Her er gliset!
Jeg selger nå den beste stisykkelen jeg noen gang har prøvd! Når jeg sier det, har det også litt å si, for jeg har prøvd MANGE stisykler!
Du lurer kanskje på hvorfor jeg selger den når jeg er så fornøyd? Det er selvfølgelig fordi jeg skal ha 2012 utgaven av samme sykkel!
Link til Specialized sin side:
http://www.specialized.com/no/en/bc/SBCProduct.jsp?arc=2011&spid=52818For de som ikke kjenner til sykkelen, kan jeg fortelle litt om den.
Specialized sin stumpjumper serie er deres beste stisykler. Selvfølgelig utrustet med det patenterte FSR systemet, som er konstruert for å gi best mulig klatreegenskaper uten å påvirke dempingen under bremsing. Rett og slett en serie med veldig raske og utrolig gode stisykler.
Genistreken Specialized gjorde for 2011 var å komme opp med en EVO utgave som rett og slett er en Stumpjumper på steroider, med 145mm vandring bak kontra 140 vanlig, 150mm vandring foran i stedet for den vanlig 140mm gaffelen, 1,5 grad slakkere styrevinkel og samme krankhushøyde i sagget posisjon.
Alle disse forandringene gjør at Stumpy EVO'n fortsatt klatrer som en gud, men den er vesentlig råere og tryggere i hårete utforkjøringer. Når den i tillegg har bredere styre, kortere stem, bredere dekk og Command-post fjernstyrt teleskopsetepinne, blir den en real crux-killer.
Jeg har oppgradert min sykkel med:
Hope Pro III/Flow hjulsett:

Hope Tech M4 bremser:

Odi Flightcontrol stem og styre med Wingtips som gjør at du kan justere styret til 700mm, 725mm eller 738mm. Det er nå satt til 725mm. Flightcontrol systemet gjør også at det er veldig enkelt å justere vinkel og sentrering av styret. Jeg har selvfølgelig også satt på Odi Crosstrainer holker.

Jeg har også satt på MRP Mini G2 SL kjedefører for å holde det enkelt med 1x10. En real kjedefører må selvfølgelig kompleteres med et dedikert singeldrev fra MRP. 32 tenner passer best til sti! Dersom du ikke ønsker 1x10, kan jeg sette på originaloppsettet med 2x10 og en Gamut kjedefører.

Utstyret forøvrig består av:
BAKDEMPER: Fox RP23-S with Boost Valve, reb and separate climbing setting and custom 3-position low-speed comp adj., 7.75x2.0"
GAFFEL: Fox F150 RL, air spring, tapered alloy HT, reb adj., LO, 15mm thru-axle, 150mm travel
STYRELAGER 1-1/8 and 1.5" Threadless, Campy style upper with 1.5" lower, cartridge bearings
NAVGIR SRAM X.0, 10-speed, mid cage
GIRSKIFTER SRAM X.9, 10-speed, aluminum trigger
KASSETT Shimano HG81, 10-speed, 11-36t
KJEDE KMC X10, 10-speed, w/ reuseable Missing Link, nickel plates
KRANK Custom SRAM Carbon S-2200, 10-speed AM double, PF-30, removeable spider, 175mm
KRANKLAGER SRAM PF-30, OS press-in bearing, sealed cartridge
SETE Specialized BG Henge Comp, hollow Cr-Mo rails, 143mm width
SETEPINNE Specialized Command Post, 3 position, 125mm adjustable height w/air spring, remote operated, single bolt head
SETEPINNEKLEMME 34.9mm clamp ID, 7050 hard annodized alloy collar w/ QR, blue
DEKK: Maxxis Ardent 2,4 eller Minion 2,35. Du kan velge selv.
Sykkelen er str medium og vil passe meget godt til personer mellom 172 og 182.
Det har naturlig nok blitt riper etter en sesong i skogen, men det er kun kosmetisk. Ellers er sykkelen i strålende skikk.
Prisantydning er 22 000kr, og jeg kan kontaktes på bjornballangrud@gmail.com for visning og testkjøring.
Noen flere bilder av årets beste stisykkel: