
19/11/2011 13:58
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
19/11/2011 14:16
|
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
Djevelen er som vanlig i detaljene. Dette må vel være den dårligste testen noensinne?
Testen er gjennomført ved å lese innholdsdeklarasjonen, intet annet. Videre er varens godhet kun vurdert i forhold til hvor mye salt, hvor mye mettet fett, hvor mange kalorier og hvor mye proteiner som pakkene inneholder. Gode Og dårlige matvarer børmogmka vurderes litt bredere enn det.
Tilslutt er de kun vurdert mot hverandre, altså de beste V testvarene får en sekser uansett hvor bra eller dårlig de objektivt sett er.
Med andre ord står vi igjen med fullstendig udokumentert påstand om at ferdigmat er bedre enn du tror.
Vi kan jo da også spørre om hvem som tror hva og sunnere relatibt til hva da?
|
|
|
19/11/2011 15:49
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Jeg mener folk som ikke opplever god mat og gode smaker, lever fattigere liv, men det må jeg vel få mene?
Joda. Men jeg tror at de færreste frivillig spiser store mengder mat som de selv synes er vond. Så det er vel mer at vi posesuppespisere spiser mat som DU ikke synes smaker godt. Uten at jeg kan se hvordan mitt liv forringes av at jeg spiser mat som du ikke liker. Jeg tenker for øvrig heller ikke at de med annerledes smak enn meg, det være seg innen mat, musikk, film, litteratur osv osv lever fattigere liv enn jeg gjør.
Redigert av Tex; 19/11/2011 16:01. Rediger grunn: La til litt ...
|
|
|
19/11/2011 17:37
|
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
Nå er det vel etterhvert ganske mye forskning som viser at man ikke nødvendigvis spiser eller gjør det man egentlig vil men at valg styres av mange andre faktorer.
Og uten å skulle mene noe om ditt liv tror jeg man kan trygt kan påstå at liv kan forringes av dårlig mat og kosthold.
Mine poeng om mat er egentlig bare følgende: Sunn mat er oftest også veldig god. Mat laget fra bunn er oftere sunnere og bedre enn halvfabrikata og ferdigmat. Alle kan lage god mat med litt trening. Sunn mat og mat laget fra bunn av behøver ikke ta særlig lengre tid enn "ferdigmat". Matlaging kan med litt trening være gøy.
Å spise god mat gir glede.
|
|
|
[Re: Tex]
19/11/2011 18:03
|
Espen
More than words
|
More than words
Enig med Sigmund her.
Tex argumenter hadde vært greie hvis kvaliteten var den samme. Det er den ikke.
Mange tror kvalitetsmat er dyrt og komplisert, og kjøper ting som de liker og som er enkelt å tilbrede.
E
|
|
|
[Re: sigmund1]
19/11/2011 18:16
|
SimonS
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Hjemmelaget lasagne in the ovn akkurat nå. Posevarianten smaker salt og gugge,trengs dessuten uansett å stekes kjøttdeig. Finnes vel frossen,men den tar jo lengre tid i ovnen.
Tidsbruk:Alt ferdig før ovnen rakk å bli 200grader. Litt under 10 minutter på å hakke løk,gulrot og steke det sammen med kjøttdeig. Presset en boks hakket tomat igjennom silen,og hakket opp ett par ferske for smakens skyld. Dette fikk koke opp mens jeg lagde hvitsaus,enkelt det også. Pastaen lagde jeg selv for noen timer siden,og bare kjevlet ut slik at den passet i formen(ellers så hadde vel Dan blitt sint,så ja, jeg snobbet meg litt pasta). Tilsatte bittelitt spinat i sausen for å gjøre den ekstra saftig.
Gleder meg til å spise den.
*Glemte nesten å nevne at jeg fikk brukt den nye kjøttkverna,herlig med kjøttdeig som ikke er tilsatt vann og salt. Husker jeg rett så koster sånn kjøttdeig 60 kr for 400gr i butikken,jeg kom under den prisen lett.
Redigert av SimonS; 19/11/2011 18:17.
|
|
|
19/11/2011 18:28
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tex argumenter hadde vært greie hvis kvaliteten var den samme. Det er den ikke.
