Er det blitt farligere å sykle eller
|
Er det blitt farligere å sykle eller
17/11/2011 07:58
|
Telemark Skier
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Det lar seg merke følgende tre ting. 1. det bygges stadig flere gang og sykkelstier 2. dagens moderne biler har bedre lys enn hva eldre biler har 3. det blir flere og flere gulkledde; gående på både to eller fire bein samt rullende på to hjul Er det i dag blitt farligere å sykle og gå på gang og sykkelstier i 2011 enn det var for 5 år siden Eller under armene på folk blitt så store at dem ikke lengre er oppmerksomme i sine handlinger Hva vil skje om 5 nye år – da alle er helkledde i gult med refleks. Arealet vi kan fylle med selvlysende gult har jo tross alt en viss begrensning 
------- ride it !
|
|
|
Re: Er det blitt farligere å sykle eller
[Re: Telemark Skier]
17/11/2011 08:13
|
Cervin
Veteran
|
Veteran
Jeg liker godt de gulkledde. Hvis det regner og er mørkt. Og et gatelys er ute, eller du er et sted det ikke finnes gatelys. Da er en gul vest helt topp. Du ser dem godt på langt hold. Når biler kommer imot og du har 1000 lys foran deg er ikke alltid en vanlig reflex nok.
Always looking for the next trail.
Kristiansand Sykkelpark
|
|
|
17/11/2011 08:35
|
skiraffen
Ringrev
|
Ringrev
Skjønner ikke helt problemstillingen. Årsak eller virkning? Bruker folk synlige klær fordi det har blitt farligere å sykle? At gule jakker blir mer og mer vanlig har vel mest med at det er blitt normalt å tenke sikkerhet blant syklister og at de er mer tilgjengelige enn før.
|
|
|
17/11/2011 08:48
|
Telemark Skier
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Gule menn er trygt, synlig og godt. Refleksjonen var skrevet og undringen oppstår ettersom det i løpet av de siste få åra har eksplodert med fargerike kroppsplagg. Sjåfører blir mer og mer vandt til å se sterke farger, og da mindre og mindre observante, dem ser kanskje snart ikke en vanlige gammaldags refleks - skaper ikke det farlige situasjoner? Og hvordan skal dem som føler seg utrygge kle seg om 5 år? Da alle går rundt i gule refleks overaller. 
------- ride it !
|
|
|
17/11/2011 08:54
|
skiraffen
Ringrev
|
Ringrev
Når jeg kjører bil ser jeg som regel en fotgjenger med "god gammeldags refleks" på mye lengre avstand enn en syklist med gul jakke og tilnærmet flate batterier på rødblinken bak på sykkelen.
De som føler seg utrygge må jo bare skaffe seg en refleksvest. Billig livsforsikring, det er jo uansett tåpelig å labbe rundt med "svart kamuflasje" i høst-/vintermørket. På/i veien altså.
|
|
|
17/11/2011 09:26
|
thamg
Ivrig
|
Ivrig
I desember 1994 kjøpe jeg min første sykkelhjelm - impulskjøp på bokhandelen på Gløshaugen. Før det hadde det ALDRI falt meg inn å bruke sykkelhjelm. 2 uker senere kjøpe jeg min andre sykkelhjelm, på samme sted, til erstatning for min første, som ble knust i et hardt møte med asfalten en glatt morgen på vei til skolen.
Enkle sikkerhetstiltak kan gjøre trafikken mer oversiktlig og generelt "tryggere". Det plager meg ikke nevnverdig at sykkelvesten min er gul, istedet for svart. Om DET kan spare meg for et beinbrudd eller to i løpet av sykkelkarrieren min synes jeg det kan ha noe for seg. At jeg med dette plagget er med på å gjøre sykkelhverdagen mindre trygg, for de som ikke gjør seg synlig (som insisterer på at sykling skal være "litt farlig"?), bryr jeg meg lite om - såpass egoistisk er jeg dessverre.
|
|
|
[Re: thamg]
17/11/2011 09:33
|
Telemark Skier
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
BRA ! Men hva med dem som ikke har råd til å kle seg opp og kjøpe nye refleksplagg før hver høst?
Hadde ei svigermor bosatt i USA, hu sa følgende: Jeg kjører stor bil fordi da kommer jeg antagelig ifra ulykken i live. Spørsmålet tilbake var: dattera di med ditt barnebarn har ikke råd til stor bil - hva om du treffer henne.
