Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Smerter yttersiden av kne (runners knee / løperkne

Smerter yttersiden av kne (runners knee / løperkne #1298665 16/11/2011 20:17
S
sykkelfantomet_ Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Hei.

Jeg er en 22 år gammel gutt. Driver for det meste med langrenn og landeveissykling på fritiden (også litt jogging). Etter snøen var borte i starten av april i år startet jeg å sykle. Jeg begynte ganske hardt de 4-5 første turene med en del harde styrketråkk intervaller i motbakke. Hadde en rpm (cadence) nede på under 30 på noen drag. Etter den ene økta kjente jeg litt smerte på yttersiden av høyre kne. Tok å syklet litt rolig etter det, men kjente det bare mer og mer for hver tur, og etterhvert på venstre kne også.

Har blitt veldig lite sykling siden slutten av april til nå. Begynte heller å gå en del mer klassisk rulleski (bare staking) for å ikke belaste knærne så mye. Kjente ikke noe spesielt med smerte under eller etter en rulleski økt.

I starten av juni prøvde jeg å dra til en fysioterapaut. Han sa bare at jeg måtte prøve å styrke opp området rundt knærne og tøye. (PS! Jeg har som regel alltid tøyd etter en treningsøkt). I slutten av august prøvde jeg en annen fysioterpaut, og han sa det ikke var snakk om noe løperkne, men andre smerter under kneet.

Siden starten av oktober har jeg vært hos en naprapat. Han sa at han nesten ikke har kjent noe som er så stiv i beina som meg. Har hatt 7 behandlinger der nå med massasje, akupunktur og nåler med strøm. Han har jobbet fra hofta/rumpe og ned til knærne. Har blitt ganske myk fra rumpa og ned, men kjenner det fortsatt i senene / strengene nederste del av låret / yttersiden av kneet. Jeg kjenner det også på yttersiden i øverste del av leggene. Jeg skal fortsette litt mer på behandling der for å se om det blir bedre. Han har antydet at jeg kanskje burde dra til en ortoped for få spesialsåler. Jeg har nå anskaffet meg SOLE såler til joggesko, sykkelsko og vanlige sko.

Grunnen til at han nevnte det er pga jeg har ganske høy fotbue og blir veldig stiv på yttersiden av leggene når jeg går til vanlig. Naprapaten sa også at det ene beinet mitt er 1cm lenger enn det andre. Jeg har blitt fortalt av venner i mange år at jeg går opp på tærne når jeg går. Hva dette kommer av vet jeg ikke? Kan det være at jeg er underpronert og må ha mer støtte under fotbuen? Har andre feilstillinger i foten/ankel/kne som en ortoped bør se på?

Jeg har vært på løplabbet i dag (9.oktober) og i mars 2010 og testet løpesteget på tredemølle, og de sa at det så ut som jeg løp ganske normalt. (Men det er jo ikke løping jeg driver mest med).

Fant en video på youtube http://www.youtube.com/watch?v=LDhKVtkfnsg for en uke siden hvor jeg syns den ene tøyeøvelsen hvor man tøyer hele scenebåndet på utsiden av beinet fra rumpe og ned til leggen tar veldig godt. Etter jeg har prøvd den en uke syns jeg nesten at jeg har fått mer vondt på yttersiden av knærne.

Jeg syns problemene har vart ganske lenge nå og begynner å bli lei av at jeg nesten ikke får trent. Hva bør / kan jeg gjøre?

Re: Smerter yttersiden av kne (runners knee / løperkne [Re: sykkelfantomet_] #1298680 16/11/2011 20:52
O
Ole M Offline
Entusiast
Entusiast
O
Symptomene dine minner veldig om noe jeg hadde for et par år siden. Gjør du fortsatt styrkeøvelser i tilegg til å tøye?

En øvelse som hjalp for min del var å ha bakre fot på en benk/sofa el. (ca 40cm) og gjøre knebøy med det andre. Jeg gikk opp igjen før jeg kom til det punktet der smertene oppstod. Tok ca 10rep/3serier pr bein i begynnelsen. Opplevde at jeg kunne gå lengre ned nesten for hver gang jeg gjennomførte dette. (2-3ganger i uka) Finnes helt sikkert varianter av denne øvelsen som fungerer like bra. Hos meg kommer smertene tilbake dersom jeg er litt sløv og ikke trener slike enkle øvelser.

