Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Barmarksøvelser langrenn for barn.

Barmarksøvelser langrenn for barn. #1297711 15/11/2011 11:43
PålP Offline OP
Veldig
OP Offline
Veldig
er med i trenerteamet for 11-12 års gruppa i skigruppa i den lokale skiklubben (langrenn).

I fare for å gjenta oss selv på hver trening er jeg på jakt etter artige øvelser som kan brukes utendørs. Denne aldersgruppa utfordres på trening med styrke øvelser og kondisjons øvelser og øvelsene legges opp som lek. Skigang og vanlige intervaller blir fort kjedelig for dem.

Hvis noen er eller har vært i samme rolle og har øvelser som faller i smak for denne alderen tas tips imot med takk. Tar gjerne også imot tips om litteratur som beskriver øvelsene.

Har selv gått på trener 1 kurs i regi av skiforbundet og øvelsene vi lærte der har blitt benyttet mange ganger. Som sagt så ønsker vi innspill til nye øvelser for ikke å gjenta oss selv på hver trening.

For å bidra til eventuelt andre i samme situasjon er øvelsen som faller best i smak hos våre unger det vi kaller kort stafett. Gruppa deles inn i 4 lag og skal sanke inn hver sin farge fra en kortstokk. Kortene legges i en ring og lagene løper inn fra hver sin kant og snur et tilfeldig kort. Er det riktig farge, tar de kortet med tilbake til laget, er det feil farge må de løpe tomhendt tilbake. Gir mye løping og stort engasjement.

Håper på denne måten å øke øvelses repertoaret og dermed også engasjementet hos ungene.

Gruppa omfatter nesten 50 unger og spennet i ferdigheter er stort. Derfor må øvelsene vi benytter i treningene ikke være for vanskelige.

PÅL
Re: Barmarksøvelser langrenn for barn. [Re: PålP] #1297745 15/11/2011 12:45
J
JayTe Offline
Ringrev
Ringrev
J
Nå har jeg aldri trent den aldersgruppen selv, kun eldre løpere. Men etter støynivået fra den gruppen på forrige ukes trening, var det tydelig at myrløping med staver fallt i smak (ikke sikkert foreldrene var like happy da).

Du kan jo prøve Aktivitetsbanken for tips

Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
Re: Barmarksøvelser langrenn for barn. [Re: PålP] #1297944 15/11/2011 19:27
M
marius_kj Offline
Entusiast
Entusiast
M
Regner med at du fikk dette heftet på kurset? Hvis ikke er det en del øvelser der.
Øvelser som jeg har brukt med stort hell er ulike former for sisten, snipp og snapp og stiv heks. Alt uten staver selvsagt.

Det kan også varieres sånn at man tar av seg en av skiene og bytter etterhvert på de ulike øvelsene. På en del av aktivitetene må man regne med at skiene kan bli kjørt over, så det lønner seg ikke hvis barne stiller med de råeste racingskiene. ballspill(med én ski/håndball (uten stussing av ballen) kan også være gøy avveksling, og trener balanse i tillegg til utholdenhet.

Takk for tipset om kortstokk-stafetten...den hadde jeg glemt!

Og nå så jeg at du etterlyste barmarksøvelser, beklager. Håper noen kan bruke disse øvelsene uansett. Snipp og snapp er uansett en fin øvelse, og flere av øvelsene i heftet kan gjøres uten ski.

Redigert av marius_kj; 15/11/2011 19:39.

"The problem with quotes found on the internet is that they're not always accurate." - Abraham Lincoln.
Re: Barmarksøvelser langrenn for barn. [Re: marius_kj] #1298441 16/11/2011 12:52
Kaffelars Offline
Ivrig
Ivrig
Det begynner å bli småkjølig i sumpen, men alt skal lissom skje i myr nåda, serru:

http://www.langrenn.com/sender-spillerne-paa-herretrening.4985785-1743.html

Dette måda være ideelt for småunger!

Moderator  support