Altså - hvor går grensa? Når er vi gule nok og hvem har problemet når en kun benytter en gammeldags refleks?
------- ride it !
|
|
|
17/11/2011 09:57
|
thamg
Ivrig
|
Ivrig
Jada, jeg er fullstendig klar over at jeg utsetter andre trafikanter, spesielt små barn, for livsfare. Det er tross alt vesentlig farligere å blå påkjørt av en syklist med gul refleksvest, enn uten. Jeg erkjenner at analogien din om stor trafikkfarlig bil er helt relevant, og jeg synes oppriktig synd på de fattige syklistene som ikke har råd til moderne refleksvester - de koster tross alt opptil 39 kr - og dermed må tråkke rundt i livsfarlige boblejakker fra 80 tallet  Men fra spøk til alvor - jeg er faktisk helt uenig med argumentet at vi alle skal være mindre synlig, for at de mørkkledde ikke skal bli enda mer usynlige. Dette vil kanskje gjøre det mer tilfeldig hvem som blir påkjørt, men at det totale antall ulykker skal gå ned har jeg absolutt ingen tro på. http://www.sikkerhetsbutikken.no/product/452138/Refleksvest-med-logo.htmlHvis du hadde valget om å sende ditt barn ut i trafikken; mørkledd (for å være tro mot de mørkkledde), eller med en fargeglad og refleksbelagt parkdress. Ville du seriøst vurdert det første? Om ikke - hvorfor ville du velge å kle deg selv mørkt, fremfor gult?
|
|
|
17/11/2011 10:07
|
thamg
Ivrig
|
Ivrig
Med tanke på eksempelet om stor(/farlig) bil, synes jeg det heller er mer relevant å se på eksempelet med bruk av kjørelys på biler: Det er positivt for trafikkbildet at det er påbudt med kjørelys på biler (det tror jeg alle som har vært i trafikken er enige om). Men, når alle bruker kjørelys er det opplagt lettere å overse en bil som har glemt å skru på kjørelyset, eller hvor lyspærene har gått.
Når jeg oppdager en bil uten lys tenker jeg ikke, "søren, vi skulle alle slått av lysene våre, så ville den mørke bilen blitt lettere å se". Nei, jeg tenker "fa... i hælv..., hva tenker du på da din dust - hvorfor i svarte har du ikke skrudd på lyset ditt".
(Jeg tenker ikke like strengt/hard om syklister med svart sykkel og dress, uten lys, men litt mer i banen; "hva i all verden tenker du på.. du har sannsynligvis aldri kjørt bil i høstmørket før")
|
|
|
[Re: thamg]
17/11/2011 10:22
|
Telemark Skier
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Bra innspill og enig. Men er fortsatt usikker på når vi skal stoppe og hvor mye sikkerhetsklær vi kan få på kroppen. Hadde ikke til hensikt å ta opp mindre synlighet, men hvor synlige skal vi være og hva gjør det med bilistene - får dem for store puter under armene
Syntes ikke min situasjon er relevant, har ikke unger og tjener nok til å handle. Er og skada for livet pga "så deg ikke" (til tross for mye lys og sikkerhetsutstyr, årstallet tatt i betraktning) - tør derfor ikke svare
------- ride it !
|
|
|
17/11/2011 14:18
|
PetterS
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hei Telemark Skier, se på denne:
http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_6039&MainArea_5661=6039:0:15,4576:1:0:0:::0:0&MainLeft_6039=6041:70810::1:6043:6:::0:0
Antall dødsfall i trafikken har gått ned fra 450 i 1970 til 220 de siste årene (og det er fremdeles er alt for mange). I samme periode har trafikken gått opp markant. Det er sikkert mange årsaker til lavere trafikkdødelighet men bedre sikkerhetsutstyr må ta en veldig stor del av "skylden" for at tallene har gått ned. Sikkerhetsutstyr nytter faktisk, og sparer liv. Dermed er det vanskelig å argumentere for at "gode gamle dager" er veien fremover. At vi syklister bidrar så godt vi kan - med hjelm, lys, refleks (f.eks. de supre refleksleggene som en av forumdeltagerne har laget og solgt) - må jo bare være av det gode.
|
|
|
[Re: PetterS]
17/11/2011 15:16
|
Telemark Skier
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
det argumenteres ikke med at det gode gamle er veien framover Det stilles spørsmål ved om vi syr for mye puter under armene på hverandre og vi tilslutt blir så slappe at vi ikke følger med? Hva skjer om 5 år? Tenker vi sjæl eller stoler vi blindt på sikkerhetsutstyret Syntes det er viktig å ta opp for å få fokus på at folk ikke glemmer å være våkne, ikke glemmer å tenke, samt være hensynsfulle mot andre
------- ride it !
|
|
|
17/11/2011 16:26
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Ja det er blitt farligere å sykle de siste fem år. Det er flere biler, flere syklister og mange flere som går dasser avgårde mens de hører på musikk og titter på telefonen sin.