Hur generellt gäller egentligen det? Mange tror kvalitetsmat er dyrt og komplisert
Finare råvaror är ju ofta dyrare än mindre fina råvaror. Vilken kvalitets mat är egentligen väldigt billig? Tycker också folk borde vara lite bättre på att skilja på hur god maten är och hur nyttig maten är i den här diskusionen. Att äta nyttig och bra mat är självklart det bästa men smak är subjektivt och folk prioriterar olika saker. En hel del snabb mat som pizza, hamburgare, kebab och liknande är väl också populära for att folk faktiskt tycker att det är gott.
|
|
|
19/11/2011 19:15
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Ja, jeg er vel egentlig enig med flere her. Jeg synes det er inspirerende og morsommt å lese om folk som lager ting selv fra bunnen av, det være seg sykler, øl eller mat.
Her i huset er vanlig tirsdagsmiddag f.eks. fiskekaker fra Kiwi, kokte poteter og råkost, sunn og god og helt vanlig mat etter mine begreper. Så kan man mene at vi i vår familie lever fattige liv som må spise slikt. Eller at det ikke hadde tatt mer tid å lage fiskekaker fra bunnen av. Men for meg hadde det nok det, og det er ikke noe jeg synes er verd å prioritere.
For meg personlig er det jo NÅ jeg spiser sunn mat. Jeg har bak meg en lang ungkarsperiode hvor det i årevis gikk i frossen pizza og cola til middag de fleste dager i uken. Aldri fisk, aldri grønnsaker, i motsetning til nå.
|
|
|
19/11/2011 19:18
|
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
Selvfølgelig, men nå kan stort sett alle de rettene du nevner være både gode og sunne, gode og usunne og usunne og vonde alt ettersom.
Ellers syns jeg det er litt rart at det ikke er mulig å akseptere at det går ann å lage maten selv på kort tid, med mye grønnsaker for akseptable summer samtidignsom det hele smaker svært godt.
Poenget er at det er både lettvint og godt å spise sunt.
Hvis du allikevel velger å livnære deg på kebab, grandis, frossen mikrobølgemat og McD er det selvfølgelig helt greit for meg. Men hvis du velger dette fordi du tror det smaker bedre enn torsk med grønnsaker, er billigere og at du sparer masse tid baserer det seg på feilinformasjon, og så forskjellig er ikke folks smakssans. Nesten alle vil like en godt tilberedt torskefilet.
Nå er det selvfølgelig ikke noe galt å spise junk innimellom, jeg gjør det med jevne mellomrom selv, men jeg foretrekker å la det være unntakene i hverdagen.
|
|
|
[Re: Tex]
19/11/2011 19:27
|
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
Her i huset er vanlig tirsdagsmiddag f.eks. fiskekaker fra Kiwi, kokte poteter og råkost, sunn og god og helt vanlig mat etter mine begreper. Så kan man mene at vi i vår familie lever fattige liv som må spise slikt. Eller at det ikke hadde tatt mer tid å lage fiskekaker fra bunnen av. Men for meg hadde det nok det, og det er ikke noe jeg synes er verd å prioritere.
For meg personlig er det jo NÅ jeg spiser sunn mat. Jeg har bak meg en lang ungkarsperiode hvor det i årevis gikk i frossen pizza og cola til middag de fleste dager i uken. Aldri fisk, aldri grønnsaker, i motsetning til nå.
Jeg syns vel det hørtes Både sunt og ganske godt ut. Meningen er ikke å lage så steile fronter. Jeg hadde den samme ungkarsperioden bak meg og mener at livet mitt er rikere etter at jeg lærte meg å lage skikkelig mat. Jeg mener at det i stor grad er mulig å få både i pose og sekk hva gjelder mat, og det er egentlig altmjeg prøver å formidle. Mulig jeg gjør en dårlig jobb i formidlingen og isteden bare fremstår som en matsnobb, det er ikke meningen.
|
|
|
[Re: sigmund1]
19/11/2011 19:35
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ellers syns jeg det er litt rart at det ikke er mulig å akseptere at det går ann å lage maten selv på kort tid, med mye grønnsaker for akseptable summer samtidignsom det hele smaker svært godt.
Vad är konstigt? Klart jag går med på att det går att laga en del bra och nyttig mat på kort tid. Annan bra och nyttig mat tar längre tid att laga. Annan mat kan gå ganska snabbt men kan vara rätt svår att få till. Jag kommenterade det du skrev tidigare angående pasta med tomat också på grund av att jag har för mig att du en annan tråd sa ungeför samma sak och då också gav exempel på pasta med något tillbehör. Vi spiser en hel del pasta och spiste tex i dag hemmalagad pasta karbonara men jag är skeptisk till att det var en bättre middag en fiskekakerna jag åt tillsammans med ärter till lunch trots att jag hade köpt fiskekakorna på coop. Poenget er at det er både lettvint og godt å spise sunt.
