Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kindle eller nettbrett?

Kindle eller nettbrett? #1297549 15/11/2011 00:06
gare Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Siden min fantastiske kone begynte å snakke om Kindle som en eventuell julepresang(hun er lei av alle bøkene)så begynte jeg å tenke littegrann mer på dette.
Vil det være lurere/bedre/smartere med et nettbrett?
Jeg har jo en 11-toms bærbar som egentlig har holdt meg borte fra det mest akutte behovet for nettbrett, og da jeg var i USA i sommer tittet jeg jo kraftig på Kindle(men kom ikke lenger enn tittingen).

Spørsmålet er altså: Vil lesbarheten på en Kindle slå KO på nettbrettet, eller vil anvendeligheten til nettbrettet veie opp for dette? Kjør debatt!

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Kindle eller nettbrett? [Re: gare] #1297554 15/11/2011 01:43
K
KG HiFi Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
K
Blir jo litt smak og behag.
Jeg har brukt Kindle og Galaxy Tab. Kindle har nok en bedre skjerm for lesing, men forskjellen er for meg neglisjerbar. Fleksibiliteten til Galaxy Tab iforhold til annen bruk gjorde at jeg valgte den.
Brukervennligheten er god for de begge.

KG

Re: Kindle eller nettbrett? [Re: gare] #1297559 15/11/2011 05:55
Kakachka Offline
Avhengig
Avhengig
Mener du Kindle eller lesebrett generelt?
Det er en del forskjeller på dem (tilgang bøker, pdf-støtte, nedlasting og mp3-spiller).

Uansett spørs hva du skal bruke dem til, og hvor. Er det lese bøker som gjelder er lesebrettet nettbrettet fullstendig overlegent med tanke på lite refleks i skjerm samt batterilevetid. Ønsker du å dille med alt annet, eller ha muligheten til det, faller lesebrettet fullstendig gjennom.

Du får Kindle app. til nettbrett (og smartmobil) så du kan alltids få tilgang til bokutvalget.

Personlig foretrekker jeg lesebrett da jeg ikke ønsker å ha internett, e-post, film etc. lett tilgjengelig når jeg leser, og dessuten drar jeg som oftest på bærbar pc og smarttelefon som dekker alt et nettbrett gjør. Og da blir det en enhet mindre å synke siden disse uansett brukes. Jeg har forøvrig en Sony reader og er veldig fornøyd med alt annet enn prisen på norske bøker.

Re: Kindle eller nettbrett? [Re: Kakachka] #1297563 15/11/2011 06:50
jaknudsen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Kakachka
Personlig foretrekker jeg lesebrett da jeg ikke ønsker å ha internett, e-post, film etc. lett tilgjengelig når jeg leser, og dessuten drar jeg som oftest på bærbar pc og smarttelefon som dekker alt et nettbrett gjør.

Helt enig!

Re: Kindle eller nettbrett? [Re: gare] #1297565 15/11/2011 07:00
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har hatt Kindle3 i et år nå, så jeg kan da gi min mening:

Fantastisk skjerm. Kan lese som om det var papir og man blir ikke sliten i øynene slik man blir med bakbelyste skjermer (de ser man nok på på jobb alikevel) Har lest på solfyllt strand uten problemer.

Batteriet holder lenge. Elektronisk blekk bruker ikke batteri til annet enn å skifte side, så du har lett en måned på en lading.
(avhengig av lesemengden...)

Wifi eller 3G, man laster ned bøkene rett fra nettbretet. Med Amazon "one-click-buy" går det skremmende fort å ryke på noen dollars. Man KAN også surfe på nett med Kindle, men det er en slitsom, monokrom opplevelse.

Minus:
-Man trenger leselys i mørket.
-Det er et skikkelig PES å finne norske bøker man kan pakke på brettet. Derfor leser jeg kun utenlandsk.
-Ikke alle titler på nett er tilgjengelig for vår region. (fix er å endre andresse like før du kjøper, og deretter tilbake...
Shantaram var f.eks. kun tilgjengelig for lesere i Australia. Så i 5 minutter bodde jeg der).

Jeg har Kindle3 med tastatur. Man får nå lettere og nettere utgaver uten tastaturet, men da kan det jo bli litt snurrig å bestille. Man kan dog bestille via en smartphone og få boka levert rett på brett.

Så, 3 av 4 stjerner fra meg. Ikke full pott da norske e-bøker ikke har format som passser inn. (ja, man kan kanskje få levert som .pdf men det er et format som ikke gjør seg så bra på små lesebrett)

Redigert av Knirkekne; 15/11/2011 07:02. Rediger grunn: Skrivekontroll

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Kindle eller nettbrett? [Re: gare] #1297620 15/11/2011 09:17
G
GeirB Offline
Medlem
Medlem
G
Et annet viktig poeng er at en Kindle er mye lettere enn en tablet, som gjør at man kan lese med én hånd. Og velger man en Kindle med knapper kan man også velge hvilken hånd, da de har next-knapper på hver side.

Re: Kindle eller nettbrett? [Re: Kakachka] #1297638 15/11/2011 09:35
geiranders Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Kakachka
Personlig foretrekker jeg lesebrett da jeg ikke ønsker å ha internett, e-post, film etc. lett tilgjengelig når jeg leser, og dessuten drar jeg som oftest på bærbar pc og smarttelefon som dekker alt et nettbrett gjør.