LarsB
|
|
|
17/11/2011 17:21
|
b_mattias
Entusiast
|
Entusiast
ikke helt enig med punkt 2. Billys blir vel stortsett mindre hele tiden pga design då spiller det ikke så stor rolle om det er xenon.
http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQfiVIdLKG1j1c_CmUmQeKXYSpjlziaqvpQaYfwYqfYpk6ElV3kyA
Redigert av b_mattias; 17/11/2011 17:22.
|
|
|
17/11/2011 20:22
|
Telemark Skier
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Har bestemt meg etter dagens gåtur (med refleksvest) å gjøre følgende forskningsprosjekt (kun for egeninteresse): Har en kommunal vei som er dårlig opplyst 4 km tur/retur, det er ca 800 biler på denne i døgnet - ingen gangvei. Statistisk sett er det flest biler på mandag og fredag. Jeg tenker nå å gå en tur på mandag og en på fredag 4 uker framover. Mandag kl 19:30 (shoppingsenteret stenger 20:00) Fredag kl 17:00 (folk skal hjem å eta taco). Har bestilt en "høy synlighet" varmedress ifra blåkleder: hig vis godkjent etter EU norm EN 471 CSkal teste følgende på de to angitte dager og tider: 1. 2 stk reflekser i tråd hengende i hoftehøyde 2. refleksvest 3. en stk hodelykt på 100%. Stella 200 4. varmedressen ifra Blåkläder (blir garantert varmt i alle fall) Om jeg får til så skal jeg logge: Antall biler (må telle da  ) Avstand når bil passerer (nær OK betryggende) Hastighet ved passering (lav fort høy) Så hva er poenget ?? Jo; Når føler jeg meg trygg, og når føler jeg at jeg har kontroll og blir sett. Har en ide om hva svaret er, så til juletider (om det ikke kommer snø som lyser opp) vet jeg i alle fall hvordan kle meg her i hjemmeligle trakter.
------- ride it !
|
|
|
18/11/2011 06:48
|
Raskall
More than words
|
More than words
For en teit og oppkonstruert problemstilling. Kort sagt: sørg for å være synlig så slipper du å bli kjørt ned av trafikanter som fremviser lovpålagt aktsomhet.
Gult har alltid vært, er og kommer alltid til å være det som gir mest kontrast mot mørke. Det er slik menneskets øye fungerer. Slenger man på litt lys og/eller refleks så er man sikret så godt som mulig enten det er én eller tusen som går tur samtidig.
|
|
|
[Re: Raskall]
18/11/2011 07:31
|
Telemark Skier
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Problemstillinga er ikke oppkonstruert, ettersom det er erfart at bilister som ser en godt opplyst person holder høyere fart forbi enn om bilisten selv er usikker på hva den møter.
Slik jeg forstår deg så er det teit å føle seg utrygg når en ferdes langs veien ? JaJa ... Biler som passerer nær i høy fart gjør meg utrygg! Bilister viser ikke lengre hensyn til hverken syklister fotgjengere eller andre bilister.
------- ride it !
|
|
|
18/11/2011 08:00
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Problemstillinga er ikke oppkonstruert, ettersom det er erfart at bilister som ser en godt opplyst person holder høyere fart forbi enn om bilisten selv er usikker på hva den møter.
Så det är bättre att bilisten inte får syn på den gående över huvudtaget eller så sent att han inte hinner bromsa? Om det är en mörk, regn och det kommer en mötande bil så kan det faktist vara väldigt svårt att se en gående utan reflexer i tid för att göra en fin omkörning. Ditt resonemang borde väl medföra att det är farligare att gå längs vägen i fullt dagsljus eftersom bilarna ser dig tydligt jämfört med när det är mörkt och du har på dig en liten reflex?
|
|
|
[Re: fredriks]
18/11/2011 08:11
|
Telemark Skier
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
jepp ... helt sant og korrekt oppfatta !!