Jag tror att det beror väldigt mycket på vad folk tror är sunt. Det är ju tex många som numera inte tycker att pasta är sunt. Vad som är gott är individuellt. Hvis du allikevel velger å livnære deg på kebab, grandis, frossen mikrobølgemat og McD er det selvfølgelig helt greit for meg. Men hvis du velger dette fordi du tror det smaker bedre enn torsk med grønnsaker, er billigere og at du sparer masse tid baserer det seg på feilinformasjon, og så forskjellig er ikke folks smakssans. Nesten alle vil like en godt tilberedt torskefilet.
Jag har sagt väldigt lite om vad vi normalt spiser. Tycker du drar lite väl konstiga slutsatser när du skriver feilinformerad. Jag tror det är väldigt många som faktiskt tycker att pizza, hamburgare och kebab är godare en torsk med grönsaker också om den är bra lagad. Torsk med grönsaker är väl inte heller något som är så väldigt snabbt att laga?
|
|
|
[Re: fredriks]
19/11/2011 19:37
|
SimonS
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
[quote=sigmund1] Torsk med grönsaker är väl inte heller något som är så väldigt snabbt att laga? Det går veldig fort synes nå jeg(uten poteter da,det trenger man ikke egentlig ha i denne retten): http://www.frukt.no/kokeboka/ovnsretter/torsk-pa-gronnsakseng/
Redigert av SimonS; 19/11/2011 19:39.
|
|
|
19/11/2011 19:38
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Men hvorfor er du så opptatt av at man skal "lage maten selv"? Det er vel matens innhold som avmgjør hvor sunn den er, ikke hvem som lager den. Det er jo ikke vanskelig å lage usunn mat selv, heller, gjerne fra bunnen av.
Dessuten er vel de færreste som lager alt fra bunnen av, uansett. Noen her som yster sin egen ost? Kjerner eget smør? Separerer og pasturiserer egen melk? Maler eget mel? Brenner egen kaffe? Hvorfor gjelder ikke argumentene mot hel- og halvfabrikata for disse matvarene? Er det ikke like fort å gjøre dette selv som å kjøpe det ferdig?
|
|
|
19/11/2011 19:39
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ok, jag trodde den skulle vara längre inne i ugnen.
|
|
|
19/11/2011 19:53
|
SimonS
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Ok, jag trodde den skulle vara längre inne i ugnen. Da lærte du noe nytt!  Jeg bruker sjelden mer enn 15 minutter totalt på fiskeretter,med mindre det skal være poteter til/gratineres. Fisk er en meget god råvare når det gjelder tidsbruk.Hellstrøm klarer glatt 3-4 middagsretter av fisk før det er gått 20 minutter(er vel en episode hvor han gjør det også: http://www.tv3play.no/play/255863/?autostart=true)...
|
|
|
19/11/2011 19:56
|
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
Jeg kan godt gi deg en helg haug med oppskrifter som tar kort tid å lage selv, hvorav ingen er med pasta. Jeg bruker pasta med tomatsaus som eksempel fordi jeg selv sns det er utrolig godt og jeg syns det er et greit eksempel. Når jeg sa "du" mente jeg "man" og det var ment som en generell observasjon og ingen antagelse om ditt kosthold. Dårlig skrevet fra min side, beklager! Jeg er egentlig ikke spesielt opptatt av hva andre gjør jeg forsøker bare å formidle at matlaging kan være morsomt. Åpenbart gjør jeg en dårlig jobb på kommunikasjonsfronten 
|
|
|
19/11/2011 19:58
|
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
Hellstrøm gjør nok en bedre jobb enn meg på dette området, derfor syns jeg også programmet hans er bra.
|
|
|
19/11/2011 20:21
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg tror de fleste som spiser mye ferdigmat er oppvokst i hjem der det har blitt servert mat lagd fra bunnen av, og vet utmerket godt hvordan dette smaker. Hvis forskjellen hadde vært så stor som enkelte gir inntrykk av, så hadde vel neppe folk fortsatt med å spise ferdigmat.