Ikke sikkert det funker for din del, men kanskje verdt et forsøk.

Lykke til, det er helt sikkert en løsning på problemet.

Re: Smerter yttersiden av kne (runners knee / løperkne [Re: Ole M] #1298686 16/11/2011 20:59
S
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Jeg prøvde meg på noen spesifikke øvelser får rumpe, lår og legger i sommer. Følte egentlig at jeg fikk en bedring av problemet da. Men nå har jeg ikke trent spesifikk styrke på nesten 4 måneder. Jeg har startet nå igjen med det. Har hatt 2 styrkeøkter denne uka. Da har jeg tatt øvelser som liggende sidehev med beina (trene rumpe og yttersiden av lår) og knebøy på balansebrett.

Men jeg skal prøve ut øvelsen du beskriver også!

Re: Smerter yttersiden av kne (runners knee / løperkne [Re: sykkelfantomet_] #1298712 16/11/2011 21:50
Z
Zaskarin Offline
Avhengig
Avhengig
Z
Svømming er fin alternativ trening når en har skader. Ypperlig kondisjon trening og lite belastende.
Tror øvelsen Ole M sikter til er Bulgarsk utfall, ypperlig styrke øvelse, søk på youtube så ser du hvordan det gjøres!

Redigert av Zaskarin; 16/11/2011 21:53.
Re: Smerter yttersiden av kne (runners knee / løperkne [Re: sykkelfantomet_] #1298816 17/11/2011 08:16
G. Freeman Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg var selv plaget med noe liknende for noen år tilbake da jeg skulle starte "skippertakstrening" etter en lengre periode uten særlig aktivitet. Smertene var rett på yttersiden av venstre kne for min del. Såvidt jeg har forstått er det slimposen som skal "smøre" leddbåndet over yttersiden av kneet som blir irritert av for mye friksjon.

Problemene fulgte meg vel i et par år og meldte seg spesielt i kaldt vær, typisk etter å ha løpt i ca 15 min, men jeg har nå vært helt fin siste 8 år (bank-bank). Dette funket for meg:

1: Ta det med ro med løping og prioriter heller sykkel uten veldig hard belastning. Staking på rulleski uten fraspark er sikkert også glimrende.

2: Varm opp SKIKKELIG før all fysisk aktivitet. Jeg kjøpte VULKAN "strømpe" til å ha over kneet for å holde det varmt. Den bruker jeg fortsatt i vinterhalvåret. Min erfaring var at problemet ble størst ved for dårlig oppvarming eller trening i kaldt vær. Jeg kunne ha mindre problemer hvis jeg f.eks løp i lange treningsbukser i stedet for shorts.

3: En bekjent som er naprapat tipset meg om at i tillegg til de klassiske tøyeøvelsene for utsiden av kneet for å lette "trykket" mot slimposen, kan det ha god effekt å sette seg på en seng, en høy stol e.l. slik at beina henger helt fritt fra gulvet og rett og slett sitte 5 min å dingle med beina hvar kveld. Det "åpner" kneleddet, dvs ikke noe press på leddet, samt at bevegelsen stimulerer produksjon av leddveske slik at alle deler i leddet glir lettere med mindre friksjon.

4: Dukker smertene opp igjen under ei økt: STOPP! Her erfarte jeg et par ganger at hvis jeg "ga faen" og kjørte på videre når jeg var godt i siget på ei bra økt og kjente litt smerte i kneet, så ble det veldig mye verre de neste dagene. Det gikk bra når jeg var varm, men etterpå ble det forferdelig mye verre. Jeg mener man normalt kan trene med litt "vondter" her og der, men akkurat denne type smerter gjorde det veldig mye verre for meg, i alle fall.

Dette i sum funket for meg. Jeg må innrømme at jeg knasket betennelsesdempende tabletter i perioder også, men det er jo ingen varig løsning. Jeg tror cluet er å få leddet til å smøre seg tilstrekkelig selv og forhindre ny irritasjon.