------- ride it !
|
|
|
18/11/2011 08:16
|
Clotho_NOR
Ivrig
|
Ivrig
Da jeg var i Beijing for noen år siden, ble vi fortalt at syklister ikke hadde lov til å bruke sykkel-lykter fordi det generte bilistene. Noe for deg, Telemark ? 
|
|
|
18/11/2011 08:24
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vad baserar du din teori på?
|
|
|
18/11/2011 09:18
|
GeirK
More than words
|
More than words
Whoa! Har du særlig erfaring med vintersykling?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
18/11/2011 09:21
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Whoa! Har du særlig erfaring med vintersykling? Läste du hans inlägg?
|
|
|
[Re: fredriks]
18/11/2011 09:32
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ja, men litt for kjapt.
Jeg fikk ikke med meg at vi hadde sporet av fra sykkeltur.
Glem kommentaren min
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
18/11/2011 09:40
|
Raskall
More than words
|
More than words
Dette er så langt i tråden en udokumentert påstand fra deg. Derfor unnlater jeg å kommentere den videre før du har overbevist meg om at dette er fakta. Slik jeg forstår deg så er det teit å føle seg utrygg når en ferdes langs veien ?
Nei, om du skal tolke noe som helst ut av det jeg har skrevet så er det at man har all grunn til å føle seg mye tryggere om man faktisk blir sett. Det er ikke farlig å bli forbikjørt i stor fart så sant forbikjøringen skjer på forsvarlig vis. Biler som passerer nær i høy fart gjør meg utrygg! Bilister viser ikke lengre hensyn til hverken syklister fotgjengere eller andre bilister.
Det forandrer ikke det faktum at det, for en bilist, er lettere å unngå noe han ser enn noe han ikke ser. Du har forsåvidt rett i at det har blitt farligere å sykle fordi det finnes flere biler og det kjøres mye mer. Du finner forøvrig interessant lesing hos Trygg Trafikk:
Redigert av Raskall; 18/11/2011 09:42.
|
|
|
18/11/2011 09:45
|
olechr
More than words
|
More than words
Gule menn er trygt, synlig og godt. Refleksjonen var skrevet og undringen oppstår ettersom det i løpet av de siste få åra har eksplodert med fargerike kroppsplagg. Hvor er det du bor? Syntes jeg aldri ser noen i gult. Hender en eller annen jobbsyklist med gul jakke. Problemet er vel at ALT for få kler seg i gul/reflekeser. Det er oftere at jeg holder på å kjøre ned noen som ikke er synlig, enn jeg ser folk i gult.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
18/11/2011 10:48
|
Telemark Skier
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Har stilt noen spørsmål pga erfaringer. Man må sette det litt på spissen men følgende er: 1. jeg føler meg utrygg når jeg er ute med rein refleksvest og bilistene sneier meg i høy fart. 2. jeg føler meg trygg når bilistene setter ned farten, eller passerer på god avstand.
Hadde tenkt å test ut hva som virker best, ved testen som beskrevet, altså ønsker jeg å finne ut om erfaringen er noe jeg føler eller om den er dokumenterbar.
Ang. Kina som jo er en opplevelse. Opplevde at syklister blei dytta ut av veien av bilistene. Syklistene var godt synlige og opptok plass for bilisten. Bla. Taxi sjåfører kjørte regelrett ned syklister for å få dem vekk - føler vel ikke at vi i Norge burde eller kan sammenlikne oss med dem. Har forøvrig sykla 20 vintre - kun blitt påkjørt en gang, i dagslys og sjåføren hadde valget; meg nede i hjulsporet, bilen imot eller å bremse.
------- ride it !
|
|
|
18/11/2011 11:57
|
Morteen
Avhengig
|
Avhengig
Jeg tenkte først :for en tulle tråd,men jeg ser helt klart poenget ditt.Jeg kjører vogntog og jeg må si jeg kjører mye mer forsiktig hvis jeg ikke helt kan identifisere det jeg ser i vegkanten.
|
|
|
18/11/2011 16:47
|
thamg
Ivrig
|
Ivrig
...kun blitt påkjørt en gang, i dagslys og sjåføren hadde valget; meg nede i hjulsporet, bilen imot eller å bremse. Så han hadde i realiteten kun 2 valg. Bremse... i alle dager, slikt driver vi ikke med. Jeg følger tankegangen din. I en ideell verden ville dette muligens fungert, men i den reelle verden er jeg redd det finnes for mange idiodiskeuforsiktige bilførere, at jeg foretrekker å bli forbikjørt av råkjørere som ser meg framfor råkjørere som ikke ser meg.
|
|
|
|
|