Denne tiltredes herfra også. Lånte en Kindle i sommerferien, og syntes den var helt strålende å lese på.
Og ikke minst: Digg å slippe å ha en verden full av distraksjon bare et klikk unna.
Min personlige kjepphest nå om dagen: rydde bort distraksjoner = mer stillhet i hodet = bedre hverdag.

Sa han på terrengsykkel-forumet.... *sukk*

Jaja, jeg har nå i alle fall deaktivert Facebook-kontoen min på ubestemt tid.
DET gjorde godt. Beklager distraherende avsporing fra Kindle-debatten.

Re: Kindle eller nettbrett? [Re: gare] #1297652 15/11/2011 10:01
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Jeg har Kindle 3G+wifi (tror jeg den heter) Den er større enn de første kindlene og hvit, med tastatur.

Utrolig praktisk dings som er lett å lese på for mine trøtte øyne, som sitter foran pc-skjerm hele dagen fra før av.

Rommer sinnsyke mengder bøker og dokumentasjon. Brukes i stor grad til å laste ned PDF dokumenter og lese. Er dermed et bibliotek for jobbrelatert litteratur.

En utrolig morsom detalj er at selv om webleseren minner sterkt om eldgammelt wap format, så er internettforbindelsen helt gratis, uansett hvor i verden du er. Du kan lese nyheter og en del enkle sider gratis fra utlandet, men det er mange websider den ikke takler.

Men som Geiranders sier - poenget er ikke å sitte å surfe på den. Tvert i mot. Poenget er å fokusere på den ene tingen den skal gjøre bra og slippe å bli avsporet av angrybirds, e-mail og annen drit.

Re: Kindle eller nettbrett? [Re: gare] #1297900 15/11/2011 18:12
josse Offline
Jeg har både en Galaxy Tab og en Kindle, og må vel innrømme at Kindlen er blitt brukt minimalt etter at jeg fikk Taben. Jeg har derimot lest mye ebok på nettbrettet, og jeg er veldig glad i auto-sync funksjonen mot Kindle-appen på telefonen slik at jeg kan snike til meg litt lesing når jeg sitter på trikken også.

Min mening er at skjermen på et nettbrett er "god nok" til at man ikke gidder å drasse med seg Kindlen i hverdagen. På ferie derimot ser jeg for meg at batterilevetiden og muligheten til å lese i solskinn gjør at Kindlen kan være en vinner.

Re: Kindle eller nettbrett? [Re: gare] #1297935 15/11/2011 19:14
Bigboned Offline
Ringrev
Ringrev
Noen som har prøvd digitalbok.no's lesebrett?
http://www.digitalbok.no/lesebrett

Ola.

Re: Kindle eller nettbrett? [Re: josse] #1297978 15/11/2011 20:10
geiranders Offline
Besatt
Besatt
Sitat: josse
På ferie derimot ser jeg for meg at batterilevetiden og muligheten til å lese i solskinn gjør at Kindlen kan være en vinner.

Jeg fant et snapshot som dokumentasjon. Alene på en knaus over Ulvøysund i sommer en gang. Da var Kindle helt perfekt, må jeg si.

Re: Kindle eller nettbrett? [Re: gare] #1297988 15/11/2011 20:26
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Dersom du skal ha eit lesemedium, er det ingenting som konkurrerer med Kindle. Det måtte i så fall vera trykksverte på papir.

Redigert av dagfink; 15/11/2011 20:27.
Re: Kindle eller nettbrett? [Re: dagfink] #1298034 15/11/2011 21:39
gare Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: dagfink
Dersom du skal ha eit lesemedium, er det ingenting som konkurrerer med Kindle. Det måtte i så fall vera trykksverte på papir.

Ja, det er jo på sett og vis det jeg ønsker meg. Så er det gadget-friken i meg(som jeg strengt tatt prøver å undertrykke da jeg ikke på noen måte har kjent på noe behov for et nettbrett utover kjekt-å-ha-prinsippet)som tar litt av og ser på mulighetene.

Så lenge jeg har min 10-3 tommers notepad eller hva man nå kaller det er jeg jo godt forspent med transportable muligheter, det er bare at HTC Flyer virker ganske festlig, og Samsung 7.7 er jo rett rundt hjørnet(det er jo i tillegg en telefon, en litt stor en riktignok, men en telefon er det).

Sukk hvilken Kindle er den "beste" da? At tilgangen på norske e-bøker er laber er ikke noen dealbreaker for meg uansett, jeg leser nesten ikke bøker på norsk, og skulle det komme noe som jeg MÅ ha, kan jeg jo rett og slett få meg en fysisk variant.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Kindle eller nettbrett? [Re: Knirkekne] #1298109 16/11/2011 01:20
O
ohjelm Offline
Ringrev
Ringrev
O
Sitat: Knirkekne

Minus:
-Man trenger leselys i mørket.

Min Kindle "mappe/omslag" har innebygd lampe som kan trekkes ut ved behov. Perfekt plassering og null refleks.

You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.

Moderator  support