Shut up legs!
Re: Smerter yttersiden av kne (runners knee / løperkne [Re: G. Freeman] #1299792 18/11/2011 17:49
O
obre Offline
Fersking
Fersking
O
Dette kan være skade i den laterale menisken.. Bare tull og gå så lenge som deg med smerter som hindre aktivitet.. Krev MR bilde av legen din, og ta dem med til spesialist/ortoped (allmenleger har stort sett for liten kunnskap om dette).. Jeg gikk til fastlegen med vondt kne for 6 uker siden.. Han mente det var snakk om betenelse og satte meg på tabletter.. Jeg nevnte menisk til han(hadde lest meg litt opp om dette), og mente at dette ikke lignet betenelse da jeg har hatt det før. Han sto hardt på sitt, men etter 3 uker uten bedring krevde jeg MR. Fastlegen var fortsatt usikker, selv etter bilder, men ortopeden var ikke i tvil om at dette måtte opereres.. Opererte for 4 timer siden, og satser på å være i trening igjen om 3-6 uker.. ICON_SMILE

Re: Smerter yttersiden av kne (runners knee / løperkne [Re: obre] #1299988 19/11/2011 01:33
Biky'girl Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
var det menisk du opererte? jeg skal bli operert til mandag for jumpers og menisk...spent på hvor fort man kommer seg etter operasjonen, og tar det så lang tid som 3 uker før vi kan begynne å trene igjen altså?
Sitat: obre
Opererte for 4 timer siden, og satser på å være i trening igjen om 3-6 uker.. ICON_SMILE

Re: Smerter yttersiden av kne (runners knee / løperkne [Re: G. Freeman] #1300103 19/11/2011 14:33
S
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Jeg har egentlig aldri løpt så mye, så er ikke fra løping problemet har kommet. Men jeg skal prøve de andre tipsene dine, så kan jeg prøve å bli enda flinkere til å varme bedre opp. Får bare fortsette på naprapat behandling, tøye og gjøre noen styrkeøvelser, så får jeg se hvordan det går!

Re: Smerter yttersiden av kne (runners knee / løperkne [Re: Biky'girl] #1300113 19/11/2011 15:14
O
obre Offline
Fersking
Fersking
O
Hei.. nå 24 timer etter operasjonen klarer jeg å gå lett på beinet, men avlaster litt med krykker enda.. Hadde litt bange anelser i går kveld, da var smertene ganske store, selv med 6 paralgin forte i kroppen.. Ortopeden mente jeg kunne begynne med ergometer/rulle sykling så snart smertene tilot det, men han trodde det kom til å ta 4-6 dager.. Så var det bare å sykle så mye jeg klarte ICON_SMILE Regner med at det blir med lav belastning i starten.. Han ville jeg skulle vente med ski/hockey og lignende til etter kontroll om 1 mnd . Når jeg sier 3-6 uker, tenkte jeg å være tilbake i full trening/harde intervaller på rulla og skigåing.. Håper jeg ICON_WINK

Re: Smerter yttersiden av kne (runners knee / løperkne [Re: sykkelfantomet_] #1300285 19/11/2011 22:24
Biky'girl Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
oj det gjør sabla vondt i kneet den første dagen kan jeg tenke meg ICON_BLUSH håper jeg får sykle å trene ganske sjappt også. Hvem opererte deg da? trygve kase skal operer meg:)

Re: Smerter yttersiden av kne (runners knee / løperkne [Re: sykkelfantomet_] #1300436 20/11/2011 12:21
R
rocketscientist Offline
Entusiast
Entusiast
R
Sykkelfantomet:
Jeg fikk symptomene du beskriver da det gjensto 5 mil på Styrkeprøven for 3 år siden, men klarte å karre meg i mål sammen med resten av laget. Regnet med det var overbelastning som var årsaken og tok derfor treningsfri en måned, uten at det var noen bedring da jeg begynte på igjen.

Det som hjalp for min del var å tøye sittende ved å legge venstre ankel på høyre lår og bruke hendene til å dra fotbladet på venstrefoten så tett opp mot magen som mulig. Denne øvelsen tar i så fall godt på senen som går på yttersiden av kneet. Etter å ha kombinert dette med knebøy en liten periode så ble jeg kvitt problemet helt.

Det har jag aldrig provat förut, så det klarar jag säkert!
Re: Smerter yttersiden av kne (runners knee / løperkne [Re: rocketscientist] #1300474 20/11/2011 14:22
S
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Høres ut som tøying og styrke-/balansetrening gjør susen på problemene. Har starta med styrketrening igjen nå, følte ikke at jeg ikke noe fremgang ved å bare tøye.

Har dere noen flere tips på styrkeøvelser som kan være bra? Nå tar jeg liggende sidehev med beina, syns det tar på rumpa og siden av låret. Også tar jeg lett knebøy på balansebrett.

Moderator  support