|
|
|
[Re: -Jan]
19/11/2011 20:45
|
Dan
More than words
|
More than words
Jeg tror de fleste som spiser mye ferdigmat er oppvokst i hjem der det har blitt servert mat lagd fra bunnen av, og vet utmerket godt hvordan dette smaker. Hvis forskjellen hadde vært så stor som enkelte gir inntrykk av, så hadde vel neppe folk fortsatt med å spise ferdigmat. Det er jo minst tre komponenter som holder folk fra å lage mat fra bunn av: -Det oppleves som vanskelig. -Det oppleves som tidkrevende. -Det oppleves som dyrt. Uansett hvor feil disse opplevelsene er så går det fint an å ha alle tre selv om man er oppvokst med mat laget fra bunn av, fordi man selv ikke var med om å lage maten og kjøpe råvarene. Til slutt vil jeg si at hvis man mener pasta er usunn mat så sykler man for lite. 
|
|
|
[Re: Dan]
19/11/2011 20:59
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
-Det oppleves som vanskelig. -Det oppleves som tidkrevende. -Det oppleves som dyrt.
Uansett hvor feil disse opplevelsene er
Möjligt att vi gör något fel i min familj och lagar fel rätter men det tar oftast både längre tid och kräver mer insatts när vi lagar något från grunden jämfört med när vi "lagar" halv och hel fabrikat. Du menar jag andra maträtter från grunden än tex pasta med ost och römme och liknande Til slutt vil jeg si at hvis man mener pasta er usunn mat så sykler man for lite.  Vad menar du? Hur mycket måste man sykla för att grandiosa kan anses vara sunn mat enligt forumet?
|
|
|
19/11/2011 21:25
|
Dan
More than words
|
More than words
Möjligt att vi gör något fel i min familj och lagar fel rätter men det tar oftast både längre tid och kräver mer insatts när vi lagar något från grunden jämfört med när vi "lagar" halv och hel fabrikat. Jeg argumenterer ikke særlig hardt for mat fra grunnen, så jeg er enig med deg om at ferdigmat går raskere, og som GeirK har påpekt så har ferdigmat også den fordelen at man kan gjøre andre ting mens maten lager seg selv. Saken er vel heller at de som snakker varmt om å lage mat fra bunn av har lyst å fortelle at det ikke tar så mye lengre tid at det er noe å være redd for. Selv har jeg i kveld laget en tomat og olivenpai ved hjelp av ferdig paibunn og ferdigrevet "mozzarella" (fordi jeg nekter å kjøpe mozzarella i Norge når jeg vet hva den koster i Italia...). Til dessert laget jeg en eplepai helt fra bunn av, men servert med Piano vaniljesaus. Noen snarveier og noen omveier altså. Det ble en flott middag likevel. Til slutt vil jeg si at hvis man mener pasta er usunn mat så sykler man for lite.  Vad menar du? Hur mycket måste man sykla för att grandiosa kan anses vara sunn mat enligt forumet? Det var bare en fleip med at alle vet at pasta av tradisjon er syklistens favorittmat når man skal bunkre dagen før et ritt eller en episk langtur.
|
|
|
23/11/2011 07:49
|
perbl
More than words
|
More than words
Tilbake til programmet, jeg fikk omsider sett en episode her om dagen.
Personlig må jeg innrømme dette var rimelige dårlige greier etter min smak. Altfor store deler av programmet gikk med til å se på en kvinne klage over at hun ikke kunne servere annet enn pasta med litt tomatskvip til "onga mine" og at hun ikke hadde noen tro på at noe kunne gjøres. Både grining og situasjoner jeg fikk en flau smak av virka arrangerte var viktige ingredienser for dramaet.
Så ble det en restaurantinvitasjon, og det ble detonert en bombe da det ble avslørt at maten som ble servert kosta minimalt med penger. Deretter en tur på butikken med storinnkjøp, før vi fikk et kjapt innblikk i et par oppskrifter, Hellstrøm stakk av en god stund, for så å komme tilbake til et hjem som plutselig var blitt superflinke til å velge sunne og billige råvarer for mat fra grunnen av.
Personlig hadde jeg håpet på et program som helt fra starten av fokuserte på maten i seg sjøl, uten alt dramaet rundt, med gode innblikk i hvilken filosofi Hellstrøm anbefalte til personene han hjalp, mye tid på å forstå menyene han satte sammen, og generelt en god del mer læringsutbytte av å se på programmet. Ser det ligger enkelte oppskrifter ute på tv3.no, men jeg skulle ønsket det var mere fokus på maten i selve programmet.
Per B.
|
|
|
|
|